دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

معرفی انواع سنسورهای خودرو 

دوشنبه، 27 بهمن 1399
سنسور اکسیژن که یکی از سنسورهای یک خودرو محسوب می شود، در منیفولد خروج دود و در مسیر لوله اگزوز قرار می گیرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سنسور (Sensore) به معنی حس کننده است؛ سنسورها می توانند حرارت، گرما، فشار و… را به کمیت های الکتریکی پیوسته (آنالوگ) یا غیر پیوسته (دیجیتال) تبدیل کنند. خودروهای مدرن به سنسورهای مختلفی مجهزند. این سنسورها اطلاعات را از بخشی به بخش دیگر ارسال می کنند. سنسورها در خودروهای مدرن نقش پررنگی دارند چرا که به راحتی رانندگی کمک می کنند.

سنسورها در بخش های مختلف خودرو تعبیه شده اند و هر کدام نقش خاص و مهمی را به عهده دارند. شناسایی سنسورها به رانندگان کمک می کند که اطمینان خاطر بیشتری درباره خودرو خود داشته باشند.

معرفی سنسورهای یک خودرو

سنسورهای یک خودرو به شما کمک خواهند کرد تا از وضعیت قسمت های مختلف آگاهی یابید، که به برخی از آنها در این بخش اشاره ای خواهیم داشت.

سنسور سطح بنزین

این سنسور با ایجاد جریان الکتریکی ولتاژی متغییر را در مدار الکتریکی نشانگر بنزین، ایجاد کرده و بر حسب مقدار بنزینی که در باک خودرو وجود دارد، سبب بالارفتن یا پایین آمدن گیج بنزین در صفحه کیلومتر شمار، اتومبیل خواهد شد.

این سنسور به شناور مجموعه پمپ بنزین خودرو متصل است و با سنجش مقدار بنزین موجود در باک، راننده را از اوضاع آن خبر دار خواهد کرد.

مثلا اگر مقدار بنزین از حدی کمتر شود با روشن کردن چراغ بنزین، به ما اعلام اخطار خواهد کرد.

خرابی این قسمت باعث می شود که مقدار واقعی بنزین موجود در باک، با مقدار نشان داده شده در جلوی آمپر متفاوت باشد.

سنسور سطح روغن موتور

محل نصب و قرارگیری این سنسور در کارتل خودرو است، که با توجه به سطح روغن موجود در کارتل ولتاژی متغیر و متناسب با سطح روغن را به ECU یا کامپیوتر خودرو منتقل می کند.

این حسگر با تشخیص فشار روغن موتور در صورتی که فشار روغن، کمتر از حد معمول و استاندارد خود باشد، با ایجاد جریان الکتریکی سبب روشن شدن چراغ اخطار در خودرو خواهد شد و به راننده این پیام را می دهد که خودرو را باید متوقف کند تا باعث آسیب رسیدن به موتور خودرو نشود.

برای اندازه گیری سطح روغن موتور؛ اگر خودرو در سطح صاف و مسطح قرار بگیرد بهترین و بالاترین دقت در اندازه گیری برای فشار روغن در آن ایجاد خواهد شد.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن که یکی از سنسورهای یک خودرو محسوب می شود، در منیفولد خروج دود و در مسیر لوله اگزوز قرار می گیرد.

با قرار دادن این سنسورها در خودروهای انژکتوری، نوک این حسگرها در داخل لوله ی اگزوز، به مقدار اکسیژن موجود در اگزوز واکنش نشان می دهند.

وظیفه این سنسور تحلیل و بررسی گازهای خروجی از اگزوز است و با اطلاعاتی که از ترکیب گازهای خروجی به ECU می دهد به این قسمت کمک می کند تا بتواند به درستی نسبت سوخت به هوا را تنظیم کند.

پس این حسگر در واقع دو کار را انجام می دهد، تصحیح نسبت سوخت به هوا و تعدیل در رقیق بودن و یا غلیظ بودن سوخت به هوا که با سنجش مقدار اکسیژن در گازهای خروجی آن را تبدیل به ولتاژ کرده و اطلاعاتی را به,ECU منتقل می کند.

اگر میزان اکسیژن در اگزوز کم باشد پس سوخت غنی است و با ارسال سیگنال با ولتاژ کم، سوخت را کم می کند و اگر میزان اکسیژن در اگزوز زیاد باشد سوخت رقیق است و با ارسال سیگنال با ولتاژ زیاد، سوخت را زیاد می کند.

سنسور اکسیژن دارای دو نوع تک سیم و چهار سیم، با یک سوکت است که مدل سوکت دار آن در خودروهای جدید کاربرد بیشتری دارد.

اتومبیل هایی که دارای این سنسور هستند نیاز به تنظیم موتور ندارند، اما خرابی این سنسور مصرف سوخت را بالا خواهد برد.

برای تعویض سنسور اکسیژن اول چند قطره از روغن ترمز را در محل سنسور بریزید، تا زنگ آن باز شود و بعد به کمک آچار آن را باز کنید.

تذکر این نکته بسیار ضروری است که از تماس نوک سنسور با بدن خود خودداری کنید، چون در آن مواد رادیواکتیو استفاده شده است.

در برخی از خودروها برای سنجش عملکرد کاتالیست هم، یک سنسور اکسیژن بعد از کاتالیست قرار می دهند، تا ECU بتواند مقدار تصفیه گازهای خروجی به وسیله کاتالیست را نیز اندازه گیری کند.

خرابی این سنسور که یکی از سنسورهای خودرو محسوب می شود عموما در فصل زمستان اتفاق می افتد که به خاطر سردی هوا باعث شکستن سرامیک سنسور خواهد شد، که خود سبب اتصال برق در حسگر و یا فرستادن سیگنال می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود
علی دایی در کنار همسر دوم و دختر کوچک و نازنینش +عکس
(ویدئو) برج آنالما تاور یک آسمان‌خراش معلق با منظره‌های نفس‌گیر!
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
رونمایی از جیمی جامپ پرورترین ورزشگاه لیگ برتری ایران/ یک بادیگارد در حد یاسین چوکو محافظ لیونل مسی برای اینجا لازمه +فیلم
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
زیبایی خاص و چشم نواز پریناز ایزدیار با مدل موی مجعد/ چشارو نگاا😍+عکس
عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم