نحوه مراقبت از بچه ها در فضای فضای

  شنبه، 20 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه مراقبت از بچه ها در فضای فضای
لازم است والدین نسبت به اهمیت حفظ حریم و عدم افشای اطلاعات شخصی و خانوادگی در فضای مجازی به کودکان خود آموزش کافی را داده تا کودکان را در فضای مجازی از سو استفاده افراد کلاه بردار حفظ نمایید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، زندگی در عصر دیجیتال و مسئله حضور کودکان در فضای مجازی Children in Cyberspace و استفاده از تلفن همراه یکی از حقیقت های زندگی هر انسانی در عصر دیجیتال می باشد. این مسئله که از چه سنی می توان برای کودک خود موبایل یا تبلت خرید ؟ و نگرانی از خطرات حضور کودکان در فضای مجازی از سؤالاتی است که در ذهن بسیاری از والدین به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

در صورتیکه فرزند شما دارای وسایل ارتباطی در فضای مجازی است لازم است قواعدی را به عنوان والدین کودک وضع نمایید که هم از طرف شما و هم از طرف فرزندتان مورد رعایت قرار گیرد و از این طریق می توانید جلوی اثرات مخرب حضور کودکان در فضای مجازی را به حداقل برسانید.

طبق تحقیقات متاسفانه حدود 20 درصد از نوجوانانی که در فضای مجازی گشت می زنند، حداقل یک بار با درخواست های نامشروع مجرمان جنسی رو به رو شده اند. عده زیادی از این نوجوانان در دام شکارچیان افتاده اند و دچار دردسرهای بزرگی شده اند. بنابراین ما به عنوان والدین برای مراقبت از کودکان در فضای مجازی چه کارهایی می توانیم بکنیم؟ در ادامه پنج مورد از مهمترین اقدامات والدین را در این رابطه بررسی می کنیم.

روش های مراقبت از کودکان در فضای مجازی:

حریم شخصی:

بر اهمیت حفظ حریم شخصی در فضای مجازی تاکید کنید. به فرزندان خود بیاموزید که نباید اطلاعات شخصی مانند نام، محل زندگی، سن و مدرسه خود را منتشر کنند. در عین حال، هرگز نباید عکس خود را برای غریبه ها ارسال کنند.

بنابراین با بررسی اکانت های مجازی فرزند خود اطمینان حاصل کنید که از نام کامل خود برای آن استفاده نکرده باشد و حاوی هیچ گونه محتوای جنسی نباشد. به یاد داشته باشید که مجرمان جنسی بیشتر افراد آسیب پذیر را انتخاب می کنند و انتخاب این گونه محتواها به مجرم این پیام را می دهد که فرد آماده صحبت در مورد این گونه مسائل است.

آگاهی از خطرات برای کودکان در فضای مجازی:

در مورد خطرات دنیای مجازی با فرزند خود صحبت کنید. در عین اینکه مایل نیستید فرزند خود را بی جهت بترسانید، اما باید بداند که افرادی در جامعه وجود دارند که ممکن است نیت خیری از کارهای خود نداشته باشند. از آنها بخواهید که اگر با غریبه ای ارتباط یافتند یا از صحبت با شخصی احساس ناراحتی کردند، شما یا فرد معتمدی را باخبر کنند.

مهم ترین کاری که در این رابطه باید انجام دهید این است که اعتماد فرزند خود را جلب کنید و پنجره های گفتگو را باز نگه دارید. او در ارتباط با شما نباید دچار استرس و اضطراب شود. او باید بداند که اگر در این مورد با شما صحبت کند، حتی اگر با این شخص چت کرده باشد یا عکس هایش را برای وی ارسال کرده باشد، با شما دچار مشکل و اختلاف جدی نخواهد شد.

تعیین ساعات ممنوعه:

استفاده از دستگاه های متصل به اینترنت را در اتاق خواب و شب هنگام ممنوع کنید. در حالی که فرزندان می توانند در طول روز و در اتاق خود از لپ تاپ و تلفن همراه استفاده کنند، اما شب هنگام این گونه دستگاه ها باید در محل مخصوصی قرار داده شوند. این کار نه تنها باعث ایجاد عادات خواب سالم می شود، بلکه تحقیقات نشان می دهد که اغلب درخواست های جنسی و نادرست از نوجوانان بعد از ساعت 11 شب رخ می دهد؛ یعنی زمانی که والدین نظارتی بر فرزند خود ندارند.

تعیین قوانین برای کودکان در فضای مجازی:

زمانی که فرزندتان شروع به استفاده از وسایل آنلاین کرد، قوانین و مقررات خانوادگی را به وی گوشزد کنید. برخی از خانواده ها روی دستگاه محدودیت های خاصی را نصب می کنند تا تنها دسترسی های به خصوصی را برای کودک ایجاد کند. قوانین خانواده باید شامل تنبیه نیز باشد. بدین ترتیب که عدم پیروی فرزند از قوانین آنلاین موجب محرومیت خاص از دنیای مجازی خواهد شد.

حق نظارت والدین:

دانستن رمز عبور دستگاه فرزند یکی از مهم ترین روش های مراقبت از کودکان در فضای مجازی است. بسیاری از والدین اجازه استفاده از فضای مجازی را به فرزند خود می دهند، اما در عین حال حق خود را نیز برای بررسی پیام ها، تاریخچه مرورگر، اکانت های مجازی محفوظ می دارند. فرزندتان باید بداند که هر زمان که شما مایل باشید باید دستگاه خود را در اختیارتان قرار دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان