دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی آمپی سیلین+سولباکتام 

چهارشنبه، 13 اردیبهشت 1402
آمپی سیلین+ سولباکتام در پیشگیری ایجاد عفونت در زخم کاربرد دارد. در این مطلب میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی آمپی سیلین+ سولباکتام بررسی می‌شود. همراه ساعدنیوز باشید.

پادزیست یا آنتی‌بیوتیک به‌صورت کلی فراورده یا ماده‌ای است که از یک میکروارگانیسم تولید یا از آن گرفته می‌شود و میکروارگانیسم‌های دیگر را از میان می‌برد یا مانع رشد آن‌ها می‌شود. آنتی‌بیوتیک یک زیست‌کش است. اما در کاربرد معمول‌تر این تعریف شامل گونه‌های صناعی آنتی‌بیوتیک‌ها همچون سولفونامیدها و کینولون‌ها می‌شود. گونه‌های مختلف آنتی‌بیوتیک‌ها از لحاظ ویژگی‌های شیمیایی، فیزیکی، داروشناسی، دامنهٔ ضدمیکروبی و سازوکار کارکرد با هم متفاوت هستند.

میزان مصرف داروی آمپی سیلین+ سولباکتام


میزان مصرف دارو به وضعیت بیماری و واکنش به درمان بستگی دارد. در کودکان، وزن آنها را نیز ملاک تعیین دوز سالبوکتام+آمپی سیلین قرار می دهند. به طورکلی، معمولا پزشکان این دارو را هر 6 ساعت یکبار، برای تزریق وریدی تجویز می کنند.

مکانیزم اثر داروی آمپی سیلین+ سولباکتام


به یک یا چند پروتئین PBP متصل شده و مرحله ترانس پپتیداسیون نهایی سنتز پپتیدوگلیکان در دیواره سلولی باکتریایی را مهار می کند، در نتیجه از بیوسنتز دیواره سلولی جلوگیری می کند. با توقف چینش دیواره سلولی، باکتری ها به تدریج در اثر فعالیت آنزیم های اتولیتیک دیواره سلولی (اتولیزین ها و مورین هیدرولازها) لیز می شوند. افزودن سولباکتام که یک مهار کننده بتالاکتاماز است، طیف اثر آمپی سیلین را افزایش می دهد تا برخی ارگانیسم های تولید کننده بتالاکتاماز هم پوشش داده شوند.

اثر فارماکوکینتیک داروی آمپی سیلین+سولباکتام


  • بعد از 15 دقیقه تجویز دارو به صورت وریدی ، پیک سرمی دارو سریعا ایجاد شده و سطح خونی آمپی سیلین معادل تجویز به تنهایی آن است.

  • نیمه عمر سرمی دارو حدود 1 ساعت است و حدود 85-75% دارو طی 8 ساعت بصورت تغییر نیافته از ادارار دفع میشود.

  • اتصال جز آمپی سیلینی دارو به پروتئین حدود 28 درصد است و سولباکتام حدود 38 درصد اتصال پروتئینی دارد.

سخن آخر

تزریق داروی آمپی سیلین و سولباکتام می‌تواند کارایی واکسن‌های باکتریایی زنده (مانند واکسن تیفوئید) را تضعیف کند. پیش از ایمن‌سازی یا واکسیناسیون، متخصص را در جریان مصرف این دارو قرار دهید. از آنجایی که این دارو از طریق کلیه دفع می‌شود و با افزایش سن، عملکرد کلیه نیز ضعیف می‌شود، ممکن است که افراد مسن نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس‌تر باشند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 15 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
رانندگی ژوزه مورایس با یک پورش لاکچری آخرین سیستم در پرتغال با موزیک شادمهر عقیلی +فیلم/ سرمربی سپاهان کنار شیدا فارغ از هفت دنیا
ترجمه تخصصی متن
(تصاویر) 20 ایده طراحی لاک ناخن برای روزهای گرم تابستان/با این طرح ها شیک و مدرن جلوه کنید
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(ویدیو) سورپرایز و گریه فریبا کوثری "بازیگر سریال مختارنامه" وقتی مادرش با برنامه تماس میگیره
ویدیو/ شهری در ایتالیا با مردمی سنگی/ نابودی پمپئی در سایۀ کوه آتشفشانی وزوو
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟