دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

موچول خان، عروسی ملیجک و کلاه پنج‌طبقه!+ عکس 

جمعه، 25 خرداد 1403
ساعدنیوز: این عکس‌ها را می‌توان بار‌ها و بار‌ها تماشا کرد و هر بار چیز‌های تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، در بین عکس‌های ثبت شده در دوران قاجار، آدم‌های عجیب و ژست‌های عجیب کم نیستند؛ در اینجا چند عکس خاص و متفاوت از آدم‌ها و رویدادهای دربار ناصرالدین‌شاه را مرور می‌کنیم.

این عکس ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس نخست یک قاب سه‌نفره است که شناخته‌شده‌ترین فرد در آن «موچول خان» است (نفر سمت چپ تصویر)؛ موچول لقب کودک خدمتکاری به اسم غلامحسین بود که در حرمسرای ناصرالدین شاه به پیشخدمتی مشغول بود. غلامحسین برای اینکه در نزد شاه مقام و اعتباری به دست بیاورد به آموختن فنون عکاسی پرداخت و توانست از همین طریق خود را به شاه نزدیک‌تر کند. او در برخی سفرهای خارجۀ شاه با او همراه بود و نهایتا توانست لقب «صدیق‌السلطنه را از شاه دریافت کند.

عکس دوم صحنه‌ای از مراسم عروسی عزیزالسلطان ملقب به ملیجک دوم را نشان می‌دهد. ملیجک از کودکی به شدت محبوب شاه بود و از همراهان همیشگی او به شمار می‌آمد. عزیزالسلطان در سال 1273 شمسی با اخترالدوله دختر ناصرالدین‌شاه ازدواج کرد.

عکس سوم عصمت‌الدوله دختر ناصرالدین شاه را در ایوان خانه و در جمع خدمتکاران و ندیمانش نشان می‌دهد.

عکس آخر نیز که دو نفر از افراد دربار را نشان می‌دهد که سعی کرده‌اند ژست طنزآمیزی در مقابل دوربین به خود بگیرند. یکی از آن‌ها بدون کلاه است و دیگری پنج کلاه روی سرش گذاشته است!

  برچسب ها: تاریخ قاجار

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 06 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
دستبندهای اسپرت دخترانه ؛ دختر خانم های جوان برای انتخاب دستبند ببینند
کل کل باورنکردنی بلاگر معروف اماراتی با هادی چوپان / نبینم دیگه گنده گویی کنی هااا هادی چوپان بد جوری ضایع کرد 😨
سنگ تمام مجری خوش تیپ برای سالگرد ازدواجشان+عکس/ از کادوی آنچنانی تا لوکیشن منحصربفرد مراسمشان😍
ویدیو/ توصیۀ دکتر الهی قمشه‌ای به مردم/ هر کتابی را نخوانید، فقط قرآن یک استثناء است
ظاهر لوکس و فاخر آنتونلا همسر ابرستاره آرژانتینی مسی با استایل شیک از برند لوی ویتون + عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
انگشترهای طلای دخترانه و ظریف در مدل‌های لاکچری
تسلی دادن و همدردی بازیگران و هنرمندان با ستاره و لاله اسکندری در مراسم ختم پدرشان +عکس/ اشک های خانم بازیگر در پی از دست دادن عزیزترین فرد زندگی اش
ویراستاری تخصصی مقاله