دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

مراقبت و نگهداری از موتور خودرو 

یکشنبه، 15 تیر 1399
گرمای بیش از حد به راحتی موتور را دچار آسیب می‌نماید. بنابراین همواره از وجود آب کافی درسیستم خنک کننده پیشرانه (رادیاتور) اطمینان حاصل کرده و در صورت عدم وجود نشتی در کل مجموعه پس ازپیمودن هر ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر اقدام به بازدید آن نمایید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،اساسی ترین قسمت یک خودرو،پیشرانه آن است که در صورت خرابی، آن خودرو دیگر قابل استفاده نیست.
مراقبت و نگهداری از موتور اتومبیل امری ضروری است که می تواند موجب کارکرد صحیح خودرو و آسوده شدن خیال رانندگان در هنگام رانندگی، مخصوصا در مسافت های طولانی شود.

به منظور کارکرد صحیح موتور رعایت برخی نکات ضروری است:

1- وجود روغن کافی با چسبندگی مناسب، چه در گرما و چه سرما از مواردی است که در طول عمر موتور نقش به سزایی دارد. با چک کردن و بازرسی روغن در فواصل۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر، از کافی بودن آن در موتور مطمئن شوید، روغن موتور مناسب را با توجه به دفترچه راهنمای خودرو انتخاب کرده و تعویض آن را با در نظر گرفتن قابلیت های روغن و توصیه های شرکت خودروساز انجام دهید. اگرچه درحال حاضر روغن هایی با پایایی و حفظ قابلیت تا ۴۰ هزارکیلومتر نیز در بازار یافت می شوند اما بخاطر داشته باشیدکه هر پیشرانه ای قابلیت استفاده از این روانسازها را ندارد. توصیه می گردد روغنهای عادی را بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰کیلومتر کارکرد خودرو تعویض نمایید.

2- گرمای بیش از حد به راحتی موتور را دچار آسیب می نماید. بنابراین همواره از وجود آب کافی درسیستم خنک کننده پیشرانه (رادیاتور) اطمینان حاصل کرده و در صورت عدم وجود نشتی در کل مجموعه پس ازپیمودن هر ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر اقدام به بازدید آن نمایید.

3- به یاد داشته باشید که وجود ضدیخ حتی در فصل تابستان نیز مفید است زیرا همانطور که در زمستان ازانجماد مایع درون رادیاتور جلوگیری می نماید، در فصل گرما هم دمای جوشش آن را بالا می برد، به هر حال لازم است که مایع درون رادیاتور را هر دو سال یک بار به طور کامل تعویض نموده و اقدام به تمیزکردن و رسوب زدایی رادیاتور کرد.

4- تمیز و سالم بودن فیلترهای هوا و روغن باعث کاهش مصرف سوخت و کارکرد بهتر موتور خودرو میگردد. بنابراین با هر بار تعویض روغن، فیلتر هوا را هم عوض کنید و پس از هر دو بار تعویض روغن اقدام به تعویض فیلتر روغن نمایید.

5- عملکرد صحیح و کامل سیستم جرقه زنی متضمن اشتعال کامل و یکی از فاکتورهای کارآیی مناسب موتور است. اگر چه به تازگی شمع های جدید و پیشرفته وارد بازار کشور شده اند اما به دلیل قیمت بالا هنوز چندان کاربردی ندارند، بنابراین برای ایجاد بهترین جرقه، شمع های کار کرده را بین ۲۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ کیلومتر با شمع های نو عوض کنید.

6- در همین بخش توصیه می شود که پس از هر ۸۰۰۰ کیلومتر کارکرد، دلکو مجددا بررسی و احتمالا تنظیم گردد ودر دلکوهای پلاتینی بین هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر، پلاتین فرسوده تعویض گردد. با این کار علاوه بر راحت تر روشن شدن موتور، به احتراق کامل و کاستن از مصرف سوخت نیز کمک می کنید.

7- برای اینکه همواره سوخت کافی به موتور برسد، جا دارد تا هر ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر، پمپ بنزین خودرو از نظر سلامت بازدید شده و صافی آن تمیز شود. فیلتر سوخت را هر ۱۲۰۰۰ کیلومتر تعویض نموده و اتصالات و شیلنگ های سوخت را بازرسی کنید، در صورت بروز نشتی و یا هرگونه خوردگی در آنها بدون درنگ و با سرعت مبادرت به تعویض آنها با انواع مرغوب نمایید، چرا که هرگونه آسیب و کاستی دراین قسمت می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

8- چنانچه نمی خواهید به دلیل تخلیه یا دشارژ شدن باطری دچار مشکل شوید، پس از طی هر ۵۰۰۰ کیلومتر میزان آب اسید باتری را چک کرده و در صورت کمبود فقط آب مقطر به آن اضافه نمایید. توجه داشته باشید که آب اسید باتری بدلیل برخورداری از اسید سولفوریک ، قابلیت خورندگی شدیدی دارد. بنابراین از تماس آن با پوست و حتی بدنه خودرو جلوگیری کرده و در صورت بروز چنین موردی ، بلافاصله سطح تماس را با آب سرد شستشو دهید. به یاد داشته باشید که گاز متصاعد شونده از خانه های باتری ، هیدروژن است که میل انفجاری شدیدی دارد. بنابراین ازمجاورت هرگونه جرقه و یا شعله با آن اکیدا اجتناب کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
مراحل سابمیت مقاله
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI