صندلی خودرو را چگونه تنظیم کنیم؟

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
صندلی خودرو را چگونه تنظیم کنیم؟
صندلی های خودرو ها اهرم هایی برای جلو و عقب بردن صندلی و گاهی برای بالا و پایین بردن صندلی دارند. با استفاده از این اهرم ها می توانید فاصله عرضی و طولی خود تا فرمان و پدال ها را تنظیم کنید.

تنظیم صندلی خودرو مانند تنظیم آینه های خودرو، یکی از کارهایی است که هر راننده ای قبل از حرکت دادن خودرو باید آن را انجام دهد. احتمالا می دانید که اولین درس در هنگام آموزش رانندگی مربوط به صندلی و تنظیمات آن است. تنظیم صحیح و اصولی صندلی خودرو ایمنی و امنیت در رانندگی را تضمین می کند. البته نشستن پشت فرمان خودرو کار سختی نیست. فقط باید راحت بنشینید؛ یعنی طوری بنشینید که به هیچ یک از اعضای بدن شما فشار اضافی وارد نشود. تنظیم نبودن خودرو، باعث می شود که کنترل شما حین رانندگی کاهش یافته و به احتمال زیادی مرتکب کدهای تخلف رانندگی شده و در نهایت خلافی خودرو شما بالا رود.

رانندگی با صندلی که به طور صحیح تنظیم شده ­است، برای شما راحتی و امنیت بیشتری خواهد داشت. راه ­های مختلفی برای تنظیم صندلی راننده وجود دارد، مانند حرکت دادن آن به طرفین یا دور کردن آن از فرمان، تغییر شیب تکیه گاه و حرکت دادن پشتی سر صندلی رو به بالا و پایین. زمانی که صندلی تان جهت راحتی و امنیت بیشتر تنظیم شد، اطمینان حاصل کنید که به درستی روی صندلی نشسته اید. به یاد داشته ­باشید که همیشه کمربندتان را ببندید!

چگونگی تنظیم صندلی راننده

تکیه گاه پشت صندلی خود را تا جایی که زاویه ای ۱۰۰ درجه با قسمت نشیمن گاه بسازد تنظیم کنید.

اگر وقتی که می خواهید فرمان اتومبیل را در دست بگیرید، شانه های شما از قسمت تکیه گاه صندلی جدا شود، پس زاویه ی صندلی شما زیاد است.

اگر موقع رانندگی به سمت جلو قوز می کنید، باید مقداری پشتی صندلی خود را بالاتر بیاورید.

تصویر
تنظیم صندلی راننده

وقتی تکیه گاه صندلی شما در موقعیت مناسبی قرار بگیرد و تنظیم صندلی راننده به خوبی صورت گرفته باشد با تکیه دادن به عقب صندلی و با زاویه ی درست، فشار وارده بر پایین کمر کاهش یافته و شما با راحتی کامل رانندگی خواهید کرد.

همین طور ،شما به آسانی به فرمان اتومبیل دسترسی خواهید داشت و آرنج تان کمتر خم میشود.

قسمت پشتی سرتان را تا جایی تنظیم کنید که سر شما در مرکز قرار گرفته باشد.

حالت نرمال و ایده آل برای جای گیری سر شما وقتی است که، تنظیم صندلی راننده را به گونه ای انجام داده باشید که سر شما با بالای تکیه گاه و پشتی سرتان همسطح باشد.

پس اگر هنگامی که بر روی صندلی قرار گرفته اید اگر تکیه گاه بالاتر از سرتان قرار گرفته است، پشتی آن را تا حدی پایین بیاورید تا با سر شما هم سطح گردد.

اگر سر شما بالاتر از تکیه گاه قرار دارد، پشتی تکیه گاه را به سمت بالا ببرید تا از این طریق به سلامت مهره های گردن خود کمک کرده باشید.

تنظیم صندلی راننده باید طوری انجام بگیرد که هنگام فشار دادن پدال گاز یا کلاچ زانو های شما اندکی خم شوند.

اگر حس می کنید موقع فشار دادن پدال گاز یا کلاچ پاهای شما کاملاً کشیده می شود، صندلی را اندکی به جلو بکشید تا احساس بهتری داشته باشید.

بر عکس اگر پای شما موقع فشار بر پدال به سمت جلو فشرده شده است، صندلی خود را کمی به سمت عقب حرکت دهید.

حالت ایده آل آن است که، در هنگام رانندگی زانوهای تان فقط اندکی خم باشد. چون حفظ این حالت از درد زانوهای شما جلوگیری می کند.

در تنظیم صندلی راننده دقت کنید.

تا وقتی که روی صندلی می نشینید، بین پشت زانوهای شما و صندلی به اندازه دو تا سه انگشت فاصله باشد. دو انگشت خود را به بین لبه ی صندلی و پشت زانو هایتان بگذارید.

اگر فاصله تنظیم نبود، صندلی را حرکت دهید تا این فضا ایجاد شود و سلامتی شما تضمین گردد.

تنظیم صندلی راننده باید به شکلی صورت بگیرد که نشیمن گاه، با زانوی راننده همسطح بشود.

اگر نمی توانید در هنگام رانندگی از شیشه جلوی اتومبیل به خوبی و مسلط روبه رو را نگاه کنید، باید صندلی خود را بالاتر ببرید.

وقتی که نشیمن گاه صندلی پایین است این مورد پیش می آید و بدن شما را خسته خواهد کرد.

اگر ماشین تنظیم کننده ای، برای تنظیم ارتفاع صندلی ندارد، می توانید با کمک گرفتن از یک بالشت این کار را انجام دهید و با گذاشتن یک بالشت اندازه در قسمت نشیمن گاه صندلی، لگن خود را با زانوهای تان همسطح کنید.

بالا بودن زیاد صندلی هم باعث می شود، که شما ب۳رای تسلط بر بیرون و نگاه از شیشه ی جلو به سمت پایین خم شوید و در این صورت مهره های گردن شما دچار درد می شوند.

تکیه گاه قسمت پشت صندلی را طوری تنظیم کنید که، در قوس و انحنای کمر جا بگیرد.

تکیه گاه کمری یک بخش برجسته در پایین صندلی است، که در پشت راننده قرار می گیرد. آن را در موقع تنظیم صندلی راننده طوری قرار دهید، که کاملاً انحنای کمر شما را پر کند.

و پایین لبه ی آن با خط کمر شما هم تراز گردد. اگر هم که صندلی ماشین شما این امکان را ندارد، می توانید از یک پشتی کوچک و یا یک حوله کمک بگیرید و آن را لوله کنید و در انحنای کمر قرار دهید.

یا حتی از یک اسفنج هم می توانید کمک بگیرید. این کار به شما کمک می کند که کمتر دچار کمر درد شوید. پس با رعایت نکاتی این چنینی می توانید با تنظیم صندلی راننده به شکل صحیح آن به سلامت جسم و روان خود کمک کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (557 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان