دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

نگاهی به مطبوعات مهم و تأثیرگذار در اسرائیل 

چهارشنبه، 08 فروردین 1403
کد خبر: 381422
رسانه ها در همه جا نبض حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در جوامع به دست دارند. دکتر منصور براتی کارشناس مسائل اسرائیل در یادداشتی به بررسی مطبوعات مهم در اسرائیل می پردازد.

روزنامه ها (آنلاین و کاغذی) و خبرنگاران نقش مهمی در حیات و تحولات سیاسی - امنیتی اسرائیل دارند. مثلاً افشای وقایع در اسرائیل باعث استعفای مقامات شده و همچنین فشار اجتماعی ناشی از فعالیت رسانه ها بارها باعث تجدیدنظر هیئت حاکمه شده است.

روزنامه معاریو (به معنای روزنامه عصرگاهی) از نظر شمار مخاطبان در اسرائیل چهارم است. میزان مطالعه این روزنامه در اسرائیل حدود 3.5 درصد است. این روزنامه که در سال 1948 (همزمان با تأسیس اسرائیل) راه اندازی شده گرایش سیاسی میانه دارد.

روزانه 90 هزار نسخه از روزنامه معاریو منتشر می شود. دورون کوهن و گولان بار-یوسف، به صورت مشترک سردبیری این روزنامه را برعهده دارند. این روزنامه به صورت آنلاین هم فعالیت می کند و وبسایت فعال و کاربرپسندی دارد و صفحات آن قابل ترجمه به انگلیسی است(http://maariv.co.il).

روزنامه هاآرتص (به معنی وطن و سرزمین) که در سال 1919 تأسیس شده و قدیمی‌ترین روزنامه اسرائیلی به حساب می آید که هنوز فعال است از نظر میزان خوانده شدن با حدود 5 درصد در جایگاه چهارم قرار می گیرد.

هاآرتص عمدتاً در محافل روشنفکری اسرائیل موثر است. تیراژ روزنامه این روزنامه چپگرا حدود 72 هزار نسخه است.علت اصلی توجه پایین به این روزنامه قدیمی، گرانی آن است. وب سایت هاآرتص نیز تعداد اندکی از مقالات خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطب قرار می دهد و مستلزم عضویت است.

دومین روزنامه پرمخاطب اسرائیلی، یدیعوت آحارانوت (به معنای آخرین اخبار) است. این روزنامه از سال 1939 آغاز به کار کرده با تیراژی بالغ بر 300 هزار نسخه در روز، پرتیراژترین روزنامه کاغذی در اسرائیل به شمار می آید.

یدیعوت آحارونوت از نظر سیاسی گرایش میانه دارد و میزان خوانده شدن آن در اسرائیل نزدیک به 25 درصد است. این روزنامه وب سایت مشهوری به اسم وای نت (http://ynetnews.com) دارد.

و اما روزنامه اسرائیل هیوم (اسرائیل امروز) که در سال 2007 تأسیس شده، پرمخاطب ترین روزنامه کاغذی اسرائیل به حساب می آید. تیراژ روزانه این روزنامه حدود 270 هزار نسخه است و گرایش سیاسی آن راستگرا و محافظه کار است و به حزب لیکود و شخص نتانیاهو خیلی نزدیک است.

مالکیت اسرائیل هیوم به شلدون ادلسون میلیاردر آمریکایی اختصاص داشت و پس از مرگ او نیز توسط میریام ادلسون (همسر وی) اداره می شود. میزان مطالعه اسرائیل هیوم در اسرائیل حدود 31 درصد است. علت اصلی گرایش بالا به این روزنامه در اسرائیل، رایگان بودن آن است.

در میان رسانه های اسرائیلی، رقابت تنگاتنگی میان اسرائیل هیوم و یدیعوت آحارانوت در جریان است. مذاکره میان نتانیاهو و آرنون موزس، مدیر یدیعوت آحارونوت برای اینکه این روزنامه در ازای تضعیف اسرائیل هیوم، انتقادات کمتری از کابینه نتانیاهو روا دارد به یک رسوایی مبدل شد.

در سال 2019 آویخای مندبلیط، دادستان کل سابق اسرائیل از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر به دلیل ارتشا در قضیه روزنامه یدیعوت آحارنوت در پرونده ای با عنوان 2000 اعلام جرم کرد. رسیدگی به این پرونده هنوز ادامه دارد.

و نهایتاً تایمز اسرائیل که از سال 2013 مشغول به فعالیت است، جایگاه نخستین روزنامه آنلاین اسرائیل را به خود اختصاص داده و بیشترین میزان مراجعه را دارد. این روزنامه هم گرایش سیاسی مستقل و میانه دارد و به هیچ یک از احزاب اسرائیلی وابستگی ندارد.

به جرأت می توانم بگویم تایمز اسرائیل بهترین وب سایت خبری و تحلیلی اسرائیلی است. وب سایت کاربرپسند و راحت، پوشش خبری گسترده و جامع، مقالات مفصل و پوشش دهنده جزئیات و زبان و بیان ساده و آسان فهم مهم‌ترین مزیای این سایت هستند.

این روزنامه اینترنتی، به پنج زبان عبری، انگلیسی، عربی، فرانسوی و فارسی فعالیت می کند. البته پوشش فارسی این سایت بسیار ضعیف است و به خصوص در ترجمه تیترها آنقدر ماشینی عمل می کند که در بسیاری از موارد مخاطب با خواندن تیتر اصلاً متوجه منظور نویسنده نمی شود.


3 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
ویراستاری تخصصی مقاله