دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی کتاب /

معرفی کتاب حکایت آن اژدها اثر نادر ابراهیمی 

چهارشنبه، 03 آذر 1400
« حکایت آن اژدها » مجموعه داستانهایی کوتاه و شعر گونه است که نویسنده در آنها دست به تجربه هایی جدید زده است. در حقیقت می توان این مجموعه را امتداد آن دسته از آثار ابراهیمی که در منتخب داستانهای کوتاهش – به خصوص در جلد سوم – چاپ شده اند، دانست.

درباره کتاب حکایت آن اژدها

مجموعه داستان حکایت آن اژدها را با شناخت پیشینی که از نادر ابراهیمی داشتم انتخاب کردم. لذتی که در مجموعه رونوشت بدون اصل او یافتم مرا ترغیب به خواندنش کرد. انتظاری که تا حدودی برآورده شد و تا حدی نیز مرا دلسرد کرد. هرچند که این را به کیفیت کلی این داستانها نباید نسبت داد و شاید حتی برخی از نقاطی که به نظر بنده ضعف آمد از جهت سلیقه من باشد. با این حال برخی از داستانهای این کتاب را میتوان شاهکارهای داستان های کوتاه معاصر دانست. داستانهایی که هرچند زبانی ساده و تاحدی سورئال دارند، ولی مفاهیم عمیق و پنهان در بطنشان حیرت انگیز است. حکایت آن اژدها شامل ده داستان است که برخی از آنها عبارتند از: تذکره ی چاه، بسته-باز ، مچ ،چیزی هست که هرگز پیر نمی شود ، حکایت آن اژدها اشاره و توضیح کوتاهی به برخی از آنها شاید خالی از لطف نباشد تا عمق هنر ابراهیمی را دریابیم. تذکره چاه داستان باغچه ای است اجدادی که به نیت رویش گل ساخته شده ولی نصیب آن چیزی بیش از علف های هرز نیست و این آغاز جنگی بی پایان است. جنگی که یک سویش باغبانانی نسل اندر نسل در پی شکوفایی گل است و سوی دیگرش سماجت زمین برای رویش این هرز علف هاست. جنگی خونین که به اعماق روح و تفکرات انسانها کشیده میشود و جای زخم این کنکاش بر روی روح برای شناسایی منشاء این هرزرویی چنان عمیق است که به مثابه یک چاه است.حکایت آن اژدها داستان سورئالی است درباره اژدهایی که یکروز تصادفی از کفش یک مرد پیدا میشود. هرچند این داستان را با این توضیح کوتاه و گنگ میتوان داستانی کاملا خیالی و بدون فلسفه انگاشت، ولی ابراهیمی چیزی را خلق نمی کند مگر برای آن قدری بزرگ بسازد و او دقیقا همینکار را با اژدها میکند. اژدهای این داستان بزرگ میشود و موجب تعجب و تحسین همگان می شود. این بزرگ شدن تا جایی ادامه می یابد که این اژدهای زاییده شده از کفش برای همه تازگی دارد و همگان به آن عادت نکرده اند. ولی کم کم این حالات جای خود را به تکرار و عادی شدن میدهند و همین امر اژدها را به کوچکی می کشاند. فراوانی برداشت های قابل استنتاج از این داستان به قدری است که میتوان آن را سرگذشت یک مذهب، سیاست و یا حتی جنبش هنری دانست. جایی که تفکر بشر ، حتی خارق العاده ترین مسائل را در گذر زمان بدل به چیزهایی عادی میکند.در داستان چیزی هست که هرگز پیر نمیشود، عشقی الهی در رقص موزون دخترکی تجلی می یابد. رقصی که چنان از عشق پاک سرچشمه گرفته که هر نفس و هر روحی را به خود همساز میکند. خدا به زبان برای پرستش نیاز ندارد و این همان عرفان نابی است که هر عارفی به جستجوی آن است. چرا که هرکس به راه خود به سمت خدا میرود و هیچ کس راه کس دیگری را در رسیدن به خدا نمیتواند بپیماید. هرچند که در دید هرکس راه و روش سلوکش بهترین است. ولی نتیجه که خدا باشد راه و طریقت هر چه که باشد حق است. دختر سیصد هزار سال است که میرقصد. از ازل تا ابد...هرچند داستانهایی که در این کتاب جمع آوری شده اغلب از بهترین های زمان خود هستند، با اینحال پیوستگی موضوع و مفهوم در آنها رعایت نشده است.(شاید به عمد نویسنده) که این مسئله فضای ذهنی شما را در فاصله بین داستانها سردرگم میکند. فاصله ای که اگر از آنها بگذرید و به دنیای داستان بعدی برسید در وادی جدید زندگی جدیدی را خواهید یافت. زندگی که خودتان باید با خواندن هر داستان تجربه کنید.

خلاصه کتاب حکایت آن اژدها

  • تذکره ی چاه : خانه اجدادی همیشه علف دارد و همه سعی دارند از علف پاکش کنند .
  • بسته-باز : مرد تاجر برای محافظت از خانه ای یک سگ می خرد .
  • مچ : مردی که در جبهه پاهایش را از دست داده اما مچ پایش درد می کند .
  • چیزی هست که هرگز پیر نمی شود : دختری که می رقصد .
  • لال از آن وقت که واژه آغاز کرد : وقتی ذهن از کلمات خالی است .
  • بر دمیدن یاس از پشت جبال بیداری : انتقام گرفتن از عراقی ها به خاطر شهادت برادر.
  • وهم شب اول : جبهه جنگ و جمع کردن چادرها
  • حکایت آن اژدها : مرد روزی در دمپایی اش یک اژدها پیدا می کند .
  • تابوتم را بر سر دست می برند : مرد نویسنده وقتی مرده است .
  • تنها در قلب : سفر به جنوب .

درباره نویسنده کتاب حکایت آن اژدها

نادر ابراهیمی (زاده ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران – درگذشته در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۸۷، تهران)، داستان نویس معاصر ایرانی بود. او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه در زمینه های فیلم سازی، ترانه سرایی، ترجمه، و روزنامه نگاری نیز فعالیت کرده است. ابراهیمی، همراهِ بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان، از اندک شمار سخنوران ایرانی به شمار می رود که هم در سینما و هم در ادبیات کار کرده و شناخته شده بوده اند. نادر ابراهیمی تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش یعنی شهر تهران گذراند و پس از گرفتن دیپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، به دانشکده حقوق وارد شد. اما این دانشکده را پس از دو سال رها کرد و سپس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به درجه لیسانس رسید. نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده، و آهنگ ها و ترانه هایی برای آن ها ساخته است. او همچنین توانسته است نخستین مؤسسه غیرانتفاعی ـ غیردولتی ایران شناسی را تأسیس کند؛ که هزینه و زحمت های فراوانی برای سفر، تهیه فیلم و عکس و اسلاید از سراسر ایران و بایگانی کردن آن ها صرف کرد؛ ولی چنان که باید، شناخته و به کار گرفته نشد و با فرارسیدن انقلاب و جنگ، متوقف شد.

قسمتی از کتاب حکایت آن اژدها

باور علف ، پایان جنگ انسان با هرزگی خاک است و این شدنی نیست .

آنچه هست را باور کن و نخواه که ان را تغییر بدهی .

تکرار یک مفهوم آن مفهوم را می ساید و کهنه می کند

شناسنامه کتاب حکایت آن اژدها


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟