معرفی کتاب گرگ و یوسف اثر مهدی پوررضائیان

  یکشنبه، 07 آذر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی کتاب گرگ و یوسف اثر مهدی پوررضائیان
عناصر نمایشی و داستان،در آیین های فرهنگی و جوامع مختلف،ابزاری برای آموزش و انتقال اطلاعات است تا آنجا که برخی فلاسفه آن را وسیله ی تزکیه ی نفس دانسته اند وامروزه نیز در تعلیم و تربیت مبتنی بر بازی،قصه گویی،حرکت و...در مدارس،مهد کودک ها و...رواج فراوان دارد.

درباره کتاب گرگ و یوسف

کتاب گرگ و یوسف نوشته مهدی پوررضائیان، نمایشنامه ای درباره حضرت یوسف و از مجموعه نمایشنامه های عروسک ها از بهشت می آیند است که در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

خلاصه کتاب گرگ و یوسف

این نمایشنامه عروسکی روایت در چاه انداختن حضرت یوسف (ع) به دست برادرانش است که در این داستان راوی زاویه دید خویش و داستان را از زبان حیوانات جنگل به نوه گرگ متهم به خوردن یوسف پیامبر تعریف می کند و بعد داستان چگونه در چاه انداخته شدن او و بی گناهی گرگ روایت می شود.

درباره نویسنده کتاب گرگ و یوسف

مهدی پوررضائیان دکترای روانشناسی بالینی با گرایش سایکو دراما، از دانشگاه دهلی دارد و اکنون عضو هیات علمی دانشگاه شاهد است. به قلم او تاکنون 80 نمایشنامه در قالب 10 کتاب منتشر شده است. برخی از تالیفات او در مراسم کتاب سال و کتاب فصل به عنوان کتاب های برتر نمایشی قدردانی شده است.

قسمتی از کتاب گرگ و یوسف

شمعون: کدام مار؟! کدام خار؟! کدام گرگ؟! مگر ما قوی نیستیم؟! پس کدام مار و خار و گرگ حریف ما می شود؟!

یساکر: گذشته از این ها... ما همه از او، مثل آبی که در چشمانمان می چرخد، مراقبت خواهیم کرد. قول می دهیم.

یوسف: راست می گویند، بابا. این ها برادران من اند. دشمنان من که نیستند. مگر می گذارند که به من آسیبی برسد؟! من هم دوست دارم دشت و صحرا را ببینم. دوست دارم کار کردن را از برادرانم بیاموزم. خواهش می کنم بگذار با آن ها بروم. اگر فقط بزها را هی کنم و آن ها را راه ببرم، احساس خواهم کرد که من هم برای شما فایده ای دارم. دست های شما را می بوسم اگر رضایت بدهید.

برادرها: ما نیز دست های شما را می بوسیم، پدر جان!

(همه پیش می آیند که دست های پدر را ببوسند.)

یعقوب: فرزندان من، من همه شما را، چون مژه هایم، دوست دارم. ولی (با گریه) مرا ببخشید اگر یوسف را می بویم و می بوسم. او کوچک تر از همه شماست. جانِ من و جانِ یوسف. اینک بروید. ای خداوند! خودت حافظ جان همه این بچه ها باش. خدایا! فرزندانم و یوسف را به تو می سپارم. امروز، زودتر برگردید. چشمانم به راه شماست تا زود به خانه بازگردید. یوسف! بیا بابا... بیا تا تو و لباست را یک بار دیگر ببویم. (او را در آغوش می گیرد و می بوید.)

(صدای طبل. نور کم می شود. نوری موضعی گرگ پیر و کالسکه را روشن می کند.)

گرگ پیر: بله بچه ها. یوسف با برادراش به بیابون رفت. با همون لباس چندرنگِ زیبا. اون روز، تو اون بیابون برهوت، آفتابْ داغ بود و خاکْ گرم و بوته های خارْ سوخته. اون طرف تر هم یه چاهِ خشک بود. ولی... ولی، به خدا قسم، حتی یه گرگ هم نبود. کدوم گرگ؟! هرگز هیچ گرگی تو اون بیابون نبود. نمی تونست باشه. گرگا جایی ان که چوپان نباشه؛ نه اون جا که دست کم ده تا چوپان، چوب به دست، گرداگرد بزها و گوسفندا، نگهبانی می دادن. گرگا دشمن گوسفندایی اَن که از سگ و گله دور مونده باشن؛ نه اون جا که دست کم ده تا سگ گله وجود داشت. بعضی از ما گرگا شاید به بزها و گوسفندا حمله کنیم، وقتی که سخت گرسنه باشیم، اما به آدما هرگز حمله نمی کنیم. کی گفته که لباس زیبای یوسف رو با خون اون سرخ کردم؟! من به قربان یوسف. اینا همه ش تهمته. خبرهای دروغه. این افسانه دروغ رو همون کسایی ساختن که ماه رو به چاه دادن. همونا که فقط لباس آدما رو به تن داشتن.

(صدای طبل. نور کم می شود. دشت سبز و روشنی را می بینیم. برادران دورِ یوسف حلقه زده اند.)

یوسف: من تشنه ام، برادران.

شمعون: دیروز شنیدم که به همسایه ها می گفتی این لباس قشنگ نشانه آن است که پدر تو را بیشتر از همه ما دوست دارد.

یوسف: لطفاً کمی آب به من بدهید.

لاوی: من هم شنیدم که گفت ما همه در خواب به او تعظیم و سجده کرده ایم.

یهودا: راستی، تو چه عصای عجیبی داری که از عصاهای همه ما زرنگ ترست.

دانی: چه خواب های پریشانی!

لاوی: چه خیال های خامی!

یهودا: چه دروغ های شاخداری!

شمعون: بچه ها، دست و پای این کودکِ خیالباف را بگیرید.

(همه به یوسف حمله می کنند.)

یوسف: می خواهید چه کنید؟! مگر من برادر شما نیستم؟! چرا مثل دشمنان با من رفتار می کنید؟!

لاوی: لباسش را از تنش بیرون بیاور شمعون.

شناسنامه کتاب گرگ و یوسف


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (511 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (264 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (119 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (63 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (18 نظر) حال خوش بهاره رهنما با چشمان گریان بعد از زیارت امام حسین(ع) در بین الحرمین+عکس/ قبول باشه (16 نظر) میزبانی سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان و فرزندان و نوه هایش در ضیافتی به صرف افطاری +عکس (16 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد