دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی فیلم وسریال /

معرفی فیلم انارهای نارس 

جمعه، 24 اردیبهشت 1400
انارهای نارس عنوان فیلمی است اجتماعی، ساخت ایران به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی. این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. این اثر اولین فیلم بلند سینمایی مجیدرضا مصطفوی در مقام کارگردان است.

خلاصه داستان انارهای نارس

انسیه (آنا نعمتی) و ذبیح (پژمان بازغی) زن وشوهری فقیرند که خانه ای اجاره ای دور از شهر دارند و روزها هر کدام به کاری برای گذران زندگی مشغول اند. ذبیح در ارتفاع بلند ساختمان ها جوشکاری می کند و انسیه پرستار طوباسادات (رابعه مدنی) پیرزنی مبتلا به آلزایمر است که شوهرش به خاطر نازایی، ترکش کرده است. آن ها در شهر غیر از عموقادر (مهران رجبی) که زن و فرزندش را از دست داده و هوای آن ها را دارد، کسی را ندارند. ذبیح مدام در آرزوی فرزند است و انسیه همیشه در برابر این خواسته سکوت می کند. او در خطر از دست دادن شغلش است چون وکیل پسر ناتنی طوبا (قطب الدین صادقی) قصد دارد به نیابت او خانه را بفروشد و طوبا را راهی آسایشگاه سالمندان کند. طوبا راضی به این اتفاق نیست و انسیه سعی می کند مانع وکیل شود. ذبیح هنگام کار از بالابر سقوط می کند و به کما می رود و زنده ماندن یا نماندنش معلوم نیست. وکیل هم بالأخره خانه را می فروشد و طوبا را به آسایشگاه می فرستند. در همین زمان انسیه می فهمد باردار است و عذاب می کشد که در این شرایط باردار شده است. انسیه که سرنوشت شوهرش معلوم نیست، طوبا را از آسایشگاه سالمندان نزد خودش می برد.

نکاتی درباره فیلم انارهای نارس

"انارهای نارس" راوی یک قصه اجتماعی است و مشکلات و معضلاتی را که طبقه کارگر با آن دست و پنجه نرم می کنند را به تصویر می کشد. انسان هایی که از در جامعه ما کم نیستند ولی به آها پرداخته نمی شود.این فیلم که به این موضوع پرداخته است متاسفانه نتوانسته خیلی خوب به این معرفی بپردازد شاید یکی از مهمترین این دلایل را در انتخاب بازیگر اصلی دانست، جاییکه کارگردان با انتخاب این بازیگر(آنا نعمتی )بزرگترین لطمه را بر پیکره فیلم خویش وارد ساخته است.میمیک چهره خانم نعمتی بگونه ای است که اصلأ مناسب ایفای نقش یک فرد از این طبقه نمی باشد و در نماهای بسته بخوبی به چهره ای که هیچ گونه زجر و سختی و نشانه ای از تحمل فقر و سختی را در چهره ایشان نمی بینیم هرچند در گریم فقط کمی صورت ایشان را برنزه می بینیم تا یک چهره زجر کشیده و سختی دیده.فیلم مضمون خوب و مناسبی را برگزیده اما متاسفانه بدلیل روایت کشدار و خسته کننده اش نمیتواند بخوبی با مخاطب ارتباط برقرار نماید.نماهای طولانی که در کل کار مثل یک پتک بر سر تماشاگر فرود می آید و ریتمی که هیچ گاه ریتم مناسبی نیست و کند است.فیلم از لحاظ فنی در بخشهای صدا و تصویر خوب است ولی در تدوین و کارگردانی بدلیل همین ریتم کند حرف چندانی برای گفتن ندارد. در کشاکش صحنه های بیمارستان و خانه­ی پیرزن کارگردان پایان فیلم را برای تماشاگر لو میدهد.
هر چند فیلم انارهای نارس یک فیلم تلخ اجتماعی است ولی هرگز به سمت یک فیلم سیاه آنهم در دام برخی سیاه نمایی ها به جهت خود شیرینی در جشنواره های خارجی نیفتاده است.فیلمی است که اتفاقات آن بشدت در بطن جامعه است ولی با بیانی معمولی و فیلمنامه ای معمولی. این فیلم به عنوان یک کار مستقل فیلم خوبی است ولی به عنوان یک پدیده نمی توان به آن نگریست."انارهای نارس" راوی یک قصه اجتماعی است و مشکلات و معضلاتی را که طبقه کارگر با آن دست و پنجه نرم می کنند را به تصویر می کشد. انسان هایی که از در جامعه ما کم نیستند ولی به آها پرداخته نمی شود.این فیلم که به این موضوع پرداخته است متاسفانه نتوانسته خیلی خوب به این معرفی بپردازد شاید یکی از مهمترین این دلایل را در انتخاب بازیگر اصلی دانست، جاییکه کارگردان با انتخاب این بازیگر(آنا نعمتی )بزرگترین لطمه را بر پیکره فیلم خویش وارد ساخته است.میمیک چهره خانم نعمتی بگونه ای است که اصلأ مناسب ایفای نقش یک فرد از این طبقه نمی باشد و در نماهای بسته بخوبی به چهره ای که هیچ گونه زجر و سختی و نشانه ای از تحمل فقر و سختی را در چهره ایشان نمی بینیم هرچند در گریم فقط کمی صورت ایشان را برنزه می بینیم تا یک چهره زجر کشیده و سختی دیده.فیلم مضمون خوب و مناسبی را برگزیده اما متاسفانه بدلیل روایت کشدار و خسته کننده اش نمیتواند بخوبی با مخاطب ارتباط برقرار نماید.نماهای طولانی که در کل کار مثل یک پتک بر سر تماشاگر فرود می آید و ریتمی که هیچ گاه ریتم مناسبی نیست و کند است.فیلم از لحاظ فنی در بخشهای صدا و تصویر خوب است ولی در تدوین و کارگردانی بدلیل همین ریتم کند حرف چندانی برای گفتن ندارد. در کشاکش صحنه های بیمارستان و خانه­ی پیرزن کارگردان پایان فیلم را برای تماشاگر لو میدهد.
هر چند فیلم انارهای نارس یک فیلم تلخ اجتماعی است ولی هرگز به سمت یک فیلم سیاه آنهم در دام برخی سیاه نمایی ها به جهت خود شیرینی در جشنواره های خارجی نیفتاده است.فیلمی است که اتفاقات آن بشدت در بطن جامعه است ولی با بیانی معمولی و فیلمنامه ای معمولی. این فیلم به عنوان یک کار مستقل فیلم خوبی است ولی به عنوان یک پدیده نمی توان به آن نگریست.

بازیگران فیلم انارهای نارس

آنا نعمتی، پژمان بازغی، مهران رجبی، قطب الدین صادقی، رابعه مدنی، شبنم معززی، ساقی زینتی، مجید مشیری، شیوا خسرومهر، محمد عباسی نژاد، بهاره مشیری، حامد طلانی

دیگر عوامل انارهای نارس

کارگردان، تهیه کننده، تدوین: مجیدرضا مصطفوی/ نویسنده: مهدی تراب بیگی، مجید رضا مصطفوی/ مجری طرح و سرمایه گذار: آرش الیاسی/ مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا/ مدیر صدابرداری: بهروز معاونیان/ طراحی و ترکیب صدا: بهمن اردلان/ طراح چهره پردازی: رسول سید عربی/ طراحی صحنه و لباس: حسن روح پروری/ موسیقی: حامد ثابت/ مدیر جلوه های ویژه: آرش آقا بیک/ مشاور رسانه ای: سام بهشتی/ مدیر جلوه های بصری: فرید ناظر فصیحی/ عکاس: مژده لباسچی، اشکان مهران

مشخصات فیلم انارهای نارس

ژانر :اجتماعی

زبان : فارسی


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل اکسپت مقاله
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب