نامه پزشکیان به «سیدحسن نصرالله» سیگنال بسیار ارزشمندی تلقی می شود

  جمعه، 22 تیر 1403 ID  کد خبر 397011
نامه پزشکیان به «سیدحسن نصرالله» سیگنال بسیار ارزشمندی تلقی می شود
ساعدنیوز: کارشناس مسائل بین الملل گفت: در شرایطی که وضعیت در منطقه بسیار حساس است و مقاومت در آستانه وضعیتی خطیر قرار دارد، نامه آقای پزشکیان به سیدحسن نصرالله و تاکید بر حمایت پرقدرت از مقاومت در دولت جدید، سیگنال بسیار ارزشمند تلقی می شود.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از ایرنا، عابد اکبری کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گویی در خصوص دیدگاه و رویکرد دولت چهاردهم در عرصه سیاست خارجی و البته نامه مهم رئیس جمهور منتخب به دبیرکل حزب حزب الله لبنان و تاکید بر تداوم رویکرد مقاومت در سیاست خارجی دولت چهاردهم، اظهارداشت: یکی ازپرسش ‏های اساسی کشورداری طی دو دهه گذشته در جمهوری اسلامی ایران، چیستی و چگونگی سیاست خارجی کارآمد بوده است.

وی گفت: برخی معتقدند که چارچوب کلی سیاست خارجی از سوی رهبری تعیین می‏شود و قوه مجریه نقش بنیادینی در آن ندارد، اما گروهی دیگر با اشاره به تغییر و تحول در عرصه سیاست خارجی با جابه ‏جایی دولت‏ ها، معتقد به نقش قوه مجریه و به ویژه رئیس جمهور در گفتمان سیاست خارجی هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: با نگاه به متن و حاشیه مناظرات و رقابت‏ های انتخاباتی منتهی به پیروزی مسعود پزشکیان می‏ توان گفت که ما در چهار سال آینده با دولتی مواجه خواهیم بود که یکی از دال‏ های اساسی گفتمان آن سیاست خارجی و چگونگی تدبیر آن است.

اکبری افزود: بررسی کنش ‏های گفتاری رئیس جمهور منتخب چند نکته اساسی را در نوع نگرش دولت چهاردهم به سیاست خارجی بازنمایی می‏کند که می‏تواند راهنمای فهم سیاست خارجی در دولت چهاردهم باشد.

وی بیان کرد: نکته اول تلاش پزشکیان برای نشان دادن پیوند هستی شناختی سیاست داخلی و سیاست خارجی است. از نظر رئیس جمهور منتخب، کارآمدی در سیاست داخلی و کارآمدی در سیاست خارجی به طور متقابل با یکدیگر پیوند دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: نکته دوم تعریف عملیاتی چیستی کارآمدی در سیاست خارجی و چگونگی آن است. در دیدگاه آقای پزشکیان سیاست خارجی کارآمد دو شاخص اصلی دارد. شاخص اول اجماع سازی داخلی بر سر اهداف و چگونگی پیگیری آنها است.

اکبری بیان کرد: شاخص دوم نیز توان سیاست خارجی برای سازگار شدن با مقتضیات محیط داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: نکته سوم، اولویت هستی شناختی «اجماع داخلی» برای موفقیت در تحقق اهداف سیاست خارجی است. از نظر رئیس جمهور پزشکیان، آنچه که منجر به ناکامی در تحقق اهداف سیاست خارجی نظام طی دهه 90 (به طور خاص در پرونده برجام) شده است، ناتوانی نظام در اجماع سازی داخلی است.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهارکرد: در واقع یکی از نکات محوری مناظرات وی تاکید براین نکته است که رقابت ها و اختلافات داخلی منجر به قربانی شدن منافع ملی در عرصه سیاست خارجی شده است.

اکبری در خصوص نامه رئیس جمهور منتخب به دبیرکل حزب الله لبنان و تاکید بر تداوم رویکرد مقاومت در سیاست خارجی دولت چهاردهم نیز، گفت: اما یکی از نقاط برجسته در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که بدون هیچ تغییر در دولت چهاردهم نیز دنبال خواهد شد مسأله فلسطین و مقاومت است. در همین راستا رئیس جمهور منتخب طی نامه ای به دبیرکل حزب‌الله لبنان بر ادامه روند حمایت جمهوری اسلامی ایران از حزب الله لبنان تاکید داشت.

وی ادامه داد: بررسی دیدگاه های رئیس جمهور منتخب نشان می دهد آقای پزشکیان مسأله فلسطین را از سه زاویه انسانی، اسلامی و همراستا با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند. از بُعد انسانی رئیس جمهور منتخب قائل به این امر است که هر انسان آزاده که ذره ای انسانیت و شرافت دارد، در کنار فلسطین ایستاده است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: خصوصا در جنگ کنونی که همه ملت های جهان از آمریکا و کانادا تا انگلستان و اسپانیا و فرانسه در حمایت از فلسطین تظاهرات کرده و هیچ تجمعی در هیچ کجای جهان در حمایت از اسرائیل برگزار نشد. افراد از ملیت های مختلف، از ادیان مختلف حتی یهودیان و بوداییان علیه جنایات اسرائیل سکوت نکردند و به حمایت پرداختند.

اکبری بیان کرد: از بُعد اسلامی نیز سرزمین فلسطین، محل مقدس ترین مساجد و زیارتگاه های توحیدی است. از مسجدالاقصی محل معراج پیامبر اسلام(ص) و مقبره پیامبرانی چون حضرت ابراهیم، یعقوب، اسحاق، یوسف، داود، سلیمان، صالح نبی، کلیسای مهد (محل تولد حضرت عیسی) است.

وی افزود: اما از بُعد منافع ملی نیز به نظر می رسد اقای پزشکیان به این امر باور دارد که رژیم صهیونسیتی ماهیتی ستیزه جویانه دارد که به تمامی کشورهای همسایه خود ده ها بار حمله کرده، حتی همچنان بخشی از خاک همسایگانش را تحت اشغال دارد و بعد از هضم فلسطین، کشور دیگر منطقه یعنی لبنان را هم اشغال کرد و اگر حمایت جمهوری اسلامی و تشکیل مقاومت حزب الله نبود اسرائیل از خاک لبنان خارج نمی شد و مشخص نبود الان دیگر کدامیک از کشورهای منطقه در اشغال این رژیم جهانخوار بودند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: در هر صورت به نظر می رسد در شرایطی که وضعیت در منطقه بسیار حساس است و مقاومت در آستانه وضعیتی خطیر قرار دارد، نامه آقای پزشکیان به جناب سید نصرالله و تاکید بر حمایت پرقدرت از مقاومت در دولت جدید، سیگنال بسیار ارزشمند تلقی می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (250 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (196 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می کنم، ده و ربع دیگه دلم میخواد بخوابم+ویدیو (192 نظر) نگاهی به ماشین BMW لوکس و هوش پران رهبر معظم انقلاب+ویدئو (123 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (120 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (111 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (95 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (71 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (66 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (61 نظر) حضور بازیگران و ورزشکاران در ضیافت باشکوه نذری رضا گلزار بدون آیسان آقاخانی+عکس/ از یکتا ناصر و منوچهر هادی تا سعید معروف (24 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (24 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (19 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (18 نظر)
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر روز سه‌شنبه 26 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه سه‌شنبه 26 تیر ماه 1403
فال روزانه امروز سه‌شنبه 26 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه‌شنبه 26 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز سه‌شنبه 26 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 26 تیر 1403
رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید
تغییر چهره جذاب مومویِ چشم آبیِ سریال بچه مهندس در کنار همسر خوش تیپ و جنتلمنش بعد از 6 سال +عکس
زن خائن در آبادان شوهرش را زنده زنده آتش زد / جنایتی هولناک برای پنهان ماندن رابطه شیطانی
معتاد کارتن خوابی که از پول گذشت اما دروغ نگفت!!
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان دکتری بدون آزمون دانشگاه علامه طباطبائی
فراخوان دانشگاه الزهرا (ع) برای ثبت‌نام کاروان دانشجویی اربعین
ویدیو/ آموزش ساخت آلاچیق خوشگل با پالت چوبی در سه سوت/ حتماً تا آخر ببینید، انصافاً هم هنرمنده هم خلاق
ویدیو/ راز موفقیت یونس ژائله مدیرعامل شیرین عسل به روایت خودش/ سرمایه نداشتم، فرش خانه‌ام را فروختم...
(ویدئو) نبوغ دیجیتال در عصر رنسانس/ ربات نقاش داوینچی، شاهکار قرن پانزدهم که هنوز هم دنیا را به حیرت وا می دارد!
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟