معرفی بهترین آپشن های خودرو

  شنبه، 29 شهریور 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی بهترین آپشن های خودرو
با آپشن ردیاب خودرو این امکان برای شما فراهم می‌شود که اگر در ماشین خود حضور نداشتید، با تلفن همراه از موقعیت آن مطلع شوید و حتی در صورت سرقت خودرو، مسیر حرکتی آن را دنبال کنید. از دیگر امکانات دستگاه GPS می‌توان به امکان خاموش‌کردن اتومبیل از راه دور، اطلاع‌رسانی هنگام ضربه‌زدن به آن و هشدار باز شدن درب یا روشن ‎شدن موتور اشاره کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یکی از دلایل اصلی راهیابی تکنولوژی های جدید به خودروها به رقابت شدید و تلاش های مستمر خودروسازان در سبقت گیری از همدیگر مربوط می شود سختگیرانه تر شدن الزامات قانونی از یکسو و افزایش سطح انتظارات مشتریان از سوی دیگر سبب شده است تا شرکت‏های خودروسازی برای کسب سهم بیشتر از بازار، برنامه‏ ریزی‏های گسترده ای را برای توسعه و پیاده سازی فن‏آوری‏ های پیشرفته انجام دهند این مساله سبب شده صنعت خودروسازی همواره پویا باقی مانده و به دنبال دستیابی به فناوری های نوین باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تعدادی از این سیستم ها و امکاناتی که در خودرو های روز دنیا در حال استفاده می باشند را به شما معرفی کنیم در ادامه با ما همراه باشید .

۱٫ سیستم کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control)

ACC یکی از آپشن های بسیار پیشرفته در خودرو های امروزی و نسل جدیدی از سیستم کروز کنترل سرعتی است. در نسل قدیم یعنی سیستم کروز کنترل سرعتی، این امکان برای راننده فراهم می شد که با تثبیت کردن سرعت اتومبیل به خود استراحت دهد و در حالی که ماشین با سرعت مشخص شده در حال حرکت است، برای مدتی پای خود را از روی پدال گاز بردارد.

سیستم کروز کنترل تطبیقی نسبت به نوع سرعتی، بسیار مجهزتر و کارآمدتر است. در تکنولوژی ACC، ماشین مجهز به سنسورهای حرکتی و رادارهای اسکن جاده ای است که با کمک آن ها، وضعیت اتومبیل را نسبت به جاده و خودروهای اطراف نیز تحت کنترل قرار می دهد؛ سرعت را متناسب با شرایط جاده تغییر می دهد و هنگام نیاز به صورت اتوماتیک ترمز می کند.

در حالی که سیستم کروز کنترل سرعتی، روی یک سرعت مشخص حرکت می کند و راننده برای ترمز کردن، باید پای خود را روی پدال ترمز قرار بدهد تا سیستم خاموش شود و کنترل ماشین دوباره به دست راننده بیفتد.

۲٫ سیستم استارت بدون کلید (Keyless Start)

با کمک آپشن KS، امکان باز و قفل کردن درهای ماشین و استارت موتور بدون نیاز به استفاده از کلید برای شما فراهم می شود. در واقع شیوه کار به این صورت است که راننده با استفاده از کارت یا سوئیچ هوشمند در فاصله یک متری، قفل درها را به صورت اتوماتیک باز می کند و زمانی که پشت فرمان قرار می گیرد؛ بدون نیاز به فشار دکمه استارت، پدال ترمز را نگه داشته و در نهایت خودرو روشن می شود.

نکته مهم: در بعضی از ماشین های جدید، جهت رفع مشکل هک شدن کد سوئیچ هوشمند از چندین کد استفاده می شود و در هر بار استفاده، به صورت تصادفی بین سه تا هشت کد برای سنسور خودرو ارسال می شود تا ایمنی آن افزایش یابد.

۳٫ پارک کردن اتوماتیک (Auto Park)

سیستم Auto Park با کمک سنسورهای تعبیه شده در سپرهای (جلو و عقب) ماشین و همچنین یک کامپیوتر پردازش گر مخصوص، مواردی همچون طول و عرض جای پارک، فضای موجود برای مانور اتومبیل و نحوه قرار گیری آن در محل پارک را محاسبه می کند.

آپشن Auto Park در دو نوع دستیار پارک اتوماتیک و پارک اتوماتیک فول ارائه می شود. در نوع دستیار پارک، کنترل دنده و ترمز به عهده راننده است؛ اما در نوع پارک اتوماتیک فول، تمامی عملیات پارک توسط خود سیستم انجام می شود که مختص خودروهای بسیار لوکس است.

۴٫ نمایشگر شیشه جلو (Head-up Display)

HUD آپشن شگفت انگیز نوینی است که تمام اطلاعات ضروری ماشین را بر روی شیشه جلو به نمایش می گذارد تا تمام حواس راننده به سمت جاده باشد و از تصادفات احتمالی جلوگیری شود.

اطلاعات مورد نیاز نمایشگر شیشه جلو توسط دوربین های تعبیه شده و رادارهای اطلاعات موجود در خودرو فراهم می شود؛ در ادامه با کمک نقشه های دیجیتال، اطلاعات خارجی همچون محاسبات وضعیت جاده، موقعیت ماشین های اطراف شما، فاصله شما با خطوط جاده و … بر روی شیشه به نمایش گذاشته می شود.

همچنین علاوه بر موارد خارجی، اطلاعات خود اتومبیل همچون کیلومترشمار، وضعیت سیستم گرمایشی، مقدار سوخت، دمای موتور و … نیز در معرض دید راننده قرار می گیرد.

۵٫ سیستم دید در شب (Night Vision)

شما در مسیرهای کم نور و حتی فاقد نور می توانید با سیستم Night Vision بدون هیچ مشکلی رانندگی کنید. سیستم دید در شب، مجهز به یک دوربین و سیستم مادون قرمز است که مسیر رانندگی را از مادون قرمز دریافت و به صورت سیاه و سفید بر روی یک نمایشگر یا صفحه کیلومتر شمار نشان می دهد و در نتیجه راننده را از وضعیت جاده مطلع می کند. این امکان یکی از آپشن های بسیار محبوب افرادی است که بیشتر در شب و جاده های کم نور رانندگی می کنند.

۶٫ رادار نقطه کور

منظور از نقطه کور ماشین، محدوده ای در قسمت عقب اتومبیل با ابعاد ۹٫۵ در ۳ متر است که در زاویه مناسب دید راننده قرار ندارد؛ وظیفه رادار نقطه کور این است که ورود هر مانع یا خودرویی را در این محدوده به اطلاع راننده برساند.

آپشن نشانگر هشدار نقطه کور، چراغ زرد رنگی بر روی آینه های کناری خودرو است که با ورود هر مانعی در محدوده، به رنگ قرمز در می آید؛ همچنین در برخی از مدل های ماشین، این هشدار علاوه بر تغییر رنگ با سیستم ویبراتور صندلی یا بوق هشدار به اطلاع راننده می رسد.

۷٫ دوربین ۳۶۰ درجه

دوربین ۳۶۰ درجه، یک نمای کلی از تمام فضای اطراف خودرو را در اختیار راننده قرار می دهد. این آپشن از چهار دوربین در قسمت جلو، عقب و زیر آینه های بغل و همچنین سنسورهای موجود در آن ها تشکیل شده است که در نهایت با کمک یک نرم افزار، اطلاعات دریافتی از دوربین ها آنالیز و محاسبه می شود.

راننده با دوربین ۳۶۰ درجه، هنگام پارک کردن یا تردد از خیابان های باریک و تنگ بر اطراف خود تسلط کامل تری دارد و با اطلاعات کسب شده از آسیب رسیدن احتمالی به بدنه خودرو جلوگیری می شود.

۸٫ ردیاب خودرو (GPS)

GPS یک دستگاه کوچک سیم کارت خور بسیار ضروری است که به صورت جداگانه بر روی ماشین نصب می شود؛ موقعیت مکانی خودرو را از طریق ماهواره ها دریافت و مناسب ترین مسیر را به راننده نشان می دهد.

با آپشن ردیاب خودرو این امکان برای شما فراهم می شود که اگر در ماشین خود حضور نداشتید، با تلفن همراه از موقعیت آن مطلع شوید و حتی در صورت سرقت خودرو، مسیر حرکتی آن را دنبال کنید. از دیگر امکانات دستگاه GPS می توان به امکان خاموش کردن اتومبیل از راه دور، اطلاع رسانی هنگام ضربه زدن به آن و هشدار باز شدن درب یا روشن شدن موتور اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که برخی از آپشن های خودرو، توسط کارخانه سازنده بر روی آن نصب می شود؛ اما شما متناسب با نوع اتومبیل تان می توانید آن را با آپشن های بیشتری مجهز کنید و از امکاناتی که در اختیارتان قرار می دهد، بهره و لذت بیشتری ببرید و همچنین سطح ایمنی ماشین خود را افزایش دهید.

گرمایش و سرمایش صندلی ها

برخی از خودرو ها علاوه بر سیستم گرمایش و سرمایشی که برای خودرو است، سیستم سردکن و گرمکن جداگانه ای برای صندلی ها دارند. این آپشن به صورتی طراحی شده است که می توان با استفاده از آن دمای بدن را در فصل های مختلف تنظیم کرد. این آپشن برای روزهای سرد و گرم، رانندگانی که روماتیسم دارند و دیسک کمر کاربرد دارد و می تواند به راحتی آنها در شرایط مختلف کمک کننده باشد. این آپشن در گذشته تنها برای صندلی های جلو به کار برده می شد اما امروزه آپشن گرمایش و سرمایش برای صندلی های عقب نیز تعبیه شده است. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما از خودروهایی بودند که امکان سفارش آن را در اختیار خریداران قرار دادند.

صندلی برقی حافظه دار

صندلی خودرو مهمترین آپشن راحتی خودرو است که در طرح های گوناگونی ساخته می شوند. صندلی برخی از خودرو های مدرن به گونه ای طراحی شده که دارای حافظه اند و با تنظیمات می تواند در حالت های مختلفی قرار گیرد. برای مثال اگر کسی قد بلند یا کوتاه دارد می تواند با تنظیمات صندلی را با تناسبی که می خواهد تنظیم کند و هر صندلی می تواند تنظیمات خودش را داشته باشد.

ماساژور صندلی

یکی از آپشن هایی که در خودرو ها برای صندلی در نظر گرفته شده، ماساژور است. ماساژور صندلی می تواند حس خوبی بعد از رانندگی طولانی مدت و رفع گرفتگی و گردش خودن در بدن کمک کند. ماساژور صندلی در برخی از خودرها می تواند کل صندلی را به لرزش در آورد و فول آپشن باشد در برخی دیگر نیز صندلی حرکتی مانند دست انسان دارد و برای ماساژ ناحیه مورد نظر قابل تنظیم شدن است.

پشت سری اتوماتیک

وقتی ضربه سنگینی به خودرو وارد شود پشت سری صندلی به طور اتوماتیک فعال می شود تا از وارد شدن ضربه به سر و گردن سرنشین جلوگیری کند.

سقف متحرک یا سانروف و پاناروما

پاناروما به سقف هایی از اتومبیل گفته می شود که تمام سقف را در بر می گیرد این آپشن امکان دیدن آسمان و بیرون از خودرو را برای تمام سرنشینان فراهم می کند. جنس پاناروما از شیشه سخت است تا در هنگام ضربه و تصادف آسیب نبیند همچنین این شیشه قابلیت جذب ۶۰ درصد از اشعه های خورشید را دارد. سقف متحرک قابلیت دیدن بیرون از خودرو را در موقعیت های گوناگون فراهم می کند.

سانروف سقف متحرکی است که تنها بخشی از سقف خودرو را شامل می شود. سانروف ها در گذشته دستی بودند که در حال حاضر منسوخ شده و سانروف برقی جای آن را گرفته است. جنس آن نیز معمولا از شیشه یا پارچه است و می تواند به سمت بیرون باز شود و به تهویه هوای داخل خودرو کمک کند.

درب هوشمند صندوق عقب

در صندوق عقب می تواند به صورت هوشمند، دستی و برقی باز شود. برخی از خودرو ها حسگرهایی دارند که با قرار دادن پا در مقابل آن در صندوق عقب خودرو را باز می کنند و دیگر نیازی به باز کردن دستی صندوق نیست.

گرمکن غربیلک فرمان

این آپشن می تواند در روزهای سرد و زمستانی فرمان خودرو را گرم کرده تا راننده، سردی آن را احساس نکند. کلید گرمکن غربیلک روی فرمان است و می توان آن را خاموش و روشن کرد. گرمکن فرمان با برق ۱۲ ولت حرارت تولید می کند و سبب گرمی می شود.

پایش باد لاستیک ها

این آپشن باد تایرها را کنترل می کند و در صورت کم شدن باد تایر با چراغ هشدار آن را به راننده اعلام می کند. هر کدام از تایرها یک سنسور برای کنترل دما و میزان باد لاستیک ها دارند که وضعیت آنها را به طور دقیق نشان می دهد. زمانی که تنظیم باد صورت می گیرد سنسور ها باید کالیبره شوند تا چراغ هشدار آن خاموش شود.

صفحه نمایشگر هدآپ (HUD)

خودروهای جدید یک صفحه نمایشگر کوچک دارند که برخی از اطلاعات را به راننده نشان می دهد. اطلاعاتی مانند دور موتور، نقشه، دمای آب مصرف سوخت و … روی این نمایشگر نشان داده می شود تا راننده مجبور نباشد به چراغ های هشدار توجه کند. این آپشن از این جهت که برخی از اطلاعات مهم را به راننده نشان می دهد می تواند به ایمنی رانندگی کمک کند.

پیشگیری از تصادف

این امکان در برخی از خودرو ها وجود دارد که با استفاده از سنسورها نزدیک شدن به مانع را به راننده هشدار می دهد و پس از آن با ترمز و ایست از برخورد خودرو جلوگیری می کند. این آپشن با دو سنسور هشدار دهنده کار می کند و می تواند در مسیرهای مه آلود و… که امکان برخورد با خودرو یا مانع زیاد است به راننده کمک کند.

سنسور باران

سنسور باران شیشه های اتومبیل را باتوجه به سرعت بارش تنظیم می کند و سبب حرکت برف پاکن در مواقع مورد نیاز می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در خانه سید ابراهیم رئیسی برای قوت قلب همسر و فرزندانش+عکس/ خانه ایی سراسر فرش ماشینی و بدون تجملات! (1 نظر) آخرین قاب دو نفره پدر و پسری شهید مالک رحمتی که در تاریخ ماندگار شد+عکس (1 نظر) صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
واکنش جالب و دیدنی شهید ابراهیم رئیسی به یک نقاشی خاص+ویدیو بالگرد شهید رئیسی چگونه دچار آتش سوزی شده است؟ / آثار اصابت گلوله در اجزای بالگرد رئیس جمهوری مشاهده نشد شیطنت جدید ایران اینترنشنال درباره خاکسپاری سیدابراهیم رئیسی+عکس دختران سیدابراهیم رئیسی چه زمانی ازدواج کردند؟/ جهیزیه شان در چه حدی بود؟+ویدیو گلباران کردن خانه ابدی سیدابراهیم رئیسی پس از مراسم تدفین و قرآن خواندن خادمان بر مزار رئیس جمهور شهید+عکس گریه و بی تابی جگرسوز پدر و مادر و برادر و خواهر شهید مالک رحمتی بر سر پیکر استاندار جوان آذربایجان شرقی+ویدیو شغل دختر بزرگ دختر ابراهیم رئیسی؛ تحصیلات دختران رئیس جمهور شهید چیست؟+ویدیو دلجویی و پیام رهبر معظم انقلاب برای مادر سیدابراهیم رئیسی+ویدیو کوچکترین نوه سید ابراهیم رئیسی در آغوش رهبر معظم انقلاب در غیاب پدربزرگ شهیدش+عکس نگاهی به لباس جالب شاطرها در دربار ناصرالدین شاه+عکس ایست قلبی یک شهروند تبریزی به دلیل شهادت آیت الله آل هاشم، امام جمعه محبوب استقبال باشکوه از پیکر استاندار جوان آذربایجان شرقی، شهید مالک رحمتی در مراغه+ویدیو پایان شایعات با انتشار تصویر محافظ شخصی رئیس جمهور در مشهد مقدس حضور شجاع خلیل زاده، ستاره تیم ملی در مراسم یادبود شهدای خدمت+عکس سفر به تهران قدیم؛ تصاویر جالب یک شهربازی در 40 سال پیش که جمع شد پادشاه بحرین خواستار از سرگیری روابط با ایران شد خطبه عقد شهید رئیسی را چه کسی خواند و مهریه همسرشان چقدر بود؟+ویدیو سازمان ملل برای رئیس جمهور مجلس یادبود می گیرد نخستین گزارش ستاد کل نیروهای مسلح از حادثه بالگرد رئیس جمهور حواشی داغ امروز جمعه 4 خرداد 1403 خاطره‌ شیرین همراه همیشگیِ رئیس جمهور شهید+ویدیو ماجرای دستور رئیس جمهور به سخنگوی دولت برای معذرت خواهی از مردم درباره کمبود این اقلام+ویدیو آخرین نامه به رئیس جمهور شهید فال روزانه امروز جمعه 4 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 4 خرداد 1403 خاطره جالب محافظت از امام جمعه محبوب و شهید تبریز با اسلحه پلاستیکی!+عکس ناگفته های کارگردان اخراجی ها از رئیس جمهور، شهید سید ابراهیم رئیسی ساخت خانه با بطری های پلاستیکی نوشابه/ ابتکار جالب این جوان رو ببینید!+ویدیو نجابت و اصالت ستودنی پدر آیت الله آل هاشم وقتی از صندلی خودشان بلند شدند تا مهمانان بنشینند+ویدئو این خبر دروغ درباره بالگرد رئیس جمهور 40 میلیون بازدید گرفت/ فردی که دروغ‌پراکنی کرده بود احضار شد گل آرایی محل دفن و مزار شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع)+عکس پیام تسلیت علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی برای رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس حضور پسر رهبر معظم انقلاب در مراسم تدفین شهید رئیسی+عکس گزارش تصویری از مراسم تشییع و تدفین امام جمعه معتبر، شهید آل هاشم در تبریز اولین تصاویر از مزار شهید آیت الله رئیسی/ آسمان بار امانت نتوانست کشید، کوه اینبار تو را سخت در آغوش گرفت دست نوشته متفاوت بانوی عزادار برای شهید جمهور: آری شش کلاس! و قسم به آسمانی که در سوگ رئیس جمهور گریست+فیلم علت به وجود آمدن لکه‌ی سفید روی ناخن و روش‌های درمان آن فال ابجد روزانه جمعه 4 خرداد 1403 آیا می‌توان سیب‌زمینی جوانه‌زده را مصرف کرد
تیتر امروز