معرفی کتاب قیدار اثر رضا امیر خانی

  سه شنبه، 29 شهریور 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی کتاب قیدار اثر رضا امیر خانی
کتاب قیدار نوشته‌ی رضا امیرخانی روایت یک انسان و یک راز است. قیدار گاراژدار ثروتمندی است با چندین دستگاه کامیون و راننده‌هایی که در تمام جاده‌های ایران میان دیگر راننده‌ها سرشناسند. اما در پس تمام کارهای خیرخواهانه‌ی او رازی نهفته است که بر مرام و اصول رفتاری او سایه می‌اندازد. در ادامه به بررسی این کتاب می پردازیم.

درباره رضا امیر خانی

رضا امیرخانی (زاده ۱۳۵۲) نویسنده و منتقد ادبی ایرانی است. او مدتی رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران بود. او تاکنون آثار مختلف رمان، داستان بلند، مجموعه داستان کوتاه، سفرنامه و مقالات بلند تحلیلی اجتماعی را نگارش کرده است. برخی از آثار وی به زبان های روسی، اندونزیایی، عربی، اردو و ترکی ترجمه شده است.

رضا امیر خانی

درباره کتاب قیدار

کتاب قیدار روایت مرد سرمایه داری است که در دهه ی پنجاه شمسی زندگی می کند، او صاحب یک گاراژ باربری بزرگ در تهران است و نان آور تعداد زیادی از مردم تنگدست. برخلاف شرایط اقتصادی زندگی اش، اصول اخلاقی اش وابسته به ارزش های طبقات فرودست و متوسط جامعه است. قیدار بین کوچک و بزرگ به خیرخواهی، انسانیت و جوانمردی معروف است. جهان بینی و ارزش های اخلاقی قیدار باعث شکل گیری هاله ای از تقدس و عرفانیت حول شخصیت وی شده است. نامی که نویسنده برای قهرمان داستانش انتخاب کرده هم او را پیوند می زند به تقدس نام فرزند حضرت اسماعیل. قیدار شمایل پهلوان خیرخواه مسلمانی است که در زندگی اش با پیروی از مرام پهلوانی و لوطی گری خود می کوشد دست گیر هر نیازمندی باشد و به همان اندازه به دنبال تسویه حساب با کسی که رسم انسانیت را زیرپا گذاشته است. می کوشد حسینه ای بزرگ بسازد برای اسکان بی سرپناهان و معتادان، یا با زنی که پیش تر توسط مردی به نام شاهرخ قرتی مورد تجاوز قرار گرفته بوده، ازدواج می کند و ... موقعیتی که کتاب قیدار از تهران دهه ی پنجاه و روابط آدم ها با یکدیگر می سازد، آینه ی تمام قدی از آشفتگی و تناقض هایی است که امروز هم میان مردم حس می شود. شخصیت ها در جهان کتاب قیدار دچار سرگشتگی میان ارزش های سنتی و پیچیدگی های مدرنیته ای هستند که زندگی شان را تحت تاثیر قرار داده، اما با هر جلوه ای از پیشرفت، پیوندهای آدم های داستان با گذشته شان را هم پاره می کند. در این میان قیدار شمایل پهلوان لوطی منشی است که در فضایی آشفته و تاریک در حال جنگیدن برای ارزش هایی است که روز به روز بین مردم جامعه کمرنگ تر می شود. او قهرمان زخم خورده ی نبردی بر سر ارزش های فراموش شده است. این مقاومت یک تنه ی او دربرابر زمانه ای که ارزش هایش را زیرپا له می کند، از او شخصیتی رازآمیز ساخته. قیدار رازی را بر دوش می کشد که آدم های زمانه اش از درک آن عاجزند. رضا امیرخانی معتقد است «روایت قیدار، ضرورت جامعه ی امروز ماست.» به عقیده ی نویسنده کتاب قیدار یادآور شخصیت هایی در بطن جامعه است که جایشان در زمانه ی معاصر ما خالی است و یافتن دوباره ی مرام و مسلک پهلوانی با سویه های مذهبی می تواند یکی از راه های نجات جامعه ی امروز از تناقض ها و فقدان هویت باشد. در این کتاب فضای داستان و روابط شخصیت ها تا حدی ملموس است که خواننده را به حال و هوای دهه ی پنجاه تهران ببرد و پای تکه کلام ها، صحبت ها و عادت های رفتاری تیپ های مختلف اجتماع بنشاند. با این حال انتخاب با مخاطب است که پس خواندن کتاب تصمیم بگیرد آیا می تواند در زیرمتن روایت قیدار رابطه ای با امروز خودش پیدا کند یا تنها با قصه ای مواجه است که در محدوده ی جهان داستانی اش سیر می کند، نه فراتر از آن. و اینکه قهرمان این قصه توانایی تبدیل شدن به الگویی اجتماعی را دارد یا فقط شخصیتی است که تنها در فضای همین داستان ملموس است.

در بخشی از کتاب قیدار می خوانیم

صبحِ اولِ صبح، ده نفری، دور تا دورِ حوضِ کنارِ دفترِ گاراژ نشسته اند روی سنگ های لبه ی باغچه. از تصادف دو ماه گذشته است و آقا از بالاخانه پایین نیامده است. نه این که نیامده باشد، آمده است، اما چه آمدنی؟ بی حوصله و دمغ. نگاهی کرده است به دفتر و دستک و کلفتی بارِ میرزا و چند دفتریِ دیگر کرده است و برگشته است بالا. چند ساعتی یک بار فریادی کشیده است که قلیان و چای ببرند. بعدتر بچه های دفتر ساعت به ساعت، سر می زده اند و قلیان و چای می برده اند و با همین کار، صدای نعره ی قیدار را هم خاموش کرده بودند. قیدار نگاه ش به پیچکی است که روی پله گان پیچیده است و خود را رسانده است به پنجره. پیچک، جلوِ چشمِ قیدار آرام آرام بالا می آید و قد می کشد... دو ماه است... ده نفری، دور تا دورِ حوضِ گاراژ نشسته اند. صفدر آرام سرِ کچل ش را می خاراند و به پله گان نگاه می کند. این پیچک رفت بالا و خودش را رساند به قیدارخان، ما نرفتیم... هیچ کدام در این دو ماهه بیکار نبوده است. صفدر به یاد می آورد که کاسه کوزه دارِ یکِ تهران را از سرِ بساطِ قمارخانه جمع کرده بود و آورده بود کفِ گاراژ که بساط راه بیاندازد، بل که آقا را از لاکِ خودش در بیاورند. کاسه کوزه دار، بساطِ ورق راه انداخته بود و دسته ی پاسوری بیرون کشیده بود. از ترسِ قیدارخان، چیزی هم وسط نگذاشته بودند و بازی سرِ سلامتی بود. ورق ها بُر خورد و اول هم به احترام، قیدارخان، چند برگی بیرون کشیده بود.

قیدار کیست؟

در کتاب رضا امیرخانی شخصیت اصلی داستان مردی است به نام قیدار که نامش برگرفته از اسم فرزند حضرت اسماعیل است. تمام داستان حول شخصیت او تعریف می شود و هر گونه فضایل مثبت اخلاقی اعم از: رفاقت، لوطی گری، مروت، مرام، محبت و انسانیت را در خود دارد. قهرمان داستان با همان چهره آشنا داش مشدی های، صاحب بزرگترین گاراژ باربری تهران و مردی ثروتمند است. در همان نخستین جملات کتاب، نویسنده در صدد آن است که به قهرمان اصلی کتاب نقشی پیامبر گونه دهد که جوانمردی راه و پیشه زندگی اوست. به علاوه، نویسنده در کنار این خصوصایت اخلاقی، سعی در این دارد که شخصیت اصلی داستان را با مذهب و عرفان نیز پیوند دهد. پیش از این چنین رویکردی در دیگر لوطی های مشهور ادبیات (داش اکل) یا سینما دیده نمی شد. قهرمان داستان سرگردان میان سنت و مدرنیته است، همانطور مردم روزگارش در چنین وضعیت آشفته ای هستند. از سویی زندگی مرفه و ویلا نشین دارد، از سویی به جوانمردی و لوطی گری گرایش دارد. با اینکه کتاب هیچ وقت تحلیل درستی از این وضعیت ندارد، ولی مدرنیته - نه به معنای عمیق انسانی بلکه تعریف مادی از آن - را ابزاری مناسب برای پیشبرد اخلاقیات سنتی می داند. در اینجاست که برای نخستین بار گرایش دینی شخصیت لوطی داستان به مسلمان بودن او گره می خورد و عملاً زمینه بنیادین داستان که باید ریشه در اصل جوانمردی بدون هیچ کنش دینی باشد، در کتاب رنگ و بویی مذهبی - تبلیغی پیدا می کند. شخصیت اصلی کتاب که اهل زورخانه و علم گردانی در هیئت های عزاداری است، تیپ شخصیتی غیر قابل تصوری دارد که در روزگار سخت می توان شبیه او را یافت. کاراکتر اصلی داستان که اخلاقیاتش زبان زد عام و خاص هست، از کاراکتر تعریف شده اش فراتر نمی رود.

آیا قیدار یک رمان است؟

این کتاب، رمانی نوشته رضا امیرخانی است که توسط نشر افق در سال 1391 منتشر شد. این رمان با استفاده از قصه گویی و داستانی خیالی سعی در پرداخت به معضلات جامعه و حل آن از طریق رجوع به مسلک جوانمردی با زمینه دیدنی و روحانی دارد. بر خلاف بسیاری از کتاب هایی که در باب لوطی گری نوشته شده است، همانند داش آکل، کتاب حال حاضر برداشتی جدید از این فرهنگ دارد. به این صورت که در داش آکل، هدایت با کشتن شخصیت اصلی داستان، عصر جوانمردی را مرده می پندارد، ولی در کتاب، امیرخانی جوانمردی را از نو زنده کرده و طوری وانمود می کند که تنها مصلح زمانه باید چنین و چنان باشد.

فهرست مطالب کتاب

  • فصل اول: مرسدسِ کوپه ی کروک آلبالویی متالیک
  • فصل دوم: تاکسی فیات، کبریتیِ دویست و دو
  • فصل سوم: اسبِ اینترنشنال
  • فصل چهارم: موتور وسپای فاق گلابی
  • فصل پنجم: هجده چرخِ اتاق دار
  • فصل ششم: پلیموثِ کورسیِ سیب فروش ها
  • فصل هفتم: اف-هشتاد و پنجِ عینکیِ شیشه شکسته
  • فصل هشتم: گاومیشِ دوازده سیلندر
  • فصل نهم: براق، مرکبی آسمانی، سپیدرنگ، با گوشی لرزان...

شناسنامه کتاب قیدار

  • نویسنده: رضا امیرخانی

  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: نشر افق
  • تعداد صفحات: 296
  • موضوع کتاب:کتاب های داستان و رمان ایرانی
  • نسخه الکترونیکی:دارد
  • نسخه صوتی : دارد

علاقه مندان به ادبیات داستانی معاصر ایران و به طور کلی طرفداران رمان ایرانی می توانند بخشی از طیف مخاطبان این کتاب باشند. امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید و برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. همچنین شما نیز بهترین کتابی که تا حال مطالعه کرده اید، برای ما معرفی نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: به خاطر تبریک به رهبر معظم انقلاب به من حمله کردند و با چوب منو زدند؛ اینجا که ایستاده‌ام هنوز کمرم درد میکنه (503 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (222 نظر) گشتی در خانه دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی؛ از دکوری‌ها و عتیقه جات گرانقیمت تا چیدمان منزل به سبک ترکیب مدرن و سنتی+ویدیو/ مشهود بودن سلیقه شرقی در انتخاب لوازم منزل (146 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده فردوس کاویانی هنرمند زرتشتی پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (137 نظر) شیلا خداداد: دختر من عاشق آقای گلزار شده بود وقتی 5 ماهش بود، ماتش برده بود و بچه ماهم آدم خوشگل رو میشناسه+فیلم😅 (137 نظر) علی دایی: من تو زندگیم یک بار ازدواج کردم این که میگن دو بار به هیچ عنوان درست نیست 2 تا دختر دارم نورا به من پدر میگه دنیز هم بابا میگه (130 نظر) چیدمان شیک مبلمان خوش رنگِ خانه حسن روحانی با تم کرم و قهوه ای+عکس/پرده و موکت ست با محیط پذیرایی، میز تیوی، فرش ایرانی (123 نظر) خلاقیت باورنکردنی هموطن یزدی در ساخت استخر در گوشه پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ آفرید+ویدیو/ هنر نزد ایرانیان است و بس (91 نظر) پاسخ معنادار و جالب پزشکیان به حضور در نماز جمعه امروز به امامت رهبر معظم انقلاب/ صف اول نشد صف آخر می نشینیم+ویدیو (91 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مادر باهوش برای حمل 6 قلوهایش با کالسکه سفارشی در خیابان حماسه ساز شد+عکس/ مغز نگو معدن طلا بگو (86 نظر) مازیار لرستانی: وقتی3 سالم بود به من می‌گفتند دامن بپوش و منم می‌گفتم من پسرم و اسمم یا مازیاره یا کامبیز+ویدیو (83 نظر) چیدمان شیک مبلمان لاکچری و خوش رنگ خانه مدرن علی دایی/ آینه کنسول سلطنتی،آباژور، میز پیانو، گل و گیاه آپارتمانی خاص و گلدان عتیقه همسر باسلیقه شهریار ایران 👌 (73 نظر) گیتی قاسمی: بعد از جدا شدن از همسرم بی خانمان بودم و در فرودگاه می خوابیدم +ویدئو (70 نظر) نگاهی به واکنش هنرمندان و بازیگران به حملات دیشب ایران به اسرائیل؛ از نفیسه روشن و مهران غفوریان تا ژیلا صادقی و فرزاد حسنی+عکس (58 نظر) خلاقیت خنده دار یک پیرمرد در نگه داشتن جای پارک برای رفیقش+عکس /بنازم به این ذهن خلاقِ مریض🤣 (54 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 16 مهرماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 16 مهر 1403
محمود احمدی‌نژاد: صهیونیست‌ها از من ضربه خوردند، بهترین راه این است که بگویند این از خودمان است و جز این برای خنثی کردنش راهی ندارد
فال ابجد روزانه دوشنبه 16 مهر 1403
دختر حاج قاسم سلیمانی: جمعه‌ها صبحانه با پدرم بود؛ ناهار هم درست می‌کرد اما زردچوبه‌ و دارچینش زیاد می‌شد
لیست پادشاهان هخامنشی از قدیم به جدید
افتتاح و بهره برداری از پروژه های بهداشتی درمانی دانشکده علوم پزشکی شوشتر
پیام شهردار کهن شهر شوشتر به مناسبت هفته نیروی انتظامی
عیادت شهردار کهن شهر شوشتر از همکار بستری شده در بیمارستان
مدال برنز رقابتهای کاراته آزاد عمان بر گردن کاراته کار تبریزی
شلیک با موشک بالستیک به رادار 100 میلیون دلاری
خانه‌داری یک کدبانو؛ طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری+3 نکته مهم
بیوگرافی و زندگی خصوصی علیرضا بیرانوند و همسرش+ عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
تمام ورودی‌های دکتری 1402 دانشگاه پیام‌نور از ادامه تحصیل منع شدند
شبکه منوتو اعلام کرد از تعطیلی درمی‌آید / شوگر دَدی جدید پیدا شد؟
منتخب روز   
دقایقی پیش؛ لبخند رضایت و حال خوش رهبر معظم انقلاب هنگام اعطا نشان فتح به سردار حاجی زاده پس از درخشش در موشک باران اسرائیل+عکس گفتگوی جذاب مسعود پزشکیان با خلبانان جت اسکورت در آسمان: انتظار نداشتیم شما ها به زحمت بیافتید؛ باعث زینت و افتخارید +ویدیو این فیلم از رهبر معظم انقلاب حسابی صهیونیست‌ها را عصبانی کرد؛ آرامش رهبری پس از پایان نماز و تبرک ایشان به تربت امام حسین(ع)+ویدیو سید حسن نصرالله: در ایران بازداشت شدم، آن هم بعد از پیروزی انقلاب و در جمهوری اسلامی! 7 تا از زیباترین جاده های ایران در فصل پاییز حضور پُر رنگ پسران ارشد رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در نماز جمعه تاریخی دیروز؛ سیدمصطفی خامنه‌ای و یوسف پزشکیان+عکس دست مریزاد اندیشمند جهان عرب به رهبر معظم انقلاب پس از حمله موشکی به اسرائیل؛ احسنت ای خراسانی+عکس مسعود پزشکیان در هواپیما: اگر قراره بمیرم با شهادت بمیرم بهتر است +ویدیو/ گر مرد رهی میان خون باید رفت، از پای فتاده سرنگون باید رفت به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو