معایب و مزایای سیستم عامل لینوکس

  پنجشنبه، 18 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
معایب و مزایای سیستم عامل لینوکس
لینوکس یک سیستم عامل (OS) Open Source یعنی کدباز می باشد و این به این منبعیست که همه می توانند کدهای لینوکس را ببینند و تغییراتی در آن به وجود بیاورند یا روی آن کار کنند.

لینوکس برای اولین بار توسط یک دانشجوی کامپیوتر ابداع شد این سیستم عامل که هسته اصلی خود را از unix گرفته بود در ابتدا تنها هسته ای مبتنی بر تکست داشت و از قابلیتهای گرافیکی بی بهره بود اما قابلیتهای بسیار خوبی داشت که به زودی نظر بزرگان را به خود جلب کرد مایکروسافت تصمیم به خرید این سیستم عامل کرد تا مثل همیشه با تغییرات کوچک آن را به نام خود به بازار دهد کاری که تا کنون سیاست اصلی مایکرو سافت بوده و هست اما این دانشجوی جوان حاضر به ارائه سیستم عامل شاهکار خود به مایکرو سافت نشد و با ارائه آزاد آن به بازار انقلابی در امور دنیای کامپیوتر به وجود آورد به زودی این سیستم عامل توجهات بسیاری را به خود جلب کرد شرکتهای مختلفی اقدام به کار بر روی این نرم افزار کردند و پوسته های گرافیکی را مبتنی بر هسته اصلی به وجود آوردند و اقدام به توزیع این نرم افزار کردند به علت open source بودن این سیستم عامل هر کس میتواند با آن سیستم عامل خود را بسازد و آن را به بازار ارائه دهد و البته شرکتهایی که در این راه فعالیت میکنند به قوانین دنیای open source وفا دارند و از آنجاست که لینوکس سیستم عامل مجانی باقی مانده است هم اکنون دو شرکت اصلی در دنیای لینوکس حرف اول را میزنند که شرکتهای red hat و mandrake میباشند.
لینوکس یک سیستم عامل (OS) Open Source یعنی کدباز می باشد و این به این منبعیست که همه می توانند کدهای لینوکس را ببینند و تغییراتی در آن به وجود بیاورند یا روی آن کار کنند.

ویژگیهای لینوکس عبارتند از:

1- ثبات سیستم: Linux OS بسیار باثبات است و خیلی دیر به دیر خراب می شود و هنگ می شود. همین آن را به یک سیستم عامل محبوب تبدیل کرده است.
2- رابط گرافیکی: رابط گرافیکی جدید در این سالهای اخیر خیلی زیبا شده است. و اصطلاحا Friendly شده و همچنین کار با آن ساده شده است. معمولا از رابط گرافیکی KDE استفاده می شود.
3-امنیت: بیشتر ویروسها برای ویندوز ساخته می شوند. و برای همین در لینوکس احتیاجی به آنتی ویروس نداریم و امنیت بالایی دارد. لینوکس از همان ابتدا (بهتر است بگوییم جد لینوکس یعنی Unix ) کارش را با پایه ی امنیت شروع کرد.
4-نرم افزارها: نرم افزارهای ویندوز تحت لینوکس اجرا نشده و با برنامه خهای کمکی تنها می توان بعضی از آنان را مورد استفاده قرار داد. برای همین برنامه های بسیاری برای لینوکس ساخته شده است که در مقابله با رقیبان خود هم بسیار خوب عمل می کنند.
5-توزیع های مختلف لینوکس: بر خلاف ویندوز لینوکس در توزیع های مختلفی ارایه شده است. چون لینوکس کد باز است kernel یا هسته ی اصلی را در اختیار همه قرار می دهد. عده ای از برنامه نویسان و دانشجویان روی آن کار می کنند و توزیعی از لینوکس را به وجود میباورند.
Suse آلمانی، Redhat آمریکایی ، Mandrake ، Knoppix ، Xandros ، Fedora (new RedHat) ، Gnome ، Debian و… از جمله توزیع های لینوکس هستند که شما بسته به نوع کارتان یکی از آنها را انتخاب می کند. لازم به ذکر است که RedHat تا نسخه ی 9 ادامه یافت و بعد از آن با اسم Fedora که پولیست ادامه یافت.
برای کسانی که می خواهند تازه شروع به کار کنند ، Suse بهترین انتخاب است. انتخاب suse به این علت که نصب فوق العاده ساده ای دارد و کار با آن ساده است.

آخرین نسخه ی Suse ، 9.1 و Mandrake ، 10 و Fedora ، 2 بوده است. برای آگاهی از سایر موارد می توانید به سایتهای آنان مراجعه کنید.

معایب لینوکس:

لینوکس برنامه ها و بازیهای تحت ویندوز را (اکثر آنها) را اجرا نمی کند. البته در این مورد شبیه ساز هایی ارایه شده است. (همچون Winner) ، کمبود نرم افزارهای جانبی ، تایپ فرامین ، پیچیدگی آن ، نشناختن موس در نسخه های قدیمی و همچنین گرافیک آنها ، نصب مودمهای نرم افزاری ( winmodem ) ، که معمولا روی Laptab به کار می روند، خیلی مشکل است.
دلایل برتری لینوکس:
اولین دلیل برتری لینوکس در رایگان بودن آن است و این در مقایسه با قیمت سرسام آور سیتم عامل ویندوز دلیل بسیار قانع کننده ای است .دلیل دوم در کد باز بودن ابن سیتم عا مل است یعنی شما هر جای این سیتم عا مل را که میخواهید بنا به سلیقه خود تغییر دهید . دلیل سوم اینکه محاافظت اطلاعات شما از ویروس ها ست زیرا برای این سیتم عامل ویروس زیادی نوشته نشده است.دلیل چهارم به امنیت در شبکه اشاره دارد این سیتم عامل در محیط های شبکه امنیت بسیار بالای دارد خود مایکروسافت برای محافظت سیستم هایش در مقابل حملات هکری بروی سرورهایش لینوکس نصب کرده است از جمله دلایل دیگر وجود نرم افزارهای مختلف گرافیکی و دفتری و بازی های مختلف و رایت سی دی وغیره اشاره کرد.

آشنایی با نرم افزار های لینوکس:

openOffice: یکی از قدرتمندترین مجموعه های اداری ارائه شده در جهان می باشد.
: GIMPنرم افزاری شبیه نرم افزار فتوشاپ و حتی در برخی موارد قویتر از آن می باشد.
: GQViewنرم افزاری برای نمایش تصاویر است .
: XMMSنرم افزارهای برای پخش فایل های صوتی و ام پی تری می باشد و بسیار شبیه نر م افزار وینمپ می باشد.
: Xineنرم افزاری برای پخش فایل های تصویری می باشد.
: CD Creator نرم افزاری برای رایت سی دی می باشد.
: Gripنرم افزاری برای تبدیل فایل های صوتی به ام پی تری می باشد.
: KiconEditنرم افزاری برای ویرایش آیکون ها می باشد.
: Ksnapshotنرم افزاری برای عکس بر داری از قسمتهای مختلف محیط لینوکس می باشد.
: KGhostViewنرم افزاری برای نمایش فایل های پی دی اف می باشد.
لینوکس بر روی هر نوع کامپیوتر شخصی با حداقل سرعت 386 مگاهرتز و 4 مگابایت حافظه RAM قابل نصب است .لینوکس دارای نسخه های فراوانی بوده که معروفترین آنها Red Hat و Mandrake و SuSe است .

نصب لینوکس نسبتا یک روند آسان دارد و مراحل آن بطور خلاصه ذکر میگردد:

1- سازگاری سخت افزار
سازگاری سخت افزاری مخصوصا برای سیستمهای قدیمی یا سیستمهایی که توسط خود شما بسته شدهاند، اهمیت دارد .البته لینوکس با بیشتر سختافزارهایی که ظرف دو سال اخیر ساخته شده است، سازگاری دارد.
2- وجود فضای کافی روی هارد دیسک
این فضای دیسک باید جدا از فضای دیسک مورد استفاده سایر سیستم عاملهای موجود روی سیستم شما از جمله ویندوز باشد .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (43 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (38 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر)
تیتر امروز   
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
ویدئو قدیمی و چندشناک از کنده شدن پوست صورت بازیگر سریال مختار نامه!/واقعا بازیگر فیلم های تاریخی بودنم دل و جرات میخواد
(تصاویر) 11 تا از خیره کننده‌‌ترین خانه‌های جهان که از نظر کارشناسان، معماری منحصربه‌فردی دارند/ نظیر این خانه ها را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد
(تصاویر) فرزندان رهبر انقلاب در مراسم عروسی پسرعمویشان به صرف شام !/میهمان نوازی گرم وصمیمی هادی خامنه ای با برادرزاده هایش
سردرگمی نیویورک تایمز از فناوری فوق پیشرفته پهپاد یمنی
جزئیات جدید از حمله مرگبار به خانقاه دراویش در سقز
پزشکیان: اینکه فکر شود به بنده دیکته می‌کنند اشتباه است
زایمان در آب، آری یا خیر؟ / این نوع زایمان خطری ندارد؟
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!