ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی سریال موچین

  پنجشنبه، 26 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی سریال موچین
سریال موچین یک سریال کمدی است که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود و بازیگران مطرحی در آن نقش آفرینی کرده‌اند.

خلاصه داستان

در خلاصه داستان سریال موچین آمده است :

انصاف نیست که دنیای ما آنقدر کوچک باشد که آدم های تکراری را روزی صد بار ببینیم و آنقدر بزرگ باشد که نتوانیم آن کسی را که دوست داریم حتی یک بار ببینیم...

داستان این اثر کمدی و جذاب در رابطه با افرادی است که از دیدن مدام یکدیگر خسته شده اند و احساس می کنند که دنیای آن ها بسیار کوچک است اما حقیقت امر اینگونه نیست

نکاتی درباره فیلم

« موچین » در بخش کیفی، شباهت های زیادی به سریال های طنز صدا و سیما دارد. در اولین نگاه، توجه مخاطبان به تیم بازیگری سریال معطوف می شود که شامل تمام بازیگران طنز دهه های اخیر تلویزیون هستند. نکته جالب اینجاست که تمامی این بازیگران که با تیپ های آشنا در ذهن مخاطبان نقش بسته اند، با همان تیپ های آشنا در سریال حضور یافته اند و خبری از شخصیت پردازی منحصر به فرد نیست. داستان سریال درباره دو برادر به نام های فرزاد و فرزین است. فرزاد قصد دارد با سیما ازدواج کند اما پدر سیما به شدت مخالف این ازدواج است و هرکاری می کند تا این ازدواج انجام نگیرد. او معتقد است که در ابتدا باید مینا که خواهر بزرگتر سیما است ازدواج کند و سپس به فکر ازدواج باشد. این در حالی است که کسی قصد ازدواج با مینا را ندارد و...

موضوعاتی که در قالب سریال « موچین » به مخاطب عرضه شده، تفاوتی با کمدی های سخیف ویدیویی ندارد. در « موچین » شخصیت پردازی وجود ندارد و همه شخصیت ها تیپ های کم هوشی هستند که نمونه آنها را سالها در قاب تلویزیون شاهد بوده ایم. دو شخصیت زن اصلی سریال، با پیروی از کلیشه ها، دختران جوانی هستند که رویای ازدواج در سر دارند و هر لحظه با یکدیگر دعوا می کنند تا هرچه زودتر به تنها آرزوی زندگی شان یعنی ازدواج دست پیدا کنند! این نگاه قدیمی و کهنه، سالهاست که چه در سینما و چه در تلویزیون منسوخ شده اما سازندگان « موچین » به آن پایبنده مانده اند و بزرگترین معضل و کمبود در زندگی را ازدواج عنوان می کنند. دیگر شخصیت های داستان نیز فاقد ضریب هوشی هستند و سازندگان با تکیه بر شوخی های سطخ پایین، امید به ساخته شدن طنز داشته اند.

متاسفانه سریال « موچین » در طنز پردازی اثری کاملاً ناامید کننده به شمار می رود. به شکل عجیبی، در طول سریال نه تنها هیچ موقعیت طنز جالبی خلق نمی شود بلکه بارها نسبت به تکرار آنچه که رخ داده اقدام می شود. در واقع موقعیت ها در سریال « موچین » نه یک بار، بلکه چندین بار تکرار می شوند که در برخی موارد حتی دیالوگ ها نیز تغییر چندانی نمی کند. سریال سعی می کند با بکارگیری شوخی های کلامی، خنده را به لبان تماشاگر بیاورد اما ضعف شخصیت پردازی ها و شوخی های بی رمق با « متری شیش و نیم » و تکه کلامهای رایج، لحن سریال را الکن کرده است. شوخی هایی که در « موچین » مورد استفاده قرار گرفته اند، مشابه آثار دو دهه پیش تلویزیون است. تماشای این شوخی ها در آن دوران شاید می توانست از قاب تلویزیون رضایت بخش باشد اما امروز و در شبکه نمایش خانگی،به نظر نمی رسد این ترفند به موفقیت منجر شود.

« موچین » در مجموع ضعیف و سطحی است و باید گفت که اولین دستپخت رسمی صدا و سیما در شبکه نمایش خانگی محسوب می شود. سریالی که با موقعیت های تکرار شونده و اغلب پر سر و صدا، نه تنها نمی تواند از مخاطب خنده بگیرد بلکه احتمالاً باعث ایجاد سردرد او هم خواهد شد!

داستان کلیشه ای

داستان سریال موچین بر اساس کلیشه هایی که تا به حال در بعضی از سریال های طنز تلویزیون دیده ایم، شکل گرفته است. آقای «گلی» (با بازی حمید لولایی) پدری جدی و سختگیر است که دو دختر مجرد به نام «سیما» (آشا محرابی) و «مینا» (زهرا جهرمی) دارد. «سیما» قصد دارد با پسری که به او علاقه مند است یعنی «فرزاد» با بازی علی صادقی ازدواج کند، اما پدرش با این ازدواج مخالف است و عقیده دارد ابتدا خواهر بزرگ ترش «مینا» باید ازدواج کند.

در قسمت های ابتدایی سریال، قصه بیشتر صرف ماجراهای اختلاف آقای «گلی» با «فرزاد» و برادرش «فرزین» (امیر نوری) و سوءتفاهم های بی منطقی که اتفاقات مختلفی را در قصه به وجود آورده اند، پیش رفته است. دو دختر ساده لوح که هنوز ازدواج نکرده اند، پدر سختگیری که داماد آینده اش حسابی از او حساب می برد و «فرزاد» و «فرزین» که در قالب پت و مت ظاهر شده اند، تعدادی از کلیشه های تکراری سریال است که دیگر دوره شان گذشته است.

کمدی ضعیف

سریال «موچین» در 3 قسمت گذشته، سعی کرده با استفاده از تعدادی موقعیت کمدی پیش پا افتاده و شوخی های کلامی فراوان، یک اثر کمدی باشد و مخاطب را بخنداند، اما تا حد زیادی می توان گفت در این تلاش موفق نبوده است. قصه ضعیف و کمدی کم جان این سریال نتوانسته رضایت مخاطب را جلب کند و سریال چندان دیده نشده است.

دختر جدی، اخمو و کم هوشی که کسی جرئت نکرده به او نزدیک شود و به او علاقه مند شود، کل کل های دو خواهر بر سر ازدواج، ابراز علاقه های زوج عاشق قصه، شوخی با مسائلی مانند پیدا نشدن شوهر، تلاش های ساده لوحانه «فرزاد» برای جلب رضایت پدر «سیما»، موضوعات بسیار تکراری و کلیشه ای هستند که «موچین» را به یک سریال کمدی ضعیف تبدیل کرده اند.

شوخی های ممنوعه در تلویزیون

هرچند که پروانه ساخت سریال «موچین» را صدا و سیما صادر کرده، اما شوخی های سریال خارج از چارچوب های تلویزیون است و «موچین» از این نظر شبیه سریال های کمدی تلویزیون نیست. این مجموعه مانند بسیاری از آثار کمدی برای خنده گرفتن از مخاطب و جلب توجه او، ساده ترین مسیر را انتخاب کرده و به شوخی های دم دستی دوپهلو، منشوری یا کلمات دارای ایهام متوسل شده است. اکثر این شوخی ها در سریال های تلویزیون قابل پخش نیست و حتما مورد ممیزی قرار می گیرد اما اکنون به نظر می رسد در نمایش خانگی، خط قرمزهای تلویزیون کمی تغییر کرده و محدودیت ها کمرنگ شده اند.

شخصیت های فیلم

حمید لولایی صحبت گلی بنگاهدار ، پدر سیما و مینا ، عاشق رعنا
مرجانه گلچین رعنا سیگاری عمه فرزاد و فرزین
علی صادقی فرزاد سیگاری عاشق سیما ، برادر فرزین ، برادرزاده رعنا
امیر نوری فرزین سیگاری عاشق مینا ، برادر فرزاد ، برادرزاده رعنا
آشا محرابی سیما گلی عاشق فرزاد ، دختر گلی ، خواهر مینا ، کارمند مرکز اختلاف خانواده
زهرا جهرمی مینا گلی خواهر سیما ، دختر گلی ، کارمند مرکز اختلاف خانواده
عباس جمشیدی شیرافکن عاشق مینا ، آبدارچی مرکز اختلاف خانواده
مهران رجبی نادر رسولی عاشق رعنا ، مدیریت مرکز اختلاف خانواده
رابعه اسکویی مهسا طبیعت حراست مرکز اختلاف خانواده
پوریا پورسرخ ارسلان خواهرزاده آرامبخش ، عاشق مینا
بهنوش بختیاری آوا دوست رعنا
رز رضوی روشنک همسر هومن
شهره لرستانی لادن مسافر
رضا توکلی رضا قاضی مرکز اختلاف خانواده
رامین ناصرنصیر مراد خلافکار و مراجعه کننده مرکز اختلاف خانواده
ساعد هدایتی هدایتی مراجعه کننده مرکز اختلاف خانواده
میرطاهر مظلومی قربانعلی ترنس ، مراجعه کننده مرکز اختلاف خانواده
محمد فیلی امین قاضی مرکز اختلاف خانواده
بهراد خرازی مهدی همسررسابق رعنا
افشین سنگ چاپ محمودی پلیس
افشین غیاثی فیضی زیادی حفاظت مرکز اختلاف خانواده
امین چنارانی جواد شاگرد آقا گلی
علی موسویان علی
فاطمه مرتاضی ننه سلیمون مراجعه کننده مرکز اختلاف خانواده
سعیده عرب سعیده مراجعه کننده مرکز اختلاف خانواده
فاطمه شکری مینا عاشق سابق صحبت گلی
فریبا طالبی فریبا همسایه فرزاد و فرزین ، مراجعه کننده مرکز اختلاف خانواده
ژاله درستکار شمسی زن مراد
گلبرگ طهران زاد رها دختر ناتنی مینا
گلشید بحرایی مهرانه خواهر مینا
مرجان علوی مرجان دوست مینا و سیما
فرهاد تبریزی رضایی
عباس مرادیان رامین سرهنگ
حامد بیسادی حامدی سروان
احسان سعادتی امیر دزد
پیمان دارابی نیما برادر روشنک
هلیا آهنگری سحر مادر روشنک

بازیگران

مرجانه گلچین، آشا مهرابی، امیر نوری، شهره لرستانی،علی صادقی، زهرا جهرمی و…

دیگر عوامل

تهیه کننده: میثم آهنگری، مشاور تهیه کننده: جمال گلی، مجری طرح: سیروس ذوالفقاریان، مدیر تولید: فریباسادات خلیلی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: مجید فاضلی، مدیر فیلمبرداری: امید نگارشی، صدابردار: فرهاد تبریزی، طراح چهره پردازی: جنان صدفی، طراح صحنه و لباس: کیوان ذوالفقاری، آهنگساز: رضا خسروی، تدوین: حسین غضنفری، صداگذار و ترکیب صداها: محمود موسوی نژاد، عکاس: آرش شاه محمدی، دستیاران تولید: علی کریمی، فرهاد هواخواه، مشاور انتظامی: سرهنگ طالبی، مدیر تدارکات: رضا بداغی، مدیر بازرگانی و تبلیغات: سولماز همت زاده، تصویربردار و سازنده تیزر پشت صحنه: شراره عسگری، مدیر روابط عمومی: سمیرا افتخاری و مشاور فضای مجازی: امین اعتمادی مجد.

مشخصات فیلم

نوع فیلم: اجتماعی – کمدی

محصول: ایران

سال تولید: ۱۳۹۸

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (236 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (207 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (98 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (78 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (68 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (58 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (53 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (48 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (37 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم شباهت بی‌حد و اندازه محمدطاها به برادر خوش صدایش علی طولابی/ ماشاءالله یکی از یکی زیباتر و خوشتیپ تر+ویدیو آیا در گرجستان فارسی صحبت می‌کنند؛ در گشت شهری تور تفلیس به مترجم نیاز داریم؟ خلاقیت منحصربفرد محمود احمدی نژاد در ایجاد جایگاهی برای دیدارهای مردمی‌اش با یک درِ از جا کنده شده و یک نرده در کوچه‌شان+عکس نوآوری‌ های فناوری در سلامت: دسترسی و کیفیت عکسی زیبا و لورفته از بچه داری سردار آزمون، ابرستاره فوتبال ایران در فرودگاه/ چه دختر خوشگل و نازی! قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ نگاهی به جشن تولد لاکچری نورا دختر دوم علی دایی با تم سیندرلا+عکس/ قیافه شهریار ایران با این کلاه دیدنی شده😍 کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم تیرگی بیکینی را چگونه برطرف کنیم؟ سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم نوه بامزه و شیرین ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت در آمریکا/ ماشاءالله چقدر بانمک و ماهه+عکس
تیتر امروز   
(تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...