دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

مراقبت های قبل و بعد از ختنه نوزاد 

شنبه، 28 فروردین 1400
ختنه، یک عمل جراحی است که پوست اضافی وی آلت تناسلی را می‌چینند و این عمل را پزشک باید انجام دهد. عمل ختنه را می‌توان در زمان‌های مختلف انجام داد. بهترین زمان انجام این عمل در دوران نوزادی است.

شما ممکن است کمی در مورد مراقبت از آلت تناسلی نوزاد پسر خود پس از ختنه کردن نگران باشید، اما آلت تناسلی کودک پسر آن قدر که به نظر می آید حساس نیست و ختنه نیز آسیبی به او نمی رساند. ختنه عملی ساده است که طی آن پوست پوشانندهٔ سر آلت تناسلی کودک پسر یا همان پوست ختنه گاه با یکی از تکنیک های موجود توسط پزشک کودک برداشته می شود.

دوران شیرخوارگی، یعنی از بدو تولد تا ۱۲ ماهگی، معمولاً زمان مناسبی برای ختنهٔ انتخابی کودکان پسر است، زیرا پوست ختنه گاهشان نازک تر است. زمان و سن انجام ختنهٔ یک کودک پسر، با توجه به نظر پزشک اطفال کودک شما بسیار متغیر است و هر پزشکی اغلب نظر خودش را در این رابطه دارد که شاید بهتر است به نظر پزشک آگاه کودک خودتان اعتماد کنید، چون اگر شما او را نمی شناختید، مراقبت پزشکی کودکتان را به او نمی سپردید!

معایب دیر ختنه کردن

اگر کودک به سن ۲-۳ سالگی برسد و ختنه نشده باشد به علت اینکه وی در این زمان به آلت تناسلی خود بسیار حساس می شود از آسیب رساندن به آن واهمه پیدا می کند و گاهی تصور می کند که عمل بریدن پوست روی آلت او، نوعی تنبیه است که اثر روانی بسیار بدی هم به جا می گذارد. از طرفی ممکن است کودک به علت تحریک آلت دائماً به آن دست بزند و سبب عفونت آن شود.

ختنه کردن

مراقبت های قبل از ختنه نوزاد پسر

اگر در نظر دارید که ختنه نوزاد پسر خود را انجام دهید، پیش از انجام آن با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک متخصص می تواند هر پزشکی اعم از متخصص اطفال، پزشک خانواده، متخصص اورولوژی و یا حتی جراح اطفال باشد. اگرچه بیشتر نوزادان معمولاً دو روز پس از تولد ختنه می شوند، در صورتی که نوزاد شما پیش از موعد به دنیا آمده، آلت تناسلی اش مشکلی دارد، در این ناحیه خونریزی داشته و یا سابقه ی آن را در خانواده دارد، لازم است که ختنه او را به تعویق بیندازید.

پزشک شما مزایا و ریسک های موجود در انجام این عمل جراحی را برای شما توضیح خواهد داد و حتماً تمامی سؤالاتتان را از پزشک پرسیده و هرگونه شک و تردیدی که دارید در این زمینه رفع کنید. زمانی که موافقتتان را با انجام عمل اعلام کردید رضایت نامه ای را برای انجام عمل امضاء خواهید کرد.

جراحی ختنه نوزاد

اگر عمل ختنه نوزاد پسر زمانی انجام شود که فرزندتان تازه متولد شده است در این صورت نوزاد حین عمل هوشیار خواهد بود اما اگر بعد از سه ماهگی انجام شود، معمولا از بیهوشی عمومی و گاهی موضعی، استفاده می شود. معمولاً ختنه نوزاد پسر را در بیمارستان یا کلینیک انجام می دهند و او را به پشت خوابانده و دست و پاهایش را می بندند که حین عمل تکان نخورد. پزشک متخصص آلت تناسلی را با مواد ضدعفونی کننده پاک کرده و سپس ماده ی بیهوشی را به قسمت پایینی آلت تناسلی تزریق می کند که نوزاد درد کمتری حس کند. گاهی اوقات پزشک متخصص مسکن را به صورت کرم به این ناحیه می مالد. پس از ختنه کردن نوزاد پزشک متخصص به شما پیشنهاد خواهد کرد که نوزاد را محکم قنداق کرده و پستانک اش را در آب قند بخیسانید.

هم چنین ممکن است پزشک برای کمتر کردن درد نوزاد برای او استامینوفن تجویز کند.

برای انجام ختنه نوزاد پسر سه نوع انبرک یا حلقه ی پلاستیکی استفاده می شود اما مراحل انجام آن برای همه یکسان است. انبرک یا حلقه ی پلاستیکی به کلاهک آلت تناسلی متصل شده و سپس پزشک پوست اضافه را جدا می کند. حلقه ی پلاستیکی هم چنان سر جای خود باقی می ماند و ممکن است پس از اتمام کار بیفتد. سپس پزشک به آلت تناسلی پماد یا وازلین مالیده و آن را با گاز استریل (پد گاز) باندپیچی می کند. معمولاً کل عمل جراحی در ده دقیقه تمام می شود و اگر ختنه در بیمارستان انجام شود، نوزاد باید تا چند ساعت آینده آماده ی رفتن به خانه باشد.

ختنه کردن

مراقبت های بعد از ختنه نوزاد پسر

ممکن است پس از انجام عمل، نوزاد بدخلقی کرده و گریه کند. او را با احتیاط به گونه ای که به آلت تناسلی فشاری وارد نشود، در آغوش بگیرید. ممکن است سر آلت زخم شده، قرمز و متورم به نظر بیاید و یا ممکن است.

پوسته ی زردرنگی را در سر آلت ببینید. جای هیچ نگرانی نیست و طی چند روز آینده خودبه خود این نشانه ها از بین می روند. معمولاً یک هفته الی ده روز طول می کشد که آلت تناسلی فرزندتان به طور کامل بهبود پیدا کند. اشکالی ندارد که در طول دوران نقاهت آلت تناسلی را شست وشو دهید. هر بار که پوشک نوزاد را عوض می کنید، پانسمان را نیز عوض کنید. البته در ابتدای کار به آلت تناسلی وازلین بمالید که به پوشک نوزاد نچسبد. 48 ساعت پس از عمل، پانسمان خودبه خود می افتد. هم چنان باید از لوبریکانت استفاده کنید که آلت به پوشک نچسبد. درصورتی که مدفوع به آلت بچسبد به آرامی با آب صابون ولرم آن را پاک کنید. برای جلوگیری از هرگونه عفونتی مرتب پوشک را عوض کرده و به آرامی آن را محکم ببندید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی