مشخصات و امکانات خودروی شاهین پلاس

  چهارشنبه، 31 خرداد 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
مشخصات و امکانات خودروی شاهین پلاس
شاهین پلاس به عنوان باکیفیت‌ترین و بهترین محصول سایپا در مراسم رونمایی از خط تولید پیشرانه جدید سایپا در کارخانه مگاموتورز رونمایی شد. در ادامه با مشخصات این خودرو آشنا می شویم.

سایپا شاهین پلاس با موتور ME16 از شهریور ماه امسال وارد تولید انبوه می‌شود. این سدان سایپا قرار است برای اولین‌بار از موتوری استفاده کند که 16 سوپاپه است و قدرتی بیشتر از شاهین G تولید می‌کند. اما از سامانه توربوشارژ در این موتور جدید خبری نیست.

مشخصات فنی شاهین پلاس

پیشرانه شاهین پلاس 1.6 لیتر حجم دارد و با چیدمان 4 سیلندر و 16 سوپاپ تولید می‌شود. این پیشرانه فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی را دارد و به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو 5 را به دست آورده است. نسل جدید دینام‌ها و پمپ روغن هم برای ME16 استفاده شده و در نهایت می‌بینیم که شاهین پلاس قدرت 115 اسب بخار را با گشتاور 147 نیوتن متر دارد. همچنین جعبه دنده 5 سرعته دستی 5F18 توان را به چرخ‌های جلوی شاهین PLUS دنده دستی می‌رساند و در نسخه اتوماتیک، جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک DAE وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.

شاهین PLUS در تیپ‌های دنده دستی و اتوماتیک به امکاناتی مانند سانروف، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه‌های تاشو برقی، سنسور فشار باد تایرها، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا و… مجهز است. در نمونه فول آپشن شاهین پلاس امکاناتی مانند کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی جدید، شیشه‌های دودی عقب و… دیده می‌شود.

پیشرانه تی و5 پلاس و گیربکس شش سرعته اتوماتیک AT روی نسخه گران‌تر سایپا شاهین اتوماتیک نصب خواهد شد و نسخه مجهز به گیربکس سی وی تی نیز با همان موتور ام 15 توربو به عنوان تیپ ارزان‌تر شاهین اتوماتیک در سبد محصولات سایپا جا خواهد گرفت. این پیشرانه قادر است توانی در حد 113 اسب بخار و 144 نیوتن متر گشتاور ارائه دهد و آن را از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور به سمت محور جلو هدایت کند. بنابراین توقع داریم که قوای فنی شاهین tu5 پلاس در مقایسه با مدل قبلی چندان تغییر نکند. زیرا توان موتور ام 15 توربو هم تقریباً در همین محدوده است. این پیشرانه علاوه‌بر قدرت بالاتر، استهلاک پایین‌تری نیز نسبت به پیشرانه M15T خواهد داشت. چرا که ME16 تنفس طبیعی بوده اما M15T توربوشارژ است و با بنزین بی‌کیفیت داخلی خیلی زودتر از انتظار مستهلک می‌شود.

 شاهین پلاس

مشخصات کلی شاهین پلاس

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

1.6 لیتر

سیلندر / سوپاپ

4 / 16

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

115 اسب بخار

گشتاور

147 نیوتن.متر

گیربکس

5 سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

12.5 ثانیه

سرعت

—–

مصرف سوخت

6.6 لیتر در 100 کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5

فرمان

برقی

بدنه

سدان جمع و جور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت های شاهین پلاس

طول

4446 میلیمتر

عرض

1771 میلیمتر

ارتفاع

1490 میلیمتر

فاصله محورها

2650 میلیمتر

وزن خالص

—–

تعداد سرنشین

5 نفر

ظرفیت صندوق عقب

420 لیتر

حجم مخزن سوخت

47 لیتر

قطر رینگ

15 اینچ

آپشن ها و امکانات شاهین پلاس

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتوهلد

ندارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین 360 درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری شاهین پلاس

این خودرو تقریباً تفاوتی با شاهین قبلی ندارد. البته به احتمال قوی، نسخه‌هایی که تحویل مشتریان می‌شود، رینگ‌هایی متفاوت با شاهین قبلی خواهد داشت. وقتی که برای اولین‌بار خودروی شاهین پلاس را از نزدیک می‌بینید، متوجه ظاهر جذاب‌تر و به‌روزتر آن نسبت به سایر خودروهای داخلی می‌شوید. طراحی خمیده‌تر بدنه نسبت به رقبایی همچون دنا پلاس و تارا، ظاهری دلنشین‌تر به شاهین می‌دهد. چراغ‌های اسپرت جلو و عقب همراه با سپرهای سه‌بعدی زیبایی که زیر این چراغ‌ها قرار گرفته، ظاهر این خودرو را نسبت به سایر رقبا جذاب‌تر و به‌روزتر نشان می‌دهد. آینه‌های جانبی نسبتاً بزرگ، فضای دید مناسبی را نسبت به قسمت‌های پشتی خودرو می‌دهد.

 شاهین پلاس

طراحی داخلی شاهین پلاس

طراحی کابین شاهین و شاهین پلاس نسبت به بقیه محصولات شرکت سایپا از زیبایی نسبی برخوردار است. فرمان زیبا با دوخت چرم و دکمه‌های کنترلی روی آن و نمایشگری اندازه متوسط با اولین ورود به کابین توجه راننده را به خود جلب می‌کند.

بنا بر اعلام سایپا، داخل کابین شاهین پلاس با نسخه قبلی تفاوت‌هایی خواهد داشت اما نسخه‌ای که از این خودروها در مگاموتور رونمایی شد، داخل کابین شاهین پلاس تقریباً هیچ تفاوتی با نسخه قبلی ندارد. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که تریم داخلی و کیفیت متریال استفاده شده در نسخه شاهین پلاس، در رده بالاتری نسبت شاهین معمولی قرار می‌گیرد. فضای داخلی شاهین برای چهار نفر کاملاً مناسب است همچنین صندوق عقب 420 لیتری آن، برای مسافرت‌های خانوادگی و جابه‌جایی وسیله‌ها، قابل قبول است.

 شاهین پلاس

سخن پایانی

مهمترین رقیب شاهین پلاس در حال حاضر، خودروی تارا در نسخه‌های دستی و اتوماتیک خواهد بود و محصولاتی مثل دنا پلاس نیز می‌توانند رقیب محصول جدید سایپا محسوب شوند. با توجه به افزوده شدن امکانات جدید و مهم‌تر از آن استفاده از موتور قوی‌تر در این خودرو، به نظر ما شاهین پلاس اگر با قیمت منطقی روانه بازار شود، می‌تواند جایگاه مهمی در کلاس خودروهای پرفروش داخلی برای خود فراهم کند و به اهدافی که سایپا برای آن تعیین کرده است، برسد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (219 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (150 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (38 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
از فحاشی به ایرانیان مقیم خارج پای صندوق های رای تا واکنش مردم به دو مرحله‌ای شدن انتخابات در حواشی داغ امروز یکشنبه 10 تیر 1403
وزیر علوم: علم قابل خرید و فروش نیست، ما به علم عنکبوتی اعتقاد نداریم
پیام پزشکیان خطاب به زنان و دختران ایرانی بعد از اعلام نتایج انتخابات
بار مسکن از چه زمانی روی دوش مردم سنگین شد؟
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند