ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی فیلم تنگه ابوقریب

  شنبه، 08 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی فیلم تنگه ابوقریب
در این مطلب از ساعد نیوز به معرفی و بررسی فیلم تنگه ابوقریب خواهیم پرداخت.باما همراه باشید.

خلاصه فیلم تنگه ابوقریب

این فیلم که بر اساس واقعیت است، روایتی است از دفاع گردان عمار یاسر لشکر ۲۷ محمد رسول الله در برابر لشکرکشی رژیم بعث در موقعیت تنگهٔ استراتژیک ابوقُرَیب دهلران و حمله به فَکّه و شرهانی،در روزهای پایانی جنگ. عراقی ها باید از سد یک پایگاه که شکل تنگه است عبور کنند که با مقاومت شدید نیروهای ایرانی روبه رو می شوند.

نقد فیلم تنگه ابوقریب

فیلم تنگه ابوقریب به همان میزان که به کارهای پیشین بهرام توکلی شباهت دارد، اثری متفاوت در کارنامه او تلقی می شود. توکلی که پیش از این با فیلم هایی مثل پابرهنه در بهشت، پرسه در مه، اینجا بدون من، آسمان زرد کم عمق، من دیه گو مارادونا هستم و بیگانه در سینمای ایران خط و ربط مشخص خودش را پیدا کرده بود، با سراغ گرفتن از تنگه ابوقریب توجهات بسیاری را متوجه خودش کرد.مولفه اصلی سینمای بهرام توکلی را باید توجه و توانایی بالایش به خلق جهان عمیق و چندلایه شخصیت ها و ترسیم دنیای درونی آنها دانست. این ویژگی به آن معناست که محور اصلی شکل گیری فیلمنامه و فیلم های بهرام توکلی، کشمکش و تعارضات درونی شخصیت ها با خود و درادامه جهان بیرونی شان است.غالب شخصیت های اصلی فیلم های توکلی شخصیت هایی درون گرایی هستند که با ماهیت وجودی و تفکرات و برداشت هایشان از زندگی و روابط انسانی و حتی رابطه انسان با جهان پیرامونی مسئله جدی دارند و غالبا در مرحله ای حیاتی از پوست اندازی و تحول عمیق درونی به سر می برند. باید اعتراف کرد که توکلی تا اینجا توان بالایی در تصویری کردن جهان درونی شخصیت هایش داشته است؛ جهانی که به فیلمنامه و بعد به فیلم بدل کردنش امری پرخطر است، چرا که اندک نقیصه ای در تصویر کردن آنچه در ذهن شخصیت ها می گذرد، می تواند رشته همراهی مخاطب با اثر را پاره کند و فیلم از دست رفته تلقی شود.برخلاف آنچه شاید در نگاه نخست به فیلم تنگه ابوقریب، در ذهن متبادر شود، توکلی در تجربه سراغ گرفتنش از یک فیلم به دشت پر ضدوخورد و به ظاهر برون گرایانه اطراف موضوع جنگ ایران و عراق، این بار هم محور کارش را روی شخصیت ها و نه لزوما رخدادهای بیرونی قرار داده است.

تصویر فیلم تنگه ابوقریب

فیلم تنگه ابوقریب به دلیل زاویه نگاه عریان و کم زائده اش به جنگ و زمینی و قابل لمس ترسیم کردن شخصیت ها و رخدادها و تحول ها، بعد از سال ها به یکی از بهترین درام های جنگی ایران بدل شده است که به راحتی با نمونه های جهانی اش قابل مقایسه است. اما سوال اینجاست که آیا کیفیت قابل اعتنای فیلم تنگه ابوقریب مرهون کیفیت فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، چهره آرایی و کارگردانی صحنه عظیم و پر چالش است؟ پاسخ هم بله است و هم خیر.بخش بزرگی از داشته های فیلم، به ویژه با فرض اینکه روی پرده عریض و با کیفیت صدای خوب تماشا شود، مدیون همین ویژگی های فنی فیلم است که البته دستاورد کمی نیست و قدمی بزرگ در به رخ کشیدن توان کارگردانی بهرام توکلی است.اما وجه مهم تر ماجرا به واسطه زاویه دید درست فیلمنامه رقم خورده است. سال های سال فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس، سرشار بود از صحنه و موقعیت ها و شخصیت هایی که همگی ماهیت بیرونی داشتند و بیشتر نگاه شکلی به مقوله ساخت فیلم های جنگی را تداعی می کردند. شخصیت ها همگی تخت و اهورایی و موقعیت ها پر ضد و خورد و هیجان انگیز بود تا جایی که به هیجان آمدن مخاطب امری مهم تر تلقی شده بود تا زمینی و قابل درک و همراهی بودن برای تمام مخاطبان، حتی کسانی که در دروان جنگ به دنیا نیامده بودند.همواره از سوی متولدین سال های بعد از جنگ در مورد فیلم های حوزه جنگ این نظر مطرح می شد که چرا ما نمی توانیم این موقعیت ها و شخصیت ها را کاملا درک و خودی کنیم؛ پاسخ مشخص بود، استمرار نگاه تبلیغاتی (که در دوران جنگ ضروری هم بود) در دهه های بعد از جنگ تنها در حالتی قابل درک بود که مخاطب تجربیات شخصی اش از جنگ را به فیلم ضمیمه کند و در ادامه به درک عمیق تر موقعیت های فیلم برسد.

تصویر فیلم تنگه ابوقریب

فیلم تنگه ابوقریب اما با رو کردن برگ برنده شخصیت پردازی حقیقی و قابل لمس این نقیصه را برطرف کرد. همه چیز از یک، هویج بستنی، آغاز می شود و درنهایت به قهرمانی و رشادت ختم می شود. همه چیز ظرف ۲۴ ساعت رقم می خورد. شخصیت هایی قابل لمس که دغدغه هایی قابل لمس دارند در موقعیتی قابل لمس معرفی می شوند. شخصیت هایی که هر یک چنان شیرین، واقعی تصویر می شوند که گویی هر یک از ما مشابه آنها را در میان خانواده و دوستان می توانیم پیدا کنیم. شخصیت هایی که حرف های بزرگ و شعاری نمی زنند، زندگی های عادی دارند، مشکلاتی دارند از جنس تمام مشکلاتی که همه مردم ایران دارند، نقص هایی دارند از جنس نقص هایی که همه ما داریم، نتیجه اینکه بسیار واقعی هستند.از سوی دیگر همین شخصیت ها با تکیه بر مولفه های ظریف شخصیت پردازی و نه لزوما سخنان نخراشیده و شعاری، ماهیتی انسانی و اخلاقی پیدا می کنند و در همان سکانس ابتدایی «آبمیوه خوری» دل مخاطب را به دست می آورند. حال همین شخصیت ها بنا به ضرورت در کمتر از چند ساعت بعد از این همکاری راهی خط مقدم می شوند تا از تنگه ای دفاع کنند که عبور دشمن از آن به معنی سرافکندگی برای کشور خواهد شد. پس آدم های عادی و دوست داشتنی در موقعیت قهرمانی قرار می گیرند.این همان ویژگی ای است که سال ها دنبالش بوده ایم، یعنی تصویر دقیق و درستی از قهرمان ایرانی که از جنس مردم است و همزمان بزرگی کردن و فداکاری را بلد است. مگر فرماندهان و قهرمانان جنگ ایران با عراق کسانی جز این شخصیت ها بودند. پس شیوه نگاه، اندازه اطلاعات در مورد شخصیت ها، سرعت ارائه اطلاعات و زمان بندی برای رسیدن از واقعیت عادی به موقعیت قهرمانی بدون دیالوگ ها و رفتارهای غلو شده می شود برگ برنده توکلی در نگارش و ساخت یک فیلمنامه در حوزه سینمای جنگ در ایران. شاید بهترین مثال برای این مدعا که شخصیت پردازی برگ برنده فیلم تنگه ابوقریب بوده، همین دیالوگ امیر جدیدی در لحظات پایانی فیلم و در میانه هجوم وسیع ارتش عراق باشد که می گوید: «حیف شد کاش هویج بستنیم رو تا تهش می خوردم، هولم کردین نتونستم راحت هویج بستنیم رو بخورم».در واقع توکلی تا آخرین لحظه حیات شخصیت هایش، از عمیق، اما همزمان زمینی تصویر کردن شخصیت هایش دست بر نمی دارد و همین مسئله شخصیت ها را برای مخاطب همدلی برانگیز و دوست داشتنی می کند. این دقیقا همان ویژگی است که وجودش اقبال مخاطب به هر اثر سینمایی ای را تضمین می کند.

کارگردان فیلم تنگه ابوقریب

  • بهرام توکلی : بهرام توکلی (زادهٔ ۴ آذر ۱۳۵۵) فیلمنامه نویس و کارگردان ایرانی ا ست. او دارای مدرک کارشناسی تاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس است. وی فعالیت سینمایی را با کارگردانی فیلم های کوتاه شروع کرد.
تصویربهرام توکلی

بازیگران فیلم تنگه ابوقریب

تصویر بازیگران فیلم تنگه ابوقریب

دیگر عوامل فیلم تنگه ابوقریب

  • تهیه کننده : سعید ملکان ، مدیر فیلمبرداری : حمید خضوعی ابیانه ، طراح صحنه و لباس : محمدرضا شجاعی ، صدابردار : رشید دانشمند ، طراحی و ترکیب صدا : امیرحسین قاسمی ، مدیر تولید : محمدرضا منصوری ، برنامه ریز : علی مردانه ، دستیار اول کارگردان : محمد عسگری ، آهنگساز : حامد ثابت ، جانشین تولید : کیومرث عباسی ، عکاس : محمد بدرلو ، محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه ای اوج

تیزر فیلم تنگه ابوقریب

مشخصات فیلم تنگه ابوقریب

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (257 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (246 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (202 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (173 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (169 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (54 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (53 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (34 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (24 نظر) مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر (23 نظر) گلزار بار و بندیل سفرش را بست/ به کجا چنین شتابان+عکس (19 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (18 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (18 نظر) نگاهی به مراسم عروسی لاکچری و مفصل دختر بزرگ اردوغان در استانبول+عکس/ چه لباس عروس خوشگلی، چه داماد خوش‌تیپی (14 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (13 نظر)
دیگران می‌خوانند   
ظاهر متفاوت نگار فروزنده بازیگر نقشِ «مرضیه نامزد بایرام» فیلم اخراجی ها بعد 18 سال +عکس/ماشالا عین قالی کرمون میمونه! تزئین جالب بشقاب میوه با نوبرانه های خوشمزه بهاری به سبک پناه، دختر شاهرخ استخری+ عکس/ چغاله بادوم ها چی میگن😋 نگاهی به میز کنسول سلطنتی اکرم بانو در خانه اش/ ساعت و شمعدوناش چه لوکسن +عکس (عکس) دفترچه تلفن‌های جیبی آهنربایی دهه شصتی‌ها که خیلی زود آهنرباش خراب می‌شد! / کیا از این دفترچه‌ها داشتن؟ استقبال بی‌نظیر مردم از هادی چوپان در خیابان/ واقعا جا برای سوزن انداختن نیست+ویدیو نگاهی به ماشین عروس لاکچری با دیزاین خاصِ بازیگران و فوتبالیست ها+عکس/ از بهرام رادان و بهاره رهنما تا علی دایی و احسان حاج صفی (عکس) چیدمان میز عزای زهره فکور صبور، ستایشِ سریال دلنوازان با شمع و گل و عکس در خانه پدری اش عکس یادگاری پسر بیرانوند و اکرم بانو با رونالدو/ رقیب پدر رفیق پسر😂!!+ عکس (عکس) تصویر دیده نشده از پسر بزرگ سارا والیانی، بازیگر نقش آسیه، آشپز مطبخ سریال گیلدخت از همسر اولش + تصاویری از او با همسر دومش تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی همبازی شدن دوباره حامد بهداد و سحر دولتشاهی برای یک فیلم کمدی/ اولین عکس های منتشر شده از پشت صحنه رو ببینید! فوت دلخراش بازیکن پیشکسوت وسط بازی با استقلال همسر رهبر معظم انقلاب با چه ماشینی به خرید می‌روند؟ حضور خنده دار آینده سازان مملکت با استایل رحمان رحیم سریال پایتخت سر جلسه کنکور/ فقط تاثیری که پایتخت روی جوونامون گذاشته😂 (عکس) تفاوت زمین تا آسمان دختر ناخدا در سریال نون خ با چهره واقعی بازیگر آن، دنیا جهان منش / چقد چفیه عربی که سر کرده بهش میاد! نگاهی به کیک تولد خاص سپیده خداوردی مرضیه سریال آوای باران با طرح بال فرشته/ مبارکا باشه +عکس رونمایی از دخترعموی جوان و باکلاس رضا داوودنژاد و کوچولوهای زیبا و نازش/ واقعا اسطوره مهربونی بود+عکس (تصاویر) هنرنمایی مجسمه ساز حرفه ای روی صورت زخمی سرباز جنگی جراحان پلاستیک را انگشت به دهان گذاشت تصویری خنده دار از حضور یک داوطلبان تهرانی با پیژامه سر جلسه کنکور/ انگار اومده پیک نیک😂 (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! باهوشا بگن! اتوبوس کدوم طرف میره؟! نگاهی به مانتو بلند و 2 رنگ هدی زین العابدین بازیگر یریال سقوط یک فرشته/خانوما ایده بگیرین +عکس بانوی قاجاری تبریزی که یک نفر و نصفی بود+ عکس بزرگترین گنج گمشده ایران باستان/ گنجی که هرگز از آن خبری نشد حال خوب و معنوی بهنوش طباطبایی روبروی یک منظره بی‌نظیر در مشهد/ چه فضای زیبایی+عکس (ویدئو) تکنولوژی چشم‌نواز در موزهٔ هنر دبی/ عجب چیزی اختراع کردن به عقل جن هم نمی‌رسه! (ویدئو) 5 تا از عجیب ترین حیوانات جهان که به سختی پیدا می شوند/ اونقدر کمیابند که فقط تو این ویدئو ها میشه دیدشون (ویدئو) همدم سحرخیز محمدرضا گلزار که خواب را از چشمان آقای بازیگر ربوده/ چشم آیسان خانوم روشن! (ویدئو) خلاقیت جالب یک شخص برای ساخت قطار با قوطی نوشابه / حتما این قطار رو با بچت بساز تا ذهن خلاقی داشته باشه (ویدئو) لحظه باورنکردنی ریزش ناگهانی حجم عظیم آب از آسمان روی زمین / قصه نوح "درهای آسمان را باز کردیم و آب فرو ریختیم" حقیقت دارد! جدیدترین عکس بهاری صهبا شرافتی،روناک سریال "نون خ" (فیلم) نعیمه نظام دوست برنامه رو گذاشت رو سرش/ مدیری منفجر شد به زور تونست برنامه رو جمع کنه؛ از دست این نعیمه😂 (تصویر) تا حالا کربن خالص به این زیبایی دیده بودید؟! هنرنمایی یک مادر خلاق با بشقاب صبحانه فرزندش/ بله اینجوریاست که بچه بدغذا از مادر معمولی، مادر هنرمند میسازه🤣 ژست جالب هدیه بازوند، روژان سریال "نون خ" و هدی استواری، بازیگر نقش عطا در پشت صحنه (عکس) رونمایی از پدرشوهر و مادرشوهر بسیار شیک و باکلاس مینا مختاری، همسر بهرام رادان عکس دیده نشده از انیشتین و دیوانه بازی اش با وسایل فانتزی😂/ بعد از دیدن این عکس همه ی تصوراتتون از انیشتین کلا نابود میشه! (عکس) شوخ طبعی یک راننده نیسان برای طعنه زدن به ماشین پراید باعث خنده همگان شد/ فقط یه ایرانی میتونه اینقدر شیک و مجلسی طعنه بزنه! (تصویر) گاو‌ها عینک واقعیت مجازی زدند! (عکس) خواستگاری که 2.5 کیلو نامه عاشقانه برای یک دختر فرستاد، بازداشت شد!/فقط بخون چی نوشته...
تیتر امروز   
فوت دلخراش بازیکن پیشکسوت وسط بازی با استقلال همسر رهبر معظم انقلاب با چه ماشینی به خرید می‌روند؟ بانوی قاجاری تبریزی که یک نفر و نصفی بود+ عکس بزرگترین گنج گمشده ایران باستان/ گنجی که هرگز از آن خبری نشد تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت پدر زن سید مهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال خانواده نقی معمولی را به فنا داد! / بدمستی و مصرف الکل کار دست آرکان داد ... گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان رشد 16.3 درصدی تولید فولاد ایران در زمستان 1402 تفاوت کنکور امسال و سال‌های گذشته از زبان وزیر علوم تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟ توماج صالحی پای چوبه دار می رود/حواشی داغ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 (فیلم) ماجرای عشق و عاشقی جواد عزتی با پیرزن 80 ساله / بیچاره مه‌لقا باقری از دست این افسرده شده! قاب تعجب برانگیز از تغییر چهره صداپیشگان ببعی و بچه/هوتن شکیبا شما دیگه پیر نشوووو تصویری از مراسم تولد دنیز دایی دختر بزرگ علی دایی با حضور پدرش/تولد لاکچری با تم خاص پر از بادکنک (عکس) شما هم فکر می‌کنین کشتی تایتانیک خیلی عظمت داشت؟ پس قطعا این یکی رو ندیدین🤯 تایتانیک در مقابلش اسباب بازیه!
منتخب روز   
(عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس