دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / معرفی و بررسی خودرو /

معرفی و بررسی خودروی مفهومی پژو اینسپشن 

سه شنبه، 27 دی 1401
پژو اینسپشن خودروی جدید و منحصر‌به‌فرد غول خودروسازی فرانسوی معرفی شد. این خودرو فاقد فرمان بوده و طراحی آینده‌نگرانه‌ای دارد. در ادامه بیشتر با این خودرو آشنا می شویم.

پژو حدود سه دهه است که فعالیتی در بازار ایالات متحده ندارد. اما این کمپانی فرانسوی برای معرفی جدیدترین محصول خود، لاس وگاس و نمایشگاه CES 2023 را انتخاب کرده است. این محصول یک خودروی کانسپت است که اینسپشن (Inception) نام دارد و پیش نمایشی از خودروهای پژو در سال 2025 را ارائه می کند. اینسپشن پیشرانه ای 671 اسب بخاری دارد و در زمانی زیر 3 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت می رساند.

ترسیم مسیر آینده کمپانی پژو

تازه ترین خودروی مفهومی فرانسوی ها از پلتفرمی موسوم به STLA بهره می برد. شاید بدانید این پلتفرم در اصل به گروه استلانتیس تعلق دارد و مخصوص خودروهای برقی است. از لحاظ طراحی، پژو اینسپشن شباهت های آشکاری با مفهومی e-Legend که در سال 2018 معرفی شد، دارد. البته برخلاف مدل مذکور، در اینسپشن طراحان خیلی روی المان های سنتی پژو تمرکز نکرده اند؛ زیرا این کانسپت به جای گذشته، در حقیقت به آینده اشاره می کند.البته با وجود این، پژو اینسپشن DNA مدل های قدیمی کمپانی را در خود دارد. برای مثال خطوط موجود روی کاپوت و امتداد آن ها به طرفین ادای احترامی است به مدل های متعلق به دهه 70 و 80 میلادی. چراغ های اصلی نیز که به تکنولوژی LED مجهز هستند، پنجه شیر را تداعی می کنند. حد فاصل این چراغ ها یا به عبارت بهتر جلوپنجره، ساختاری شیشه ای دارد.

مشخصات فنی پژو اینسپشن

کانسپت جدید پژو از پلتفرم بزرگ STLA استلانتیس بهره می گیرد و طولی به اندازه ۵ متر دارد، اما ارتفاع آن تنها ۱.۳۴ متر است. پژو اینسپشن از تکنولوژی ۸۰۰ ولتی سود برده و باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی آن، این کانسپت را قادر به پیمایش بیشینه مسافت ۸۰۰ کیلومتری می کند. به لطف فناوری بالای شارژ آن، باتری می تواند تنها در ۵ دقیقه شعاع حرکتی ۱۵۰ کیلومتری را برای مالک فراهم کند. برای اینسپشن دو پیشرانه برقی در نظر گرفته شده است که قدرت حدود ۶۸۰ اسب بخار را به تمامی چرخ های این سدان اسپرت ارسال می کنند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این کانسپت جذاب نیز کم تر از ۳ ثانیه اعلام شده است.

طراحی ظاهری پژو اینسپشن

پلتفرم جدید امکان تغییر و دستکاری در المان های سنتی پژو را به طراحان داده است تا اینسپشن یک خودرو سدان با ساختار سه جعبه ای و کاپوت بلند نباشد.پژو اینسپشن، با ارتفاع ۱۳۴۰ میلیمتری و ظاهر اسپرت و فست بک، از نظر فرم و قالب شبیه سدان پژو ۵۰۸ به نظر می رسد، اما ابعاد و اندازه بزرگ تری دارد و طول و عرض آن به ترتیب ۵۰۰۰ میلیمتر و ۲۱۰۰ میلیمتر است.طراحی اینسپشن بر اساس شاخصه های «دنیای دیجیتال» انجام شده و شامل خطوط صاف و تیز و نورپردازی های LED می شود و خودرویی را پیش روی بیننده می گذارد که هم زمان هم اسپرت است و هم لوکس و راحت.سقفی شیشه ای از جلوی خودرو تا انتها کشیده شده است تا شیشه جلو و سقف پانوراما در ساختار یکپارچه و یکدستی قرار گیرد. این سقف شیشه ای موجب شده تا کاپوت خیلی کوچکی را در جلوی پژو اینسپشن ببینیم و در نمای عقب هم یک خودرو شوتینگ بریک پیش رویمان قرار گیرد.

طراحی داخلی پژو اینسپشن

در بخش داخلی اینسپشن از نسل جدید i-cockpit استفاده شده و سیستم فرمان بدون اتصال آن جایگزین ارتباطات مکانیکی فرمان در خودروهای فعلی شده است. در مرکز این اتمسفر تکنولوژیک، یک غربیلک فرمان مستطیلی تعبیه شده است که شبیه به بازی های خودرویی در کنسول های PS است و سیستم های مختلف خودرو نظیر سیستم تهویه، فرامین سیستم چند رسانه ای و… را می توان فقط با تکان دادن انگشت و قرار دادن یک دست روی فرمان انجام داد. یکی از بارزترین ویژگی های طراحی پژو اینسپشن کانسپت شیشه آن است که ۷.۲۵ مترمربع مساحت دارد. پژو برای کانسپت جدیدش از شیشه ناریما استفاده کرده است، این متریال برای پوشش کلاه فضانوردان ناسا استفاده می شود. این مورد سبب شده است شیشه ها رنگ زرد به خود بگیرند و درعین حال، شرایط دمایی خود را حفظ کنند.

پژو اینسپشن؛ آغازگر دوران جدید

پژو اینسپشن بر اساس سه اصل کلیدی طراحی «جذابیت، هیجان و کیفیت» ساخته شده است و نقطه شروعی برای عصر جدید پژو خواهد بود. اگرچه به نظر نمی رسد شاهد نسخه تولیدی این خودرو باشیم، اما المان های طراحی ظاهری و داخلی و فناوری های جدید آن را به زودی در خودروهای تازه پژو و همین طور دیگر برندهای زیرمجموعه استلانتیس خواهیم دید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
مراحل اکسپت مقاله
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه