دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی فیلم وسریال /

معرفی فیلم پاکباخته 

سه شنبه، 27 مهر 1400
پاک‌باخته فیلمی به کارگردانی غلامحسین لطفی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرح‌بخش محصول سال ۱۳۷۴ است.

خلاصه داستان پاکباخته

استوار خراسانی به تهران منتقل می شود. او به اتفاق مادرش و همسرش زینت و خواهرش عاطفه و پسر کوچکش اسفندیار نزدیک کلانتری محل خدمتش خانه ای اجاره می کند که از قضا با آقا رضی همسایه می شوند. آقا رضی با خواهرش ملوک خانم و دو پسر خواهرش جواد و جعفر زندگی می کند، او برای جواد، عاطفه خواهر استوار خراسانی را خواستگاری می کند و استوار خراسانی به دنبال دزد سابقه دار محله به نام جعفر پاچناری است و اطلاع ندارد که این دزد همان برادر خواستگار عاطفه است. با ازدواج خواهرش و جواد موافقت می کند. اما بالاخره بعد از تعقیب و گریز طولانی، روز عروسی جواد و عاطفه، استوار خراسانی موفق می شود دزد سابقه دار جعفر پاچناری را دستگیر کند.

نکاتی درباره فیلم پاکباخته

اگر بخواهیم از منظری ایدئالیستی به فیلم «پاکباخته» بنگریم و آن را با کمدی های قبل از خود، هم دوره خود و پس از خود مقایسه کنیم نتیجه ارزیابی هایمان، فیلمی خانوادگی است که تلاش دارد تا از همه جاذبه های مخاطب پسند بهره ببرد و سینمادوستان را از خود راضی نگه دارد.این جاذبه ها در وهله اول استفاده از زوج کمدی عبدی – خمسه است که در دوران اوج خود به سر می بردند و هواداران بی شماری را به سالن های سینما می کشاندند. در کنار این امتیاز اولیه، تقابل دزد و پلیس و بهره گیری از کمدی تعقیب و گریز هم در نگره اول می توانسته برای فیلم یک فرصت باشد تا سبکی از کمدی مبتنی بر الگوهای خانواد ه پسند را ارائه دهد.مضمون کلی فیلم قابل قبول پرداخت شده (در کلیت تاریخ کمدی سازی در چهل سال گذشته)، و رویارویی استوار خراسانی و جعفر پاچناری هم بر جاذبه کمیک فیلم افزوده است.بازی های اکبر عبدی و علیرضا خمسه در نقش های استوار خراسانی و جعفر پاچناری نمایه ای از شمایل سمپات مرد قانون و شهروند قانون گریز است که به سادگی و راحتی اجرا می شود. به واقع مخاطب در مواجهه با فیلم «پاکباخته»، چهره ارائه شده از عبدی و خمسه را می پذیرد و هر دو را در قالب نقشی که دارند باور می کند. این باورپذیری شمایل بدین معناست که چهره جدی پلیس وظیفه شناس سخت کوش در بازی اکبر عبدی ملموس می شود و از سویی مخاطب یک دزد تَر و فِرز مارموز را در اجرای علیرضا خمسه کشف می کند.در عین حال، فیلم از مولفه ثابت اغلب فیلم های آن دوره زمانی یعنی پایان خوش همراه با ازدواج دو جوان هم استفاده می کند تا به تصویر غالب سینمای آن دوره وفادار باشد.کمدی «پاکباخته» همچنین می تواند داعیه دار این نکته باشد که در سینمای پس از انقلاب جزو اولین تلاش ها (شاید هم اولین تلاش) در زمینه ارائه کمدی ای بر بستر تعقیب و گریز و با وام گیری از مولفه های اخلاقی و سنت های اجتماعی شکل گرفته پیرامون نهاد خانواده است که در گذر زمان ارزش های این جنس از روایت حفظ شده است و پاکباخته ای را که در دوره خود مورد بی اعتنایی واقع شده در رده ای از فیلم های کمدی می گنجاند که تصویری شریف را از جامعه و مناسبات انسانی بر پرده باز می تابانند.

کارگردان فیلم پاکباخته

‏غلامحسین لطفی کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، متولد ۲۳ آبان ۱۳۲۸ در قزوین است.وی دارای مدرک کارشناسی ارشد بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۱ و دکترای افتخاری تئاتر است.او علاوه بر بازیگری، به نویسندگی و کارگردانی هم پرداخته است. آغاز فعالیت سینمایی با فیلم صبح خاکستر به کارگردانی تقی مختار به عنوان بازیگر در سال ۱۳۵۶ بوده است.غلامحسین لطفی نخستین بار در تلویزیون حضور یافته و سال ۱۳۵۶ در ۲۸ سالگی در سریال مستنطق به کارگردانی شاپور قریب و عباس جوانمرد بازی کرده است.از مهم ترین فعالیت های غلامحسین لطفی می توان به خانه به دوش، پژمان، روشنایی های شهر، پول کثیف، سیاه، سفید، خاکستری، به رنگ صدف، هشدارهای پلیس، درخت دوستی، خفه گی، آشوب، معراجی ها، زنان ونوسی مردان مریخی و از ما بهترون اشاره کرد.

بازیگران فیلم پاکباخته

علیرضا خمسه ،اکبر عبدی ،حمیده خیرآبادی ،پرند زاهدی ،زهره صفوی ،سیامک قدکچیان ،رضا حامدی خراسانی ،اکبر دودکار ،فرهاد تجویدی ،حسین رنگینوند،حسین زمانی ،محمد شهریاری ،حسین چرمچی ،حسن میهمانی ،مهرداد فلاحتگر

ساير عوامل فیلم پاکباخته

کارگردان: غلامحسین لطیفی، تهیه کننده: محمدحسین فرح بخش، فيلمبردار: احمد شيرازي، دستيار فيلمبردار: منوچهر فرزانه، صدابردار: حسین بدیهی، تدوین: محمدرضا ميرلوحي، تنظيم موسيقي: علی درخشان، خواننده: محسن هاشمی.

مشخصات فیلم پاکباخته


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه چاپ یک کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس