مشکلات گیربکس یا جعبه دنده خودرو

  سه شنبه، 12 اسفند 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
مشکلات گیربکس یا جعبه دنده خودرو
یکی از علائمی که به ما هشدار می دهد تا به فکر تعویض روغن گیربکس یا واسکازین بیفتیم تغییر رنگ آن به حالت تیره و یا استشمام بوی سوختگی از آن است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، هر خودرویی برای حرکت نیاز به یک عامل تولید کننده نیرو و یک عامل انتقال دهنده آن دارد. تولید کننده نیرو در آن موتور یا پیشرانه است. انتقال دهنده هم سیستمی متشکل از بخش های مختلف است که عمل انتقال نیرو را در کنار هم و به صورت پیوسته انجام می دهند. در حقیقت نیروی تولید شده توسط پیشرانه، باید توسط یک سیستم انتقال دهنده، به چرخ ها منتقل شود.

سه بخش اصلی این سیستم انتقال دهنده شامل کلاچ، جعبه دنده و دیفرانسیل هستند که در میان آنها جعبه دنده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جعبه دنده را اصطلاحا گیربکس هم می گویند. اهمیت این بخش از خودرو می تواند در حد موتور یا مولد نیرو محسوب شود. تعمیرات آن نیاز به تخصص بالایی دارد و توجه به حفظ سلامت آن نیز در اولویت های نگهداری اصولی از خودرو است.

مشکلاتی که ممکن است مربوط به گیربکس یا جعبه دنده باشد

کندی شتاب در خودرو:

کند بودن شتاب در خودرو یکی از علائمی است که ممکن است ما را به سمت بسیاری از قطعات اتومبیل متوجه کند. اما در بعضی موارد هم شاید مشکل از گیربکس یا جعبه دنده باشد. پس آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل از این قسمت نیست.

لرزش خودرو در هنگام تعویض دنده:

این مورد اکثراً در خودروهایی با دنده ی اتوماتیک اتفاق می افتد و نشان دهنده ی مشکل در عوض کردن دنده و گیربکس یا جعبه دنده خودرو است؛ که توسط افراد خبره باید بررسی شود.

افزایش یافتن دور موتور به صورت غیرطبیعی:

اگر با چنین مشکلی در خودرو خود مواجه شدید به احتمال خیلی زیاد مربوط به گیربکس است که چرخ دنده ها دچار لغزش می شوند، پس نیاز است به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

نشتی واسکازین یا روغن گیربکس:

اگر واسکازین دچار نشتی شود می تواند منجر به افزایش اصطکاک در بین قطعات شود و فرسودگی زود هنگام آنها را به دنبال داشته باشد. در واقع نشتی در واسکازین مشکلات بسیار جدی و حتمی را به دنبال خواهد داشت، پس ساده از آن عبور نکنید.

سرویس کردن به موقع گیربکس یا جعبه دنده:

چون روغن گیربکس مانند روغن موتور پس از استفاده ی دراز مدت آلوده شده و به خاطر فشار و دمای بالا خاصیت خود را از دست می دهد؛ باید به موقع نسبت به تعویض آن در جعبه دنده اقدام کنید. با اینکه اغلب قسمت های داخلی جعبه دنده ی اتومات از فولاد و یا چدن ساخته شده ولی با وجود مقاومت زیاد، کم کم و به مرور زمان ممکن است دچار خوردگی و آسیب دیدگی شود.

همان طور که می دانید برای جلوگیری از این صدمات و برای روان سازی در حرکت قسمت ها و اجزای مختلف گیربکس یا جعبه دنده از روغن استفاده می شود. پس برای سالم ماندن همین قطعات و درست کار کردن آنها باید نسبت به سرویس و تعویض قطعات و یا روغن گیربکس به موقع اقدام کنید.

روغن گیربکس یا همان واسکازین را معمولاً باید بعد از طی مسافت تقریبا سی هزار کیلومتر تعویض کنید ولی در بعضی موارد کار کرد توصیه شده برای انجام سرویس های دوره ای برای گیربکس اتومات را بین ۲۰ هزار تا ۴۵ هزار کیلومتر در نظر گرفته اند.

اما این قانون ثابت و غیر قابل تغییر نیست و شاید لازم باشد که در صورت مشاهده ی علائمی مانند دشواری در تعویض دنده، تعویض دنده با صداهای ناهنجار، و… روغن گیربکس را زودتر تعویض کنید. در واقع تعویض روغن و سرویس قطعات بستگی به شرایطی است که در آن رانندگی می کنید.

یکی از علائمی که به ما هشدار می دهد تا به فکر تعویض روغن گیربکس یا واسکازین بیفتیم تغییر رنگ آن به حالت تیره و یا استشمام بوی سوختگی از آن است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان