دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

محله کفترباز‌های تهران کجاست؟ 

پنجشنبه، 17 خرداد 1403
ساعد نیوز: در دین اسلام کبوتر نشانه دوستی، صلح و محبت بوده است. کبوتربازی یا (کفتر بازی) یا (کفتر پرانی) از بازی‌های سنتی ایرانیان باستان بوده و هم اکنون در بعضی نقاط شهر تهران، شهرستان‌ها و روستا‌ها توسط علاقه‌مندان آن دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از راز بقا، «کبوتربازی» و به اصلاح عامیانه «کفتربازی» از جمله سرگرمی‌هایی است که هر چند تاریخچه شکل‌گیری آن به دوران و روزگار قدیم مربوط می‌شود، اما جالب است که در دوران کنونی نیز مخاطبان و علاقه‌مندانی در نقاط مختلف شهر تهران دارد.

زندگی در شهر شرایط و آداب خاص خودش را پیدا کرده و شاید به همین دلیل باشد که هرکدام از ما با دیدن افرادی که روی پشت‌بام خانه و آپارتمانشان «کبوتر بازی» می‌کنند انگشت به دهان می‌مانیم و تعجب می‌کنیم.

در دوران تهران قدیم نگهداری کبوتر‌ها در قفسه‌های چوبی روی پشت‌بام خانه‌های ویلایی یک و دو طبقه برای بسیاری از خانواده‌ها باب بوده و حتی سوژه نام و محتوای بعضی از فیلم‌های اجتماعی از جمله «طوقی» که در جریان آن منازعات، مشاجرات و درگیری‌هایی رقم می‌خورد.

خب در آن دوران و به اقتضای زمان این گونه کار‌ها در محله‌ها نه تنها عار و ننگ نبود، بلکه برای آدم‌های «کبوترباز» به نوعی اعتبار و ارزش به حساب می‌آمد، اما حالا نه از آن فضا‌ها خبری هست و نه شرایط کنونی زندگی در محله و شهرمان، با آپارتمان‌های بلند مرتبه و خانه‌های به هم چسبیده، اما به هر روی این‌طور که گزارش مانشان می‌دهد «کبوتربازی» هنوز در بسیاری از محله‌ها و در مناطق مختلف شهر تهران وجود دارد.

هر چند کفتربازی با فرهنگ و شرایط کنونی جامعه و زیست شهری هیچ‌گونه سنخیتی ندارد، اما همان‌طور که گفته شده این بازی تفریح عده‌ای از جوانان است که البته گاهی اسباب نارضایتی و گلایه همسایه‌ها و ساکنان محله شده است. کفترباز‌ها در محله‌های مختلف تهران و بیشتر در مناطق یک، 5، 9، 10، 11، 12، 15، 16، 17، 18، 19 و 20 دیده می‌شوند.

اگر به بعضی از محله‌های قدیمی تهران از جمله دروازه غار، شوش، هرندی، باغ آذری، امامزاده عبدالله (ع)، 30 متری جی، فلاح، هاشمی، جرجانی، یافت‌آباد، شمس‌آباد، نعمت‌آباد و ... سر بزنید حتماً با نمونه‌هایی از آدم‌های کبوتر باز برخورد خواهید کرد.

برای شناسایی این افراد کافی است سرتان را بالا بگیرید و به آسمان نگاه بیندازید. اگر دسته‌ای کبوتر دیدید که در یک مسیر و به شکل دایره‌وار پرواز می‌کنند بدانید که محل فرود کبوتر‌ها همان جایی است که به دنبال آن هستید. تعجب ندارد، این کبوتر‌ها به اصطلاح کبوترباز‌ها «جلد خانه» اند و به جز پشت‌بام این خانه‌ها جای دیگری نمی‌نشینند.

حال بماند که در این آسمان پهناور اگر کبوتر‌های ناآشنا و به قول این جماعت «کفتر غریب» پیدایش شود بعید نیست که به هوای کبوتر‌های جلد یک خانه همانجا فرود بیایند و با خوردن آب و نان آقای کبوترباز، نمک‌گیر شوند و برای همیشه آنجا بمانند.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به چیدمان مفصل میز پذیرایی و ناهارخوری خوش رنگ و لعاب لاله اسکندری در میزبانی از بازیگران در خانه بالا شهری اش+ویدیو/ از چند رقم میوه تا چند جور خورشت خوشمزه
حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور
سنگ تمام مجری خوش تیپ برای سالگرد ازدواجشان+عکس/ از کادوی آنچنانی تا لوکیشن منحصربفرد مراسمشان😍
(عکس) سنگ تموم خواهر چشم رنگی علیرضا نیکبخت واحدی به مناسبت تولد برادرش
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق
(تصاویر) استتار حسن یزدانی و ورزشکاران معروف در حرم امام رضا/ باز میثم زارع باکلاس تر استتار کرده/ تشبیه خنده دار ترفندهای استتاریشون به شخصیتهای کارتونی و سریالها🤣
ویدیو/ خانۀ چشم‌نواز خالق هنر ایرانی استاد محمود فرشچیان در محلۀ زیبای احمدآباد اصفهان/ یه شهر سبز دلنواز...
نگاهی به زندگی لاکچری سامان قدوس ؛ از تنیس بازی و ماشین گران قیمت تا شنا در استخر شخصی و قایق تفریحی و ...
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
ترجمه تخصصی متن