نوشتن خبر - نوشتن واضح

  چهارشنبه، 22 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نوشتن خبر - نوشتن واضح
ساعد نیوز: انتخاب آنچه در داستان شما گنجانده شده است تنها بخشی از نوشتن خبر است. اگر می خواهید کار را به خوبی انجام دهید، باید در مورد نحوه نوشتن آن نیز فکر کنید. اگر می خواهید به روشنی بنویسید مواردی وجود دارد که باید آنها را به خاطر بسپارید. زبان و دستور زبان را روشن و ساده نگه دارید.

انتخاب آنچه در داستان شما گنجانده شده است تنها بخشی از نوشتن خبر است. اگر می خواهید کار را به خوبی انجام دهید، باید در مورد نحوه نوشتن آن نیز فکر کنید. اگر می خواهید به روشنی بنویسید مواردی وجود دارد که باید آنها را به خاطر بسپارید.زبان و دستور زبان را روشن و ساده نگه دارید.این فقط یک قانون برای نگارش مقدماتی نیست - بلکه در کل اخبار نیز اعمال می شود. بسیاری از روزنامه نگاران جوان، نوشتن مطالب روشن و دلپذیر را با گرامر ساده و کلمات کوتاه می نویسند، سپس داستان را با بارگذاری بقیه با کلمات طولانی و مبهم و سازه های دستوری پیچیده، خراب می کنند.

به یاد داشته باشید اینها همان عواملی هستند که باعث می شوند یک خبر خوب معرفی شود. روش دیگری که به ما کمک می کند تا امور برای خوانندگان یا شنوندگانمان ساده باشد، نوشتن پاراگراف های یک یا دو جمله ای است. ممکن است در نوشتن مقاله به شما گفته شده باشد که فقط یک بند جدید را برای ایده جدید شروع می کنید. این امر در روزنامه نگاری صدق نمی کند، در اینجا سعی می کنیم ایده های زیادی را در یک فضای کوتاه در یک روزنامه یا بولتن کوتاه در رادیو یا تلویزیون به وجود آوریم.

در روزنامه نگاری خبری، استاندارد این است که یک پاراگراف جدید را با هر جمله شروع کنید. ما هر یک از این بند های کوتاه را یک پاراگراف می نامیم. شما باید به این اصطلاح عادت کنید. مزیت بزرگ، داشتن بندهای کوتاه در اسکریپت های رادیویی این است که خبررسان هیچ مشکلی برای پیگیری مکان آنها در صفحه ندارند. چرا که وقتی که یک جمله را تمام می کنند، چشمانشان به طور خودکار به ابتدای پارت بعدی حرکت می کند.

در روزنامه ها، پاراگراف های کوتاه فضای ابتدایی را در صفحه و در آغاز و انتهای هر پاراگراف معرفی می کنند و این باعث می شود داستان بیشتر خوانده شود.همچنان این نوع نوشتن به صورت بند های کوتاه برای داستان های که طولانی هستند مناسب است چرا که می توان داستان را از هر جایی برش داد و در روزنامه جای داد.

دقت

قبلاً اشاره کردیم که دقت یکی از اصلی ترین ملزومات روزنامه نگاری است.باید ساده نوشتن و دقیق نوشتن را به کل خبر خود تعمیم دهید برای اینگونه نوشتن در ادامه نوشته های خود جزئیات را دقیق و صریح بیان کنید. جزئیات دقیق به مخاطبان ما کمک می کند تا گزارش خود را درک کرده و خبر بر ان ها نفوذ کند.

دنباله و استمرار

شما با مشخص کردن نکات کلیدی و رتبه بندی آنها از نظر اهمیت، حقایق را به نوعی ترتیب قرار داده اید. مطمئناً این بهترین روش برای استفاده برای مقدمه و پاراگرافهای اول است. با این حال، در یک داستان طولانی و پیچیده، متوجه خواهید شد که پریدن از نقطه کلیدی به نقطه کلیدی دیگر ممکن است خواننده یا شنونده شما را گیج کند. شما باید واقعیت های خود را به یک ترتیب منطقی قرار دهید و تداوم بخش های مختلف داستان را فراهم کنید.

گفتن داستان به ترتیب زمانی این کار را برای برخی از انواع رویدادها، انجام می دهد، اما برای همه داستان ها کار نخواهد کرد. هنگامی که نکات مهم و کلیدی اصلی خود را نوشتید، نیاز به رویکردی متفاوت دارد.

بیان واقعیت ها

برخی از داستان ها شامل اعلام حقایق (مانند افزایش مالیات بر درآمد) و اظهار نظر در مورد خود حقایق (از وزیر دارایی، رهبر مخالف و دیگران) است. شما همیشه باید توضیحات کافی در مورد واقعیت ها بدهید تا نظرات در متن قرار داده شود، در غیر این صورت خواننده یا شنونده خود را گیج می کنید.

شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تمام حقایق یا اظهارنظرهایی که به صورت مختصر در مقدمه آورده شده اند، بعداً به صورت کامل در داستان توضیح داده می شوند. شما هرگز نباید عناصر مهم خبری را رها کنید، چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی، چرا، چگونه

همین قانون در مورد نظرات نیز صدق می کند. اگر می گویید شخصی به یک سیاست یا پیشنهادی حمله کرده است، بعداً در این داستان شما باید از کلمات دقیقی که او استفاده کرده است برای نقل قول خود نقل قول کنید. خوانندگان یا شنوندگان به هر آنچه را که می گوئید اعتماد ندارند - آنها نیز مدارکی می خواهند، و شما باید آن را تهیه کنید.

نقل قول و انتساب

با آوردن نقل قول ها با روح بخشی به خبر و افزایش اعتبار ان می شویم در رادیو این اعتبار از طریق صدای مصاحبه شونده و در تلویزیون از طریق دیه شدن مصاحبه شوند و در روزنامه ها، ما از عبارات واقعی شخص استفاده می کنیم. در هر دو مورد، به خوانندگان یا شنوندگان دسترسی مستقیم به منبع خبر داده می شود در این مورد و مورد بعدی به خوانندگان یا شنوندگان دسترسی مستقیم به منبع خبر داده می شود در قدم دوم می توانید اظهارات حقایق را به کسی نسبت دهید که خواننده یا شنونده شما بتواند هویت آن را در داستان مشخص کند. این ایده به مخاطبان شما کمک می کند که بدانند اطلاعات چقدر معتبر هستند.

زمینه

خیلی اوقات، شما چیزی را که قبلاً توسط روزنامه، رادیو یا تلویزیون شما گزارش شده است، را به روز می کنید. ما به اسم گزارش چیزی که به پیشرفت داستانهای جدید ادامه می دهند و داستانهایی را می خوانیم که از پیگیری موارد قبلی استفاده می کنند.شما نمی توانید هنگام نوشتن نتیجه فرض کنید که خوانندگان یا شنوندگان شما واقعیت های اصلی داستان را می شناسند. شما باید موضوع را بطور خلاصه خلاصه کنید تا آنها را به روز کنید. ما به این پس زمینه اطلاعات می گوییم. یک یا دو پاراگراف از جزئیات پس زمینه نوشته شده باید در بدنه اخبار شما گنجانده شود، تا کاملاً معنادار باشد.

به طور خلاصه:

به یاد داشته باشید که قبل از وارد کردن داستان ، داستان خود را کاملاً بخوانید. اگر خطایی پیدا کردید ، آنها را تصحیح کنید - سپس دوباره آن را بخوانید!

سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا حقایق را به صورت منظم ارائه داده اید و بین بخش های مختلف پیوند برقرار کرده اید؟
  • در جایی که حقایق و اظهار نظر دارید ، واقعیت ها اول هستند؟
  • اگر داستان شما دنباله یا بخشی از یک داستان در حال اجرا است ، آیا اطلاعات پیش زمینه کافی را ارائه داده اید؟
  • آیا همه چیزهایی که نوشتید دقیق است؟
  • آیا می توانید هر یک از کلمات یا دستور زبان ها را ساده تر کنید تا داستان آن را راحت تر درک کنید؟
  • آیا برای زنده کردن داستان از نقل قول استفاده کرده اید؟ آیا حقایق و نظرات را به افراد صحیح نسبت داده اید؟
  • آیا دوباره آن را خوانده اید

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به سینی غذای ساده رهبر انقلاب با 2 استکان چای و قند و پنیر +عکس / آقا چهار زانو روی زمین نشسته اند (481 نظر) داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (466 نظر) نگاهی به خانه بدون تجملات محمود احمدی نژاد با فرش ماشینی و مخده های قدیمی و مزین به تصویر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب (عکس) (297 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (212 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (209 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (191 نظر) سفره غذای ساده و دورهمی صمیمی رهبر معظم انقلاب با فرماندهان ارشد سپاه+عکس/ آقا هم مثل همه روی زمین غذا می خورد (179 نظر) محمدرضا گلزار: تا میتونین دعا کنین تا میتونین نماز بخونید؛ آدم بی‌اعتقاد هیچ چیز در زندگیش نداره+ویدیو (173 نظر) نگاهی به لباس عروس های زنان شاه پهلوی؛ از لباس عروس 30 کیلویی ثریا اسفندیاری تا پیراهنی مزین به پرهای لک‌لک آفریقایی! / به نام مردم به کام خاندان منحوس پهلوی+عکس (169 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (156 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (146 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (135 نظر) علی دایی: همسرم بهترین مشاورم هست؛ ویلای به شکل توپ در کلاردشت ندارم؛ میلیون‌ها علی دایی هم برای مردم کم است+عکس (117 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (110 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (95 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عموی تتلو: تتلو گیاهخوار است، ماموران زندان هم برای گیاهخواری او شرایط را فراهم می‌کنند
آتش سوزی کارخانه تولیدی فولاد در تیکمه داش + فیلم
اهدای زمین به آموزش و پرورش شهرستان مرند
از پرستاری تا طبابت/کتاب"سمفونی موگادیشو" خاطرات من از سومالی است
نجات معجزه آسای مرد 55 ساله از چاه 35 متری در مرند
امین فردین با آبروی الناز شاکردوست بازی کرد! ادعای روابط عجیب و غریب بازیگر فیلم بی بدن با هنرمندان ایرانی!
فوزیه همسر اول شاه پهلوی: کاخ نشینی در شان ما نیست/ شاه به من خیانت می کرد، با یک سرهنگ ازدواج کردم و دختری به نام نادیا دارم
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب عاشقانه غرور و تعصب
رهبر معظم انقلاب بعد از دیدن عکس‌های قبل از انقلاب کارگردان معروف: ارادت من مضاعف شد، این آدم آن‌طوری بوده و حالا این است!؟
20 دیالوگ ماندگار و زیبای سینمای ایران؛ از شهاب حسینی در درباره الی تا پارسا پیروزفر در فیلم نقاب+ویدیو
پایتخت 7 و ماموریت برگرداندن آب رفته به جوی
تلاش هولناک مرد شیشه‌ای برای بریدن سر پسرش! پدربزرگ به خاطر نوه‌اش قاتل شد
(ویدیو) جمله انگلیسی و احساسی دکتر پزشکیان برای بیان احساساتش نسبت به جنایات اسرائیل
جمله نسنجیده پزشکیان و سوءاستفاده رسانه‌های عربی و انگلیسی | توصیه دلسوزانه به رئیس‌جمهور محترم
مجله تاریخ؛ رونمایی از اولین ماشین ظرفشویی در زمان قدیم/این خانم برای اولین بار ماشین ظرفشویی را اختراع کرد
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید نگاهی به کیک تولد 44سالگی شهاب حسینی با دیزاین خاص در خانه اش/مبارکا باشه +عکس