ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی هنر نقالی؛ میراث ناملموس ایران در یونسکو

  سه شنبه، 16 فروردین 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
معرفی هنر نقالی؛ میراث ناملموس ایران در یونسکو
هنر نقالی و نقالی‌خوانی تا نیم قرن پیش از رونق و جذابیت خاصی برخوردار بوده است. نقالی شاهنامه فردوسی یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین نقل‌ها از گذشته تا به امروز به شمار می‌رفت. در ادامه با معرفی هنر نقالی شما را با آن بیشتر آشنا خواهیم کرد؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

هنر داستان سرایی کما بیش در همه فرهنگ ها وجود دارد اما چیزی که هنر نقالی و داستان سرایی نمایشی ایران را در دسته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار داده است؛ قدمت و سبک خاص آن می باشد. نقالی یا حماسه گویی از زمان اشکانیان در ایران رواج داشته و غالبا همراه با موسیقی اجرا می شده. نقالی خوانی با اعتقادات مذهبی و اسلامی ایرانیان گره خورده و به همین علت جایگاه خود را در فرهنگ ایرانی تا کنون حفظ نموده است. البته سبک های مختلف داستان خوانی، از جمله شاهنامه خوانی، روضه خوانی و… نیز موجب شده تا ادبیات غنی کشور بیش از پیش حفظ شود. ناگفته نماند که روضه خوانی از زمان آغاز حکومت صفویه در ایران رواج بیشتری پیدا کرد و موجب شد تا هنر نقاشی هم رونق بیشتری پیدا کند.

نقالی

داستان هایی که از گذشته تا امروز به شکل مکتوب به ما رسیده پیش از این از زبان نقالان بازگو شده اند. نقالی را جریانی فرهنگی می دانندکه از زمان های دور در جامعه ایران رواج داشته است و یکی از قدیمی ترین روش های روایت داستان و اجرای نمایش در کشورمان محسوب می شود. در این هنر ارزشمند ایران زمین راوی همان نقال است که با مهارت و تبحر خود به نقل آهنگین داستان های حماسی نظیر روایت های شاهنامه، اسکندرنامه یا وقایع مذهبی با بیان گرم و رسایش می پردازد. قدمت این هنر به دوران پیش از اسلام باز می گردد اما اوج آن در دوران صفویه بوده است. در ایران باستان نقالی که همراه با موسیقی باشد را خنیاگری یا رامشگری می نامیدند. این هنر در ماه های مبارک رمضان و محرم بیشتر اجرا می شود که در آن واقعه عاشورا و شهادت امامان را نقل می کنند. ثبت جهانی نقالی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، خانه تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی و بنیاد فردوسی انجام گرفته است. این هنر در ششمین اجلاس میراث معنوی ناملموس یونسکو در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۱۱ ثبت جهانی شد.

تاریخچه نقالی

تاریخ دقیق ظهور هنر نقالی به درستی مشخص نیست؛ در برخی از نوشته های تاریخی تعدادی از نویسندگان از آن یاد کرده اند و در شاهنامه نیز به آن اشاره شده است. عده ای ورود هنر نقالی را پس از اسلام می دانند. بعد از ورود قوم آریایی به فلات ایران این هنر بیش از گذشته رونق گرفت؛ داستان هایی همچون میترا، آناهیتا و سیاوش نشان دهنده عمر این هنر است. نقالی با گذر زمان دستخوش تغییر و تحول شد و علاوه بر نقل داستان هایی از شاهنامه، حکایت های اخلاقی مولانا و داستان هایی از خسرو وشیرین نیز به آن اضافه گردید.

تاریخچه نقالی، پیش از اسلام

در ایران باستان خنیاگران (موسیقی دانان) دوره گردانی بودند که با ساز و آواز قصه خوانی می کردند؛ در دوران اشکانی این خنیاگران به نقل داستا ن های حماسی و رزمی می پرداختند که آن ها را گوسان می نامیدند. در دوره ساسانی هم این خنیاگران حماسه ها و داستان های قومی و ملی را با آواز برای مردم نقل می کردند؛ آن ها با رفتن به سرزمین هایی دیگر داستان های حماسی و پهلوانی ایرانیان را برای مردم بیان می کردند.

تاریخچه نقالی، پس از اسلام

در دوران اسلامی دهقانان و راویان، داستان های پهلوانی و کهن را بازگو می کردند، برخی از آن ها روایت گر داستان های شاهنامه بودند و عده ای نوای ساز را با قصه همراه می کردند. دوران صفویه اوج شکوفایی این هنر بود و داستان های شبه تاریخی ملی، شبه تاریخی مذهبی، داستان اسطوره ها، حماسه ها و داستان های شاهنامه روایت می شد. معرکه گیران در میدان ها، سرگذرها، چهارسوهای بازار، سراها، کاروانسراها و مکان های دیگر به قصه گویی می پرداختند و قصه گویان هم در مساجد قصه های انبیا و پادشاهان قدیم را برای مردم بیان می کردند. با رونق قهوه خانه ها، آنجا به مکانی مناسب برای نقالی و شاهنامه خوانی تبدیل شد. در قهوه خانه ها مردم با سطح سواد پایین با آداب و منش پهلوانی آشنا می شدند و قهوه خانه ها نهاد فعالی در انتقال فرهنگ و ادب کهن ملی و مذهبی ایران بودند.

نقالی در لغت

واژه های نقال و نقالی تا پیش از دوران قاجار در متون و لغت نامه ها دیده نشده و پس از آن در زبان و ادبیات فارسی رایج شده است. این اصطلاح در دوران صفویه رایج شد و در گذشته با اصطلاحاتی مانند واقعه خوانی، قصه سرایی موزون، نقالی آوازی، خنیاگری، رامشگری، روضه خوانی، صورت خوانی، مناقب خوانی، سخنوَری، ذاکری، پرده خوانی، قوالی، معرکه گیری و واگویه نیز شناخته می شد. نقالی در لغت به معنای کار و پیشه ای است که فرد نقال در آن کالایی را از جایی به جای دیگر می برد. در اصطلاح نقال افسانه گو و قصه خوانی است که داستان ها و واقعه های هیجان انگیز را برای مردم روایت می کند.

نقال کیست؟

نقال ها کسانی هستند که به پیشه نقالی مشغول اند و روایت کننده داستان هایی از حماسه های قومی، ملی، دینی و واقعه های تاریخی و مذهبی با کلامی سنجیده و آهنگین و بیانی گرم و رسا در میان جمع مردم و در فضاهای عمومی یا محفل های خصوصی اند. وقتی افراد در این هنر به درجه استادی می رسند به آن ها عنوان مرشد داده می شود.

نقال

ویژگی های نقال

نقال ها، نگهبانان داستان های فولکلور و حماسی و موسیقی فولکلوریک بوده اند. آن ها پیراهنی به رنگ سفید یا آبی تیره، لباس خاص بلند، کت، کفش های سنتی (چاروق) و یک شال به سبک درویشان (رشمه) می پوشیدند و در قهوه خانه ها حضور می یافتند. گاهی نیز کلاهی قدیمی و کتی زره شکل می پوشیدند تا صحنه های نبرد و دیگر داستان ها را تعریف کنند. مقایسه داستان های قهرمانان با زندگی مردم کنونی، اسطوره ها و افسانه ها را زنده نگه داشت. قصه گوها تلاش می کردند تا با اجرای هنرهایی که با حوادث قصه هایشان تناسب داشت، مخاطبان بیشتری برای اجراهای خود جذب کنند. در مورد ویژگی های اجرا کنندگان هنر نقالی ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داستان هایی را از نسل های قبل به نسل امروز یاد می دادند
  • طوماری خاص از داستان های منثور همراه خود داشتند،
  • در میان مردم به عنوان هنرمندی با جایگاه اجتماعی بالا شناخته می شدند،صدا و استعداد فصاحت و بداهه گویی بالایی داشتند،
  • مشهور به توانایی خاص تصویرسازی بودند،
  • توانایی اجرای سریع و حرکات اغراق آمیز را داشتند،
  • از عصای سلطنتی استفاده می کردند تا صحنه هایی مانند استفاده از کمان یا شمشیر را تقلید کنند،
  • در مکان هایی مسقف و به ویژه در قهوه خانه ها اجرا می کردند،
  • به نقل طومارهای داستان و به خاطر سپردن انواع داستان ها مسلط بودند.

پوشش و ابزار نقالی

نقال معمولا لباسی ساده بر تن می کند که گاهی این لباس با کلاه یا کت های زرهی در طول اجرای برنامه برای بازگو کردن صحنه های نبرد همراه می شود. برخی از نقال ها لباس های اصیل و سنتی ایرانی که به اقوام مختلف تعلق دارد می پوشند و در انتخاب نوع پوشش خود به داستان نیز توجه می کنند. در این میان نیز عده ای ترجیح می دهند با لباس های معمول خود نقالی کنند. هر نقال یک چوب تعلیمی در دست دارد که با توجه به داستان و در قسمت های مختلف آن به شمشیر یا شلاق تبدیل می شود؛ گاهی نیز از این چوب به عنوان گرز یا نیزه استفاده می کند. اگر نقال در حین روایت به پرده خوانی یا پرده گردانی نیز مشغول باشد با کمک این چوب تصاویر و سوژه ها را نشان می دهد.

مکان های نقالی

از مکان های نقالی می توان به سر گذرها، میادین، چهارسوهای بازار، سراها و کاروانسراها، صحن مساجد، زیارتگاه ها، تکیه ها و قهوه خانه ها اشاره کرد. قهوه خانه ها در گذشته مکانی فرهنگی به شمار می رفتند که مردم برای یادگیری آداب زندگی گذشتگان، اخلاق و منش پهلوانان و جوانمردی آن ها به قهوه خانه ها می رفتند. برای مثال کاهر علیشاه، از نقالان دوران شاه عباس اول، عصرها زیر گذر بازار مسجد جامع عقیق اصفهان برزونامه می خواند. بر اساس متون تاریخی اسدالله حجاز هم در صحن مسجد شاه به نقل داستان های مذهبی می پرداخت. در گذشته هر نقال مکان و زمان مشخصی برای اجرا داشت؛ هرکدام داستان ها و تومارهای مختص به خود را داشتند. نقالان امروزه با از بین رفتن کاروانسراها و کم شدن قهوه خانه ها بیشتر در سالن های فرهنگی و در صحنه های نمایش به نقالی می پردازند.

هنر نقالی ایرانی برای زنان

قصه گویی هنر و رویدادی است که برای زنان ساخته شده است. داستان های دوران کودکی ما با صدای مادرمان در هم آمیخته است. به بیان دیگر، ما اولین قصه های زندگیمان را از مادرانمان شنیده اید. بر اساس شواهد فرهنگی و تاریخی، اولین بانوی نقال ایرانی، شهرزاد بوده است. دومین بانوی نقال، همسر فردوسی، بت مهربان، بوده است. زنان اولین اجراکنندگان هنر نقالی بودند اما به دلیل برخی مسائل اجتماعی، این هنر را به مردان دادند. نقالی به قهوه خانه برده شد، جایی که از نظر فرهنگی برای زنان مناسب شمرده نمی شد. چون زنان مکان های دیگر را برای اجرا مناسب یافتند، امروز در میان آن ها هنرمندان شاهنامه خوان برجسته ایرانی وجود دارد. در نتیجه، آن ها سهم بسیار زیادی در زنده نگه داشتن این هنر قدیمی ایفا کردند. چنین رویداد زیبایی، جاذبه ای مهم است که طرفداران هنر و فرهنگ را در ایران در کنار هم قرار داده است.

نقالی یک زن

برترین اجراهای بانوان به دعوت رسمی بنیاد فردوسی در کشورهای اروپایی

  • اجرای سارا عباسپور در جشن هزاره شاهنامه در تالار کنفرانس عمومی یونسکو (۱۱ فروردین ۱۳۸۹) در پاریس.
  • مرجان صادقی نایینی در پنجمین کنگره جهانی فردوسی (۸ خرداد ۱۳۸۹) در مرکز کنسرت هاوس شهر برلین آلمان.

نخستین زنان نقال ایران فعال در ایران و جهان در سال های اخیر

  • مینا صارمی، نخستین بانوی نقال ایران که در جشنواره آیینی سنتی به اجرای نقالی پرداخت.
  • ساقی عقیلی، شقایق رهبری، شیرین امامی و زیبا عابدی، نخستین بانوان نقال ایران که به طور هم زمان در جشنواره استان تهران، نقالی کردند.
  • ساقی عقیلی، نخستین بانوی نقال مقیم ایران بوده که به دعوت اروپاییان در می ۲۰۰۸ در کشور ایتالیا نقالی کرد.
  • آرام قاسمی نخستین نقال ایران که از ویدئو پروجکشن در نقالی خود استفاده کرد.

برجسته ترین نقالان مرد ایرانی

  • مرشد ولی الله ترابی
  • مرشد خوشحالپور (مرشد بستور)
  • مرشد ابوالفضل ورمزیار
  • مرشد مهدی چایانی

شاهنامه و هنر نقالی

شیوه نقالی که امروزه ارائه می شود به دوران فردوسی باز می گردد. عده ای فردوسی و همسرش را در زمره اولین نقالان می دانند که داستان های آن را برای دیگران نقل می کردند. مردم در چای خانه ها و قهوه خانه ها جمع می شدند تا داستان های جذاب را بشنوند. به جز شاهنامه آثار ادبی دیگر شاعران همچون رومی، نظامی، جامی، سعدی و سایرین، با کمک تلاش های بی وقفه نقال ها ابدی شدند. در این میان به شاهنامه توجه بیشتری شد و جایگاه بسیار چشمگیری را به دست آورد. از آنجا که شاهنامه خوانی نیاز به تبحر داشت معمولا شاهنامه خوانان شاعر یا ادیب بودند. نقال شاهنامه داستان های شعرگونه را به صورت نثر روایت می کرد؛ در برخی قسمت ها نیز همان شعر را می خواند و در ادامه دوباره به نثر باز می گشت. از محبوب ترین نقل های نقالان، داستان های شاهنامه به خصوص قصه رستم و سهراب بود. این داستان تاحدی میان اهالی قهوه خانه ها محبوبیت و شهرت داشت که نقالی را مترادف با داستان سهراب کُشی نیز می دانند.

تصویر قصه های شاهنامه

نقاشی قهوه خانه ای و نقالی

همان طور که پیش تر گفته شد قهوه خانه ها مهمترین مکان برای اجرای نقالی بودند. نقال با عصای مخصوص و چهارپایه که از آن برای نقش آفرینی استفاده می کرد به اجرا می پرداخت. وی وقایع و اتفاقات را موبه مو روایت می کرد و به توصیف جزبه جز عناصر داستان خویش می پرداخت. در این بین نقاشان نیز بر اساس شنیده های خود در قهوه خانه و آنچه که نقالان روایت می کردند نقاشی هایی را خلق کردند که منجر شد تا نقاشی قهوه خانه ای متولد شود. این نقاشی ها را بر دیوارهای قهوه خانه ها آویزان کردند و نقال با اشاره به جزئیات نقاشی و قهرمانان، داستان را روایت می کرد.

پرده خوانی و نقالی

نقاشی قهوه خانه ای بر روی نقالی تاثیر دیگری داشت؛ نقال حالا دیگر می توانست علاوه بر گوش مخاطب، چشمانش را نیز جادو کند. نقاشی قهوه خانه ای موجب شد تا تاثیرگذاری کلام نقال بر مخاطب بیشتر شود. در این میان نقاشان قهوه خانه ای نیز دست به ابتکار و نوآوری زدند و بر روی پرده های بزرگ تصاویر خود را خلق کردند.

چند نکته در مورد نقالی

  • از آنجا که نقالی روایت گر داستان های مذهبی همچون واقع کربلا است، می توان پیوند آن را با گونه ادبی مانند مقتل نویسی برجسته دید. شیوه مقتل نویسی در شکل گیری آئین هایی در رابطه با واقعه کربلا موثر بوده است که در میان آن ها می توان به روضه خوانی، گونه ای از نقالی مذهبی، اشاره کرد. آل بویه، از شیعیان معتقد ایرانی، گام نخست را برای ایجاد پرده های نقاشی مذهبی به خصوص مضامین عاشورایی برداشتند و به ترویج آن پرداختند.
  • امروزه شمار نقالان بسیار کم شده و متأسفانه بسیاری از پیشکسوتان این هنر دیگر در بین ما نیستند و شرایط لازم برای آموزش نسل های بعدی وجود ندارد اما می توان با استفاده از فناوری جدید در این زمان نیز به اشاعه این هنر پرداخت و آن را حفظ کرد.
  • در بین انواع مختلف نقاشی های عامیانه مذهبی و روایی، نقاشی قهوه خانه ای قاجار پیوند تنگاتنگی با آیین نقالی دارد.
  • امروزه با گسترش روابط تجاری و ورود تکنولوژی و تکنیک های مختلف برای ارائه یک اثر در نمایش های صحنه ای، هنر نقالی و نقالان فعال در این حوزه بسیار کم شده اند. بسیاری از پیشکسوتان این از میان ما رفته اند و شرایط لازم برای آموزش نسل های بعدی وجود ندارد.
  • نقالی در معرض فراموشی: می توان گفت نقالان به نوعی حافظان فرهنگ عامیانه، داستان های حماسی و قومی و موسیقی فولکلور ایران به شمار می روند. از آنجا که محل اجرای آن ها بیشتر در قهوه خانه ها و کاروانسراها بوده با از بین رفتن این مکان ها هنر نقالی نیز رو به نابودی است.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (357 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (119 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (56 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (47 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر) شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم (12 نظر) تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به یک مادر تُرک زبان+ویدیو/ توی خونه با بچه هاتون ترکی صحبت کنین فارسی رو در مدرسه یاد میگیرن (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییرات چهره یانگ می‌گیونگ بازیگر 62 ساله نقش بانو هن استاد یانگوم در سریال جواهری در قصر+ عکس رونمایی از کیک خاص و بی نظیر مرتضی پورعلی گنجی برای تولدش در رستوران شیک و باکلاس+ عکس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره بازیگر سریال خانه به دوش بعد از سالها / عکس غلامحسین لطفی باجناق آقا ماشالله همه را شوکه کرد رونمایی از چهره نچرال زهره سریال فاصله ها در دنیای واقعی+ عکس کشف صدها مومیایی و تابوت باستانی در گورستان وسیع مصر+ فیلم شعرخوانی در حضور آیت الله خامنه ای و واکنش ایشان به نوای زیبا+فیلم ویدئویی به خاطره انگیز از جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری/ تواضع مثال زدنی رهبر انقلاب + فیلم (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد اداره ای دولتی در اهواز با قرار دادن تخته ای چوبی دم در ورودی برای چسباندن آدامس ارباب رجوع!+عکس/ استفاده 100 درصدی از مغز یعنی این👌 فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی که جان همسر جوان و پسر نازش رو گرفت +عکس/ لعنت به تصادف رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران با میوه های تابستانی و انواع شیرینی در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی 10 ترفند زیبایی قدیمی که هنوز هم معجزه می‌کنند
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...