معرفی فیلم بنفشه آفریقایی

  چهارشنبه، 22 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی فیلم بنفشه آفریقایی
بنفشه آفریقایی فیلمی به کارگردانی مونا زندی حقیقی، نویسندگی حمیدرضا بابابیگی و تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع نوری محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم بعد از به نمایش درآمدن در جشنواره فیلم فجر، نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش اول زن برای فاطمه معتمدآریا و بهترین موسیقی متن برای پیمان یزدانیان شد.

خلاصه داستان بنفشه آفریقایی

شکوه ( فاطمه معتمد آریا ) به سراغ خانه سالمندان می رود تا همسر سابقش ( رضا بابک ) که در آنجا حضور دارد را به خانه بیاورد و از او مراقبت کند. این در حالی است که شکوه ازدواج مجدد کرده و..

نکاتی درباره فیلم بنفشه آفریقایی

مونا زندی حقیقی به عنوان کارگردان در فیلم «بنفشه آفریقایی» با دست مایه قراردادن ایده ای ناب و احاطه بر استفاده از تکنیک سینما، فیلمی کاملاً هنری و از لحاظ بصری زیبا و خوش آب و رنگ ارائه داده است.

فیلمی که شاید از هیچ جنبه ای نمیتوان آن را با ساخته قبلی او یعنی فیلم «عصر جمعه» مقایسه کرد. چه از لحاظ موضوع و چه از لحاظ ساخت و البته بیش از همه، نوع پرداخت به قصه ای که می توانست آن هم با کمی لغزش و خارج شدن از اصول، خطوط قرمز قوانین را رد کند و راه توقیف را پیش بگیرد.

شکو (بدون ه) با بازی فاطمه معتمدآریا، فریدون با بازی رضا بابک در نقش همسر سابق و رضا با بازی سعید آقاخانی در نقش همسر شکو همگی در یک خانه، همین دو خط داستان خود نشان از نزدیک شدن به ایجاد آنتریک های توقیفی دارد که مونا زندی حقیقی به سلامت از آن گذشته است.

فیلم «بنفشه آفریقایی» اما علیرغم آن که درباره یکی از مسائل حاد احساسی و خانوادگی دامن زده است، بدون آن که سعی در ارائه یک تحلیل روانشناسانه عمیق داشته باشد، در ایده ناب و میزانسن شاعرانه خود خیلی زود غرق می شود.

مشکل اول فیلم «بنفشه آفریقایی»، به مانند اکثر فیلم های سینمای ایران از فیلمنامه آن سرچشمه می گیرد. فیلمنامه ای که در همان ابتدا و در پرده اول خود به دلیل عدم معرفی جهان شخصیت ها و رابطه بین آنها، مشخصاً نقطه عطف گیرایی در داستان برای جذب مخاطب ندارد، به طوری که احساس می شود قصه خیلی دیر آغاز می شود.

فیلم «بنفشه آفریقایی» در شخصیت پردازی هم برخلاف ظاهر و بیان مدرن در زیبایی شناسی تصویری خود، از سنت فیلم های یکی دو دهه پیش پیروی می کند. شخصیت های یک بعدی و خالی از عمق و بدون ظرافت پرداخت، همچون سنت آشنای این سال های سینمای ایران. اینگونه که در مسیر داستان، به ظاهر شخصیت ها با پاره ای از پیش داستان های اساسی و مهمی به یکباره وارد قصه ای می شوند که در عین حال فیلم هیچ اطلاعات کافی و مهمی از پیشینه آنها به تماشاگر نمی دهد، از این روی شخصیت ها مجهول و ناشناخته باقی می مانند.

مهمترین ایراد فیلم شخصیت پردازی ست. تصمیم ابتدایی شکوه برای آوردن فریدون به منزل همسر دومش تصمیمی غیرمنتظره است که فیلمساز می بایست در طول قصه دلایلی منطقی برای اتخاذ چنین تصمیمی به مخاطب ارائه نماید. اما به شکل عجیبی، فیلم از ارائه جزئیات به مخاطب خودداری می کند و حتی گذشته فریدون و شکوه را به حال خود رها می کند تا ابهام درباره روابط آنها تا انتهای فیلم باقی بماند. اطلاعات قطره چکانی که فیلمساز به تماشاگر درباره گذشته این دو ارائه می کند، کمکی به تماشاگر برای درک بیشتر ارتباط این دو نمی کند. مخاطب در طول فیلم هرگز متوجه نمی شود که عامل جدایی فریدون و شکوه چه بوده و حال چرا باید شکوه چنین حس فداکاری را درباره فریدون تجربه کند که او را از آسایشگاه به منزل همسر دومش ببرد!

ضلع سوم این مثلث شخصیت رضاست. همسر دوم شکوه که فیلم هرگز دلیل محکمی برای موافقت او با تصمیم شکوه ارائه نمی دهد. زمانی که فریدون به منزل رضا و شکوه پا می گذارد، تقابلی ناخواسته میان دو مرد شکل می گیرد اما این برخوردها در حد رقابت بر سر تخته بازی کردن خلاصه می شود. در تمام طول فیلم به طور عجیبی، هیچ دیالوگ مهمی میان رضا و فریدون برقرار نمی شود در صورتی که برای شکل گیری درام نیاز به بسط و گسترش شخصیت ها و ورود به ذهن آنهاست. اما فیلم اعتقادی به چنین رویکردی ندارد و میانه فیلم را به دیالوگ های خسته کننده میان آنها که بخشی از آن درباره اعتراض به حضور فریدون در خانه و بخش دیگرش خاطرات مینی مالیستی از گذشته شکوه و فریدون است، خلاصه می شود. کلید واژه ای که می توانست تقابل این دو شخصیت را جذاب تر نماید، اشاره به گذشته این دو در زمان جدایی شکوه از فریدون است. ارتباطی که آن هم سربسته باقی می ماند!

بازیگران فیلم بنفشه آفریقایی

فاطمه معتمدآریا رضا بابک سعیدآقاخانی مهدی حسینی نیا رویا جاویدنیا ندا جبراییلی مریم شیرازی

دیگر عوامل فیلم بنفشه آفریقایی

کارگردان : مونا زندی حقیقی

فیلمنامه : حمیدرضا بابابیگی

تهیه کننده : علیرضا شجاع نوری

مدیر فیلمبرداری: فرهاد صبا

مشخصات فیلم بنفشه آفریقایی

ژانر : خانوادگی

زبان : فارسی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (223 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (130 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت