دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

مناطق دیدنی و جذاب در اطراف برازجان 

دوشنبه، 03 مهر 1402
برازجان در شهرستان دشتستان و استان بوشهر قرار دارد. این شهر زیبا و تاریخی از مناطق گردشگری در جنوب ایران می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این شهر جذاب و دیدنی با ما همراه باشید.

آبشار زیر راه برازجان

آبشار زیراه 30 کیلومتر با شهرستان دشتستان فاصله دارد و در استان بوشهر واقع شده است. این آبشار با ارتفاع 2 متر در غرب برازجان و در مسیر سعدآباد قرار دارد. آبشار و چشمه زیر راه که در شمال روستای زیراه در مرکز شهر باستانی توز واقع شده چشم‌‌اندازی بسیار زیبا و مناظر طبیعی با صفا دارد. قدمت روستای زیرراه به دوران ساسانی باز می‌گردد که در شهر قدیمی توز بنا شده است.

غار گوریک برازجان

غار گوریک در روستای نی‌نیزک در 13 کیلومتری شرق برازجان استان بوشهر در دامنه رشته کوه زاگرس و یک کیلومتری شاهزاده ابراهیم واقع شده است. ساختمان این غار آهکی بوده و در برخی نقاط این غار از سنگ‌های لایه‌ای با شکل‌های مختلف و رنگ‌های خاکستری و قرمز تشکیل شده است. پس از عبور از سنگ‌های بزرگ دهانه غار، تالار به ابعاد 20×60 متر وجود دارد که هرچه به انتهای تالار می‌رویم، از ارتفاع آن کاسته می‌شود. در انتهای تالار یک دهلیز وجود دارد که راه اصلی ورود به تونل غار است. قبل از خروج از تونل یک سه‌راهی وجود دارد که مسیر سمت چپ به تالار خروجی غار می‌رسد.

چشمه آبگرم دالکی برازجان

این چشمه در 18 کیلومترى شهر برازجان به سمت کازرون، بین روستاى دالکى و شهر برازجان قرار دارد. آب چشمه که خواص درمانی هم دارد در دامنه کوه از نقاط مختلف زمین و از شکاف سنگ‌هایى خارج مى‌شود و در موقع خروج سطح زیادى را مى‌پوشاند و نهر نسبتاً بزرگى را به وجود می‌آورد. قسمتى از آب تبخیر شده و بقیه آن به رودخانه مى‌ریزد. آبگرم دالکى در کنار جاده قرار دارد.

گور دختر برازجان

گور دختر بوشهر را ابتدا باستان‌شناس بلژیکی، لویی واندنبرگ، در سال 1339 کشف کرد. واندنبرگ معتقد بود گوردختر قبر چیش‌پیش یا کوروش یکم است؛ اما علیرضا شاپور شهبازی، آن را آرامگاه کوروش کوچک دانسته است. حدس و گمان درباره‌ این بنا فراوان است. آرامگاه ماندانا، مادر کوروش یا آتوسا، دختر کوروش، و شهبانوی هخامنشی برخی دیگر از گمانه‌ها درباره این بناست. در سال‌های 1380 و 1382 علی‌اکبر سرفراز بنای گور دختر و جلگه بزپر را بررسی و شناسایی کرد. او بنای گور دختر را متعلق به شاهان اولیه هخامنشی و کوروش اول پسر چیش‌پش و مقبره بالای آن را مربوط به مادر کوروش کبیر می‌داند.

دژ برازجان

در مقابل میدان اصلی شهر برازجان، مرکز شهرستان دشتستان واقع در استان بوشهر بنای با ابهتی به نام «دژ» چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. این بنای شکوهمند با مساحت 700 متر مربع و زیر بنایی معادل 4200 متر مربع مربوط به دوره قاجاریه است که سال 1250 هجری شمسی بنا به دستور یکی از نیکوکاران به نام «حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی با هزینه‌ای معادل چهل هزار تومان به پول وقت و با معماری مرحوم «حاج محمد رحیم شیرازی» ساخته شده است. مصالح به‌کار رفته در این کاروانسرا از سنگ وساروج و دیوارها و کف ساختمان از تخته سنگ‌های بزرگ و کوچک پوشیده شده و دارای چهار برج مرتفع با کوشک‌های متعدد است. بنای معتبر و مستحکم دژ برازجان هم یکی از جاهای دیدنی این شهر است که به کاروانسرای مشیرالملک برازجان هم معروف شده است و در مقابل میدان اصلی شهر برازجان قرار دارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
جدیدترین ژست عاشقانه المیرا دهقانی و همسر قدبلند و خوش‌تیپش در مکانی با بافت سنتی و قدیمی/ ظاهر شدن خانوم بازیگر با استایل ساده و بدون آرایش
ترجمه تخصصی کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید