ساعدنیوز
ساعدنیوز

مغرور بودن خوب است یا بد؟!

  شنبه، 19 فروردین 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
مغرور بودن خوب است یا بد؟!
غرور یکی از صفات انسانی است که اگر خودمان هم این صفت را نداشته باشیم، در زندگیمان با افرادی سر وکار داشته‌ایم که این ویژگی را در خود به‌صورت کم یا زیاد نشان داده‌اند.ما در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره غرور بحث می کنیم . همراه ما باشید.

اغلب زمانی که صحبت از غرور می‌‎شود، همگی ادعا می‌کنیم که ما شخصی متواضع، بخشنده، مهربان، خلاق و انسان دوست هستیم و این ویژگی زشت به هیچ عنوان در ذات پاک و مقدس ما وجود ندارد. غافل از این که همین رفتار ما از غرور سرچشمه می‌گیرد که خودمان را نسبت به دیگران فرد بهتری تصور می‌کنیم و تمام بدی ها را به دیگران نسبت می‌دهیم. ما در این مقاله می خواهیم دقیقاً به همین موضوع یعنی غرور بپردازیم.

تعریف غرور

غرور یک ویژگی انسانی است که افراد دارنده آن دارای حالت و احساسی هستند که نشان می‌دهد آن‌ها برای خود ارزش بسیار زیادی قائل هستند. از طرفی افراد مغرور کاملا با ویژگی تواضع و تسلیم شدن در اکثر موارد مخالف بوده و هرگز تواضعی در آن‌ها نمی‌بینید. همچنین ممکن است یک نفر مغرور نباشد، اما نسبت به یک قومیتی، گروهی یا چیزی خاص احساس غرور داشته باشد.

از نظر روانشناسی این ویژگی به حالتی گفته می‌شود که فرد خودش را نسبت به دیگران برتر و بزرگ‌تر می‌بیند و فکر می‌کند همه کارهایش در همه امور کاملا درست است و هیچ نقدی بر عملکردش یا اخلاق‌هایی که دارد وارد نیست. منشا این نوع غرور هوای نفس، جهالت، وسوسه شیطان و شهوت است. غرور در روانشناسی به معنی اعتماد فوق‌العاده زیاد فرد به توانایی‌های خود و اینکه فرد خود را شایسته بزرگ‌ترین موفقیت‌ها می‌داند، نیز هست. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که غرور کاملا با داشتن عزت نفس متفاوت است. زیرا غرور با توجه به تعریفش می‌تواند انسان را از رسیدن به اهدافش باز داشته و به او ضرر برساند. اما عزت نفس همیشه مایه بزرگی و افتخار انسان‌ها می‌باشد.

مرد مغرور

مغرور کیست؟

به کسی که بیش از حد به خودش ارزش قائل می‌شود مغرور می‌گویند. افراد مغرور فکر می‌کنند ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را برتر کرده است. البته غرور را با احترام گذاشتن و خوبی کردن در حق خود اشتباه نگیرید. غرور با عزت نفس کاملاً فرق می‌کند. افراد مغرور با پرز دادن و بد رفتاری، دوستانشان را از دست می‌دهند و هر روز تنها و تنهاتر می‌شوند. اما کسانی که به خودشان احترام می‌گذارند با کارهایی مثل غذاهای خوب خوردن، آهنگ‌های مناسب گوش دادن و توجه به سلامت خود نه تنها از حس و حال خوش زندگی لذت می‌برند، بلکه مورد توجه دیگران قرار می‌گیرند و به اشخاصی تو دل برو در جمع‌های دوستان تبدیل می‌شوند.

نشانه های غرور

در وجود افراد مغرور نشانه هایی وجود دارد که با توجه به آنها می توانید تشخیص دهید که این شخص دچار غرور است یا خیر. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • عدم سازش و انعطاف پذیری

  • از دیگران طلبکار هستند

  • در برابر قوی تر از خود ساکت هستند

  • خودشان را قبول ندارند!

انواع غرور

  • غرور کاذب و منفی: بالاتر و برتر دیدن خود از دیگران، از مهم ترین ویژگی های افرادی است که دارای غرور کاذب یا منفی می باشند.این افراد دارای احساس ارزشمندی بیش از اندازه هستند و بر این باورند که "من" از دیگران بهترم و هیچ شخصی نمی تواند خودش را با "من" مقایسه نماید. هیچ شخصی در حد و اندازه "من" نیست و همواره به افراد دیگر، به دیده تحقیر می­نگرند. این دسته از افراد، صحبت کردن از موفقیت ها و کارهایی که انجام داده است را لحظه ای رها نمی کنند و اگر در جمعی حضور داشته باشند، با غرور و تکبر، همواره سعی در جلب توجه دیگران دارند.

  • غرور مثبت یا همان عزت نفس: دقت داشته باشید که نباید به هیچ عنوان، عزت نفس و احساس ارزشمندی را با غرور کاذب اشتباه بگیرید. فردی ک دارای غرور مثبت باشد، بر تمامی رفتار و صحبت هایش، نهایت کنترل را دارد. این افراد با عزت نفس بالا و سالم، خود را از دیگران بالاتر و برتر نمی دانند و فقط به توانمندی های خود ایمان دارد و سعی دارند به با این ویژگی ها به دیگران کمک نمایند.

مرد مغرور

چگونه غرور منفی را از بین ببریم؟

غرور می‌تواند عامل بسیاری از درگیری‌ها در روابط، از دست دادن فرصت‌ها و بسیاری از اشتباهات ما باشد که در زندگی، به علت امتناع از دریافت مشورت به آن‌ها دچار می‌شویم. غرور، در معنای منفی خود، می‌تواند بسیار مخرب و خطرناک باشد و می‌تواند مانع پیشرفت ما گردد. انسان‌های مغرور هرگز با خود واقعی‌شان روبرو نمی‌شوند چرا که غرور آن‌ها باعث می‌شود خود را به اشتباه کامل ببینند و در نتیجه هرگز متوجه کاستی‌ها نشوند. در نتیجه چنین فردی احتمالا هیچوقت موفق نخواهد شد که به فرد بهتری نسبت به گذشته‌ی خود تبدیل شود. در ادامه راهکارهایی برای مدیریت غرور منفی بیان شده است.

1. غرور خود را بپذیرید

اولین قدم جهت تغییر یک ویژگی، همواره آگاهی و پذیرش است. بالاخره شما از ویژگی‌های یک فرد مغرور آگاه شدید و حالا وقت آن است که بپذیرید خود شما هم ممکن است گاهی از غرور رنج ببرید. شما تا زمانی که این ویژگی‌تان را با آغوش باز نپذیرید و تا زمانی که آن را انکار می‌کنید، هرگز نخواهید توانست از شر آن رهایی یابید.

2. با خودتان مهربان باشید

حالا که متوجه غرور منفی خود شده‌اید و آن را پذیرفته‌اید، باید با مهربانی با خودتان روبرو شوید نه آنکه خودتان را سرزنش کنید. ذهن انسان علاقه‌ی خاصی به خودسرزنشگری دارد و شما باید نسبت به آن هشیار باشید. خودتان را قضاوت نکنید، چرا که شما قطعا به صورت خودآگاه رفتار‌های غرورآمیز را از خود نشان نمی‌دادید. به این فکر کنید که از حالا به بعد تغییر رخ خواهد داد، پس انرژی خود را صرف سرزنش و سرکوب خود نکنید.

3. از غرور چه آسیب‌هایی دیده‌اید؟

احتمالا مغرور بودن در شما به یک عادت تبدیل شده است؛ بنابراین به این آسانی‌ها نمی‌توانید آن را کنار بگذارید. یکی از کار‌هایی که در این رابطه می‌توانید انجام دهید تهیه‌ی یک لیست از ضرر‌هایی است که به خاطر غرور متحمل شده‌اید. توصیه‌ی ما این است که این لیست را مکتوب کنید و در مقابل چشم خود بگذارید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. تمام آنچه غرور با شما کرده را بنویسید، مثبت یا منفی. چه کسانی را در زندگی خود تا به حال از دست داده‌اید؟ چه چیزی به دست آورده‌اید؟ آیا ارزشش را داشته است؟

سخن نهایی

در پایان، اگر می‌خواهید غرور منفی را از شخصیت خود محو کنید، لازم است دیدگاهتان را تغییر دهید. برای مثال این تصور که اگر در یک رابطه عذرخواهی کنید، غرورتان صدمه می‌بیند را کنار بگذارید. شما باید مراقب عزت نفس خود باشید و این کار به عزت نفس شما لطمه‌ای نخواهد زد؛ و همینطور به ترتیب، در هر اقدامی و تصمیمی بررسی کنید که آیا آن تصمیم نشات گرفته از غرور شماست یا خیر. سعی کنید مرحله به مرحله، و براساس لیستی که تهیه کرده‌اید، رفتارهایتان و دیدگاه‌هایتان را تغییر دهید تا بتوانید زین پس، با رهایی بیشتری از زندگی خود لذت ببرید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

5 دیدگاه
  دیدگاه ها
me
3 ماه پیش

مغرور بودن تا حدی خوبه و باعث موفقیت انسان میشه اما بیش از حد اصلا، فقط آدم بیشتر حال بهم زن میشه
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (457 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (272 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (249 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (196 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (192 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (88 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (54 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (49 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (43 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (34 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به طراحی خلاقانه ماکت فیگور علی دایی /چه بامزه ساخته شده +عکس سورپرایز علی دایی توسط مردم عادی در روز تولدش/ چه خوشحال شد اسطوره +فیلم رونمایی رضا گلزار از برادرزاده ناز و بانمکش/ ماشاءالله خانوم کوچولو چقدر خوشگل و ماهه+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز خانه مجتبی میرزاجانپور والیبالیست نامی کشورمان/ حیاط نگو باگو بهشت بگو +عکس فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم تغییر چهره هوش پران هیوبوی سریال افسانه جومونگ بعد از 18 سال+عکس نگاهی به ماشین آنتیک و هوش پران شهاب حسینی/ سوپراستار ایران عاشق این کادیلاک خفن است+ویدیو خلاقیت یک ساله چند زندانی به ظاهر باهوش برای فرار از زندان حماسه ساز شد/ خسته نباشین واقعا+ویدیو رونمایی از شوهر باکلاس و خوشتیپ فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس رونمایی از تیپ و استایل شیک و امروزی مجید یاسر؛ بهنام سریال نون خ/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست+عکس جشن تولد ساده و خلوت ماشاالله وروایی، عمو کاووس 74 ساله سریال نون خ در گوشه شیک خونه‌اش+عکس رونمایی از عجیب الخلقه‌ترین سگ های دنیا/ از موهای کراتینه شده تا پوست ماکارونی شکل+عکس رونمایی از شغل دوم و باکلاس ابوالفضل پورعرب، حشمت سریال شهرزاد+عکس تصاویری از چیدمان دکورهای خاص خانه بهرام رادان و مینا مختاری و آینه چشم نواز روی دیوار/ چای در کنار این دسته گل زیبا قطعا لذت بخشه! ایده تاثیرگذار یک راننده تاکسی برای بهتر کردن حال مسافرها/ چقدر خوش بحال مسافرهاشه! ماجرا عاشق شدن سوسن پرور روی پشت بام خانه/ رفته تیرچراغ برق رو بترکونه عاشق شده🤣 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس ویدئو وحشتناکی از غارت گنجینه ارزشمند جیرفت در جنوب کرمان/ گنجینه ای که بدست قاچاقچیان از وطن ما خارج شد برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (ویدئو) روش‌های نوین محسن تنابنده، نقی سریال "پایتخت" برای انتخاب بازیگر / تو دستشویی رحمان و رحیم رو انتخاب کرد 😂 (عکس) صندلی خاص بهاره افشاری، بیتای سریال "فاصله ها"، که برادرش واسش طراحی کرده/ بیشتر تخت پادشاهی مدرنه عکس خانواده 3 نفره حدیث میرامینی در کنار همسر و پسر بانمکش/ چه ژستی هم گرفتن😎 (عکس) خواهر ناز رحمان و رحیم سریال پایتخت / موهاش مثل داداشاش فرفریه! عکس تازه منتشر شده از نعیمه نظام دوست در کنار سه خواهر و مادرش/ هرسه خواهر کپی همند، فقط نعیمه شبیه هیچکدوم نیستا 7 عکس مشهور از لحظه دلخراش اعدام در طول تاریخ با شیوه های متفاوت/ میدانید علت اعدام این افراد چه بود؟ (ویدئو) لحظه اشکبار خداحافظی شهاب حسینی و هانده ارچل در سینمایی "مست عشق"/ سکانس فیلم (ویدئو) ایده غافلگیرکننده عروس و داماد جوان، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرد😔/ اگه دلشو نداری، نبین! (عکس قدیمی) تغییر جنسیت اولین پسر ایرانی رسانه ای شد آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند خلاقیت تحسین برانگیز یک خانم معلم دلسوز برای دانش آموز بیمارش/ دست مریزاد واقعا+عکس تست هوش / این خانواده چند فرزند دارد؟ تصاویر جالب و شکارشده از کنکور سال 1403/ از نوشته خلاقانه روی تخته تا مدل موی متفاوت شرکت کننده پسر به سبک پایتخت (ویدئو) ترکیب هندسه با بازی مافیا، واقعاً چه می‌کنه جواد خیابانی!/ بهرنگ علوی تمام تلاششو می‌کنه که از خنده منفجر نشه😂 (تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (29)
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند یک خبر خوش برای کنکوری هایی که در سیل گیر کردند اولین تصاویر از دانشجویان پزشکی دارالفنون در دوران قاجار/ تدریس عملی در خانه بیماران انجام می‌شد! آوازخوانی زیبا و دلنشین منوچهر هادی برای دخترش/ حواشی داغ امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم