نحوه برخورد با لجبازی کودک موقع لباس پوشیدن

  دوشنبه، 15 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه برخورد با لجبازی کودک موقع لباس پوشیدن
کودک تمایل دارد به کارهای خود کنترل داشته باشد. او می‌خواهد خودش لباسش را بپوشد. این میل قبل از آنکه بتواند به خوبی لباس بپوشد در او وجود دارد. او توانایی لباس‌پوشیدن را در حدود سه سالگی بدست می‌آورد. گاهی بچه‌ها از پوشیدن پوشک طفره می‌روند چون پای آنها دچار جوش پوشک و سوختگی می‌گردد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، لجبازی کودکان در لباس پوشیدن از مشکلاتی است که اکثر والدین با آن مواجه هستند. در برخی از موارد، مقاومت کودک در لباس پوشیدن با جیغ زدن و گریه کردن و لجبازی کودکان همراه است و موجب می شود والدین، کودک را با زور با خود همراه کنند. سه سال اول زندگی کودک، بیشترین مشکل لباس پوشیدن کودک تلاش او برای به دست آوردن استقلال است؛ کودک قبل از یک سالگی کاملا قادر به درک خواسته پدر و مادر است و گاهی به خاطر حفظ استقلال از انجام آن کار سر باز می زند، حال اگر پدر یا مادر حین لباس پوشیدن به فرزند خشمگین یا وارد بازی شوند، کودک از کنترل آنها لذت می برد وکارش را ادامه می دهد که به آن لجبازی می گویند.

چند نمونه از مثال های مربوط به وسواس کودک موقع لباس پوشیدن را در این مطلب بخوانید و راهکارهای مقابله با آن را یاد بگیرید.

“من لباس خواب پرنسسیم رو می خوام”

چون سعی داشتم برای دختر ۳ ساله ام اَوری، توضیح بدهم که لباس خواب مورد علاقه اش در لباسشویی است، گریه و ناله کرد. به این خشونت عادت دارم. روز قبل نسبت به لباس خاصی که نمی خواست بپوشد، بسیار ناراحت بود. (این بد و تنفر آور است). همچنین در آفتابی ترین روز هفته به پوشیدن بوت های ورزشی بارانی در زمین بازی اصرار می کند.

وسواس مربوط به لباس پوشیدن های اَوری می توانند بی وقفه، پر هیجان و عصبانی کننده باشند اما از فهمیدن آن که چنین چیز هایی برای کودکان همسن او طبیعی است احساس آرامش کردم. تامی گولد، مربی والدین و روان درمان گر در هیلز نیو جرسی، می گوید “کودکان سه ساله یاد می گیرند تا از استقلال خود دفاع کنند و می خواهند بر محیط اطراف خود کنترل داشته باشند. لباس، یکی از چیزهایی است که می توانند مسئولیت آن را به عهده بگیرند. انتخاب آن چه بپوشند، به کودکان کمک می کند تا این که چه کسی هستند را مشخص کنند”.

“اگر دامن تور توری ام را نپوشم، نمی آیم”

بهتر است بحث و جدلتان را خودتان انتخاب کنید. برخی از کودکان به سادگی فکر می کنند که لباس پوشیدن جالب است. بنابراین زمانی که فرزندتان به لباس عجیبی اصرار می کند، مسافت را در نظر بگیرید. الیزابت پانتلی، مادر چهار فرزند و نویسنده ی “راه حل ایجاد نظم بدون گریه” می گوید ” اگر فقط برای شام به خانه ی مادربزرگ می رویم، دامن تورتوری ممکن است کاملا مناسب باشد اما نه برای فروشگاه”.

درباره ی محدودیت های خود قاطع باشید. ممکن است بگویید “این دامن تورتوری را برای به فروشگاه رفتن می توانی بپوشی اما برای زمین بازی نه”. سپس دلیلتان را توضیح دهید- ممکن است خراب یا کثیف شود.

“تمام طول روز می خواهم لباس خوابم را بپوشم”

پانتلی می گوید “در آوردن لباس کودک در صبح از کار های روزمره همیشگی است. اگر به او اجازه دهید تمام آخر هفته را با لباس خواب بگذراند، ممکن است برای پوشیدن آن از دوشنبه تا جمعه نیز اصرار کند”. یک برنامه ی صبحگاهی تنظیم کنید: بیدار شدن، لباس پوشیدن، صبحانه خوردن، مسواک زدن- و هفت روز هفته آن را انجام دهید. کودکان کوچک از عجله کردن متنفر هستند بنابراین مطمئن شوید که برای آماده شدنش در صبح، به او وقت کافی را می دهید.

خصوصا اگر کند و آهسته است، بهتر است احساساتش را تصدیق کنید اما استوار بمانید. مثلا بگویید “می دانم که نمی خواهی لباس خواب داینایسوریت را در بیاوری-خیلی گرم و راحت هستند- اما وقت آماده شدن برای مدرسه است”. همچنین به عنوان آخرین چاره برای درمان این نوع وسواس در لباس پوشیدن، ممکن است با او شرط و شروطی بگذارید. گولد می گوید “به او پیشنهاد دهید که لباس خوابش را زیر عرق گیرش به عنوان زیر بلوزی بپوشد. با هم توافق می کنید اما این پیام را هم به او می رسانید که پوشیدن لباس خواب به عنوان لباس بیرون درست نیست”.

“می خواهم تا حد ممکن لباس های متفاوتی بپوشم”

آیا فرزندتان در طول روز بیشتر از یک خواننده پرطرفدار در کنسرتش لباس عوض می کند؟ فرزندتان رهبر آواز خوانان نیست، ممکن است به سادگی مهارت های بدست آمده جدیدش را تمرین کند. پانتلی می گوید “برخی کودکان زمانی که اول مراحل لباس پوشیدن را خوب یاد می گیرند، این کار را می کنند”. همچنین ممکن است دوست داشته باشد ظاهر های متفاوتی را تجربه کند.

او وقت زیادی را با بچه ها در مدرسه و زمان بازی می گذراند، و فرصت چک کردن اینکه چه چیز هایی پوشیده اند را دارد. گولد می گوید “به او توضیح دهید که مردم در صبح فقط یک دست لباس برای روزشان را بر می دارند. سپس مطمئن شوید تا به او فرصت هایی برای خوب لباس پوشیدن بدهید”. یک جعبه از لباس های کنار گذاشته شده ی خواهر و برادر بزرگ تر یا مادر و پدر را نگه دارید و به او اجازه دهید تا آزادانه تصور و خیال پردازی کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (675 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (203 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (155 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان