دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

مواضع کشورها درباره کریدور زنگزور 

یکشنبه، 08 آبان 1401
کد خبر: 228501
ساعدنیوز: تنش در قفقاز جنوبی بر سر احداث کریدور زنگزور با اصرار آذربایجان و ترکیه در حال افزایش است. این در حالی است که ایران موضع بسیار جدی و تندی نسبت به هر نوع تغییر ژئوپلتیک اتخاذ کرده است. علی حیدری کارشناس مسائل قفقاز در یادداشتی کوتاه مواضع بازیگران مختلف حاضر در صحنه را احصاء کرده است.

براساس نظرات و مواضع مطرح شده از سوی کشورهای مختلف به نظر میرسد که نگاه آنها را میتوان به قرار زیر دسته بندی کرد:

  • آذربایجان: به دنبال ایجاد آن، بدلیل مزایای اقتصادی و سیاسی فراوانش برای باکو.

  • ترکیه: بدنبال ایجاد، بدلایل اقتصادی و ژئوپلتیک ازجمله شکل گیری ترانزیت غرب به شرق یا کریدور میانی، شکل گیری جهان ترک یکپارچه، افزایش حضورونفوذ در آسیای میانه.

  • روسیه: موضعی مبهم اماانتفاع ازایجاد کریدور به منظور مقابله با تحریمهای غرب و حفظ راه تنفس اقتصادی در کنار کریدور شمال-جنوب. اما نگرانی از بابت حضور بیشتر سیاسی و اقتصادی ترکیه در آسیای میانه که حیاط خلوت روسیه است،نگرانی از بابت شکل گیری جهان یکپارچه تورانی در کنارش و نیز نگرانی بابت حضور عضوی از پیمان ناتو در آسیای میانه. با این وجود روسیه بدلیل روابط گسترده با ترکیه و بخصوص موضوع تحریمهای سخت غرب نه قادر به تغییر کامل وضع موجود است و نه تمایل چندانی دارد که روابطش با باکو و آنکارا در این زمان شکراب شود.

  • ناتو و آمریکا: حل سریعتر مسئله با فرمول آنها و ایجاد کریدور، تا جای پایشان در منطقه مورد تسلط روسیه باز شده و تثبیت شود. همچنین گسترش هر چه بیشتر ناتو به شرق.

  • ارمنستان: مخالف، اما با توانایی محدود در مقابل طرفهای مختلف و احتمال کوتاه آمدن در صورت استمرار موضع موجود از سوی مسکو.

  • ایران: از مخالفان اصلی بدلیل متاثر شدن مرزهای شمالی و نیز به حاشیه رفتن در دوره کریدورها و جایگزینی کریدور میانی (با مکمل جاده لاجورد) به عنوان کریدور شمال- جنوب که ایران را برای دهه های آینده نیز دچار انزوای اقتصادی و همچنین سیاسی خواهد کرد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
گام به گام مراحل چاپ کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI