معرفی فیلم خجالت نکش

  سه شنبه، 29 تیر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی فیلم خجالت نکش
خجالت نکش فیلمی به کارگردانی رضا مقصودی، نویسندگی رضا مقصودی و افرا جورابلو و تهیه‌کنندگی سید امیر پروین حسینی محصول سال ۱۳۹۶ است. یک کمدی روستایی است و بهترین نمونه برای اینکه فضای فیلم دستتان بیاید، «زاپاس» است که اتفاقاً در گیشه هم بسیار موفق بود اما ورای این سادگی و بی‌ادعایی، طنزی جالب و شیرین جریان دارد.

خلاصه داستان خجالت نکش

این فیلم داستان زندگی زن و شوهری را روایت می کند که با داشتن پسر و عروس، در سن میانسالی بچه دار می شوند. این اتفاق آن هم در روستایی کوچک که هیچ چیز از دید اهالی پنهان نمی ماند. وقتی بیست سال پیش از “فرزند کمتر، زندگی بهتر ” سخن رانده می شود هشت سال پیش که به ازای تولد هر کودک وعده اهدای یک سکه بهار آزادی می دادند و باافتخار در بالای جمعیت می ایستادند و سر رقم جمعیت چانه می زدند.«خجالت نکش» روایتش را شروع می کند و به اتمام می رساند در اوج زیرکی و ذکاوت.

نکاتی درباره فیلم خجالت نکش

«خجالت نکش» در ستایش فرزندآوریست. نه تنها ابایی از شعار دادن ندارد که در انتهایش به صراحت شعار میدهد تا اگر ابلهی وجود داشته که مفاهیم عمیق آنرا نفهمیده، شیر فهم شود؛ بعد از دیدن فیلم سریعا به رختخواب رجوع کند و گلی دیگر را در دامان مملکت برویاند. دامان مملکتی که خدارا شکر همه به لطف یارانه ۴۵ هزار تومانی وضعیت خوبی دارند و حتی نیازی به کار کردن هم نیست! فقط عجله نکنید؛ تا رسیدن به خانه صبر داشته باشید که خیابان و ماشین جای مناسبی برای انجام هر کاری نیست و گشت ارشاد و نیروهای نامحسوس به حول و قوه الهی مشغول انجام وظایف ذاتی و محوله خویشند و بابت هر ضرب وشتم اسلامی تشویقی هم میگیرند.در روستای «گل و بلبلِ» فیلم که قاعدتا با رویکردهای نهاد سازنده اش نمادی از کل مملکت است؛ هیچ مشکلی وجود ندارد، نه بی آبیسست و نه حتی کوچکترین مشکل معیشتی. زنی ده فرزند دارد، شوهرش هم اغلب گم و گور است؛ با این وجود نه تنها دستش به دهنش میرسد که زندگی خوبی هم دارد. این نمونه البته فقط یکیست از بین هزاران نمونه واقعی!ای پیرمردها و پیرزنها و کسانی که سنتان از چهل گذشته است؛ با این اوضاع خوب چرا از «زنگوله ی پای تابوت» میترسید؟ به خاطر بی آبرویی و حرف مردم؟ خدا را شکر در این فیلم دینی و با اصالت و در راستای تمدن اسلامی آموختید که نباید به این حرفها بها بدهید و بچه از هر چیزی بهتر است. اصلا نگاهتان که میکند مورمورتان میشود و حالی به حالی میشوید. آیا چیزی هست که از حالی به حالی شدن بهتر باشد؟این رقوم و مهملات را نوشتم و وقت خودم و شما را هدر دادم تا متوجه شوید که با چه فیلم آبگوشتی و غیر محترمانه و دروغگویی طرف هستید. فیلمی که هیچ ابایی از وارونه نشان دادن اوضاع ندارد. یک پروپاگاندای واقعی و یک فیلم فارسی سفارشی در خدمت شعارها و اولویتهای نهاد سازنده اش. اما آقای مقصودی واقعا به آنچه نوشته ای و ساخته ای اعتقاد هم داری؟ پس منتظر فرزندتان هستیم انهم نه یکی که ده تا!!«خجالت نکش» اصلا کارگردانی ندارد، فیلمنامه متکی به لودگی بازیگر اصلیش طراحی شده و حدس پذیر و مبتنی بر حوادث دم دستیست، حوادثی که کل مسیر داستان را پیش میبرند. با این وجود اما از حق نباید گذشت که در جاهایی میتواند خنده بر لب بنشاند. خدارا شکر سینمای ایران دارد در راستای وظایف ذاتیش عمل میکند و البته خدارا شکر که به دکانی خوب برای ارتزاق از جیب بیت المال تبدیل شده است. دیگر حتی نیازی به خانه سینما برای برطرف کردن مطالبات صنفی و شخصی افراد هم نیست؛ هر کسی میتواند از نهادی بودجه ای دست و پا کند و با آن بودجه سالها خوش بگذارند البته به قیمت شرف و شخصیت و آبرویش.

نکات مثبت فیلم خجالت نکش

  • بازی احمد مهرانفر و شبنم مقدمی دلیل اصلی برای تماشای فیلم است. دو بازیگری که توانسته اند با استفاده از توانایی های بازیگری شان فیلم را سرپا نگه دارند.

نکات منفی فیلم خجالت نکش

  • فیلمنامه پس از اینکه ایده اصلی اش را مطرح می کند، درجا می زند و هرگز گسترش نمی یابد. زمان مفید فیلمنامه می توانست چیزی حدود 20 دقیقه باشد!
  • « خجالت نکش » برای خلق کمدی متوسل به موقعیت های سطحی و دم دستی می شود که نمونه های مشابه آن را یک دهه پیش در کمدی های شبانه تلویزیون شاهد بودیم. بازخوانی این موقعیت ها در عصر کنونی تصمیم هوشمندانه ای نیست.
  • آدمهای فیلم بطور ذاتی کودن هستند و هرگز نمی دانیم چرا اینچنین است! اگر بنا به خلق کمدی باشد، موقعیت ساختن وظیفه اصلی کارگردان است اما کاهش شعور شخصیت ها که منجر به رفتار غیرعادی آنها شود، ضعف فیلمنامه را نمی پوشاند.
  • بازی لیندا کیانی در نقش یک افغان، یکی از ضعف های فیلم به شمار می رود. فارغ از لهجه بد کیانی، بود و نبود او هیچ تاثیری در داستان ندارد.

کارگردان فیلم خجالت نکش

رضا مقصودی وی سالهاست به عنوان فیلمنامه نویس فعالیت می کند و آثار مهمی از جمله « لیلی با من است » و « همیشه پای یک زن در میان است » را نوشته است. « خجالت نکش » نخستین تجربه کارگردانی مقصودی می باشد.

بازیگران فیلم خجالت نکش

شبنم مقدمی ، احمد مهران فر ، سام درخشانی ، شهره لرستانی ، لیندا کیانی ، الناز حبیبی ، سید علی صالحی ، فرانک تمنایی ،کاوه آهنگر ، سمیرا حسینی ، علیرضا رئیسی ، بانی پال شومون ، میثاق جمشیدی ، مهدی میری ، مرتضی خان جانی ، زهرا کوهساریان

ساير عوامل فیلم خجالت نکش

  • نویسندگان : رضا مقصودی و افرا جورابلو
  • کارگردان: رضا مقصودی
  • تهیه کننده : سید امیر پروین حسینی
  • مدیر فیلمبرداری: مهدی جعفری
  • طراح گریم: محسن دارسنج
  • صدابردار: امیر حاتمی
  • دستیار اول کارگردان: حامد مختاری
  • مدیر تولید: سجاد رحیمی

مشخصات فیلم خجالت نکش


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه (260 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق علی دایی در بیمارستان هنگام عیادت چهره های مشهور از شهریار ایران+عکس/ از خوش و بش همسر دایی با کی‌روش تا احوالپرسی فردوسی‌پور و عابدزاده (79 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (54 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (44 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (39 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (17 نظر) خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "مَمَّد" ها حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍 (14 نظر) شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم (12 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای ترک سیگار همسرش حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (10 نظر) پیام احساسی آیتک سلامت رقیب تبریزی زهرا گونش به هوادارش با انتشار یک موزیک ویدئوی جذاب / والیبالیست چشم رنگی تیم ملی در صدر اخبار (10 نظر) زهرا گونش نه مرسی ما آیتک سلامت داریم / فیلم درخشش ستاره آذری چشم رنگی والیبال ایران در زمین مسابقه 😍 (9 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (9 نظر) نگاهی به میز و صندلی خوش‌رنگ و بچگانه اتاق پسرِ بهرام رادان؛ مثل همیشه خاص و منحصربفرد به انتخاب مامان مینایِ خوش سلیقه😍+ویدیو (9 نظر) آخرین لبخند از ته دل شهید اسماعیل هنیه در آغوش رهبر معظم انقلاب +عکس/ شهادت مزد اخلاصش بود (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روانشناسی؛ والدین موفق این مدلی از بچه شون تعریف میکنن +عکس
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 16 مرداد 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 15 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 16 مرداد 1403
دختر عصبانی با شیشه قلیان دوستش را کشت
خانه‌داری؛ چطور لواشک صورتی با طعم هندوانه درست کنیم؟
قاتل سریالی معروف که بعد از آزار و اذیت 90 زن ، همه آن ها را کشت
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 16 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 16 مرداد 1403 + فیلم
داریوش ارجمند: در کلاس دکتر علی شریعتی دخترخانمی رو دیدم، گفتم هرکس ما رو با هم دید اسمش رو بگو تا من براش کارت دعوت عروسی بفرستم و اینطور من ازشون خواستگاری کردم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 16 مرداد 1403
استاد فلسفه‌ی دانشگاه: فرزند رهبر انقلاب دانشگاه می‌آمد اما تا مدتی هیچکس نمی‌دانست که ایشان پسر آقا است؛ از بس که عادی می‌آمد و عادی می‌رفت
اخراج یک شناگر زن بلوند با چشم های آبی از دهکده المپیک پاریس به خاطر خیانت! +عکس
خانه‌داری؛ 4 روش طلایی و آسان برای فریز کردن گیلاس و مصرف در زمستان
ایران باستان ؛ کشف کوزه‌ای مملو از سکه‌های طلای ایران باستان
منتخب روز   
(فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد با رنگ و بوی المپیک (فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس