مهارت های لازم برای خبر نویسی چیست؟

  سه شنبه، 14 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مهارت های لازم برای خبر نویسی چیست؟
ساعد نیوز: نوشتن خبر یک مهارت اصلی برای روزنامه نگاران است، به این دلیل که نوشتن خبر نیاز به گفتن یک داستان با سرعت و مختصر است. که به انواع دیگری از نوشتن نیز کمک می کند.در این مقاله یاد می گیرد چگونه بنویسید و همچنین تکنیکی خوب برای نوشتن در مطبوعات می باشد.

نوشتن خبر یک مهارت اصلی برای روزنامه نگاران است، به این دلیل که نوشتن خبر نیاز به گفتن یک داستان با سرعت و مختصر است. که به انواع دیگری از نوشتن نیز کمک می کند. هر چقدر بتوانید از تکنیک جذاب و مخاطب پسند برای ارائه ی خبری که صحت و جامعیت و مختصر بودن را دارا باشد استفاده کنید کلام شما از قدرت نفوذ بالایی در مخاطب برخوردار خواهد بود که این به جایگاه شما در حوزه خبر اعتبار و معروفیت بیشتری خواهد بخشید بیشتر مخاطبان به دلیل کمبود وقت تمایل دارند اطلاعاتی جامع و مختصر ودر عین حال دارای صحت را به دست آورند.در این مقاله یاد می گیرد چگونه بنویسید و همچنین تکنیکی خوب برای نوشتن در مطبوعات را نیز ارائه می دهیم.

ساختار خبرنویسی

خبرنویسی ساختار خاص خود را دارد که به هرم وارونه مشهور می باشد. این مثلث وارونه به عنوان راهنمایی برای چگونگی درج اطلاعات در داستان استفاده می کند. استفاده از هرم وارونه به معنای شروع با مهمترین اطلاعات ، سپس قرار دادن اطلاعات مهم بعدی و غیره است. همچنین می تواند به عنوان راهنمایی برای نوشتن هر پاراگراف در داستان باشد. با مهمترین نکته شروع کنید، سپس مهمترین مورد بعدی و غیره.

نوشتن حقایق

راه دیگر برای فکر کردن به هرم وارونه این است که شما با حقایق شروع کرده و پس زمینه را اضافه می کنید. چگونه می دانید چه زمینه ای را اضافه کنید؟شما می توانید با استفاده از عناصر خبری چه؟چه چیزی؟ چه کسی؟ چرا و چگونه زمینه ی داستان را تشکیل دهید و در نتیجه مهم ترین اطلاعات را به خواننده به صورت کامل ارائه دهید.به طور مثال اگر من در مورد تصادف اتومبیل می نوشتم، می گفتم چه کسی درگیر شده است، کی و کجا اتفاق افتاده است، چرا این اتفاق افتاد و چگونه اتفاق افتاد. اینها نکات اصلی هستند و ممکن است داستان من چیزی شبیه به این باشد:

دو نفر امروز در ساعت 6 صبح در تصادف اتومبیل در جاده چالوس دچار مصدومیت جدی شدند. این تصادف زمانی اتفاق افتاد که رانننده خودروی پژو برای جلوگیری از تصادف با سگی که در جاده ایستاده بود ، به خط مخالف چرخید. و راننده پراید در خط مقابل نتوانست به موقع توقف کند. راننده هر دو خودرو به بیمارستان منتقل شده اند.

چه چیزی؟

به ارائه مهم ترین قسمت خبر یعنی موضوع اثلی در خبر می پردازد و نشان می دهد که کدام قسمت از ارزش خبری اتفاق افتاده است یعنی چه اتفاقی روی داده است و ماهیت اصلی را بیان می کند این عنصر پایه ی اصلی خبر را تشکیل می دهد.به عبارت بهتر عمدتاً بر ماهيت رويدادي كه قراراست به خبر تبديل شود، متمركز است. اين عنصر يكي از مهم ترين عناصر خبري است و غالبا" جواب آن هميشه جمله يا جملات ابتدايي خبر را مي سازد.

چه زمانی؟

این عنصر نییز از رکن های اساسی خبر می باشد که نباید از ان غفلت کرد ذکر زمان وقوع حادثه به خبر عینیت و صحت می بخشد که بسیار لازم است در بیان زمان می توانید از سنجش گر های زمان مثل هفته، ماه، سال، ساعت، دقیقه وحتی ثانیه با توجه به لازمه های خبر استفاده نمائید. عنصر زمان برای خوانندگان مهم است ونباید مفقود شود.

چه کسی؟

پاسخ به این سوال، ماهیت و هویت فاعل و کنشگر موثر بر رویداد را مشخص می کند که در خلق رویداد، نقش اصلی یا یکی از نقش های اصلی را داشته است. کنشگر فعال در شکل گیری یک رویداد می تواند یک شخص حقیقی یا اشخاص متعدد حقیقی، شخصیت حقوقی یا موجودات غیر انسانی و حتی اشیاء باشند .مشخصات شناسنامه ای، سن، تحصیلات، شغل، ویژگی های خلقی و دهها مشخصه دیگر می تواند در پاسخ به سوال «چه کسی» ذکر شود.

کجا؟

این عنصر مکان وقوع حادثه را بیان می کند که مانند سایر ارکان ذکر آن از اهمیت برخوردار است و نباید این عنصر مغفول بماند بلکه باید به صورت دقیق ویا تقریبی مکان وقوع حادثه ذکر شود. مکان حادثه شامل کشور، منطقه، شهر، روستا، محله، کوچه و خیابان می باشد.هر رويدادي بالاخره در يك يا چند مكان رخ مي دهد كه بايد آن را به اطلاع مخاطب رساند. نمي توان خبري را داد و محل وقوع آن را اعلام نكرد. مخاطب به خصوص اگر رويداد در اطراف محل زندگي او رخ داده باشد، توجه بيشتري به آن خواهد كرد.

چرا؟

توضیح درباره چرایی یک رویداد می تواند خبر را بسیار کامل کند. این رکن از خبر جنبه های تحلیلی آن را افزایش داده و توضیحاتی درباره انگیزه ها، اهداف، دلایل، زمینه ها و سایر فاکتورهای موثر در فرایند شکل گیری رویداد را اضافه می کند.معمولا برای تشریح چرایی رویداد از برخی اطلاعات و دانش های موجود و نظریات کارشناسانه استفاده می شود. مثلا با اضافه کردن توضیحاتی درباره نحوه و مکانيزم وقوع خبر يا رويداد و مراحل و فرآيند حاکم بر آن، اطلاعاتی بر مبنای داده های جامعه شناسانه، روان شناسانه و یا تحلیل های فردی به خبر اضافه می کنند تا انگیزه ها و علت های وقوع خبر نمایان شود.

چگونه؟

این رکن، از عناصر تشريحي و توصيفي خبر است که توالی رویدادها و کیفیت آنها را با ذکر مهمترین عناصر تشکیل دهنده یک رویداد بیان می کند. این رکن خبر جنبه داستان گونگی خبر را شکل می دهد. وقتی خبری روایت می شود در واقع داستانی برای مخاطب تعریف می شود. رکن «چگونگی» تکنیک ها و متریال های لازم برای روایت داستان را در بر دارد.

نکات مهم

با توجه به این در خبر نویسی روزنامه نگار از چه نوع سبکی برای نوشتن خبر استفاده کند مثلا سبک هرم وارانه، تاریخی و... نحوه چینش عناصر خبر نویسی متفاوت خواهد بود، و ممکن است این عناصر به صورت پراکنده به توضیح حادثه بپردازند.بسته به نوع خبر لحن خبر نویسی متفاوت خواهد بود برای نوشتن یک خبر خوب بهتر از احساستی نوشتن پرهیز کنید و خبر را به دور از قضاوت های شخصی و بی طرفانه با رعایت عدل و انصاف بنویسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو
دیگران می‌خوانند   
امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 آخرین سلفی نرگس محمدی با برادرزاده ی نازش امیرعلی که بر اثر بیماری فوت شد +عکس/ روحش شاد نگاهی به گران ترین جشن عروسی سال با تجملات چشم نواز+تصاویر نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد پسری که شاگرد باباش بود ماشین سنگین میخره و تو جاده پدرش و میبینه+ ویدئو/فقط واکنششو ببین... هیجان و خوشحالی نصف شبی مجید صالحی با شنیدن جواب مثبت زیبا بروفه به خواستگاریش+ ویدئو/ من با واکنش پدرش 2 ساعت خندیدم😂 استایل جذاب نوید محمدزاده و صدرای پوست شیر در عروسی شلوغ حسین سلیمانی/ فریبرز نون خ هم دعوت بود!+عکس 2 کودک جانباخته در حادثه سیل مشهد+عکس/ خدا به خانواده هاشون صبر بده عشق و حال جورجینا همراه با شازده پسر و پرنسس های نازش در دنیای جادویی دیزنی‌لند/ کودک درونشم فعال شد+عکس برگردان هندی دیالوگ ماندگار الناز شاکردوست و نوید محمدزاده از زبان هانیه غلامی! +ویدئو مراسم باشکوه ازدواج دو میمون بامزه با لباس عروس و کت وشلوار در باغ وحش تهران+عکس عکس جالب بدل پارسا پیروزفر درحال کمک به سیل‌زدگان در مشهد سوژه داغ رسانه ها شد روایت رهبر معظم انقلاب از تجربه نزدیک به مرگ +ویدئو/ در مرز عالم برزخ خودم را احساس کردم فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 28 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم واکنش خنده دار حامد آهنگی به حرف مهران مدیری: چیزی مصرف نمیکنم! والا شواهد چیز دیگه ای رو نشون میده😂+فیلم فاجعه در شهربازی؛ لحظه کشیدن مردم روی شاخه‌های درخت و زمین آسفالت!+ فیلم بهترین کار بعد از ریختن شیر روی فرش پاسخ شوکه کننده یک آدم‌خوار به سوال خبرنگار نگاهی به تسبیح،کلاه و لباس های شخصی باقی مانده از مولانا در موزه شهر قونیه ترکیه+عکس 3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند 8 اشتباه رایج در چیدمان منزل که باید از همین حالا اصلاح کنید گرد و خاک تماشایی مرد ایرانی با آهنگ جیپسی کینگ+ ویدئو/ روسفیدمون کردی مرد با این صدا لحظه دلهره‌آور از حضور یک جوان روی پل‌هوایی برای خودکشی در لاهیجان+ فیلم خاص ترین و شیک ترین مدل های دیزاین بالکن دنج و راحت تمرینات عاشقانه اکرم بانو با همسرش علیرضا بیرانوند در ویلای باصفا و لوکسشون+عکس سنگ کلیه: علل و راه‌های پیشگیری تهران قدیم/ این ساختمان یک روزهایی بلندترین بنای ساخته شده در تهران بود+ عکس فرار از کلافگی گرمای تابستان در هنگام خواب به سبکِ خنده دار و خلاقانه این جوان با پنکه زمینی و شیلنگ آب+ویدیو/ اینجوری که سرِ ماه روماتیسم میگیری و فاتحه😂 بذر ریحان و خواص شگفت انگیز آن برای پوست و مو نوشابه رو ترک کنید به جاش این نوشیدنی ها را بخورید تبریک تولد جالب و احساسی مهران غفوریان به همسر جوان و باکلاسش+عکس گیر افتادن مهدی ماهانی بازیگر مشهور سینما در سیل مشهد + فیلم
تیتر امروز   
نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد
فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم
فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
پاسخ شوکه کننده یک آدم‌خوار به سوال خبرنگار
فال ابجد روزانه جمعه 28 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
چرا ایرانی‌ها «بچه دار» نمی‌شوند؟
به بهانه انتصاب معاون جدید امور مجلس ریاست جمهوری / همه معاونان پارلمانی در یک نگاه
چهره رهبر انقلاب بعد از سه ساعت بازدید از نمایشگاه کتاب+عکس /به تبسم به تکلم به دل آرایی تو...
عادت‌های عجیب رونالدو در زمین فوتبال
4 ترفند طلایی برای جلوگیری از ماسیدن کرم پودر +عکس/خانم ها با دقت بخوانید
جزئیات جدید پرونده مسمومیت پزشکان شیرازی با مشروبات الکلی / ساقی همان صاحب باغ است
ماجرای زن پتوپیچ در خیابان مطهری چه بود؟ +ویدئو /اعتراف به پاشیدن نسکافه به سمت ماموران تا اقدام به فرار...