نحوه مراقبت از توله سگ 

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه مراقبت از توله سگ 
اگر تصمیم به مراقبت از توله سگهای تازه متولد شده دارید؛ باید برای انجام دادن همه چیز در مورد توله سگ خود را آماده کنید؛ محل نگهداری توله سگ؛ غذای توله سگ یک ماهه؛ اینکه توله سگ تا چه زمانی شیر میخورد و از همه مهم تر طریقه نگهداری توله سگ بدون مادر به چه صورت است؛ همگی بخشی از همه چیز در مورد توله سگ است.

معمولاً این مادر توله سگ ها هستند که طبق غریزه خود، آن ها را پرورش می دهند. آن ها تمام سلسله مراتب آموزشی را به ترتیب از شیرخوردن تا راه رفتن به توله های خود یاد می دهند. اما این روزها تجارت حیوانات خانگی بسیار رونق یافته و از مادرها تنها برای به دنیا آوردن توله ها استفاده می شود. بنابراین نگهداری از توله انواع نژادهای سگ تازه به دنیا آمده بدون مادر، کار را برای صاحبان سخت می کند. اما نگران نباشید، در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه پرورش توله سگ های تازه متولد شده آشنا کنیم.

وقتی صاحب یک توله سگ می شوید باید نقش مادر وی را بازی کنید کاری کنید که در کنار شما به آرامش برسد و احساس امنیت کند توله سگ ها از برخی وسایل خانگی میترسند و با شنیدن صدای آن ها فرار می کنند به آن ها هویت بدهید برای آن ها شناسنامه تهیه کنید و نزد دامپزشک ببرید ار علاقه مندبه توله سگ دوست داشتنی و کوچولوی خود هستید به روش های مهم مراقبت از این حیوان توجه کنید.

تصویر
نحوه مراقبت از توله سگ

سگ شما باید احساس راحتی کند

ورود یک سگ به خانه برای اولین بار , اتفاقی هیجان انگیز و خاطره ای به یاد ماندنی برای افراد آن خانه است. آماده کردن خانه برای آوردن سگ جدید کار بسیار حساس و مهمی است به خصوص اگر آن سگ قبلا شرایط زندگی سختی داشته باشد . در این قسمت نکات و راهنماهای مفیدی جهت آسان تر کردن ورود و آشنایی دوست کوچولوی جدید شما فراهم شده است .

به سگتان فضا بدهید

توله سگ ها به زندگی زیر دست انسانها عادت ندارند و برخوردهای خشونت آمیز با آنها برای اولین بار , ممکن است برایشان بسیار وحشت آور باشد.

یک فضای اختصاصی برای سگتان فراهم کنید که او بتواند هم به آب و غذا دسترسی داشته باشد و هم محل خواب و راحتی او باشد. توله سگ ها عادت دارند در یک جای کوچک زندگی کنند بنابراین ممکن است آنها مفهوم رفتن به مکانی دیگر برای آب خوردن را درک نکنند.

همچنین توله سگ ها از مکان های باز می ترسند. پس از آنکه مدتی را در مکان امن خود سپری کردند حالا وقت آن رسیده که با محوطه ی خانه آشنا شوند. یادتان باشد سگ کوچولوی شما تا به حال راه پله ندیده است پس در بسیاری موارد برای بالا یا پایین رفتن از پله ها به شما احتیاج دارد.

هیولاهای خانگی

راههای مختلفی وجود دارد برای اینکه دوست کوچولوی جدید شما از شرایط محیط خانه کمتر بترسد. به خاطر داشته باشید جاروبرقی می تواند یک هیولای وحشتناک برای سگ شما باشد. سگ ها تا به حال جاروبرقی و دیگر وسایل خانگی که تولید صدا می کنند و ترسناک هستند ندیده اند.

سگ شما به زمان احتیاج دارد تا با صداهای جدید و فضای درون خانه خود را هماهنگ کند و ممکن است در این مدت از خیلی از وسایل نا آشنا بترسد. برای اینکه این مدت بدون استرس سپری شود محیط آرام و ساکتی فراهم کنید. محل امنی برای او آماده کنید تا هروقت از چیزی ترسید به آنجا برود.
بچه ها باید آموزش داده شوند که سگ را تنها بگذارند تا او کاملا احساس راحتی کند و این ممکن است روزها و حتی هفته ها طول بکشد.

تصویر
نحوه مراقبت از توله سگ

نحوه مراقبت از توله سگ

از لحظه ی به دنیا آمدن توله سگ، روز به روز از جهات مختلف در حال رشد و تغییر می باشد. اگر شما در حال مراقبت از بچه های سگ خانگی خود هستید و یا صاحب جدید یک توله شده اید، این دوره، زمان بسیار لذت بخشی است.

بسیاری از سگ ها در تمام طول عمر، رفتاری شبیه به دوران نوزادیشان از خود نشان می دهند ولی به طور قطع باید گفت که دوران توله بودن در انتهای ۱۲ ماهگی به پایان می رسد. این سن، دوست داشتنی ترین و جذاب ترین سن سگ است. کشف تجربیات جدید، پیداکردن دوست و هم بازی، یادگرفتن، بازی کردن، خوردن غذاهای جامد و…

خوشامد گفتن به یک توله تازه وارد شده به خانه تان، واقعا هیجان انگیز است، ولی قبل از آن مطمئن شوید که کاملا آماده هستید و خانه و باغ برای ورود نوزاد، امن وسالم است.

نگهداری توله ی تازه متولد شده

در یک زایمان طبیعی وسالم، هریک از نوزادان مدت کوتاهی پس از تولد، راه خود را به سوی منبع شیر پیدا می کنند. درطی یکی دو روز تولد، نوزاد از اولین شیر مادر، آنتی بیوتیک های حفاظتی را که برای عبور از ۶ تا ۱۰ هفته اول زندگی اش ضروری می باشد، دریافت می کند. اکثر نوزادان در چند هفته اول زندگی از شیر مادر تغذیه می کنند (مطمئن شوید که تمام توله ها، از شیر مادر به طور کامل تغذیه می کنند).

بعد از ۶ تا ۱۰ هفته می بایست در زمان مناسب غذای جامد را شروع کرده و آنها را از شیر بگیرید. مادر، توله ها و حتی مدفوع آنها را تمیز می کند، با این وجود شما باید به طور مرتب روزنامه ی کف محل نگهداری نوزادتان را عوض کنید. توله ها در زمان تولد هم کور و هم کر می باشند. بین سنین ۱۰ تا ۱۴ روزگی، چشمهایشان را باز می کنند. اگرچه حدودا ۷ روز نیاز است تا بتوانند بر اشیا تمرکز کنند. فعالیت گوش زمانی آغاز می شود که کانال شنوایی باز شود. این عمل بین سنین ۱۳ تا ۱۷ روزگی اتفاق می افتد.

تصویر
نحوه مراقبت از توله سگ

کوتاه کردن ناخن های توله سگ

ممکن است بین سنین ۱۴ تا ۲۱ روزگی نیاز باشد که ناخن های توله را کوتاه کنید. حرکت های ماساژ مانندی که توله ها در هنگام تغذیه از شیر مادر دارند، ممکن است سبب خراشیده شدن ناحیه شکم مادر شود. جهت کوتاه کردن از ناخن گیر مخصوص نوزاد حیوانات استفاده کنید. کمک گرفتن از دامپزشک در این مورد توصیه می شود.

خواب و استراحت توله

مثل بچه ها، توله ها نیز ظرفیت شگفت انگیزی برای خواب دارند. توله هایی که خوب غذا خورده اند، در هفته اول زندگی به غیر از خواب و شیر خوردن از پستان مادر، تقریبا کار دیگری انجام نمی دهند. بعد از این مدت، فعالیت شان افزایش می یابد. به طوری که در خلال سه هفته بعد آنها محل خوابشان را جستجو کرده و تلو تلو خوران اطراف را جستجو می کنند. تا سن ۱۲ تا ۱۴ هفتگی متوجه خواهید شد که در خلال فعالیت باور نکردنیشان، زمان هایی وجود دارد که در آن به خواب شبیه به کما، فرو می روند. و شما از این موضوع گاهی اوقات خیلی خوشحال خواهید شد!

محل و دمای محیط نگهداری توله سگ

درجه حرارت موردی است که احتیاج است دائما مراقب آن باشید و نقش مهمی را در این رابطه ایفا کنید. توله ها در داخل رحم مادر در دمای حدودا ۳۸.۵ درجه سانتیگراد رشد می کنند.

البته غیر از کاهش دمایی که سگ قبل از زایمان برایش اتفاق می افتد. ورود توله با بدنی خیس به دنیایی دیگر، برایشان یک شوک محسوب می شود. توله های خیس به راحتی سرما می خورند، اما ممکن است تا ۴۸ ساعت هیچ نشانه ای از خود بروز ندهند. در طی این مدت ممکن است عفونت ایجاد شده و در این سن، توله ها توان مقاومت در برابر آن را نخواهند داشت.

نوزادان تازه متولد شده، قدرت سیخ کردن (راست نگه داشتن) موهایشان را ندارند و حتی تا سن ۷ الی ۱۰ روزگی نیز قادر به راست نگه داشتن کامل موهایشان، جهت به دام انداختن لایه های هوای مزاحم را ندارند. بنابراین قدرت دمای بدن در نوزادان بسیار ضعیف است و دمای بدنشان با تغییرات دمای محیط به سرعت بالا و پایین می رود.

بعد از گذشت ۶ الی ۷ روز، قدری بر روی دمای بدنشان کنترل پیدا می کنند، اما این کنترل تا سن ۴ هفتگی کامل نیست. به همین دلیل است که می بایست حداقل برای ۲ هفته اول، گرمای تکمیلی برایشان ایجاد کنید، حتی اگر توله ها در جعبه (باکس) قرار دارند، چه برسد به اینکه توله هایی باشند که مادرشان را از دست داده اند یا مادرشان آنها را قبول نکرده باشند و یا دستی بزرگ شوند. درجه حرارت اتاق را بین ۲۷ تا ۳۰ درجه سانتیگراد ثابت نگه دارید (توله ها حتی نوسان دما بین ۲۷ تا ۳۰ درجه را برای مدت طولانی نمی توانند تحمل کنند). راهکار دیگر این است که درجه حرارت اتاق را در ۲۱ درجه سانتیگراد ثابت نگه داشته و برای قسمتی که توله ها می خوابند، منبع حرارتی اضافی را در نظر بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (651 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (91 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان