دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر سربرولایزین 

جمعه، 09 اردیبهشت 1401
سربرولایزین یک فرآورده پپتیدی می باشد که در درمان اختلال عملکرد مغز استفاده شده سبب بهبود عملکرد شناختی و رفتار می شود. این فرآورده وریدی از طریق اثر مستقیم بر سلولهای عصبی و نفوذ به سد خونی-مغزی عمل می کند.

سربرولایزین مخلوطی است از نروپپتید ها و آمینو اسید های آزاد که از بافت مغزی خوک های جوان گرفته میشوند. این دارو از نوتروپیک های قوی به شمار می آید. همچنین سربرولایزین جزو قدیمی ترین و شناخته شده ترین نوتروپیک هاست (نوتروپیک ها داروهایی هستند که باعث تقویت هوش میشوند.) با وجود اینکه تنها راه استفاده از سربرولایزین به شکل تزریقی است؛ این دارو همچنان توانسته است محبوبیت خود را به دلیل کارایی بالا میان مصرف کنندگان حفظ کند. 15% از سربرولایزین حاوی 24 نوع از نوروپپتید های مختلف مانند انکفالین ها، نوروتنسین و ماده P میباشد. همچنین 85% از سربرولایزین حاوی آمینو اسید های ضروری میباشد.

نحوه و موارد مصرف سربرولایزین

هر دارویی با دوز بیش از 5 میلی لیتر باید بصورت داخل عضلانی تزریق شود، اگر دوز دارو بش از 10 میلی لیتر بود بصورت وریدی و در صورتی که دوز دارو بیش از 50 میلی لیتر بود باید به شکل اینفیوژن و به آهستگی تزریق شود. طول دوره مصرف معمولا بین 10 الی 20 روز و در هر روز یه نوبت تزریقی میباشد. بسیاری از بیماران در مورد سایر شیوه های مصرف سربرولایزین سوالاتی مطرح میکنند اما واقعیت این است که تنها راه مصرف سربرولایزین به شکل تزریقی میباشد.

مصرف سربرولایزین برای زوال عقل

در یک گروه 40 نفره از بیماران مبتلا به زوال عقل؛ مصرف روزانه 20 میلی لیتر از سربرولایزین نتایج موفقیت آمیزی را حاصل کرد. سربرولایزین همچنین موجب بهبود وضعیت بالینی و عملکرد شناختی مغز در این بیماران شد. علاوه بر این در یک گروه دیگر از بیماران سالمند مصرف روزانه 30 میلی لیتر از سربرولایزین به مدت 28 روز سبب بهبود حافظه و فرایند استدلال شد.

مصرف سربرولایزین برای بیماری آلزایمر

در حال حاضر بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه عصبی در افراد سالمند است. همچنین یکی از موارد مصرف سربرولایزین، کمک به درمان آلزایمر است. مطالعات نشان داده است که این دارو میتواند سبب مهار تولید برخی پروتئین ها شود که در تخریب سلول های عصبی نقش دارند و بدین ترتیب از تخریب سلول های عصبی جلوگیری میکند. پس از یک دوره درمان، بیماران مبتلا به آلزایمر بهبود چشمگیری در وضعیت حافظه و توانایی بازیابی اطلاعات را تجربه کردند.

مصرف سربرولایزین برای پارکینسون

دومین بیماری شایع مربوط به تخریب سلول های عصبی پس از آلزایمر است. سربرولایزین میتواند در مراحل اولیه پارکینسون، جهت درمان به کار برده شود.

مصرف سربرولایزین برای مشکلات عروقی مغز

انجام مطالعات بر روی بیمارانی با سابقه سکته مغزی ایسکمیک حاد نشان داده است که مصرف سربرولایزین در این بیماران موجب بهبود وضعیت عصبی و عملکرد مغز شده است.

مصرف سربرولایزین برای در کودکان

این دارو در کودکان نیز مورد استفاده واقع شده است از جمله برای درمان آسیب های مغزی وارد شده در دوران جنینی، فلج مغزی، اختلالات مربوط به رشد و اختلال کم توجهی - بیش فعالی. بر اساس یک مطالعه روی کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی - بیش فعالی، 60% این بیماران پس از یک دوره مصرف سربرولایزین علایم بهبودی را تجربه کردند.

مکانیسم اثر سربرولایزین

سربرولایزین با بالابردن تنظیم سوخت و ساز مغزدر انتقال عملکرد متابولیسمی انرژی زای هوازی کافی عمل می کند.همچنین سربرولایزین ازتخریب بیشتر نورونهای مغزی در اثر عوامل مخرب شامل لاکتاسیدوز و رادیکالهای آزاد محافظت می کند.همچنین در بهبود حافظه و بهتر شدن عملکرد شناختی دخیل می باشد.

فارماکودینامیک سربرولایزین

سربرولایزین با بالابردن تنظیم سوخت و ساز مغزدر انتقال عملکرد متابولیسمی انرژی زای هوازی کافی عمل می کند.همجنین سربرولایزین ازتخریب بیشتر نورونهای مغزی در اثر عوامل مخرب شامل لاکتاسیدوز و رادیکالهای آزاد محافظت می کند.همچنین در بهبود حافظه و بهتر شدن عملکرد شناختی دخیل می باشد.

نکات قابل توصیه سربرولایزین

برای تجویز سربرولایزین در موارد زیر احتیاط های لازم صورت گیرد:

  1. ازدیاد حساسیت به سربرولایزین و ترکیبات آن
  2. صرع و تشنج های گرندمال ، زیرا سربرولایزین ممکن است سبب افزایش در تعداد تشنج ها شود.
  3. نارسایی شدید کلیوی
  4. سربرولایزین تنها با نسخه پزشک مصرف شود.
  5. مصرف سربرولایزین برای دوران شیردهی و تمامی مراحل بارداری مناسب نیست.در مورد منافع استفاده از سربرولایزین در شرایط مذکور نظر پزشک معالج حائز اهمیت می باشد.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل سابمیت مقاله
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی