نحوه تمیز کردن گوش سگ و گربه

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه تمیز کردن گوش سگ و گربه
گوش‌های گربه و سگ به‌شدت در معرض آلودگی، جرم و انواع عفونت قرار دارند. هر چه رسیدگی و تمیز کردن به گوش‌های این حویانات بیشتر باشد، امکان بروز عفونت و دیگر مشکلات در آن‌ها کمتر است.

گوش حیوان به عنوان یک عضوی است که به شدت و همیشه در معرض آلودگی و جرم و انواع عفونت ها قرار دارد. هر چقدر رسیدگی و نظافت گوش های بیشتر باشد میزان احتمال ابتلا به عفونت در این سگ ها کاهش می یابد تمیز کردن گوش سگ و گربه یک راه کنترل و جلوگیری از عفونت در این حیوانات است چون این کار یک امر مهم و ضروری است بهتر است خودتان این کار را یاد بگیرید. ما در این مطلب شما را با این موضوع بسیار مهم آشنا می کنیم.

تمیز کردن گوش های گربه و سگ کار سختی نیست و شما خیلی راحت می توانید این کار را در خانه و بدون نیاز به حضور پزشک انجام دهید البته این سادگی مربوط به زمانی است که گوش سگ سالم باشد و عفونت نداشته باشد اگر گوش سگ و یا گربه دچار عفونت باشد تمیز کردن گوش سگ یا گربه باید توسط افراد متخصص و دامپزشک انجام شود..

تمیز کردن گوش سگ از مراقبت هایی است که از عفونت های هولناک گوش جلوگیری میکند. برای تمیز کردن گوش سگ ، پشت سگ می ایستید و گوش سگ را رو به بالا میکشید که نتواند به سمت شما برگردد و مانع تمیزی گوش نشود ، وقتی گوش را رو به بالا میکشید مجرای گوش را از مایع تمیز کننده گوش پر میکنید و پس از آن شروع به ماساژ دادن مجرای گوش میکنید و میبینید که در حین ماساژ بسیاری از کثیفی های گوش همراه با مایع شستشو بیرون میریزد ، بعد از کمی ماساژ دادن و خارج شدن مایع شستشو دهنده با یک گوله پنبه ای داخل گوش را با فشار تمیز میکنید و رو به بیرون میکشید و میبینید که پنبه کثیف شده است و این کار را انقدر تکرار میکنید تا وقتی که اگر پنبه از گوش خارج میشود دیگر کثیف نباشد.

تصویر
تمیز کردن گوش سگ و گربه

وجود ترشح در گوش سگ و گربه نشانه چیست؟

گاهی اوقات به دلیل عدم توجه کافی به نظافت در سگ ها و گربه ها دچار ترشحاتی در ناحیه گوششان می شوند. این ترشحات گاهی منجر به بیماری هایی در این حیوانات خانگی می شود لذا در اینگونه موارد اکیدا توصیه میکنیم به دامپزشک مراجعه نمایید.

۴ ویژگی گوش سالم در سگ و گربه

  • مجرای آن تا آنجا که قابل دیدن باشد، تمیز است.
  • بدون بو است.
  • به رنگ صورتی کم رنگ و دارای مقدار کمی واکس یا سرومن می باشد.
  • دارای مقدار کمی مو می باشد.

آیا گوش سگ ها و گربه ها را باید تمیز کرد؟

وجود چرک و کثیفی در سگ و گربه شما را ملزم به پاک کردن آن می کند چرا که در دراز مدت این موارد به بیماری منجر خواهد. اگر در سگ خود علائم کثیفی وجود داشته باشد باید آن را تمیز کنید. مواردی که در زیر عنوان شده از نشانه های کثیفی و چرک در گوش سگ ها و گربه هاست. بی توجهی به برخی موارد عادی و اولیه باعث بیماری هایی خواهد شد که با همین تمیز کردن ساده می توانستید از آن جلوگیری کنید. توجه گنید که وجود چرک در گوش احتمال بیماری را نشان خواهد داد و باید به دامپزشک مراجعه کنید.

تصویر
تمیز کردن گوش سگ و گربه

نشانه های گوش بیمار در سگ و گربه

  • بد بو است.
  • حیوان به طور مداوم با دست های خود آنها را می خاراند و یا سر خود را به زمین می مالد.
  • هنگام لمس گوش ها حیوان احساس درد می کند و سر خود را تکان داده و یا به یک طرف کج نگه می دارد.
  • ترشحات تیره رنگ (مشکی یا قهوه ای) به وفور مشاهده می شود.
  • لاله گوش در داخل و مدخل کانال شنوایی خارجی، ملتهب (قرمز رنگ) و پوسته پوسته شده است.
  • حیوان دچار تغییر رفتار شده و بسیار حساس و گوشه گیر می شود.
  • گاهی خون ریزی از گوش ها هم اتفاق می افتد.

نحوه تمیز کردن گوش سگ و گربه

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، تمیز کردن گوش را با یک پیرایش عمومی خوب آغاز کنید. موهای اضافی، کثیف و چسبناک را از اطراف کانال گوش و لاله گوش بچینید. لاله ی گوش مرطوب، چسبناک و سنگین و کانال گوش از مو پوشیده شده، جریان هوا را کاهش می دهند. کاهش جریان هوا سبب ساخته شدن موم و آلو دگی در گوش می شود که ریسک عفونت گوش را افزایش می دهد.

در بعضی از سگ و گربه ها، موهای اضافی باید به آرامی از داخل کانال گوش چیده شوند. این کار نیاز به دقت بسیار زیادی دارد تا به کانال گوش آسیبی نرسد و احساس ناراحتی به حداقل برسد.

در صورت نیاز یک آرایشگر حرفه ای یا یک دستیار دامپزشک می تواند به شما کمک کند تا موهای اضافی را حذف کنید.

چیزهایی که به آن نیاز دارید:

اگر می خواهید این کار را خودتان و در خانه انجام دهید به چند وسیله احتیاج دارید:

  • روغن زیتون یا تمیزکننده تجاری گوش گربه (در هر دو حالت تنها به چند قطره از آن ها نیاز دارید)
  • یک قطره چکان یا هر وسیله دیگری که به شما امکان این را دهد تا به آسانی چند قطره از مایع را به گوش گربه بچکانید.
  • یک ظرف برای آب
  • ممکن است به مقداری تشویقی نیز برای آرام کردن گربه تان نیاز پیدا کنید.

روش تمیز کردن گوش گربه :

تمیز کردن گوش سگ و گربه تان کار آسانی است که حدود ده دقیقه طول می کشد. حتما از قبل وسایل مورد نیاز را در دسترس خود قرار داده باشید و این کار را در محلی انجام دهید که گربه تان احساس راحتی بیشتری دارد.

  1. با قرار دادن روغن زیتون یا قطره درون یک ظرف آب ولرم، دمای آن را به دمای محیط برسانید.
  2. گربه را روی میز یا کانتر قرار دهید.
  3. یک یا دو قطره از مایع (چه روغن زیتون و چه تمیز کننده تجاری گوش) را درون منفذ گرد کانال گوش بریزید.
  4. به آرامی پایه گوش را حداقل یک دقیقه ماساژ دهید.
  5. مرحله 3 و 4 را برای گوش دیگر تکرار کنید.اگر برایتان راحت است می توانید در هر دو گوش به طور همزمان قطره بریزید و سپس به گربه تان یک ماساژ گوش دو تایی بدهید.
  6. به مدت 5 دقیقه با گربه تان کاری نداشته باشید. احتمالا گربه تان سرش را خوب تکان می دهد که همین سبب می شود آلودگی ها جابه جا شوند و به کانال بیرونی گوش بیایند.
  7. پس از گذشت این 5 دقیقه از پنبه توپی یا پدهای پنبه ای برای پاک کردن روغن و کثیفی ها از گوش گربه استفاده کنید.
  8. به گربه تان یک تشویقی برای اینکه گربه ی خوبی بوده است بدهید.

همانطور که احتمالا دامپزشکتان به شما خواهد گفت شما از همین مراحل می توانید برای ریختن داروهای گوش به داخل آن نیز استفاده کنید. فقط مرحله 1 و 7 را نباید انجام دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (567 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس