ساعدنیوز
ساعدنیوز

مراقبه چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

  پنجشنبه، 13 بهمن 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
مراقبه چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
مراقبه برای رسیدن به تمرکز انجام می‌شود و به عبارتی همان مراقبت از روح و روان است. در ادامه پیرامون مراقبه بحث می کنیم.

شاید اکثر شما دوستان با شنیدن کلمه مراقبه به یاد حالتی در یوگا بیفتید که فرد در وضعیت چهار زانو با کمری صاف و چشمان بسته نشسته ، اما در اصل ، این تمرینی است که رابطه تنگاتنگی با زندگی ما دارد . ریشه مراقبه از مراقبت به معنای مواظبت از افکار , اعمال , گفتار ، دیدار ، شنیدار می باشد.خیلی از افراد زمانی که پا در عرصه عرفان و خودشناسی میگذارند ، در ذهن فکر میکنند که باید به معبدی و یا در کوهستان ها و یا یک مکان معنوی پا بگذارند، تا هنر مراقبه و خودشناسی را بیاموزند. اما در حقیقت معنی مراقبه کردن ، همان هنر زندگیست ، هنر پذیرش و تسلیم ، هنر رها کردن و عدم کنترل گری ، هنر ایمان به نور هستی و شعور هستی ست . درک یگانگی همه چیز در هستی ست . تعریف مراقبه کردن یعنی عدم دوگانگی نسبت به اتفاقات پیرامون خود ، یعنی عدم برچسب زدن بر پدیده ها ، و به خوب یا بد تقسیم نکردن آن ها.

مراقبه چیست؟

امروزه باتوجه به افزایش دغدغه ها و مشکلات لازم است که علاوه بر توجه به سلامت جسم، به سلامت روح و ذهن نیز توجه کرد. مراقبه مجموعه ای از فعالیت های فیزیکی و ذهنی برای آرام ساختن جسم و روان و افزایش تمرکز است؛ می توان آن را تمرینی برای مغز دانست. تفکر و درک ما از زندگی و وقایع اتفاق افتاده در طول زندگی مان به شکل گیری ساختار فیزیکی مغز کمک می کند تا بتواند مشکلاتی که با آن روبه رو می شود را به راحتی حل کند.
جالب است بدانید در تحقیقاتی که دانشمندان با استفاده از فناوری اف ام آر آی (fMRI)، درباره مراقبه داشته اند به اطلاعات دقیق و مهمی درباره اتفاقاتی که با انجام مراقبه در مغز می افتد و تأثیرات آن بر مغز دست یافتند. با انجام مراقبه، مغز پردازش سریع و فعال اطلاعات را که همیشه در حال انجام است متوقف کرده و شروع به کاهش عملیات پردازش اطلاعات در مغز می کند. در صورتی که قبلا مراقبه انجام نداده باشیم پس از ۲۰ دقیقه این تغییرات خود را نشان می دهد. در علوم اعصاب انعطاف پذیری مغز بار ها به اثبات رسیده است. انعطاف پذیری مغز چگونگی تغییر مغز و سازگار شدن آن با الگو های فکری، محیطی و تجربیات را تعریف و توصیف می کند.

مراقبه از چه طریقی روی مغز تاثیر می گذارد؟

در طی انجام مراقبه چند قسمت از مغز گرایش به خاموشی پیدا می کند و از فعالیت سریع آن ها کاسته می شود. یکی از این نواحی مغز، لوب پیشانی است. لوب پیشانی را می توان یکی از مهم ترین و تکامل یافته ترین بخش های مغز، استدلال، برنامه ریزی و خودآگاهی نامید. در طی انجام مراقبه، این قسمت گرایش زیادی به خاموشی پیدا می کند.یکی دیگر از قسمت های مغز که در طی مراقبه تاثیراتی را می پذیرد، لوب آهیانه ای است. این قسمت از مغز، مسئول پردازش اطلاعات حسی درباره ی دنیای اطراف است و همچنین جهت یابی در فضا و زمان را تشخیص می دهد. در طی انجام مراقبه، این قسمت از مغز هم به حالت انفعال می رود.

قسمتی در مغز وجود دارد به نام تالاموس، که به آن می توان لقب «دروازه بان عواطف» داد. تالاموس یا نهنج با هدایت برخی داده های احساسی به اعماق مغز، مانع ورود سیگنال های دیگر به این مسیر می شود. مراقبه این سیگنال ها را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.آخرین بخشی مغز که در هنگام مراقبه بیشترین تاثیراث روی آن گذاشته می شود، ساخت شبکه ای است که به عنوان «نگهبان مغز» فعالیت می کند و مغز را آماده ی پاسخگویی نگه می دارد. در هنگام انجام مراقبه تاثیرات واضحی را روی این بخش می توان مشاهده کرد، به طوری که شدت سیگنال های انگیختگی را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد.

مراقبه

تفاوت مراقبه با مدیتیشن

حتما تا به حال متوجه شده اید که همراه لفظ مراقبه از مدیتیشن نیز استفاده می شود. اینکه مراقبه را با مدیتیشن یکی می دانند، به خاطر نزدیک بودن معنای این دو لفظ است نه یکی بودن معنا و مفهوم آن. برای روشن کردن مفاهیم این دو کلمه لازم است تا با توجه به معنای تمرکز با مدیتیشن و مراقبه بیشتر آشنا شویم.

مدیتیشن (Meditation)

به معنای تلاش برای رسیدن به وضعیتی آرام و تأثیر پذیر در ذهن و بدن است. با ریلکس کردن جسم و بعد از آن خالی کردن فکر از مسائل پیرامون، دغدغه ها و فکر مشغولی ها می توان به این حالت ایده آل دست یافت. انجام مدیتیشن به خاطر دلایل متفاوتی صورت می گیرد که می توان از مهم ترین دلایل انجام آن به کم کردن تنش و استرس های روزانه اشاره کرد. می توان گفت، نقطه مقابل مدیتیشن، تمرکز (Concentration) است. در تمرکز کردن تلاش بر این است تا ذهن را مجبور کنیم فکر، رویا و یا تصویری را در خود نگه داشته و روی آن قفل کند، به گونه ای که این امر باعث شود ذهن از جسم و محیط اطراف دور شود. در صورتی که در مدیتیشن سعی در این است تا افکار، دغدغه ها و هر آنچه در ذهن است را از آن خارج کنیم.

مراقبه (Contemplation)

حد وسط تمرکز و مدیتیشن است. از نظر ذهنی و جسمی نه مانند مدیتیشن راحت و تأثیرپذیر است و نه مانند تمرکز سخت و طاقت فرساست. مراقبه جهت دادن ذهن در مسیری خاص و بطور پیوسته فکر کردن و پرداختن به نوعی ایده، احساس و فکر است؛ آن هم در شرایط آرام و راحت. در مراقبه فرد ذهن را به روی یک چیز محدود و متمرکز نمی کند و یا آن را آنقدر رها نمی کند تا ذهن از هر چیزی خالی شود بلکه به ذهن اجازه آزادانه فعالیت کردن را می دهد و هر زمان که ذهن منحرف شد آن را باز می گرداند. این حالت باعث توسعه و پیشرفت نیروی تخیل می شود که می توان آن را از نقاط قوت مراقبه دانست.

شرایط انجام مراقبه

شما به راحتی قادر خواهید بود در خانه و هر زمانی که خودتان نیاز دارید، در هر لحظه از شبانه روز، این کار را انجام دهید. برای انجام مراقبه هیچ محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد و فرد می تواند در هر ساعت از شبانه روز که وقت آزاد دارد و در هر مکانی که در آن احساس آرامش می کند و مناسب سلامت جسمی و وضعیت ذهنی است تمرینات مراقبه را انجام دهد. مهمترین نکته ای که افراد باید به آن توجه کنند این است که حتما تمرینات خود را زیر نظر مربیان باتجربه انجام دهند؛ به خصوص افرادی که تازه کار هستند. طبق توصیه اساتید این رشته، بهترین زمان مراقبه قبل از طلوع و قبل از غروب خورشید است، زیرا در این زمان طبیعت در بالاترین و بهترین سطح انرژی قرار دارد و بهتر می توان انرژی زیادی را جذب کرد.

فواید مراقبه

انجام مراقبه تأثیرات مثبتی بر روی روح و جسم فرد دارد و باعث بهبود سلامتی ذهن و جسم می شود. طی آزمایش های انجام شده پزشکان به تأثیرات مثبت مراقبه بر بدن پی برده اند که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

  1. افزایش عملکرد ذهنی و تمرکز: مراقبه تمرینی است برای بهبود بخشیدن به تمرکز حواس که با انجام منظم آن، یک تأثیر پایدار خواهد داشت.
  2. تقویت و بهبود عملکرد حافظه: یکی از نتایج مراقبه بهبود عملکرد حافظه و بازیابی سریع آن است. افرادی که مراقبه انجام می دهند می توانند عواملی که باعث حواس پرتی آنان می شود را نادیده گرفته و حقایق و مطالب جدید را سریع تر یاد بگیرند. آنان توانایی بالایی در یادآوری مسائل پیدا می کنند.
  3. مبارزه با استرس و اضطراب: بخشی در مغز به نام «پریفرونتال کورتکس یا مرکز من» (Me Center) وجود دارد که اطلاعات و تجربیاتمان را پردازش می کند؛ مسیر های عصبی که از قسمت های ترس و حس های بدنی منشعب می شود در این قسمت بسیار قوی هستند. زمانی که احساس ترس یا ناراحتی داریم یک واکنش قوی در بخش Me Center به وجود می آید و ما احساس ترس یا در معرض خطر قرار گرفتن می کنیم. به هنگام مراقبه این ارتباطات عصبی ضعیف می شود در نتیجه به احساس ترس و پیام های منفی که به Me Center انتقال می یابد، واکنش شدید نشان نمی دهیم و استدلال بهتری از شرایط پیدا می کنیم.
  4. پیشگیری از افسردگی و تقویت احساسات مثبت در فرد مانند حس خوشبخیتی، همدردی، خلاقیت: با مراقبه میزان ماده خاکستری مغز افزایش می یابد و این امر سبب می شود احساسات مثبت و تمرکز فرد افزایش یابد. همچنین اثرات سالخوردگی را بر این ماده کاهش داده و باعث کندتر شدن فرآیند زوال مغز می شود.
  5. جلوگیری از اضافه وزن و رسیدن به تناسب اندام
  6. بهتر کردن کیفیت خواب
  7. کاهش درد و انواع سردرد

معایب مراقبه

باید توجه داشت هر چیزی در صورتی که درست و اصولی انجام نشود، قطعا مضرات و اثرات منفی نیز به دنبال خواهد داشت؛ به خصوص برای کسانی که به تنهایی مراقبه را انجام داده و از مشورت مربیان و اساتید خبره استفاده نمی کنند. منظور از اثرات منفی چیز هایی است که باعث می شود زندگی فرد در مدت طولانی مختل شده و فرد را از زندگی عادی دور کند.

  1. تحقیقات انجام شده نشان می دهد افراد افسرده با مراقبه حالشان بدتر شده و بیشتر درونگرا می شوند. این افراد اگر علاقه به انجام مراقبه دارند می توانند از نوع شادی زای آن استفاده کرده و از مراقبه هایی که باعث سکون شده و بیشتر آن ها را به عالم درونی می برد دوری کنند.
  2. حس بی خیالی و پوچی از دیگر اثرات منفی مراقبه است که امکان دارد بر روی فرد تأثیر بگذارد.
  3. عده ای هم ممکن است وقتی در حال انجام مراقبه هستند با خاطرات و تجربه های تلخ خود روبه رو شوند و به جای آن که نظاره گر باشند، شروع به سرکوب احساسات خود کنند. سرکوب کردن احساسات منفی باعث از بین رفتن آن ها نمی شود بلکه به ایجاد و تشدید افسردگی کمک می کند.
  4. تنبلی از دیگر مشکلاتی است که ممکن است بر اثر مراقبه های طولانی پیش بیاید و فرد را به یک جا نشستن و سکون عادت می دهد.
  5. از دیگر مشکلاتی که ممکن است مراقبه برای فرد به وجود بیاورد، عدم دلبستگی به هر چیز یا هر کسی است.
  6. به وجود آمدن بی خوابی در فرد
  7. ایجاد تنش و اضطراب در فرد
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (457 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (347 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (278 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (196 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (196 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (106 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (66 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (57 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (52 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (46 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (43 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (41 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس خوشحالی به سبک امیرمحمد یزدانی ستاره کشتی ایرانی بعد از شکست رقیب/ همیشه بدرخشی قهرمان +فیلم سیلی محکم عسل بدیعی به صورت رامتین پناهی، صفی‌الدوله سریال گیلدخت/ خیلی حرص من را درآوردی+عکس تصویری از 2 قلوهای بامزه و کیوت مجید صالحی بازیگر خوش اخلاق سینما و تلویزیون/خدا حفظشون کنه نگاهی به طراحی خلاقانه ماکت فیگور علی دایی /چه بامزه ساخته شده +عکس سورپرایز علی دایی توسط مردم عادی در روز تولدش/ چه خوشحال شد اسطوره +فیلم رونمایی رضا گلزار از برادرزاده ناز و بانمکش/ ماشاءالله خانوم کوچولو چقدر خوشگل و ماهه+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز خانه مجتبی میرزاجانپور والیبالیست نامی کشورمان/ حیاط نگو باگو بهشت بگو +عکس فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم تغییر چهره هوش پران هیوبوی سریال افسانه جومونگ بعد از 18 سال+عکس نگاهی به ماشین آنتیک و هوش پران شهاب حسینی/ سوپراستار ایران عاشق این کادیلاک خفن است+ویدیو خلاقیت یک ساله چند زندانی به ظاهر باهوش برای فرار از زندان حماسه ساز شد/ خسته نباشین واقعا+ویدیو رونمایی از شوهر باکلاس و خوشتیپ فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس رونمایی از تیپ و استایل شیک و امروزی مجید یاسر؛ بهنام سریال نون خ/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست+عکس جشن تولد ساده و خلوت ماشاالله وروایی، عمو کاووس 74 ساله سریال نون خ در گوشه شیک خونه‌اش+عکس رونمایی از عجیب الخلقه‌ترین سگ های دنیا/ از موهای کراتینه شده تا پوست ماکارونی شکل+عکس رونمایی از شغل دوم و باکلاس ابوالفضل پورعرب، حشمت سریال شهرزاد+عکس تصاویری از چیدمان دکورهای خاص خانه بهرام رادان و مینا مختاری و آینه چشم نواز روی دیوار/ چای در کنار این دسته گل زیبا قطعا لذت بخشه! ایده تاثیرگذار یک راننده تاکسی برای بهتر کردن حال مسافرها/ چقدر خوش بحال مسافرهاشه! ماجرا عاشق شدن سوسن پرور روی پشت بام خانه/ رفته تیرچراغ برق رو بترکونه عاشق شده🤣 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس ویدئو وحشتناکی از غارت گنجینه ارزشمند جیرفت در جنوب کرمان/ گنجینه ای که بدست قاچاقچیان از وطن ما خارج شد برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (ویدئو) روش‌های نوین محسن تنابنده، نقی سریال "پایتخت" برای انتخاب بازیگر / تو دستشویی رحمان و رحیم رو انتخاب کرد 😂 (عکس) صندلی خاص بهاره افشاری، بیتای سریال "فاصله ها"، که برادرش واسش طراحی کرده/ بیشتر تخت پادشاهی مدرنه عکس خانواده 3 نفره حدیث میرامینی در کنار همسر و پسر بانمکش/ چه ژستی هم گرفتن😎 (عکس) خواهر ناز رحمان و رحیم سریال پایتخت / موهاش مثل داداشاش فرفریه! عکس تازه منتشر شده از نعیمه نظام دوست در کنار سه خواهر و مادرش/ هرسه خواهر کپی همند، فقط نعیمه شبیه هیچکدوم نیستا 7 عکس مشهور از لحظه دلخراش اعدام در طول تاریخ با شیوه های متفاوت/ میدانید علت اعدام این افراد چه بود؟ (ویدئو) لحظه اشکبار خداحافظی شهاب حسینی و هانده ارچل در سینمایی "مست عشق"/ سکانس فیلم (ویدئو) ایده غافلگیرکننده عروس و داماد جوان، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرد😔/ اگه دلشو نداری، نبین! (عکس قدیمی) تغییر جنسیت اولین پسر ایرانی رسانه ای شد آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند خلاقیت تحسین برانگیز یک خانم معلم دلسوز برای دانش آموز بیمارش/ دست مریزاد واقعا+عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند یک خبر خوش برای کنکوری هایی که در سیل گیر کردند اولین تصاویر از دانشجویان پزشکی دارالفنون در دوران قاجار/ تدریس عملی در خانه بیماران انجام می‌شد! آوازخوانی زیبا و دلنشین منوچهر هادی برای دخترش/ حواشی داغ امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم