معرفی فیلم مشت آخر

  شنبه، 19 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی فیلم مشت آخر
مشت آخر فیلمی به نویسندگی و کارگردانی مهدی فخیم زاده و تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی محصول سال ۱۳۹۷ می‌باشد.این فیلم در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۸ در سینماهای ایران اکران شده‌است.

خلاصه داستان مشت آخر

داستان پیر مردی است که از سالهای دور تا کنون در کاراته تبحر بسیار بالایی دارد ولی جهت امرار معاش تظاهر به فرتوتی می کند و در خیابان ها با دستیارش به صورت صوری معرکه دعوا به راه می اندازند و مردم جهت کمک سعی در جدا کردن آنها می کنند که در این میان دستیارش از شلوغی فضا کمک گرفته و جیب مردم را می زند و …

نکاتی درباره فیلم مشت آخر

مشت آخر ساخته مهدی فخیم زاده اثری فشرده شده از یک مدیوم تلوزیونی است که حتی به سیناپس فیلم نامه وفادار نمادنده است . اگر چه فخیم زاده خود در دو جبهه نگارش و کارگردانی فعالیت اصلی را به عهده داشته اما این اتفاق به کمک فرم سینمایی یک اثر تلوزیونی – اپزودیک برنخاسته است . «مشت آخر» همچنان رویکرد دراماتیک فخیم زاده را به روایت در قالب تصویر اثبات می کند ؛ قصه هایی شک آلود و سطحی ، استفاده از چهره های معلوم الحال ، قهرمانی شر با احساسات خیرانه ، میزان سن ضدیت (زندگی فقیران در برابر ثروتمندان) و … .مولف هرگز واژه های ساخته ذهن خود را بر روی آب نخواهد نوشت چرا که خاصیت آب حل کردن همه چیز در خود است . اما همین که شبی از کابوس می پرد ، خواب آشفته خود را برای آب تعریف می کند تا آب قصه آن خواب را با خود به سرزمینی دیگر برد . حکایت فرم و محتوای «مشت آخر» بیان قصه ای است که به جزئیات بیشتر از پیرنگ و شخصیت ها نیاز دارد . اگر «دیوید لینچ» سریال تلوزیونی «توئین پیکس» را در قالب یک اثر سینمایی ارائه داد ، در فرم و چگونگی به تصویر کشیدن آن بر پرده سینما تجدید نظر کرد و همانطور که دیده می شود مفهوم سریال از اثر سینمایی این قصه متفاوت است . اما به طور مشخص آخرین ساخته مهدی فخیم زاده تعجیل برای رسیدن به قصه ای از یک مولف است که تا همین چند سال پیش در حالت «خواب و بیدار» مخاطب را هیپنوتیزم نگاه می داشت و بدون ترس از پایان زمان جزئیات را به نمایش می کشید . شکل تغییر یافته فرم فخیم زاده در این اثر محتوای قصه او را خدشه دار کرده است تا به شکلی فرم و محتوا با یک دیگر برای رسیدن به نقطه پایانی به رقابت پردازند و در آخر هر دو فدای خواسته مولف شوند . مولف به نحوی فرم را در محتوا حل کرده است که قصه نیز تنها یک اشل از داستانی با جزئیات زیاد است . سینما تنها جایی است که دارای محدودیت زمان است . زمان در خارج از سینما نامحدود و نامیرا است اما زمان سینمایی ارتباط مستقیم با تعلیق ، سلیقه مخاطب و میزان اطلاعات دراماتیک در آن دارد .داستان قهرمانی پیرمرد که ناگفته های زیادی دارد مخاطب را به یاد فیلم هندی های پر مخاطره می اندازد . پیرمردی که در جوانی علاقه زیادی به مسابقات رزمی داشته است ، تمرینات ورزشی فراوانی انجام می داده و حال نیز در مقابله با جوانان برای امرار معاش خود را به ناتوانی می زند و عقده را بر سر پادو تخلیه می کند ، یک شخصیت منفعل است و نه یک قهرمان . در واقع عمده مشکل قصه فیلم در قهرمان پروری آن است که به مراتب نمونه های با کیفیت آن را در «خواب و بیدار» و «حس سوم» دیده بودیم . این جکی جان ایرانی که مانند شیر پیر شده از هیچ خطری نمی ترسد حال به اتفاق خانواده گمشده خود را یافت می کند در کشمکش این ماجرا متوجه ماجرای یک قتل می شود و … . در واقع سوراخ های فیلم نامه از حذف جزئیات حیاتی که برای یک اثر تلوزیونی نوشته شده است نمود پیدا می کنند . شخصیت ها نه تعریف می شوند و نه تکذیب ؛ کلیه پرسوناژهای این اثر برای کاراکتر «رحمت» با بازی مهدی فخیم زاده تلاش می کنند که در یک سر هم بندی عجولانه او را نیز مستاصل می گذارند . سینمای ایران به شدت نیاز به بازنگری در شیوه ساخت دارد . سینمایی که ابتدا کارگردان را معرفی می کند سپس فیلم را و اولویت آن بزرگ نمایی چهره هایی است که پشت پرده نقره ای فعالیت می کنند و از این فعالیتشان کم تر موقعیت سینمایی تولید می شود .

نکات منفی فیلم مشت آخر

  • کیفیت ساخت فیلم به شدت پایین و ناامید کننده است. اصرار بر به تصویر کشیدن سکانس های اکشن با چنین ساختاری، تماشاگر را به سالهای دور سینما در دهه 60 می برد!
  • قصه فیلم فراز و فرودی ندارد. چند آدم راه می افتند و دیالوگ می گویند و گاهی هم گرد و خاک به پا می شود و این روند تا آخر قصه پابرجاست. اگر در حین تماشای فیلم با تلفن صحبت کنید و برای خرید به فروشگاه بروید و حتی به ضرب و تقسیم نحوه بنزین زدن بپردازید و سپس به تماشای فیلم بازگردید، باز هم لحظه خاصی را از دست نخواهید داد!
  • شخصیت های فیلم به درستی معرفی نمی شوند و هیچ درباره آنها نمی دانیم. تماشاگر متوجه نمی شود که عشق 30 سال پیش چرا رفته و چرا باید تا به امروز شعله آن برقرار باشد. اگر قدرت عشق رحمت اینچنین بوده، در این 30 سال کجا بوده؟ چرا منجر به اقدام نشده؟ و سوالات بسیاری که پاسخی قانع کننده ای درباره آن داده نمی شود.
  • در میانه فیلم شخصیت های شنگول داستان ناگهان شروع به نصیحت های زندگی در بابت مزیت های ازدواج و سر به راه شدن می کنند؛ از جنس نصیحت هایی که می شد در دهه 60 با یک آهنگ ملایم در پس زمینه آن را در برنامه های تلویزیونی دید!
  • با هر مترو معیار و عینکی که به اثر بنگریم، نمی توان این نکته را انکار کرد که « مشت آخر » امروزه حتی برای مدیوم تلویزیون هم اثر دلچسبی محسوب نمی شود چه برسد به سینما!

کارگردان فیلم مشت آخر

مهدی فخیم زاده که همانطور که ذکر شد، بیشتر با نقش " نمکی " در فیلم « مسافران مهتاب » در خاطر علاقه مندان به سینما نقش بسته است. او در سالهای نه چندان دور با سریال های تلویزیونی نظیر « خواب و بیدار » و « ولایت عشق » توجه مخاطبین بسیاری را به خود جلب کرده بود.

بازیگران فیلم مشت آخر

مهدی فخیم زاده، گوهر خیراندیش، رامین راستاد، احمد نجفی، گلناز خالصی، حمیدرضا قلی خانی، سیاوش معمارزاده، آتنا مهیاری، آرش نوذریی

دیگر عوامل فیلم مشت آخر

نویسنده و کارگردان: مهدی فخیم زاده، تهیه کننده: سید حامد حسینی، فیلمبردار: علیرضا زرین دست، توزیع کننده: فیلم آفرین. مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین دست، طراح صحنه و لباس: عباس بلوندی، مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور، عنوان طراح گریم: محمد گل افشار.

مشخصات فیلم مشت آخر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (522 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (138 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!