نحوه مراقبت از دهان و دندان های سگ

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه مراقبت از دهان و دندان های سگ
بیماری دندان سگ می تواند منجر به عفونت های لثه و ایجاد تومور در دهان آن شود در ادامه به بررسی انواع این بیماری ها و راه های درمان می پردازیم.

اختلالات دندانپزشکی در سگ ها مشابه مواردی است که در انسان ها مشاهده می شود. مراقبت مناسب از دندان، از جمله روش های پیشگیری مانند مسواک زدن، می تواند به سالم نگه داشتن دندانها و لثه سگ و گربه های خانگی شما کمک کند.

شایع ترین اختلالات دندانپزشکی در سگ ها و حتی گربه های خانگی، عبارتند از:

  • بیماری لثه
  • نقایص مینا
  • نیش نامناسب
  • بیماری اندودنتیک
  • ناهنجاری های رشدی
  • دندان های بدون استفاده
  • آسیب دیدگی فک و صورت
  • پوسیدگی دندان (حفره ها)

بیماری لثه سگ

عفونت باکتریایی بافت اطراف دندانی سبب التهاب لثهها و استخوانهای اطرافی میگردد. چنانچه بیماری لثه (پریودنتال) درمان نشود متعاقب از بین رفتن بافت های حمایت کننده دندان میتواند باعث از دست دادن دندان ها گردد؛ بطوریکه اصلی ترین دلیل از دست دادن دندان ها در سگ نیز همین مورد می باشد.

تصویر
مراقبت از دهان و دندان های سگ

التهاب لثه سگ (Gingivitis)

در التهاب لثه به علت پلاک باکتریایی، لثه ملتهب میشود ولی لیگامنتها و استخوان آلوئولی هنوز تحت تاثیر قرار نگرفته است. رنگ لثه از صورتی به قرمز و یا ارغوانی تغییر رنگ پیدا میکند و لبه های لثه متورم میباشد و لمس آن باعث خونریزی لثه میگردد.

التهاب لثه میتواند با تمیز کردن مناسب دندان ها بهبود یابد ولی چنانچه درمان نشود ممکن است منجر به التهاب بافت اطراف دندانی (Periodontitis) گردد. التهاب لثه معمولاً میتواند با تمیز کردن تخصصی و به طور کامل دندان ها درمان شود. که این تمیز کردن بایستی شامل تمیز کردن زیر شیار لثه نیز باشد. اگر التهاب لثه پیشرفت نکند حتما باید دندان های سگ از نظر نیاز به جرم گیری به طور مرتب مورد معاینه قرار گیرد.

التهاب بافت اطراف دندان سگ (Periodontitis)

بیماری پریودنتال بیماری التهابی ساختار های عمقی احاطه کننده دندانها می باشد. در این بیماری نسبت به ژنژیویت، آسیب بافتی بسیار شدیدتر است و شامل التهاب ساختارهای عمقی احاطه کننده دندان [مانند لثه، لیگامنتهای پریودنتال و استخوانهای آلوئول (ساختارهای احاطه کننده دندان)] است.

این بیماری معمولا در صورت عدم درمان ژنژیویت، ایجاد میگردد که به صورت برگشت ناپذیر میباشد بطوریکه منجر به از دست دادن همیشگی ساختارهای حمایتی دندان خواهد شد.

تصویر
مراقبت از دهان و دندان های سگ

نحوه مراقبت از دندان های سگ

  • چون در سگ ها نیز مانند انسان، ترکیب باکتری ها با بزاق و ذرات غذایی سبب ایجاد پلاک ها و رسوبات دندانی می شود لذا لازم است از دندان های حیوان مراقبت مناسب به عمل آید. پلاک های دندانی در فضاهای خالی بین دندان و لثه تجمع یافته و پس از ترکیب با نمک های کلسیم رسوبات دندانی (Tartar) را می سازندکه به آن ها کالکولوس (Calculus) نیز گفته می شود. باکتری ها، پلاک های دندانی و رسوبات سبب تحریک و تورم لثه می شوند که در نهایت بیماری التهاب لثه یا ژنژویت ( Gingivitis) را سبب می شوند.

  • مراقبت از دندان های سگ های نژاد کوچک سخت تر است چون آن ها نسبت به نژاد های بزرگتر بیشتر در معرض بیماری های دندانی هستند و یکی از دلایل این حالت بزرگتر بودن حجم دندان سگ های کوچک نسبت به اندازه دهان آن ها است . این حالت سبب فشردگی بیشتر دندان ها و امکان نفوذ و تجمع مواد غذایی و باکتری ها بین دندان ها می شودو به آن ها آسیب جدی وارد می سازد.
  • برای مراقبت و پیشگیری از دندان های سگ بهتر است مسواک زدن دندان ها از زمان تولگی شروع شود و به صورت مستمر ادامه یابد. برای مسواک زدن لازم است سطح دندان سگ به مدت 30 ثانیه در تماس با خمیر دندان مخصوص باشد و مسواک به دندان ها زده شود و در مورد سگ های شرور برای تشویق حیوان به مسواک زدن می توان روی مسواک را با کمی آب مرغ یا گوشت آغشته نمود.
  • استفاده از بعضی از رژیم های غذایی آماده و استاندارد هم در جلوگیری از بوی بد دهان و هم بیماری های لثه و دندان مفید است.ولی بهتر است حیوان را به غذای داخل منزل عادت داد و برای جلوگیری از مشکلات دندانی فرمول غذایی جیره حیوان شامل 20% گوشت و گوشت مرغ برای تامین پروتئین 60% سبزیجات پخته شده تازه و 20% سبزیجات تازه خرد شده به صورت خام باشد.

اهمیت درمان بیماری دهان و دندان سگ

بیماری دهان و دندان سگ ممکن است از یک عارضه ناچیز در ناحیۀ دهان شروع شود و در ادامه، علاوه بر از بین بردن دندان های سگ، سلامت حیوان را هم به خطر بیندازد! اگر بیماری دهان و دندان سگ پیشگیری و در صورت بروز بیماری، درمان نشود، در نهایت باید برخی دندان های سگ خود را بکشید.

البته در اینجا سلامت عمومی سگ شما نیز مسئلۀ مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. بیماری دهان و دندان سگ نه تنها باعث از بین رفتن دندان های او می شود، بلکه در طولانی مدت روی ریه، کلیه و در نهایت قلب آن نیز اثر می گذارد. بنابراین اگر سگ شما به دچار این عوارض شد، در اسرع وقت باید او را توسط افراد متخصص و دامپزشک، معاینه و درمان کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تعجب نکنید اینجا مانور زلزله نیست؛ والدین هندی در حال تقلب رساندن هستند!
ویدئو/ کشف بزرگترین گنجینۀ ظروف عتیقه از "تخت‌جمشید" هنگام حفاری چاه خاکستری
ویدیو/ شهرت غیرقابل وصف "خیام" یا ابن سینای ثانی در نجوم و ریاضیات/ مخترع تقویم جلالی، دقیق‌ترین تقویم جهان
ویدیو/ حبیب لیسانسه‌ها کلاس آموزش زبان فرانسوی گذاشته بود که دختره حالشو گرفت
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد
از نذری گِلَس موبایل تا نذری 37 میلیاردی! هر کس به قدر توانش ...
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان