نحوه شستشو و تمیز کردن انژکتور خودرو

  شنبه، 22 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه شستشو و تمیز کردن انژکتور خودرو
انژکتور قطعه‌ای در سیلندر است که وظیفه تنظیم سوخت را به عهده دارد. به دلیل وجود ناخالصی در سوخت، سوزن این قطعه دچار گرفتگی می‌شود که سوخت رسانی مختل خواهد شد به همین سبب تمیز کردن انژکتور بنزین اهمیت بسیاری دارد تا عمل سوخت رسانی به درستی انجام شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، انژکتور، یک نازل برای تزریق سوخت، هوا و بخار آب تحت فشار می باشد. انژکتورها نقشی حیاتی در سیستم سوخت رسانی خودرو های امروزی دارند. سوخت رسانی بوسیله انژکتور دقیق تر و کامل تر از سوخت رسانی کاربراتوری است.

سوخت رسانی به داخل محفظه احتراق خودرو به دو صورت انجام می گیرد.

۱- توسط انژکتور

۲- توسط کاربراتور

سوخت رسانی انژکتوری چگونه کار می کند؟

معمولا در هر خودروی انژکتوری، به تعداد سیلندرهای خودرو، انژکتور وجود دارد و هر انژکتور عمل پاشش سوخت به یک سیلندر را انجام می دهد. هنگامی که کارکرد انژکتورها دچار اختلال می شود، عمل احتراق در خودرو به درستی انجام نشده و در نتیجه موتور خودرو به مشکل بر می خورد. در سیستم های انژکتوری، اطلاعات موتور، از طریق سنسور های موجود -که در ادامه اشاره خواهیم کرد- جمع آوری می گردد. اطلاعات بدست آمده از این سنسورها به مغز الکترونیکی خودرو که ECU نامیده می شود، فرستاده شده و پردازش می گردد. پس از بررسی این اطلاعات، ECU دستورات اجرائی خود را از طریق عملگرها، روی موتور اعمال می نماید. عملگرهای موجود عبارتند از: موتور پله ای، کوئل، پمپ بنزین ، انژکتورها و … .

اجزای سیستم سوخت رسانی انژکتوری عبارتند از:

انواع سنسور ها: شامل سنسور فشار هوا، سنسور دمای هوا، سنسور میل بادامک سنسور دمای آب، سنسور دور موتور، سنسور اکسیژن، سنسور جریان جرمی هوا، سنسور زاویه میل لنگ، سنسور سرعت، پتانسیومتر دریچه گاز، سنسور ضربه، سوئیچ اینرسی، پمپ، لوله های سوخت رسانی، فیلتر سوخت، ریل سوخت، انژکتورها، مانیفولد هوا و بدنه گاز، واحد کنترل الکترونیکی، موتور کنترل دور آرام، رگلاتور فشار شکن

سیستم انژکتوری چه مزایایی دارد؟

  • کاهش آلودگی هوا
  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش عمر موتور
  • افزایش راندمان خودرو
  • تاثیر نگرفتن از شرایط آب و هوایی

انواع سیستم انژکتور

  • سیستم انژکتور یک نقطه ای
  • سیستم انژکتور چند نقطه ای
  • الکترومانیکی
  • مکانیکی
  • الکترونیکی

نشانه های خرابی انژکتور

  • کاهش شتاب خودرو
  • افزایش میزان آلایندگی
  • افزایش مصرف سوخت
  • شنیده شدن صداهای غیرعادی از خودرو
  • کاهش قدرت موتور
  • بد استارت خوردن خودرو
  • اختلال در عملکرد سنسور اکسیژن و کاهش عمر آن
  • کاهش عمر کاتالیست خودرو و اختلال در عملکرد آن
  • توقف ناگهانی خودرو
  • تاخیر موتور هنگام دور گرفتن

یکی از مشکلات شایع در انژکتور ضعیف شدن قطعه الکترومغناطیس در افشانه الکترونیکی است. این قطعه پس از گذشت زمان ضعیف می شود و دیگر قادر به حرکت دادن سوزن نیست. برای تشخیص این مشکل باید از اهم متر استفاده شود.

شستشوی انژکتور خودرو

ناخالصی های موجود در بنزین سبب ایجاد رسوب در انژکتور می شود و عملکرد صحیح آن را تحت ثاثیر قرار می دهد. برای شست و شوی انژکتور باید از فروشگاه ها اسپری مخصوص آن را خریداری کرد. شستن این قطعه کار آسانی است و بدون مراجعه به تعمیرکار نیز می توان این کار را انجام داد. یکی دیگر از راه های تمیز کردن انژکتور، ریختن مکمل درون باک بنزین است البته این روش مفید نیست و قدرت پاک کنندگی مکمل بسیار پایین است. در صورتی که پس از شستن انژکتور نشانه های خرابی آن همچنان پا بر جا باشد باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

چه زمانی باید انژکتور خودرو را تعویض کنیم؟

اگر با شست وشوی انژکتور مشکل حل نشد باید آن را تعویض کنید که تشخیص آن با تعمیرکار است. زمانی که یکی از انژکتورها خراب شده باشد، ناگزیر باید تمام انژکتورها را تعویض کنید چراکه این قطعات به طور هماهنگ با یکدیگر کار می کنند و تعویض یکی از آنها ممکن است سبب اختلال در این هماهنگی شود.

نحوه شستن انژکتور خودرو

انژکتور قطعه ای در سیلندر است که وظیفه تنظیم سوخت را به عهده دارد. به دلیل وجود ناخالصی در سوخت، سوزن این قطعه دچار گرفتگی می شود که سوخت رسانی مختل خواهد شد به همین سبب تمیز کردن انژکتور بنزین اهمیت بسیاری دارد تا عمل سوخت رسانی به درستی انجام شود.

انژکتور خودرو یک قطعه مکانیکی الکترونیکی است که به وسیله نازل ها سوخت را به درون سیلندر می پاشد. این قطعه دستورات لازم را از کامپیوتر خودرو دریافت می کند و اگر سوزن های این قطعه کثیف باشد سوخت رسانی به درستی انجام نمی شود و ممکن است سبب ریپ زدن خودرو و روشن نشدن آن شود. ساده ترین راه برای تشخیص گرفتگی سوزن های انژکتور استفاده از دستگاه دیاگ است اما با باز کردن این قطعه نیز می توان گرفتگی را امتحان کرد.

تمیز کردن انژکتور بنزین

سبک رانندگی و کیفیت بنزین از مهمترین عوامل در تعیین زمان تمیز کردن انژکتور به شمار می رود. برخی ادعا می کنند که به ازای هر ۵۰ کیلومتر باید انژکتور خودرو را تمیز کرد که این زمان مشخص شده نسبی است و نمی توان با قطعیت آن را درست دانست.

راه های تمیز کردن انژکتور خودرو

راه های تمیز کردن انژکتور خودرو با میزان گرفتگی آن ارتباط مستقیم دارد و اگر گرفتگی شدید یا در مراحل اولیه باشد، روش های تمیز کردن آن متفاوت است.

راه های تمیز کردن انژکتور در مراحل اولیه گرفتگی

اگر گرفتگی انژکتور خودرو در مراحل اولیه باشد، استفاده از سیالات شست و شوی انژکتور مشکل را حل خواهد کرد. این شوینده ها را باید در باک بنزین خودرو بریزید. شوینده ضعیف به درستی عمل نمی کند و محلول های قوی نیز ممکن است به دلیل قدرت بالا آسیب زننده باشد. قبل از خرید محلول شست وشوی انژکتور حتما نسبت به قوی و ضعیف بودن آن تحقیق کنید و تا حد ممکن از شوینده های متوسط استفاده کنید. پیش از استفاده از محلول شست و شو حتما موارد نوشته شده روی آن را بخوانید و براساس دستوالعمل آن عمل کنید.

راه های تمیز کردن انژکتور خودرو در صورت گرفتگی شدید

مطمئن ترین راه برای تمیز کردن انژکتور بنزین، جدا کردن آن است. برای شست وشوی انژکتور باز شده نیز از مواد شوینده خاصی استفاده می شود. زمانی که خودرو روشن است باید از تجهیزات خاصی که برای شست و شوی انژکتور است، استفاده کنید. این تجهیزات مواد شوینده را به سمت رسوبات هدایت می کند. پمپ بنزین باید در این شرایط غیر فعال باشد که برای این کار لازم است پمپ بنزین را غیر فعال یا یک لوله نعلی شکل نصب کنید تا بنزین به سمت باک حرکت کند. غیر فعال کردن پمپ بنزین خودرو ممکن است سبب ایجاد کد خطا در ای سی یو شود که پس از اتمام کار باید این خطا را پاک کرد. اگر گرفتگی انژکتور شدید باشد احتمالا کار شست و شوی آن زمان بر خواهد بود. در صورتی که رسوبات روی انژکتور با دستگاه شست و شوی انژکتور تمیز نشود باید آن را تعویض و انژکتور نو جایگزین کنید. برای اینکه اطمینان حاصل شود که انژکتور خودرو پس از تمیز شدن عملکرد بهتری دارد می توانید تست کشش در حین رانندگی، تست آلایندگی و افت فشار انژکتور را انجام دهید.

چند نکته مهم درباره تمیز کردن انژکتور خودرو

  • استفاده از مکمل ها به خودرو آسیب می زند و نباید به آنها اعتماد کاملی داشته باشید.
  • دستگاه شست و شوی انژکتور گران قیمت است.
  • اگر انژکتور خودرو دچار گرفتگی شدید باشد چیزی حدود یک ساعت زمان می خواهد تا به طور کامل تمیز شود.
  • باز کردن انژکتور باید توسط یک فرد ماهر انجام شود.
  • گاهی تعویض انژکتور صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به تمیز کردن آن دارد.
  • شست وشوی درجای انژکتور ممکن است به آن آسیب وارد کند.
  • انژکتورهای تمیز آلایندگی های خودرو را کاهش می دهند.
  • شست و شوی انژکتور قدرت خودرو را بیشتر می کند.
  • تمیز کردن سوزن انژکتور بنزین مصرف سوخت را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می دهد.

نشانه های گرفتگی انژکتور خودرو

  • کاهش راندمان موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • ریپ زدن خودرو
  • احتراق ناقص

تمیز کردن انژکتور خودرو در سرویس های دوره ای خودرو انجام می شود اما کافی نیست و باید پس از مشاهده علایم و نشانه های گرفتگی انژکتور حتما نسبت به تمیز کردن آنها اقدام کرد. بهترین راه برای تمیز کردن انژکتور خودرو مراجعه به یک تعمیرکار ماهر است چراکه شستن درجا و غیر اصولی آن می تواند سبب آسیب به انژکتورها شود و از سویی دیگر استفاده از مکمل های شست و شو چندان توصیه نمی شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (486 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان