مردان بعد از پدر شدن چه تغییری می کنند؟

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
مردان بعد از پدر شدن چه تغییری می کنند؟
بسیاری از افراد بر این باورند که تولد کودک هیچ تغییری برای پدران ایجاد نمی کند و تنها تغییراتی در بدن زنان ایجاد می شود، اما هرگز اینگونه نیست و مردان بعد از بچه دار شدن دچار تغییرات رفتاری و جسمی می شوند. ما در ادامه مطلب این تغییرات را بررسی می کنیم.

نواسانت روحی و هورمونی، استرس و ده ها تغییر غیر منتظره در بدن ؛ این ها تغییراتی هستند که بارداری و زایمان بر زندگی یک زن می گذارد. برخی اعتقاد دارند که با تولد کودکان تغییری در روند زندگی پدران ایجاد نمی شود زیرا آن ها نوزادان را به دنیا نمی آورند اما با این حال مطالعات نشان داده اند پدران هنگامی که اولین بار فرزند تازه متولد شده خود را می بینند، دچار تغییرات هورمونی ، عصبی و رفتاری می شوند. در این بخش، قرار است بدانیم که بدن و ذهن مردان در دوران بارداری شریک زندگی خود و بعد از زایمان او چه تغییری خواهد کرد.

معمولا اغلب افراد مادر و نوزاد تازه به دنیا آمده را می بینند، اما پدرها هم حس ها و تجربه های متفاوت و عجیب غریبی را از سر می گذرانند.در رابطه با احساسات مردان بعد پدر شدن میتوان گفت که تقریبا هر مردی که تازه پدر شده، کمی بعد از اینکه بچه به دنیا می آید، با یک ضربه شدید چشمانش به روی واقعیت باز می شود: او یک پدر است با مسئولیت های جدید، فشارهای تازه و انتظارات نویی که باید با آن ها زندگی کند.برای بعضی این تکان اساسی، خیلی زود نمایان می شود، درست قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنند! اما ممکن است دیگران تا چند روز با واقعیت برخورد جدی نداشته باشند.به هر حال دیر یا زود همه ما خواهیم فهمید که زندگی مان برای همیشه تغییر کرده.

مردان بعد از بچه دار شدن

تغییرات رفتار و جسمی مردان بعد از بچه دار شدن

بارداری و زایمان تغییرات فیزیکی و روانی زیادی در تازه مادرها ایجاد می کند اما معلوم شده مردان هم بعد از پدر شدن می توانند تغییرات بدنی و روانی را تجربه کنند. وقوع نوسانات هورمونی و عاطفی، احساس علاقه ی شدید به نوزاد خود، اضطراب و افسردگی و حتی تجربه ی علائم بارداری – شاید باور نکردنی به نظر برسد اما این چیزی است که در بسیاری از مردان بعد از به دنیا آمدن فرزندشان رخ می دهد.در ادامه می خواهیم ببینیم چه تغییراتی ممکن است در بدن و ذهن مردان بعد از پدر شدن شان رخ دهد.

1. سطح تستوسترون کاهش می یابد

تستوسترون هورمونی مردانه است که وظیفه توسعه عملکرد های تولید مثل مردان و ایجاد انگیزه در مردان برای یافتن شریک زندگی را دارد و مطالعات به عمل آمده، نشان می دهند مردانی که دارای سطح تستوسترون بالایی هستند برای خانم ها جذاب تر هستند و با این حال به نظر می رسد که سطح هورمون تستوسترون در مردانی که به تازگی پدر شده اند تا 34% کاهش می یابد. دانشمندان بر این باورند که دلیل این کاهش سطح هورمون به این خاطر است مردانی که به تازگی پدر شده اند ، تمرکز بیشتری بر روی خانواده خود دارند و به دنبال داشتن جذابیت برای جنس مخالف نیستند و علاوه بر این هرچه سطح هورمون تستوسترون در پدران کمتر باشد ، علاقه و میل پدران به فرزندانشان بیشتر است و بیشتر در مراقبت و نگهداری از کودکان کمک خواهند کرد.

2. سطح اوکسی توسین افزایش می یابد

دانشمندان ارتباط بین مشارکت یک مرد که به تازگی پدر شده است را در فعالیت های فرزند داری با سطح هورمون آن ها بررسی کردند و به نتایج جالبی دست یافتند. آن دسته از پدرانی که به طور فعال با فرزندان خود بازی می کردند ، در مقایسه با آن دسته از پدرانی که کمتر با فرزند خود وقت می گذراندند از سطح اکسی توسین بیشتری برخوردار بودند. اکسی توسین هورمونی است که وظیفه ایجاد آرامش ، عشق و احساسات مثبت و پیوند شدید بین افراد را بر عهده دارد و به طور طبیعی در زنانی که به تازگی مادر شده اند ، در طول بارداری و بعد از زایمان افزایش می یابد.

پدر و نوزاد

3. مغز پدرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند نیز تغییراتی خواهد داشت

مطالعات مربوط به اِم آر آی 16 مرد و زنی که به تازگی پدر و مادر شده بودند نشان می دهد که :همان تغییراتی که در مغز زنان ایجاد می شود، در مغز مردان نیز ایجاد خواهد شد. مناطق مغزی مرتبط با دلبستگی ، همدلی و توانایی برقراری ارتباط با کودک بین هفته 12 تا 16 بارداری ، ماده خاکستری و سفید بیشتری نسبت به ابتدا بارداری داشت و دانشمندان بر این باورند که این تغییرات ساختار مغز، شیوه رشد مغزی پدر و مادر را در طی دوره بارداری نشان می دهد.پزشکان با توجه به این آزمایشات باور دارند که مغز مردانی که قرار است به زودی صاحب فرزند شوند سعی می کند نسبت به توانایی ارتباط برقرار کردن با فرزند خود اطمینان حاصل کند ، حتی با این وجود که خودش کودک را به دنیا نخواهد آورد.

4. مردان حتی ممکن است دچار افسردگی بعد از زایمان شوند

افسردگی پس از زایمان نوعی اختلال خلقی است که در اثر بارداری و زایمان ایجاد می شود و معمولا شامل غم ، نا امیدی ، اضطراب و تحریک پذیری می شود و محققان معتقدند که افسردگی پس از زایمان فقط مربوط به زنان نیست و مطالعات انجام شده نشان می دهند که حدود 10% از مردانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند ، افسردگی بعد از زایمان را تجربه می کنند و این امر ممکن است بر اثر پایین آمدن سطح هورمون تستوسترون باشد که در بالا توضیح دادیم. تستوسترون پایین ممکن است باعث ایجاد بی حالی و بی علاقگی در انجام فعالیت های لذت بخش در مردان شود.جالب است که بدانید زنانی که همسرانشان دچار کاهش سطح تستوسترون می شوند ، کمتر علائم افسردگی بعد از زایمان را از خود نشان می دهند و به نظر می رسد پدرانی که سطح تستوسترون پایینی دارند ، از همسران خود حمایت عاطفی بیشتری می کنند و در فرزند داری به آن ها کمک خواهند کرد و به همین دلیل احتمال افسردگی همسرانشان را کاهش می دهند.

5. مردان حتی ممکن است در دوره ی بارداری همسرشان، خود هم علائم بارداری را تجربه کنند

تنها پس از به دنیا آمدن فرزند نیست که تغییراتی در بدن مردان رخ می دهد. مردان در زمان بارداری همسرشان می توانند علائم مرتبط با بارداری مثل تهوع، تغییر اشتها، نفخ و پشت درد را تجربه کنند. به این پدیده «بارداری سمپاتیک» یا «کوواد» گفته می شود. این حالت رسماً به عنوان یک مورد پزشکی شناخته نمی شود، اما این علائم ممکن است بین پدران آینده شایع باشد.

۶. مردان می توانند فشار عاطفی زیادی را تجربه کنند

مسئولیت های فرزند پروری می تواند اضطراب و نگرانی زیادی در تازه پدر ها ایجاد کند، اما خطرناک ترین بخش این مسأله آن است که ممکن است مردان احساس کنند نمی توانند از کسی کمک بخواهند. تازه پدر ها اغلب تصور می کنند درخواست آن ها برای حمایت و کمک می تواند توجه ها را از نیاز های تازه مادر ها که به عقیده ی آن ها از اهمیت بیشتری برخوردار است، کمک کند. تازه پدر ها می توانند فشار جسمی و عاطفی عظیمی را تجربه کنند، اما معمولاً توجه ها را به شریک زندگی شان معطوف می کنند.به همین دلیل است که برای هم پدر و هم مادر بسیار مهم است که با یکدیگر وقت بگذرانند و درباره ی آنچه که با آمدن فرزندشان در حال تجربه ی آن هستند با یکدیگر صحبت کنند. این بار سنگین را با یکدیگر نصف کنید و فراموش نکنید که گاهی یک گفتگوی صادقانه با شریک زندگی تان می تواند معجزه کند.

نحوه برقراری ارتباط با نوزاد

شاید چیزی که در ذهن شما نقش گرفته باشد، این باشد که چگونه می توانم با نوزادم ارتباط برقرار کنم. چگونه با او صحبت کنم، چه بگویم و … . در ادامه ما یک سری راهنمایی را برای نشان دادن مسیر ایفای نقش پدری در تربیت و نگهداری از فرزند، آورده ایم. اگر صدای گریه نوزادتان را شنیدید، بلافاصله به طرف او بروید و با او صحبت کنید. همچنین می توانید برای او زیر لب لالایی یا آواز بخوانید. صدای شما به او آرامش می دهد.

شما علاوه بر نقش در تربیت فرزند، در نگهداری از او نیز، باید نقش خود را ایفا کنید. برای مثال برای تعویض پوشک فرزندتان به همسرتان کمک کنید. همچنین اگر نوزادتان با بطری شیر، تغذیه می شود، در آماده کردن بطری شیر و دادن شیر به او، به همسرتان کمک کنید.وقتی نوزادتان ناآرام است یا هر زمان دیگری، او را نزدیک به سینه نگه دارید. سپس به آرامی و با یک ریتم مشخص تکان دهید. او رفته رفته به ریتم تکان دادن شما عادت خواهد کرد و ارتباطش با شما قوی تر و عمیق تر خواهد شد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (57 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (41 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (39 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (26 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!