معرفی کتاب تشنگی و گشنگی اثر اوژن یونسکو

  پنجشنبه، 22 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی کتاب تشنگی و گشنگی اثر اوژن یونسکو
کتاب تشنگی و گشنگی یکی از آخرین آثار اوژن یونسکو، نمایشنامه‌ای متفاوت از سفر اودیسه‌وار قهرمان اصلی داستان برای پیدا کردن خوشبختی در زندگی است. همراه ساعد نیوز باشید.

اوژان یونسکو

اوژن یونسکو در ۱۹۱۲ در رومانی از مادری فرانسوی و پدری رومانیایی زاده شد و در ۲۸ مارس ۱۹۹۴ درگذشت. در خردسالی با مادر و خواهر رهسپار فرانسه شد و تا ۱۳ سالگی همانجا به مدرسه رفت. در این میان پدر، همسرش را طلاق داد و همسر دیگری اختیار کرد و چون دادگاه حق سرپرستی کودک را به پدر سپرده بود، اوژن ناچار به بخارست بازگشت تا آنکه در سال ۱۹۳۸، با استفاده از بورس تحصیلی انستیتوی فرانسوی بوخارست، همانند هموطنش فیلسوف سیوران، به پاریس عزیمت کرد و باز چون سیوران، کشور فرانسه را برای اقامت دائم برگزید و دیگر به رومانی باز نگشت، اما وطن هیچگاه از افق ذهن و دیدش دور نشد و اوژن یونسکو از این لحاظ نیز همتای سیوران است. در واقع دوران کودکی و نوجوانی اوژن یونسکو میان دو جنگ جهانی، در دو وطن گذشت: رومانی و فرانسه، اما دوران کودکی که در فرانسه به سر آمد، در ذهنش اثری پایدار و به یاد ماندنی به جا گذاشت. کودکی در نظر اوژن یونسکو ، دوران طلایی زندگی است، زیرا عصر بی خبری است و به محض وقوف انسان به این حقیقت تلخ که می میرد، پایان می گیرد. به همین جهت کودکی برای وی سرچشمهٔ نیرو و به مثابهٔ تکیه گاه است و اوژن یونسکو همهٔ قدرت و صلابتش را از آن می گیرد، همانگونه که در اساطیر یونان آنته، تمام زور و قوتش را از زمین می گرفت.

پوستر اوژن یونسکو

معرفی کتاب تشنگی و گشنگی

شخصیت اصلی نمایشنامه تشنگی و گشنگی (Hunger And Thirst: A Play In Three Acts) مردی به نام ژان است که سفری را برای یافتن شادی و خوشبختی حقیقی در زندگی آغاز می کند. مردی که همیشه برای یک چیز جدید، یا برای چیزی بهتر طغیان می کند. اوژن یونسکو (Eugene Ionesco) نمایش را در چهار بخش و سه صحنه ی جدا از هم نوشته که ژان را از بهشت به دوزخ می رساند. ژان در بخش اول که همان بهشت است، با همسر و فرزندش که نوزادی دوست داشتنی می باشد، زندگی می کند. او برای داشته های خود در زندگی ارزشی قائل نیست و آن ها را دور می اندازد. در بخش دوم که در عالم برزخ اتفاق می افتد، ژان منتظر زنی می ماند که نمی تواند کاملاً او را به یاد آورد و در این راه هم ناکام می ماند. در بخش سوم به مانعی غیرقابل عبور برمی خورد و سرانجام به محفل دوزخیان وارد می شود و تصور می کند که در جمع مومنان است و در نهایت به بردگی کشیده شده و سرانجام به ارزش چیزهایی که از دست داده، پی می برد ولی دیگر دیر شده است... علاقه مندان به مطالعه ی نمایشنامه به ویژه نمایشنامه های فرانسوی، تجربه ای دلچسب از خواندن این اثر خواهند داشت.

در بخشی از کتاب تشنگی و گشنگی در سه وهله می خوانیم:

ژان: بهت گفتم که نمی خواهم. ولی هیچ فایده نداشت. تو از یک لحظه بی توجهی من استفاده می کنی. من در فکر چیز دیگری هستم – پیش می آید – آدم نمی تواند درباره ی همه چیز یک جا فکر کند. آدم نمی تواند در هر لحظه تمام چیز ها را در ذهن حاضر داشته باشد. باخبری، پرده بسیار تنگی است. خوب وقتی من فراموش می کنم... آه. به خودم قول داده بودم که دیگر برنگردم. یادم نیست چه جور برگشتم . تو می دانستی از این وضع نفرت دارم. خوب. پیش می آید که من درباره چیز دیگری فکر می کنم – وتو هم ملتفت می شوی تو که مدام مواظبی؛ تو که همیشه دزدکی مرا می پایی. وقتی من دارم خیال می بافم – و که کی داند چه خیال هایی؟ تو می آیی دستم را می گیری و ازم می پرسی می آیم یا نه؟ من هم که حواسم جای دیگر است، جواب می دهم آره. آن وقت تو مرا می بری فلان جا و مستقرم می کنی. مستقرمان می کنی. در حالی که تخیل من ولگردی می کند. آن وقت ناگهان متوجه می شوم، می بینم جایی هستم که تو تصمیم گرفتی مرا ببری. به آنجا که بختک ها خبرم کرده بودند که برنگردم. ماری مادلن: با وجود این چند سال پیش همین جا زندگی می کردیم. مدت ها این جا زندگی کردیم. و تو دلخور نبودی.

فهرست مطالب کتاب

  • وهله اول: فرار
  • وهله دوم: قرار ملاقات
  • وهله سوم: اجتماع سری در مهمانسرا

شناسنامه کتاب تشنگی و گشنگی

  • نویسنده:اوژان یونسکو
  • مترجم: جلال آل احمد و منوچهر هزار خانی
  • زبان: فارسی
  • ناشر چاپی: امیرکبیر
  • تعداد صفحات:166
  • موضوع کتاب: نمایشنامه
  • نسخه الکتریکی:دارد
  • نسخه صوتی : ندارد

امیدوارم از محتوای معرفی کتاب نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که کتاب دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش فرهنگ و هنر ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان