مروارید پرورشی چیست؟

  پنجشنبه، 26 تیر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
مروارید پرورشی چیست؟
به علت کمیابی و گران بودن مرواریدهای طبیعی, باز هم دست بشر در کار آمد و شروع به تولید مروارید پرورشی نمود. استفاده از واژه بدل برای مرواریدهای پرورشی درست نمیباشد و تنها فرآیند تولید طبیعی مروارید, در شرایطی کنترل شده توسط انسان انجام میگیرد.

می توان گفت که پرطرفدارترین گوهر تمامی ادوار مروارید و یا همتایان مدرن آن یعنی مرواریدهای پرورشی هستند که در طیف رنگی وسیع و متنوعی دیده می شود. شناخته شده ترین رنگ مروارید سفید و کرم (قهوه ای ملایم مایل به زرد) است. سیاه، خاکستری و نقره ای هم نسبتاً رایج می باشند، ولی پالت رنگی مروارید بسیار گسترده است. رنگ اصلی اصولاً با افزودن رنگ های اضافی که رنگ های فرعی نامیده می شوند ، اصلاح می گردند، این رنگ ها معمولاً صورتی (رز)، سبر، بنفش یا آبی هستند.و برخی مرواریدها که پدیده ی رنگین کمانی دارند به نام مروارید درخشان شناخته می شوند.

مرواریدها گنجینه هایی از منابع زمینی مثل رودخانه ها، دریاچه ها، دریاها و اقیانوس ها بوده که همیشه پر از رمز و راز، قدرت، حفظ زندگی هستند. شکل مرواریدها بازگو کننده ی داستان آب ها می باشند. شکل کروی مرواریدها یادآور ماه است. در چین باستان، مردم براین باور بودند که همراه داشتن مروارید آنها را از آتش و اژدهای آتشین محفوظ می دارد. در اروپا مروارید سمبل عفت، پاکدامنی و خلوص است.

برای ساخت گوشواره، انگشتر و آویز مرواریدهای بزرگتر با ظاهر غیر معمول برای طراحان خلاق جواهر بسیار محبوب است. مروارید – طبیعی یا پرورشی – سنگ تولد ماه جون است. سختی مروارید در مقیاس موس چیزی در حدود 5/2 تا 4 بوده و بستگی به سن مروارید، کم آب شدن و یا میزان سفید کردن مروارید در فرآیند پردازش، ضربه پذیری نسبتا خوبی دارند

نکته اصلی و مهم این است که بر خلاف مروارید های طبیعی که انسان هیچ دخالتی ندارددر این نوع هم دخالت و هم مراقبت انسان ها در رشد مرواریدهای پرورشی تاثیر دارد .به این صورت که حلزون های صدف دار اختصاصی برای تولید مروارید پرورشی را تولید می کنند.و برای شروع تولید مروارید، متخصصین یک یا چندین تکه از صدف یا قطعه ای از گوشت سایر نرم تنان را درون هر صدف حلزون قرار می دهند.

این قطعات که در صدف اضافه محسوب می شوند به عنوان محرک عمل کرده و باعث ایجاد مروارید می شود.به این صورت که با مکانیزم دفاعی خود برای محافظت در برابر آنان لایه ای دور اطراف آن تکه اضافه قرار می دهند.و به دنبال آن از صدف ها مراقبت می کنند تا در نهایت مرواریدهای پرورشی به عمل بیایند.این فرایند معمولا 18 ماه طول می کشد اما، بعضی اوقات بعد از هسته گذاری تا 3 سال هم طول می کشد.علاوه بر دخالت انسانی، یکی دیگر از تفاوت های اصلی بین مروارید طبیعی و بسیاری از مرواریدهای پرورشی این است که مقدار هسته های وارده است.آن هسته وارده بر روی وزن و اندازه ی محصولات پرورشی تاثیر می گذارد.باز هم طبق معمول چینی ها نخستین افرادی بودند که در این راه قدم برداشتند.ساختار مرواریدهای پرورشی بسته به نوع هسته اولیه که در درون صدف مروارید جای داده شده است، دارد.

مرواریدهای پرورشی, تماماً از جنس Nacre نبوده و تنها لایه نازکی از این ماده روی مرواریدها وجود دارد. هرچه میزان Nacre در مروارید بیشتر بوده و لایه ضخیم تری بر روی آن ایجاد شده باشد, مرواریدی با جلای بیشتر خواهیم داشت.

رنگ مروارید اغلب سفید بوده, اما گاه به رنگ های صورتی و زرد و سبز و آبی و قهوه ای و سیاه نیز دیده میشود. در آبهاي بسيار شور مرواريدهاي داراي رنگ كرم بسيار فراوان تر از ساير رنگها ديده مي شوند, و مرواريدهاي آبهاي شيرين, تيره تر میباشند.

با توجه به توضیحات مذکور, برای شناسایی و تشخیص مروارید های طبیعی از پرورشی, وزن آنها میتواند راهنما باشد, بطوریکه مرواریدهای پرورشی وزن بیشتری به نسبت مرواریدهای طبیعی دارند و معمولا درشتر از انواع طبیعی ان میباشد. مرواریدهای پرورشی بر حسب میلی متر و مرواریدهای طبیعی بر حسب Grain اندازه گیری می شوند. یک قیراط برابر ۴Grain است.روش دیگر, ساختار داخلی مرواریدها میباشد, و برای تشخیص دو نوع مروارید طبیعی و پرورشی بایستی به ساختار لایه ای و موازی مروارید پرورشی, و ساختار لایه ای دوار و متحدالمرکز مرواریدهای طبیعی دقت نمود.

اما تشخیص تفاوت مروارید طبیعی و کشت شده از هم حتی برای متخصصان هم مشکل است.

مطمئن ترین راه تشخیص این مساله قرار دادن آن ها زیر اشعه ایکس استسوراخ مروارید اصل در دو طرف آن نسبت به مرکز آن عریض تر است و براحتی نمی توان آن سوی سوراخ را دید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان