دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی کتاب /

معرفی رمان راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها اثر داگلاس آدامز 

یکشنبه، 10 مرداد 1400
داستان‌های علمی تخیلی قسمت جذاب و هیجان‌انگیز خاطرات آدم‌هایی که در نوجوانی‌شان کتاب‌خوان بوده‌اند را تشکیل می‌دهند و آدم فضایی‌ها بخش بزرگی از سوژه‌های داستان‌های علمی تخیلی هستند. موجوداتی عجیب و غریب از سرزمین‌های دور که اغلب به زمین سفر می‌کردند و اتفاق‌های عجیب و غریبی را در برخورد با زمینی‌ها رقم می‌زدند.

درباره کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها با نام اصلی «The Hitchhikers guide to the Galaxy»، جلد اول مجموعه ای 5 جلدی از کمدی های علمی تخیلی است که داگلاس آدامز نویسنده ی معروف انگلیسی نوشته است. این رمان در ابتدا مجموعه ای از داستان های رادیویی بود که سال 1978 در رادیو بی بی سی پخش می شد. یک سال بعد آدامز این داستان ها را در قالب کتاب منتشر کرد.کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زنها با استقبال کم نظیری مواجه شد و در کمتر از سه ماه دویست و پنجاه هزار جلد از آن در انگلستان فروخته شد. این کتاب، سال 1979 در صدر لیست پرفروش ترین کتاب های روزنامه ی ساندی تایمز انگلستان قرار گرفت.داگلاس آدامز پس از آن چهار جلد دیگر از این مجموعه را نوشت و منتشر کرد. «رستوران آخر جهان»، «زندگی، دنیا و همه چیز»، «خداحافظ و ممنون از اون همه ماهی»، «بیشترش چیز خاصی نیست»، چهار جلد دیگر این مجموعه اند که بین سال های 1979 تا 1992 منتشر شده اند.پس از مرگ داگلاس آدامز، «ایوان کالفر» نویسنده ی ایرلندی یادداشت های او را با اجازه ی همسرش جمع آوری کرد و با کمک آن ها جلد ششم این مجموعه را با نام «راستی تا یادم نرفته» منتشر کرد.

42 پاسخ نهایی زندگی، جهان و هر چیز دیگر

سال 1994 نسخه ی تصویرسازی شده ی راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها منتشر شد. این نسخه را انتشارات «ویدنفلد و نیکلسون» در انگلستان و «هارمونی بوکز» در آمریکا منتشر کردند. این کتاب با جلد هولوگرافیک وارد بازار هر دو کشور شد. در این نسخه از کتاب برای اولین بار از «معمای 42» که داگلاس آدامز آن را طراحی کرده است، رونمایی شد.«معمای 42»، شامل 42 توپ رنگی در 6 ردیف و 7 ستون است. داگلاس آدامز درباره ی این معما گفته است: «همه دنبال معمانی پنهان شده، معماها و نشانه ها در چییزی که نوشته بودم بودند. بنابراین فکر کردم صرفا برای تنوع یک معما بسازم و ببینم چند نفر آن را حل می کنند. البته هیچ کس به آن توجه نشان نداد که فکر می کنم نکته ی خیلی قابل توجهی است.»در «معمای 42» سوال نامشخص است اما پاسخ همواره 42 است. اگر مرورگر گوگلتان را هم باز کنید و سوال « the answer to life the universe and everything» سرچ کنید، ماشین حساب گوگل عدد 42 را به شما نشان خواهد داد.

خلاصه کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها از زبان راوی ای بیان می شود که یک موجود زمینی نیست. این راوی ابتدا از زمین و انسان ها حرف می زند و درباره ی کتاب حرف می زند. کتابی به نام «راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها» است که انتشارات بزرگ دب اصغر آن را منتشر کرده است و در بسیاری از نقاط کهکشان جای هر دایره المعارفی را گرفته است. کتابی که ساکنان زمین نامش را هم نشنیده اند.اما ماجرای اصلی جایی اتفاق می افتد که کره ی زمن نابود می شود و فقط آرتور دنت به همراهی فوردپریفکت که در واقع یک فرازمینی است اما کسی این را نمی داند می تواند پیش از نابودی کره ی زمین از آن فرار کند و داستان سفر آن ها در کهکشان آغاز می شود...

درباره نویسنده کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها

داگلاس نوئل آدامز، زاده ی 11 مارس 1952 و درگذشته ی 11 می 2001، ، نویسنده ی انگلیسی بود.آدامز در کمبریج به دنیا آمد و اولین آثارش در مدرسه به چاپ رسیدند. او در سال 1974 مدرک کارشناسی اش را در رشته ی ادبیات انگلیسی دریافت کرد.آدامز پس از فارغ التحصیلی به لندن بازگشت و وارد عرصه ی نویسندگی برای برنامه های تلویزیونی و رادیویی شد. با گذشت زمان، حوزه ی فعالیت او گسترش یافت و به نویسنده ای شناخته شده و پرطرفدار تبدیل شد.داگلاس آدامز سرانجام در سن 49 سالگی بر اثر حمله قلبی چشم از جهان فرو بست.

نقدها و نظرات درباره ی راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها

کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها توانست نظرات بسیاری را به خود جلب کند. آرش سرکوهی مترجم کتاب پیش گفتار مفصلی بر ترجمه اش از راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها نوشته است و در آن به بعضی از نکات درباره ی این کتاب اشاره کرده است. در بخشی از این پیشگفتار آمده است: «منتقدان معتبر انگلیسی از زبان طنز آدامز در این رمان به عنوان نمونه ی متعالی طنز تلخ و عمیق در زبان انگلیسی معاصر یاد می کنند. طنز آدامز در این رمان زیباترین نمونه های طنز پرمعنای کنایی را در فیلم های گروه مانتی پاپیون چون زندگی برایان، معنای زندگی و سیرک هوایی مانتی پاپیون تداعی می کند و آدامز در سال های دهه ی 70 با برخی از اعضای این گروه دوستی و همکاری داشت.»

فیلم راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها

رمان جذاب داگلاس آدامز در سینما هم توجه زیادی را به خود جلب کرد. «گارت جنین» کارگردان بریتانیایی سال 2005 از روی این اثر فیلمی به همین نام ساخت. این فیلم 109 دقیقه ای که به فاصله ی یک روز در انگلستان و آمریکا اکران شد توانست نظرات زیادی را به خود جلب کند. براساس گزارش مجلات معتبر آمریکایی، بیشتر از شصت درصد نظرات منتقدان درباره ی این فیلم مثبت بوده است.«امپایر مگزین» امتیاز 4 ستاره از پنج ستاره را به این فیلم اختصاص داده و آن را «فیلم علمی تخیلی ای بسیار انگلیسی و بسیار بامزه» نامیده است. «خیلی دوست داشتنی»، «خوش ساخت» و «هوشمندانه» کلماتی اند که منتقدان فیلم راهنمای کهکشان برای اتو استاپ زن ها را با آن توصیف کرده اند. البته کسانی هم بوده اند که آن را یک فیلم از مد افتاده و خارج از حد و اندازه های هالیوود دانسته اند.

اقتباس های دیگری از راهنمای کهشکان برای اتواستاپ زن ها

براساس رمان راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها آثار مختلفی ساخته شده است. چندین نمایشنامه ی رادیویی از روی این مجموعه در سال های مختلف ساخته شده و چندین تئاتر نیز بر اساس آن روی صحنه رفته است.سال 1981 سریالی 6 قسمتی و جذاب به کارگردانی «آلن بل» از روی این رمان ساخته شد. بسیاری از بازیگران نمایش رادیویی در ایران سریال به کار گرفته شدند و سریال توانست توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. اعلام شده سال 2019 نیز سریال دیگری از روی این مجموعه ساخته خواهد شد. کتاب صوتی مجموعه کتاب های راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها نیز تولید شده است.

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها به فارسی

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها اولین بار با نام «مسافران مجانی کهکشان» سال 86 در ایران منتشر شد. فرزاد فربد این ترجمه را انجام داده و نشر کتاب پنجره آن را منتشر کرده است.آرش سرکوهی نیز دوجلد اول این مجموعه را به فارسی برگردانده است و انتشارات چشمه آن ها را روانه ی بازار کتاب ایران کرده است. کتاب «رستوران آخر جهان»، جلد دوم این مجموعه نیز در فیدیبو قرار گرفته است.

قسمتی از کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها

اون سر دنیا، توی یه بخش ملال آور و کشف نشده ی یکی از نواحی بی اهمیت و از مد افتاده بازوی غربی کهکشان، خورشید زرد و کوچیکی می درخشه که هیچکس براش تره هم خرد نمی کنه.

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها در بسیاری از بخش های شرقی کهکشان با تمدن های خفن تر، جای کتاب دایره المعارف کهکشان رو گرفته. در کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها جای خیلی چیزها از قلم افتاده، بسیاری از اطلاعات این کتاب جعلی و من در آوردی هستن یا نا دقیق و غیر قابل اعتماد.

بذارین فرض کنیم آقای دنت تمام روز رو اینجا دراز بکشه، و بعد فرض کنیم تمام آدم هایی که اینحان تا غروب علاف بشن. خب حالا که این فرض ها رو قبول کردیم؛ آیا واقعا لازمه آقای دنت تمام روز رو اینجا دراز بکشه؟ اگر فرض کنیم آقای دنت تمام روز رو اینجا دراز بکشه، دیگه لازم نیست آقای دنت تمام روز رو اینچا دراز بکشه درسته؟

شناسنامه کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن ها


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری