محاسبه قیمت تیرآهن در بازار آهن با بررسی جزئیات + فرمول

  چهارشنبه، 27 دی 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
محاسبه قیمت تیرآهن در بازار آهن با بررسی جزئیات + فرمول
 با توجه به این که ما چندین نوع تیرآهن داریم، نحوه محاسبه و تعیین قیمت نه تنها بر حسب نوع تیرآهن بلکه بر اساس کارخانه تولید کننده، ابعاد، سایز، وزن و حتی کاربرد نیز متفاوت خواهد بود. برای محاسبه قیمت تیرآهن باید ابتدا وزن تیرآهن مورد نظر را به دست آورد و در قیمت یک شاخه ضرب نمود.

چگونگی محاسبه قیمت تیرآهن و نحوه نرخ‌گذاری‌ آن ها در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند. با توجه به این که ما چندین نوع تیرآهن داریم، نحوه محاسبه و تعیین قیمت نه تنها بر حسب نوع تیرآهن بلکه بر اساس کارخانه تولید کننده، ابعاد، سایز، وزن و حتی کاربرد نیز متفاوت خواهد بود. برای محاسبه قیمت تیرآهن باید ابتدا وزن تیرآهن مورد نظر را به دست آورد و در قیمت یک شاخه ضرب نمود.

اهمیت محاسبه درست قیمت تیرآهن

آنچه که در برآورد هزینه نهایی پروژه‌های ساختمانی بیشترین اهمیت را دارد، تاثیر چشمگیر قیمت مقاطعی همچون تیرآهن است. حتی گفته می‌شود که رکود و رونق بازار مسکن از همین مسئله تاثیر می‌پذیرد.

از طرفی دیگر این المان‌های صنعتی، خود از جنبه‌های مختلف دیگری تاثیر می‌گیرد. به این معنی که نرخ روز تیرآهن با توجه به عوامل متعدد داخلی و خارجی و ویژگی‌هایی همچون اندازه، وزن، سطح کیفیت، مشخصات فنی و استانداردهای به‌کار رفته محاسبه می‌شود. از این رو اهمیت محاسبه درست قیمت تیرآهن در زمان تخمین قیمت کل بار و تخمین هزینه های جاری پروژه بسیار اهمیت پیدا می کند.

در زمان محاسبه قیمت تیرآهن باید به چه مواردی دقت داشت؟

قیمت مقاطع فولادی هیچ‌گاه ثابت نبوده و نخواهد بود. از طرفی دیگر تحلیل و پیش‌بینی بازار فولاد برای فعالان این حوزه مهم و ضروری است. شاید نتوانند به‌شکلی دقیق مواردی که موجب روند صعودی یا نزولی قیمت‌ها می‌شود را بشناسند اما سعی می‌کنند به‌واسطه مشخصه‌هایی، دامنه‌ای حدودی از هزینه‌ها را پیدا کرده و سپس دست به خرید بزنند. اما این مشخصه ها کدامند؟ و چگونه می توانند بر قیمت تیراهن موثر باشند؟

مشخصه اول؛ نوع تیرآهن انتخابی

انتخاب نوع تیرآهن از لحاظ کاربرد‌هایی که در پروژه و سازه های مختلف ایفا می‌کند، اهمیت ویژه‌ای دارد. به گفته مهندسان سازه، در قسمت‌هایی از ساختمان که تنش و بار سنگینی را تحمل نمی‌کنند، از مقاطع معمولی مانند تیرآهن ipe و تیرآهن‌های لانه‌زنبوری استفاده می‌شود اما در بخش‌هایی که استقامت حرف اول را می‌زند، نیاز به مقاطعی با کیفیت بهتر داریم.

به‌طور کلی انواع تیرآهن‌ها به شرح زیر هستند:

  • تیرآهن IPE

  • تیرآهن IPB

  • تیرآهن INP

  • تیرآهن CPE

مشخصه دوم؛ سایز و ابعاد تیرآهن

با افزایش اندازه تیرآهن‌ها، ظرفیت آن برای تحمل تنش‌های سنگین افزایش می‌یابد. درواقع طول، ضخامت، وزن، بال و جان نقش مهمی در افزایش توانایی این مقاطع و متقابلا قیمت تیرآهن دارد. هر چه سایز و ابعاد تیراهن بیشتر باشد، به تبع آن قیمت نیز روندی افزایشی خواهد داشت.

مشخصه سوم؛ کارخانه تولیدکننده

قیمت محصولات فولادی با نوع برند تولیدکننده آن رابطه مستقیمی دارد. امروزه کارخانه‌های بسیاری در این زمینه فعال هستند اما محصولات آنها با نرخ‌های مختلفی عرضه می‌شوند. فرایند پیچیده تولید، تکنولوژی‌های به‌کار رفته، نیروی انسانی و بسیاری عوامل دیگر می‌توانند در قیمت تمام‌ شده محصول اثرگذار باشند. در این بین یکی از کارخانه های به روز و موثر که مبنای تعیین کیفیت نیز در نظر گرفته می شود، تیرآهن ذوب آهن است. تیرآهن ذوبی تولید کارخانه ذوب آهن اصفهان است که از لحاظ کیفیت و استاندارد تولید با برندهای خارجی رقابت می کند. تیرآهن ذوب آهن در سایزهای مختلفی از 12 تا 30 در دو نوع سبک و سنگین تولید می شود. این دو نوع به این معناسیت که در این کارخانه ممکن است در هر سایز ، دو مدل تیرآهن داشته باشیم که از لحاظ وزنی با یکیدیگر تفاوت دارند که همین امر در قیمت تیرآهن ذوب آهن نیز موثر است. با این حال، این ویژگی را می توان یکی از مزیت های ای برند در نظر گرفت که بسته به نیاز مشتری و کاربردی که در سازه می تواند ایفا کند، محصولی کاملا منطبق با نیاز و استاندارد جهانی تولید کند.

مشخصه چهارم؛ استاندارد تولید تیرآهن

تیرآهن‌ها در انواع و اشکال مختلفی به تولید می ‌رسند و این به‌منزله به‌کار رفتن استانداردهای گوناگون در فرایند ساخت آنهاست.

استانداردهای مختلف در وزن نهایی محصول اثرگذار است و از آنجایی‌که قیمت تیرآهن بر اساس مولفه وزن محاسبه می ‌شود، پس نتیجه می‌گیریم استاندارد نقش تعیین‌ کننده‌ای در برآورد هزینه‌ها دارد.

مشخصه پنجم؛ نوسانات بازار

مقاطع فولادی یک کالای جهانی مطرح‌شده است که قیمت آن از مسائل بسیاری سرچشمه می‌گیرد و یکی از آنها رخدادهایی است که نوسانات بازار را رقم می‌زنند.

تغییر قیمت نفت، تورم داخلی و خارجی، نرخ ارز و دلار، سیاست‌های داخلی و خارجی و میزان عرضه و تقاضا، همه بهانه‌هایی در اعمال نوسانات روز بازار و روند صعودی یا نزولی قیمت آهن‌آلات هستند.

مشخصه ششم؛ بررسی عوامل دخیل در قیمت تیرآهن

نقش آهن‌آلات مشابه نقش نفت در اقتصاد کشورهاست. امیدواریم توانسته باشیم با این جمله جایگاه مهم این المان‌ها را تفهیم کنیم. خب، واضح است در تعیین قیمت چنین کالای مهمی عوامل زیادی دخیل باشند.

به‌طور مثال قیمت مواد اولیه همچون آهن خام، شرایط آب‌وهوایی کشور، تغییرات فصلی که منجر به کاهش یا افزایش فعالیت‌های صنعتی می‌شود، اوضاع روز مسکن و میزان واردات و صادرات از جمله مواردی هستند که در برآورد هزینه پرداختی شما برای خرید تیرآهن تاثیرگذارند.

نحوه محاسبه قیمت یک شاخه تیرآهن

از آنجایی‌ که معمولا تیرآهن‌ ها در تناژهای بالا خریداری می‌ شوند، محاسبه قیمت شاخه‌ ای این محصول کارایی چندانی ندارد اما برای اینکه قیمت روز تیرآهن را به‌صورت شاخه‌ای به‌دست آورید، ابتدا باید محاسبه را برحسب وزن انجام دهید و این امر از فرمولی خاص تبعیت می‌کند. به این صورت که وزن یک شاخه از یک نوع تیرآهن برابر است با وزن یک متر از تیرآهن برحسب کیلوگرم، ضرب در طول تیرآهن برحسب متر. (تیرآهن‌ها معمولا با طول 12 متر تولید می‌شوند)

حالا که قیمت تیرآهن را با فرمول وزن محاسبه کردید، باید قیمت یک شاخه تیرآهن مد نظرتان را به ‌دست بیاورید.

در این قسمت وزن محصول را در نرخ روز یک کیلوگرم آهن ضرب کرده و هزینه شاخه ‌ای آن را محاسبه کنید. با این رویکرد می ‌توانید هزینه آهن ‌الات مورد نیازتان را براساس میزان شاخه‌هایی که خریداری می‌کنید، بیابید.

لازم به ذکر است برخی رخدادها وضعیت بازار را در روزهای متوالی به‌شدت آشفته و دچار نوسان می‌کند. پس سعی کنید برای داشتن محاسباتی دقیق از قیمت روز محصولات بازار مطمئن باشید.

خرید تیرآهن برحسب وزن آن

از کلیدی ‌ترین پارامترهای مهندسی سازه، هنگام خرید تیرآهن در بازار، توجه به وزن آن است چرا که نشان از استقامت و پایداری مقاطع فولادی دارد. حالا گذشته از این مسئله شما به‌ عنوان کارفرما، پیمانکار یا مهندس عمران برای خرید تیرآهن، نیاز دارید که به فرمول محاسبه وزن آنها دست یابید.

تیرآهن از شناخته ‌شده ‌ترین مقاطع فولادی با حجم مصرفی بالا هستند. این محصولات از قسمت اصلی به نام بال و جان تشکیل شده است. فرمولی که برای دستیابی به وزن تیرآهن و قیمت آن نیاز دارید، به این صورت است:

1000/(ضخامت جان×طول جان)+(ضخامت بال×عرض بال)]= وزن تیرآهن

در این فرمول عرض بال‌ها، عرض جان‌ها و ضخامت برحسب میلی‌متر و طول تیرآهن برحسب متر جای‌گذاری می‌شود.

در آخر باید گفت

اطلاع از قیمت تیرآهن همواره یکی از دغدغه‌های مهم خریداران است‌ و امری کاملا طبیعی تلقی می‌شود. در بازار فعلی ایران، قیمت مقاطع فولادی بنا به نوسانات نرخ ارزی، درحال تغییر است. از سوی دیگر برند تولید تولیدکننده، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن است. کارخانه ذوب آهن یکی از برترین تولیدکنندگان تیرآهن است، از این رو تیرآهن ذوب آهن هم جز گران ترین و هم با کیفیت ترین تیرآهن ها می باشد.(قیمت هر سایز این تیرآهن را در https://ahanmelal.com/beam/ipe-beam-price/zobahan-beam مشاهده کنید) برای محاسبه قیمت تیرآهن، نه تنها به ابعاد و سایز تیرآهن لبلکه به طول آن نیز باید دقت نمود، چرا در نهایت همه این موارد وزن تیرآهن را تغییر می دهند که مورد اصلی در تعین قیمت تیرآهن خواهد بود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (124 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (61 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (49 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن