نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

  دوشنبه، 18 اسفند 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث
انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث بر اساس اولویت‌های مالک وسیله نقلیه تعیین می‌شود؛ متناسب با اینکه اولویت شما حداکثر خدمات با مبلغ بیشتر یا حداقل خدمات با مبلغ کمتر باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، بر اساس قانون بیمه اجباری مسئولیت تمامی دارندگان وسیله نقلیه موتوری در مقابل اشخاص ثالث بیمه شخص ثالث نامیده می شود. در واقع این قانون برای حمایت از همه افرادی است که در حوادث رانندگی دچار خسارت شده اند و برای جبران همه هزینه های درمان و خسارت مالی و جانی افراد در تاریخ ۲۳/۱۰/۱۳۴۷ از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب گردید.

شخص ثالث به همه کسانی اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که توسط وسیله نقلیه موتوری دچار خسارت جانی یا مالی شوند به جز خود راننده مقصر حادثه بیمه شخص ثالث نامیده می شوند و در واقع بیمه شخثص ثالث از شاخه های بیمه مسئولیت است.

در پوشش بیمه نامه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه یا بیمه گذار شخص اول، شرکت بیمه یا بیمه گر شخص ثانی و همه افراد زیان دیده غیر از راننده مقصر در حادثه شخص ثالث هستند. البته طبق قوانین جدید، راننده نیز تحت پوشش بیمه ای با عنوان ”بیمه حوادث راننده“، که به تازگی بخشی از بیمه نامه شخص ثالث است قرار می گیرد. با این تفاوت که بیمه حوادث راننده تنها مسئولیت جبران خسارت هایی از قبیل فوت و نقص عضو راننده مقصر را به عهده دارد و شامل پرداخت هزینه های درمان راننده نمی شود

روش انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از یک خودرو به خودرو دیگر

غلامرضا سلیمانی امیری رئیس کل بیمه مرکز گفت: اگر فردی صاحب خودرو باشد و مشمول تخفیف ۷۰ درصد شود، می تواند در زمان فروش خودرو این تخففیف را به خودرویی دیگر و یا اعضای خانواده منتقل کند. رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده عدم اجرای این قانون توسط شرکت های بیمه ای تخلف محسوب می شود.
همچنین استفاده تخفیف بیمه شخص ثالث محدودیت زمانی ندارد و منقضی نمی شود حتی اگر نیروی انتظامی اقدام به ابطال پلاک خودرو کند. در صورتی که مالک، خودرو را بفروشد خریدار از تخفیف بیمه نامه بهره مند نمی شود و تخفیف برای صاحب پلاک محفوظ است.

تعریف بیمه شخص ثالث

طبق قانون بیمه، تمام افرادی که در تصادفات رانندگی دچار خسارات جانی و مالی می شوند؛ تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می گیرند و در واقع مسئولیت تمام خسارت ها بر عهده مالک وسیله نقلیه است. تهیه این نوع بیمه برای تمام وسایل نقلیه زمینی اجباری است و تردد با ماشین بدون این بیمه اجباری، جرم محسوب می شود.

از بین انواع مختلف طرح های بیمه ارائه شده توسط این شرکت ها، بیمه شخص ثالث بیشترین سهم را در بازار خودرو ایران به خود اختصاص داده است. در واقع هر ماشینی در ایران ملزم به خرید این بیمه است، زیرا عدم توجه به آن ممکن است راننده خودرو را با مشکلات متعدد و هزینه های گزافی در تصادفات رانندگی مواجه کند.

اشخاص وابسته در بیمه شخص ثالث:

  • شخص اول: مالک وسیله نقلیه (خریدار بیمه)
  • شخص ثانی: شرکت بیمه (فروشنده بیمه)
  • شخص ثالث: فرد یا افراد ضرر دیده در تصادف غیر از راننده مقصر

نکته بسیار مهم: به تازگی بخش جدیدی با عنوان «بیمه حوادث راننده» به موارد تحت حمایت بیمه شخص ثالت اضافه شده که طبق آن راننده هم، تحت پوشش این بیمه اجباری قرار می گیرد . با این تفاوت که تنها خسارات جانی راننده (هزینه های درمان و خسارات های ناشی از نقص عضو یا فوت) بر عهده این نوع بیمه است و خسارات مالی او را شامل نمی شود.

به صورت کلی، بیمه شخص ثالث دو نوع خسارت را تحت پوشش خود قرار می دهد:

  1. خسارات جانی: تعهد شرکت بیمه بابت این نوع خسارت، شامل دو بخش پرداخت دیه فوت و دیه نقص عضو یا از کار افتادگی اشخاص ثالث می شود. در نظر داشته باشید که مبلغ دیه در ماه های حرام بیشتر از ماه های دیگر است و این امر در محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث تاثیرگذار است.
  2. خسارات مالی: این تعهد شامل تمام خسارت هایی است که به وسیله نقلیه و اموال اشخاص ثالث (به جز راننده) وارد می شود.

روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

قیمت بیمه شخص ثالث به عوامل متعددی بستگی دارد و هر کدام از این عوامل در فرمول های به خصوصی قرار می گیرند که دارای محاسبات پیچیده ای هستند. نیازی نیست تا شما به این فرمول ها تسلط داشته باشید، تنها با وارد کردن عوامل موثر تعیین میزان قیمت بیمه در سایت های متعدد بیمه، به راحتی می توانید از مبلغ آن آگاه شوید. در این قسمت ما شما را با این عوامل آشنا خواهیم کرد:

  1. حق بیمه پایه ابلاغی توسط اداره بیمه مرکزی: مبنای تعیین حق بیمه و میزان پوشش خسارات مالی و جانی، براساس دیه کامل یک انسان است که هر ساله توسط سازمان قوه قضائیه مشخص و ابلاغ می شود. بیمه مرکزی بر اساس مبالغ دیه سالیانه، حداقل و حداکثر حق بیمه را تحت عنوان حق بیمه پایه در اختیار شرکت های بیمه قرار می دهد.

نرخ دیه کامل سال 98 در ماه های حرام معادل 360 میلیون تومان و در ماه های غیر حرام معادل 270 میلیون تومان تعیین شده است.

  1. نوع کاربری ماشین: یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در محاسبه بیمه شخص ثالث، نوع کاربری وسیله نقلیه است. در واقع خودروهایی با کاربری تاکسی، آموزش رانندگی و از این قبیل کاربری ها که بیشتر در معرض تصادف هستند، موظف به پرداخت مبلغ بیشتری بابت این بیمه اجباری هستند.
  2. تخفیف عدم خسارت: این تخفیف بر اساس تعداد سال هایی تعیین می شود که دارنده بیمه شخص ثالث از آن استفاده نکرده باشد. درصد تخفیف برای یک سال معادل 5%، دو سال معادل 10%، سه سال معادل 15% و الی آخر است. بیشترین درصد تخفیف برای نه سال و بالای نه سال است که معادل 70% است.
  3. زمان اعتبار بیمه: از آنجایی که زمان اعتبار هر بیمه نامه ای از چند روز تا یک سال متغیر است، مبلغ محاسبه شده برای آن هم متفاوت است. به عبارتی مبلغی که شما برای خرید بیمه یک ساله پرداخت می کنید، بسیار مقرون به صرفه تر از خرید بیمه چند روزه یا چند ماهه است.
  4. جریمه دیرکرد پرداخت: در صورت ایجاد وقفه توسط مالک بابت زمان پرداخت بیمه، به ازای هر روز مبلغی به حق بیمه اضافه می شود. حداکثر جریمه دیرکرد به مدت یک سال یعنی 365 روز محاسبه می شود؛ به طور مثال اگر دیرکرد پرداخت شما به مدت دو یا سه سال باشد، تنها ملزم به پرداخت یک سال جریمه خواهید بود.
  5. تخفیف شرکت بیمه: شرکت های بیمه با توجه به شرایطشان، مبالغ متفاوتی را به عنوان تخفیف در نظر می گیرند تا نظر مشتریان را نسبت به خود جلب کنند. در واقع تفاوت قیمت بیمه شخص ثالث ارائه شده توسط شرکت های مختلف به دلیل همین موضوع است.

چند نکته مهم و کلیدی درباره بیمه شخص ثالث:

  • انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث بر اساس اولویت های مالک وسیله نقلیه تعیین می شود؛ متناسب با اینکه اولویت شما حداکثر خدمات با مبلغ بیشتر یا حداقل خدمات با مبلغ کمتر باشد.
  • در صورتی که خودرو شما بیمه شخص ثالث نداشته باشد، ماموران وظیفه دارند ماشین را تا زمان تهیه بیمه و پرداخت جریمه دیرکرد آن توقیف کنند.
  • جریمه دیرکرد بیمه، تحت هیچ شرایطی قابل عفو یا تخفیف نیست؛ مگر بیمه شما زمانی به اتمام برسد که خودرو شما توسط پلیس متوقف شده و در پارکینگ باشد.
  • هرگز خودرو کارکرده ای که فاقد بیمه است را خریداری نکنید، زیرا که معامله همچین ماشینی خلاف قانون است.
  • دوربین های نظارتی ترافیکی، قابلیت کنترل بیمه خودروها را دارند.
  • بهتر است تمدید بیمه شخص ثالث را چند روز قبل از اتمام اعتبار آن انجام دهید.

استعلام بیمه شخص ثالث خودرو

جهت استعلام بیمه ماشین، به سامانه «بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران» مراجعه کنید و با وارد کردن اطلاعات بیمه نامه از وضعیت بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث خود مطلع شوید.

احراز هویت برای دریافت بیمه شخص ثالث از آذر ماه آغاز می شود

بیمه مرکزی طی بخشنامه شرکت های بیمه را ملزم به درج شماره همراه بیمه گذار در در بیمه نامه کرده است. براساس این بخشنامه شماره تلفن فرد باید با کد ملی شخص منطبق باشد.

افرادی که قبل از آذر ماه بیمه خریداری کرده اند با مشکل مواجه نخواهند شد. افراد برای خرید و صدور بیمه نامه باید شماره همراه خود را وارد کنند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

بیمه نامه فیزیکی شخص ثالث از ابتدای خرداد ماه حذف شده است. افراد با پیامک می توانند اطلاعات مربوط به بیمه نامه خود را دریافت کنند.

نرخ بیمه شخص ثالث سال ۹۹

14/142/000سواری شخصی کمتراز 4 سیلندر

16/747/000سواری شخصی سیلندر پیکان، پراید و سپند

19/687/000سواری شخصی سایر 4 سیلندر ها

22/032/000سواری شخصی بیش از 4 سیلندر

17/325/000بارکش تا یک تن

20/861/000بارکش بیش از یک تن تا تن

26/406/000بارکش بیش از 3 تن تا تن

بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن39/367/000

تصویر
تخفیف بیمه شخص ثالث

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (333 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (269 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (251 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (244 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (219 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (190 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (132 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (92 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (90 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (70 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (67 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
محمدرضا فروتن بازیگر جذاب ایرانی تغییر جنسیت داد؟! بستگان او خبر تغییر جنسیت را تایید کردند!
محمد اسفندیاری به عنوان شهردار شوشتر انتخاب شد
رنگ آمیزی دو جزئی سرعتکاه های ترافیکی در سطح شهر شوشتر
بازدید مدیر کل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت و هیئت همراه از روند اجرای برنامه بیمه روستایی و پزشکی خانواده در شوشتر
برادر رهبر معظم انقلاب: شما اگر خانه‌ رهبری بروید، احساس این را نمی‌کنید که خانه یک مقام درجه یک جهان اسلام رفته‌اید؛ خانه ایشان گلیم و موکت است
همایش تجلیل و تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس در کهن شهر شوشتر برگزار شد
ماجرای خودسوزی فردی در شوشتر چه بود؟
محدثه پرهیزکاری، دختر دهه هفتادی جوان‌ترین دانشجوی پذیرفته شده دوره دکتری در کشور است
بازیگرانی که آخر عمری در خانه سالمندان زندگی کردند/ از شهلا ریاحی و احمد پور مخبر تا رضا رویگری+عکس
حذف اسرائیل مقدمه فروپاشى آمریکاست/ رویای تغییر نظم منطقه فرو ریخت
(ویدیو) پرونده‌ی مرگ زهره فکورصبور به جاهای باریک رسید/ برای اولین بار افشاگری همسر مرحوم زهره فکورصبور از پشت پرده‌ی پرونده‌ی مرگ همسرش
فرزاد حسنی: مهران مدیری خیلی بی مزه است!
واکنش مهدی کروبی به ترور سید حسن نصرالله
هشدار جدی و صریح پزشکیان به نتانیاهو: اگر نمی‌توانید ما پاسخ خواهیم داد
چالش روزانه‌ی باهوش شو!/ تست IQ/ فقط افراد با IQ بالا میتونن زیر 9 ثانیه این معما رو حل کنند
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور