معما و تست هوش استخدام

  یکشنبه، 26 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
معما و تست هوش استخدام
هوش (Intelligence) یک فرایند ذهنی است که منطق، یادگیری، مهارت‌های حل مساله، زبان، دانش فردی و غیره را در بر می‌گیرد.به همین دلیل، در بسیاری از آزمون‌های استخدامی یا مصاحبه‌های شغلی، از طرح سوالات هوش نیز بهره می‌برند.

یه روز یه شرکت خیلی بزرگ یه مهندس میخواست استخدام کنه. رئیس شرکت یه سوال طرح میکنه و میگه هرکس حلش کرد اون استخدامه. 199 مهندس شرکت کردن و هیچکدومشون نتونستن جواب درست رو بدن.بعد یه مهندسی برای دویستمین نفر شرکت میکنه که استخدام بشه.

سوال رئیس شرکت

آقای رئیس میگه فرض کن سوار یه ماشینی هستی که فقط گنجایش 2 نفر رو داره.
بعد تو داخل یه کویری داری میری که داره بارون میاد.
زیر یه بالکن 3 نفر ایستادن با توجه به توضیحات تو کدوم یکی رو میتونی سوار کنی (فقط یه نفر چون گنجایش ماشین 2 تاست یکی راننده و یکی دیگه)

  • اولیش یه پیرزنه که حالش وخیمه که هرچه سریعتر باید بره بیمارستان وگرنه امکان مرگش زیاده.
  • دومی دوست صمیمیته که خیلی خیلی شما با هم رفیق هستین و 2 بار جونتو از مرگ حتمی نجات داده و الان تو مدیونشی که اگه این دوست دیر برسه به شرکتش اخراج میشه.
  • سومی زن آرزوهاته که همیشه دوست داشتی باهاش زندگی کنی و جز اون با هیچکس ازدواج نمیکنی فقط این زنه.

حالا تو کدوم یکی از اینها رو سوار میکنی؟
مهندس کمی سر به فکر فرو برد پاسخ اصلی رئیس شرکت رو داد و استخدام هم شد...
به نظر شما چه پاسخی داد که رئیس اونو استخدام کرد؟

پاسخ معما:

خودش و زن آرزوهاش پیاده زیر بارون با هم میرن و ماشین رو میده به دوستش تا پیرزنو برسونه بیمارستان.

سوال تست هوش ناسا

جواب معادله را با ذکر دلیل پیدا کنید.

۷=۲+۱

۳۱=۴+۳

۷۱=۶+۵

۱۲۷=۸+۷

؟=۱۰+۹

اما پاسخ :

۷=۱+(۲*(۲+۱))

۳۱=۳+(۴*(۴+۳))

۷۱=۵+(۶*(۶+۵))

۱۲۷=۷+(۸*(۸+۷))

۱۹۹=۹+(۱۰*(۱۰+۹))

نکته جالب در این معمای ریاضی یا تست هوش ناسا این است که می توان از راه حل های مختلفی به جواب رسید. شما نیز می توانید با کمی فکر کردن راه حل خودتان را برای رسیدن به پاسخ پیدا کنید.

معمای بیل گیتس برای استخدام در مایکروسافت

دو اتاق در مجاورت هم قرار دارند. هر کدام یک در دارند ولی هیچکدام پنجره ندارند.

درهایشان که بسته باشد درون اتاق ها کاملا تاریک است. در یک اتاق سه چراغ برق به توان های ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۲۰ وات و در اتاق دیگر سه کلید برق مثل هم وجود دارد.

ما نمیدانیم کدام کلید کدام چراغ را روشن میکند( مثلا نمیدانیم آیا کلید وسطی مربوط است به چراغ وسطی یا به چراغ های دیگر، اما بطور قطع میدانیم که هر کدام از کلید ها یکی از چراغ ها را روشن میکند. همچنین ترتیب چراغ ها را هم نمیدانیم ).

شما معلوم کنید که هر کلید مربوط به کدام چراغ است. برای اینکار و در شروع، شما باید در اتاق کلیدها باشید و کار را از آنجا شروع کنید.

شما میتوانید هر چند مرتبه که بخواهید کلیدها را روشن و خاموش کنید. اما شما تنها هستید و نمیتوانید از کسی کمک بگیرید و هیچگونه وسیله ای هم خواه برقی خواه غیر برقی بهمراه ندارید و مهمتر از همه اینکه شما حق ندارید بیش از یکبار وارد اتاق چراغ ها شوید و وقتیکه وارد شدید و بیرون آمدید، دیگر نمیتوانید مجددا وارد آن اتاق بشوید.

این معما را بیل گیتس در سال 2002 طراحی کرد تا از بین 100 مهندس یکی را برای شرکتش انتخاب کند.
حال بفرمایید که هر کلید کدام چراغ را روشن می کند؟

پاسخ معما:

یکی از کلید ها را روشن کنید و یکی دو دقیقه بعد آنرا خاموش نمایید. حالا کلید دیگری را روشن کنید و به اتاق چراغ ها بروید. چراغی که روشن است مربوط است به کلید دوم. دو چراغ دیگر را لمس کنید، آنکه گرم است مربوط است به کلید اول و البته آنکه سرد است مربوط است به کلید سوم است.

اگر شما نتوانستید این معما را حل کنید یقینا به این دلیل بوده است که به فیزیک معما که همانا حرارت تولید شده در چراغ ها است توجه نداشتید و فکر خود را متمرکز بر تناظر چراغ ها و کلیدها نمودید، راه حلی که هرگز شما را به جواب نخواهد رساند.

توان چراغ ها هم هیچ ربطی به حل معما ندارد. آنها را فقط برای گمراه کردن شما در معما گنجانده شده است.

معمای گوگل در مصاحبه استخدامی

توپ های بیلیارد

۸ توپ بیلیارد وجود دارد. یکی از آنها به لحاظ وزنی سنگین تر از بقیه است. به چند بار اندازه گیری نیاز دارید تا بدون استفاده از ترازو و وزنه بتوانید توپ سنگین تر را تشخیص دهید؟

پاسخ معما:
۲ بار وزن کردن: همه توپ ها به سه دسته تقسیم می شوند: دو گروه سه توپی و دو توپ در گروه سوم. اول از همه گروه های سه تایی را اندازه گیری کنید. اگر یکی از آنها بیشتر از دیگری وزن داشت، دو تا از توپ ها را در دست با هم مقایسه کنید. اگر برابر بودند یعنی توپ سوم نمونه ای است که بدنبال آن هستید. اگر دو گروه سه تایی وزنی برابر داشتند، سراغ گروه سوم که دو تایی بود بروید تا توپی که سنگین تر است را پیدا کنید.

قرص ها

پزشک به بیمار خود ۴ قرص می دهد: ۲ قرص از دو نوع مختلف. بیمار باید قرص ها را در دو مرحله بخورد: یک قرص از هر نوع را صبح ها و یک وعده از همان ها را عصرها. اگر او در اندازه و تعداد قرص ها تغییری ایجاد کند و بر اساس دستورات پزشک آنها را مصرف نکند، خواهد مرد. اما اشتباهی همه قرص ها با هم قاطی می شوند. او چگونه می تواند روند درمان خود را به درستی ادامه دهد و زنده بماند؟

پاسخ معما:

خب فقط کافیست که بیمار قرص های باقی مانده را از وسط دو نیم کند و هر روز صبح و عصر یک نصفه از هر قرصی را مصرف کند.

خرس ها

شما یک خانه ساخته اید، تمامی دیوارهای آن رو به جنوب هستند. به طور ناگهانی یک خرس در جلوی شما ظاهر می شود. این خرس چه رنگی است؟

پاسخ معما:

سفید. فقط در قطب شمال است که همه دیوارها می توانند رو به جنوب باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (651 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (91 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان