معرفی و بررسی لکسوس RX350

  سه شنبه، 27 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی و بررسی لکسوس RX350
لکسوس RX و به طور کل اکثر تولیدات لکسوس، در بازار ایران و البته جهان نامی خوش از خود به جا گذاشته‌اند؛ بنابراین نمونه‌های دست دوم آنها نیز معمولا با استقبال مناسبی از سوی مشتریان مواجه می‌شوند. شاسی بلند لکسوس RX350 نسل سوم نیز تقریبا از همین قاعده پیروی کرده و از همان ابتدا با استقبال بسیار مناسب مشتریان ثروتمند ایرانی مواجه بوده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، لکسوس آر ایکس 350 - Lexus Rx350 شاسی بلند سایز متوسط کمپانی لکسوس (زیر مجموعه تویوتا) است که تا قبل از عرضه ی لکسوس NX، کوچترین شاسی بلند این کمپانی محسوب میشد. پای کلاس آر ایکس با نسل دوم آن به کشور ما باز شد و این نسل لکسوس آریکس 350 دومین نسل آن محسوب می شود. این خودرو به دلیل ظاهر با اصالت، توانایی حرکتی مناسب و کیفیت سواری بی نظیر به سرعت جای خود را در بازار پیدا کرد و هم اکنون پس از عرضه ی نسل سوم نیز بازار خرید و فروش بسیار مناسبی دارد و انتخاب خوبی در رده ی قیمتی خود و کلاس شاسی بلند های متوسط محسوب می شود. در سال 2012 لکسوس کمی تغییرات (طرح جدید چراغ های جلو و عقب و سپر و جلوپنجره، رینگ ها و بازنگری در رنگبندی تریم داخلی و رابط کاربری سیستم مولتی مدیا) در طراحی این خودرو لحاظ کرد و تا سال 2015 این خودرو را به صورت فیس لیفت عرضه کرد. در این مطلب قصد داریم آر ایکس ۳۵۰ نسل سوم را از لحاظ فنی، ظاهری، شرایط بازار و … مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

تصویر
طراحی ظاهری لکسوس RX350

نمای ظاهری قدیمی اما خوشایند لکسوس RX350

حالا دیگر سال ها از ارایه زبان طراحی جدید محصولات لکسوس که در آن از هنر سنتی اوریگامی ژاپن الهام گرفته می شود، گذشته است. سبک طراحی تولیدات لکسوس امروزه آمیخته ای از اشکال هندسی گوشه دار با زوایای نسبتا تندوتیز به همراه استفاده هنرمندانه از خطوط انحنادار است که در عین حال جلوه های اسپرت، مهیج و عامه پسند را برای محصولات این خودروساز لاکچری به ارمغان می آورد.

اما در گذشته نه چندان دور اثر چندانی از این شیوه طراحی در تولیدات کمپانی لکسوس به چشم نمی خورد؛ این موضوع را می توانید با نگاه به لکسوس آر ایکس مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ به خوبی مشاهده کنید؛ در این خودرو یک شاسی بلند نسبتا حجیم طرف هستید که به استثنای طرح چراغ ها، زوایای خشن و شکسته چندانی در آن مشاهده نمی شود. با این حال به نظر می رسد که جرقه های الهام گیری از هنر سنتی اوریگامی ژاپنی در همین دوران زده شده و بعدها به صورت گسترده تر به منبع الهام بخش اصلی طراحان شرکت لکسوس تبدیل شده باشد. فرم کلی بدنه نیز به اندازه محصولات امروزی لکسوس حجم پردازی نشده و چندان عضلانی به نظر نمی رسد.

سبک طراحی متمایز لچکی انتهایی پنجره ها در نمای جانبی خودرو نسبتا متمایز و جالب توجه به نظر می رسد. بخش عقب نیز ضمن ارائه نمایی هماهنگ با سایر قسمت ها، از طراحی قابل قبول و خوشایند در قیاس با محصولات هم دوره خود سود می برد. در مجموع باید گفت طراحی لکسوس rx نسل سوم در زمان عرضه کاملا قابل قبول بوده و به عنوان یک شاسی بلند نسبتا لوکس توانسته توجه مشتریان ثروتمند آن دوره را به خود جلب سازد. در حال حاضر نیز بعید است کسی نسبت به ظاهر این کراس اوور، به ویژه نسخه نیوفیس ۲۰۱۳ انتقادی داشته باشد. به خصوص که محصولات کره ای نظیر سانتافه و سورنتو نیز در آن دوران از شمایل مدرن و امروزی خود برخوردار نبودند.

تصویر
طراحی ظاهری لکسوس RX350

طراحی کابین لوکس و متمایز لکسوس RX350

پس از ورود به کابین لکسوس آر ایکس ۳۵۰ نسل سوم متوجه خلاقیت طراحان به ویژه در ترسیم نمای داشبورد و کنسول میانی آن خواهید شد. طرح متمایز به خدمت گرفته شده در کنسول میانی و محل جای گیری اهرم تعویض دنده در ارتفاع بالاتر از معمول، سبب شده تا از لحاظ ارگونومیک و آسایش راننده وضعیت بهتری برای کاربر خودرو به وجود آید. طرح کنسول میانی داشبورد حالتی مواج گونه داشته و پنل سیستم مالتی مدیا و تهویه به فرمی کاملاً خلاقانه روی داشبورد جانمایی شده اند. استفاده از تریم چوبی در نقاط مختلف کابین نیز درجه لوکس بودن فضای داخلی این خودرو را به نسبت ارتقا بخشیده است.

استفاده از متریال مرغوب در قسمت های مختلف کابین یکی دیگر از ویژگی های مثبت لکسوس RX350 به شمار می آید که با توجه به حد انتظارات از این خودرو چندان نیز نمی توانست دور از ذهن باشد. فرم صندلی ها نسبتا مناسب و ارگونومیک به نظر می رسد اما خشکی آنها به ویژه صندلی های عقب می تواند در بلندمدت برای سرنشینان کمی آزاردهنده باشد. صندلی های ردیف اول و دوم فضای کافی به سرنشینان خود اختصاص داده و آسایش قابل قبولی برای آنها از این جهت به ارمغان می آورند. درمجموع باید عنوان داشت که کابین لکسوس RX نسل سوم از لحاظ طراحی و کیفیت در سطح بالایی قرار داشته و محیطی جادار را در اختیار خانواده ها می گذارد. منتهی سفت بودن صندلی ها در قیاس با رقیبان می تواند یک نمره منفی در کارنامه لکسوس آر ایکس ۳۵۰ به حساب آید.

تجهیزات و امکانات لکسوس RX350

لکسوس آر ایکس ۳۵۰ مدل ۲۰۱۳ در قالب دو مدل معمولی و اسپرت به بازار کشور راه پیدا کرد که در ادامه به شاخص ترین امکانات موجود در آن اشاره شده است:

سامانه های کنترل کشش و پایداری، مدیریت دینامیکی خودرو، کروز کنترل، حسگرهای پارک، رادار تصادف از جلو، ABS و EBD و ترمز کمکی، چراغ اتوماتیک، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، مه شکن، سیستم چراغ شوی، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت، شیفتر پشت فرمان ویژه نسخه اف اسپرت، روکش چرمی فرمان، سیستم صوتی با ۱۵ اسپیکر و هدفون وایرلس، نمایشگر ۸ اینچی، مانیتور ردیف عقب، سیستم رهیاب، هدآپ دیسپلی، دوربین های عقب و جانبی و دوربین ۳۶۰ درجه، ۱۰ عدد کیسه هوا، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، صندلی های برقی ده حالته، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، صندلی عقب تاشو سه تکه، درب صندوق برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه بغل تاشو برقی با گرمکن.

ترکیب پیشرانه ۶ سیلندر و گیربکس ۸ دنده مساوی با توان فنی مناسب لکسوس RX350 مدل ۲۰۱۳ نیروی مورد نیاز خود را از یک قلب تپنده شش سیلندر به حجم ۳.۵ لیتر دریافت کرده و آن را از طریق گیربکس ۸ دنده اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل هوشمند با قفل مرکزی دستی به سوی تمامی چرخ ها ارسال می کند. بهره گیری از چنین مجموعه فنی سبب شده تا لکسوس آر ایکس ۳۵۰ با وزن حدود ۱۹۷۰ کیلوگرم بتواند ظرف مدت زمان ۷.۸ ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که شتاب نسبتا مطلوبی به نظر می رسد. همچنین بیشینه سرعت این خودرو ژاپنی ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده و حدود ۹.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، میانگین مصرف سوخت نسل سوم لکسس RX350 خواهد بود.

ناگفته نماند که نسخه فیس قدیم لکسوس آر ایکس نسل سوم به گیربکس ۶ دنده اتوماتیک مجهز شده و عملکرد فنی آن اندکی با نسخه نیوفیس تفاوت دارد.

نقاط قوت و نکات منفی لکسوس آر ایکس ۳۵۰

کابین جادار، دوام فنی مطلوب، شتابگیری تقریبا چالاک، کیفیت ساخت بالا، سواری نرم و راحت، امکانات رفاهی مناسب، ایمنی بالا و خدمات پس از فروش گسترده شرکت ایرتویا در قبال تولیدات لکسوس و تویوتا، از جمله نقاط قوت این خودرو به شمار می روند. از طرف دیگر سفتی صندلی ها شاید برای برخی مشتریان آزاردهنده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (556 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان