نشانه های بارز هک شدن گوشی تلفن همراه چیست؟

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
نشانه های بارز هک شدن گوشی تلفن همراه چیست؟
برای این که بدانید گوشی هوشمند شما در حال جاسوسی است یا نه، نشانه هایی وجود دارد که در ادامه با آن ها اشنا خواهید شد. همچنین راهکارهای امنیتی را به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

هک شدن گوشی های موبایل کار سخت یا غیر ممکنی نیست! این روزها با پیشرفت تکنولوژی در جنبه های مختلف، امکان هک کردن گوشی های موبایل وجود بیشتر از همیشه وجود دارد. سرقت اطلاعات موبایل و اخاذی کردن با آن کابوس کاربران گوشی های هوشمند است! اما چگونه بفهمیم که گوشی ما هک شده است؟ علائم هک شدن گوشی چیست؟ چگونه از هک شدن گوشی و سرقت اطلاعاتمان جلوگیری کنیم؟ در این مطلب می خواهیم نشانه های هک گوشی موبایل را معرفی کنیم و راهکارهایی را به شما آموزش دهیم تا دربرابر هک شدن و سرقت اطلاعات آن جلوگیری کنیم.

چرا گوشی من هک می شود؟!

با پیشرفتی که در زمینه تکنولوژی به وجود آمده، تقریبا هک کردن همه چیز امکانپذیر است؛ چه برسد به گوشی های موبایلی که در دستان ما و شماست! هک کردن گوشی یا تبلت می تواند با اهداف مختلفی انجام شود اما بیشتر وقت ها هدف اصلی هکر ها، دستیابی به اطلاعات شخصی یا فایل های شماست. حتما شما هم مثل خیلی افراد دیگر اطلاعات مهم و حیاتی در گوشی خود دارید، حال تصور کنید فردی سودجو با هک کردن گوشی شما به تمام این اطلاعات دسترسی پیدا کند! هک گوشی موبایل می تواند با اهداف دیگری مثل ردیابی شما و حتی اخاذی صورت گیرد! اما آیا راهی وجود دارد که با استفاده از آن بفهمیم گوشی ما هک شده یا خیر؟ خبر خوب این است که وقتی فردی گوشی یا تبلت شما را هک می کند، نشانه هایی از خود به جا می گذارد. شما با دانستن علائم هک شدن گوشی می توانید به سرعت جلوی سرقت اطلاعات خودتان را بگیرید و هکر را از رسیدن به خواسته اش بازدارید! در ادامه نشانه هک گوشی موبایل را معرفی می کنیم. این نشانه ها هم می تواند ظاهری و سخت افزاری باشد و هم نرم افزاری!

هک گوشی

نشانه های ظاهری و سخت افزاری هک و جاسوسی گوشی

  • زود تمام شدن شارژ گوشی: اگر از موبایل خود استفاده زیادی نظیر بازی کردن به صورت مداوم را ندارید، می توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که گوشی تحت کنترل است. البته به یاد داشته باشید که دلایل زود تمام شدن شارژ گوشی متنوع است. اگر شارژ شدن دستگاه شما بیش از حد معمول همیشگی طول می کشد، می توانید از این موضوع مطمئن باشید.

  • کاهش نامعمول عمر باتری گوشی: باتری نظیر وسایل دیگر عمر مفید مشخصی دارد که به وسیله عوامل مختلفی کاهش می یابد. اما اگر باتری شما به صورت نامعمول و بعد از دوره کوتاهی غیرقابل استفاده شود، احتمال جاسوسی دستگاه شما وجود دارد.

  • گرم شدن دائمی گوشی: گاهی گوشی بدون هیچ دلیلی بیش از حد گرم می شود. در صورتی که با موبایل خود بازی نمی کنید یا به طور مداوم با برنامه خاصی کار نکرده اید، احتمالا هدف جاسوسی قرار گرفته اید. دقت کنید که گرم شدن نسبی دستگاه بر اثر شارژ شدن طبیعی است.

  • خاموش و روشن شدن های ناگهانی دستگاه: در صورتی که موبایل شما تحت کنترل باشد، خاموش و روشن شدن های ناگهانی و بدون نظم خاص امری دور از انتظار نیست.

  • دریافت تماس های توام با پارازیت: در صورتی که در طول تماس پارازیت یا نویز می شنوید که قبلا بی سابقه بوده است و شرایط محیطی و فیزیکی نظیر آنتن در آن دخالت ندارد، می توانید از این که موبایل شما تحت جاسوسی است مطئمن شوید.

نشانه های نرم افزاری جاسوسی و هک گوشی

  • بررسی مصرف دیتا توسط گوشی: در گوشی های هوشمند می توان مصرف اینترنت را تحت عنوان phone’s network usage بررسی کرد. نرم افزارهای جاسوسی که برای اعمال جاسوسی در دستگاه ها نصب می شوند، فعالیت خود را به واسطه ارسال و دریافت دیتا انجام می دهند که در واقع همان مصرف اینترنت است. در صورتی که تغییرات چشمگیری را در مصرف اینترنت گوشی خود مشاهده می کنید، احتمال شنود شدن دستگاه شما و جاسوسی اطلاعات آن نیز وجود دارد.

  • دریافت پیام های غیرمعمول: در صورتی که پیام های نامرتبط و نامفهومی را دریافت می کنید که پیش از این بی سابقه بوده است، مثلا پیام هایی که حاوی تعداد زیادی کاراکتر و عدد باشد، احتمالا شما تحت کنترل قرار گرفته اید. این پیام ها مشابه کدهایی هستند که جهت ردیابی موقعیت افراد ارسال می شوند. راه دیگر که می تواند از جهت نرم افزاری نشانه های جاسوسی را آشکار کند، برنامه ها و اپ های ضدجاسوسی می باشند. نمونه ای از این اپ ها، Anti Spy Mobile می باشد. گوشی های آیفون معمولا از اندرویدی ایمن تر هستند ( اگر Jailbreak یا قفل شکنی نشده باشند) بنابراین اگر گوشی شما آیفون است می توانید از ایمنی بیشتر آن مطمئن باشید؛ چرا که نصب برنامه های جاسوسی مستلزم تماس فیزیکی با دستگاه است.

در صورتی که تقریبا با فردی که به جاسوسی پرداخته است آشنایی دارید، می توانید با یک ترفند ساده برای آن شخص تله بسازید و از ادامه شنود و سرقت اطلاعات گوشی خود جلوگیری کنید. بدین منظور طبق راهنمای زیر عمل کنید:

  • یک مودم ارزان قیمت تهیه کنید و با استفاده از سیم های LAN مودم جدید را به مودم اصلی متصل کنید. دقت کنید که آدرس ورود به تنظیمات مودم ها با هم متفاوت باشد ؛ مثلا شرکت های سازنده با هم متفاوت باشند. اگر آدرس ورود به تنظیمات مودم فعلی شما ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ است، توجه داشته باشید که آدرس مربوط به مودم جدید ۱۹۲٫۱۶۸٫۲٫۱ باشد.
  • ابتدا موبایل خود را به وای فای جدید وصل کنید و سپس لپ تاپ یا کامپیوتر را نیز به مودم جدید متصل نمایید.
  • یکی از ابزار پکت اسنیفر که داده های رد و بدل شده کامپیوتر را آنالیز می کند را از اینترنت با جستجو عباراتی “Open source packet sniffer” دانلود کنید.
  • بعد از نصب packet sniffer، آن را فعال کنید و یک ایمیل ارسال کنید.
  • بعد از ارسال انبوهی از اطلاعات نمایش داده می شود. به آدرس های اینترنتی توجه بیشتری نشان دهید. در صورتی که تحت جاسوسی قرار گرفته باشید، از ایمیلی که ارسال کرده اید نسخه های زیادی به آی پی های مختلف که با آی پی سرویس دهنده اینترنت شما متفاوت است ارسال می شود. می توانید عبارت IP lookup را در اینترنت سرچ کنید تا آی پی مربوط به ISP خود را از سایر آی پی ها تشخیص دهید.

توجه داشته باشید که برخی از نرم افزارهای جاسوسی، اطلاعات را به صورت دوره ای ارسال می کنند و تمام نسخه ها را به یک باره نمی فرستند. بنابراین بهتر است دستگاه خود را به مدت ۲۴ ساعت به کامپیوتر متصل نگه دارید تا از ایمنی گوشی خود مطمئن شوید. در مدت اتصال گوشی به کامپیوتر نمی توانید از آن استفاده کنید؛ چرا که سبب ایجاد بسته های اطلاعاتی می شود و نتیجه کار را با خطا رو به رو می کند.

هک گوشی

ترفند هایی برای جلوگیری از جاسوسی موبایل

در صورتی که با وجود نشانه های معرفی شده از تحت کنترل بودن دستگاه خود مطمئن شدید، با استفاده از ترفند های زیر می توانید ایمنی دستگاه خود را بالا ببرید و از سرقت اطلاعات و خسارات احتمالی پیشگری کنید:

  • استفاده از گوشی های روت نشده: همان طور که گفته شد گوشی های آیفون در صورتی که قفل شکسته نباشند ایمنی بیشتری دارند. همچنین استفاده از گوشی های اندرویدی روت شده، به منزله صدور مجوز برای دسترسی هکرها به کدهای دستگاه و تغییر آن است. بدین منظور می توانید با استفاده از راه های حذف روت اندروید پیش بروید.

  • استفاده از آنتی ویروس: نصب آنتی ویروس تا حدودی از نفوذ بدافزارها در گوشی های هوشمند جلوگیری می کند.

  • استفاده از یک PIN (رمز عبور) برای صفحه قفل: همیشه از یک PIN یا رمز عبور برای حفاظت از اطلاعات گوشی هوشمند خود استفاده کنید. اضافه کردن این لایه های امنیتی به گوشی های هوشمند می تواند بسیار موثر باشد. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که رمزهای عبور را به سرعت فراموش می کنید و به سختی به یاد می آورید می توانید از یک الگو برای قفل کردن گوشی خود کمک بگیرید.

  • بر روی برنامه های خود قفل بگذارید: گاهی اوقات استفاده از یک کلمه عبور کافی نیست. برای اطمینان بیشتر باید برنامه های شخصی خود مانند: کیف پول تلفن همراه و… که حاوی اطلاعات محرمانه هستند را رمزگذاری کنید. برای این کار می توانید از اپلیکیشن های رمزگذاری کمک بگیرید.

  • برنامه ها را از منابع اصلی و قابل اعتماد دانلود کنید: شما می توانید برای اطمینان بیشتر از سالم و امن بودن برنامه های مورد نیاز، آنها را از سایت ها و یا فروشگاه های معتبر دانلود کنید.

نکته: بهتر است قبل از دانلود یک اپلیکیشن ، آن را از نظر کیفیت و رتبه بندی بررسی کنید.
همچنین بررسی اپلیکیشن از نظر سیاست حفظ حریم خصوصی نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کنید.

  • مجوزهای دسترسی اپلیکیشن را قبل از دانلود مطالعه کنید: انجام این کار نیز گام مهم دیگری برای حفظ امنیت اطلاعات شماست. در زمان دانلود اپلیکیشن از فروشگاه های معتبر از میزان دسترسی آن به داده های تلفن همراه خود مطمئن شوید. به طور مثال دانلود یک برنامه پولی که نیازمند دسترسی به دوربین تلفن همراه شماست ضروری نیست.

  • از نرم افزارهای مدیریت دستگاه اندرویدی کمک بگیرید: مدیریت دستگاه Android یکی از برنامه های مفید محسوب می شود که یکی از طراحان آن کمپانی گوگل است. اگر به هر دلیلی تلفن همراه خود را گم کردید این برنامه به شما کمک می کند تا تلفن همراه اندرویدی خود را ردیابی و به راحتی پیدا کنید؛ همچنین می توانید برای محافظت از اطلاعات خود از طریق کنترل از راه دور آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید. برای آموزش ردیابی و پاک کردن اطلاعات گوشی اندروید از راه دور کلیک کنید.

  • از Google Authenticator کمک بگیرید: با استفاده از قابلیت Google Authenticator می توانید یک لایه امنیتی جدید را به حساب کاربری خود اضافه کنید. این برنامه یکی از بهترین راهکارها برای احراز هویت اکانت گوگل محسوب می شود که در صورت فعال سازی در کوتاهترین زمان می توانید آن را از طریق شماره تلفن همراه دریافت کرده و با اطمینان خاطر بیشتری وارد حساب کاربری خود شوید.

  • از وای فای های عمومی استفاده نکنید: بهتر است تا جایی که می توانید از استفاده از وای فای عمومی اجتناب کنید. شماهیچ گاه نمی توانید مطمئن شوید که این شبکه رایگان ۱۰۰ درصد امن است. همچنین اطمینان حاصل کنید که تلفن همراه شما به صورت خودکار به شبکه های وای فای رایگان متصل نمی شود.

  • تنظیمات بلوتوث تلفن همراه خود را به درستی پیکربندی کنید: برای این کار به تنظیمات بلوتوث رفته در آنجا عبارت “Non-discoverable” یا غیر قابل کشف را انتخاب کنید. دلیل این کار این است که اگر بلوتوث در همه جا قابل رویت باشد افراد بیشتری برای دستیابی به اطلاعات و اتصال به تلفن همراه شما تمایل پیدا می کنند. در این باره نیز مانند وای فای اگر نیازی به استفاده از بلوتوث ندارید بهتر است ان را خاموش نگه دارید.

  • هرگز گوشی خود را روت نکنید: شاید با روت کردن تلفن همراه دسترسی های بیشتری برای شما باز شود اما اگر عاقلانه فکر کنید این کار به نفع شما نیست. با انجام این کار تلفن همراه خود را آسیب پذیر کرده و راه ورود هکرها به آن را باز می کنید.

هک شدن گوشی نشانه هایی دارد!

هیچ جرمی بدون جاگذاشتن مدرک جرم نیست! هک گوشی هم مانند هر عملی خلافی، سرنخ هایی از خودش به جا می گذارد که با دنبال کردن آنها، می توانید علت هک شدن گوشی خودتان را پیدا کنید! در این مقاله به معرفی نشانه گوشی هک شده را گفتیم و دلیل هر کدام را نیز توضیح دادیم. اگر شما هم نشانه دیگری برای هک شدن گوشی موبایل می شناسید آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان