نگاهی به زیبایی های دریاچه مور‌ زرد در یاسوج!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
نگاهی به زیبایی های دریاچه مور‌ زرد در یاسوج!
استان زیبای کهگیلویه وبویراحمد با داشتن چشمه‌ها و تفرجگاه‌ها، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان و دریاچه‌ها پذیرای گردشگران است و یاسوج با زیبایی‌های چشم‌نواز طبیعی، همچون قطعه حریری سبز در دامنه‌های رشته‌کوه‌های دنا قرار گرفته است. یکی از مناطق طبیعی زیبا و بکر در این شهر دریاچه مور زرد است.

دریاچه مورزرد یاسوج که در اصطلاح محلی «برم (برکه) دلی بو» گفته می‌شود، در 135 کیلومتری شمال غرب یاسوج و در ارتفاع 2180 متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه 2 کیلومتر طول، 1 کیلومتر عرض و بین 7 تا 14 متر عمق دارد. آب این دریاچه از چشمه‌ها و روان‌ آب‌های سطحی تأمین می‌شود. در این دریاچه ماهی به ویژه ماهی کپور معمولی، قورباغه، مارآبی، مارماهی، لاک‌پشت و خرچنگ زندگی می‌کنند. پرندگان آبی همچون مرغ ماهی‌خوار، اردک و غاز نیز در اطراف این دریاچه دیده شده‌اند.

دریاچه‌ها همانند رودها جاری نمی‌شوند و ساکن هستند. بیشتر دریاچه‌های بزرگ آب تازه دارند. بعضی از دریاچه‌ها طبیعی نبوده و توسط بشر به وجود آمده‌اند. این دریاچه‌ها به منظورهای مختلفی نظیر تولید برق (به‌عنوان مثال دریاچه پشت سدها)، برای استفاده از آب آن‌ها برای کشاورزی یا در خانه‌ها یا برای تفریح ساخته شده‌اند.

دریاچه مور زرد یکی از پدیده‌های طبیعی و جاهای دیدنی یاسوج است. دریاچه محدوده آبی بزرگی است که به آب‌های آزاد راه ندارد (دریاچه بزرگتر از آبگیر است). بعضی از دریاچه‌ها به قدری بزرگ هستند که در صحبت محاوره از آن‌ها به‌عنوان دریا نام برده می‌شود، مانند دریاچه خزر. دریاچه‌ها همانند رودها جاری نمی‌شوند و ساکن هستند. بیشتر دریاچه‌های بزرگ آب تازه دارند. بعضی از دریاچه‌ها طبیعی نبوده و توسط بشر به وجود آمده‌اند. این دریاچه‌ها به منظورهای مختلفی نظیر تولید برق (به‌عنوان مثال دریاچه پشت سدها)، برای استفاده از آب آن‌ها برای کشاورزی یا در خانه‌ها یا برای تفریح ساخته شده‌اند.

برخی دیگر نیز به‌طور طبیعی شکل گرفته‌اند. دریاچه مور‌ زرد یکی از دریاچه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که حدودا در 135 کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد. این دریاچه که به نام‌های چون «مور زرد زیلایی» و «برم دلی بو» خوانده می‌شود، به‌صورت سه دریاچه است که یکی بزرگتر از دو تای دیگر است. این سه دریاچه زیبا تقریبا سه کیلومتر از هم‌دیگر فاصله دارند و درای وسعت زیادی هستند. این دریاچه‌ها در ارتفاع 2180 متری از سطح دریا واقع شده و بیش از 35 هکتار مساحت دارند. آب این دریاچه از چشمه‌های کارستی و روان‌آب‌های سطحی تأمین می‌شود. میانگین عمق این دریاچه را حدود 8 متر دانسته‌اند.

در دریاچه مور زرد، آبزیان مختلفی وجود دارد. از جمله این آبزیان می‌توان به انواع ماهی‌ها به ویژه ماهی کپور معمولی، قورباغه، مارآبی، مارماهی، لاک‌پشت و خرچنگ که در دریاچه زندگی می‌کنند، اشاره کرد. پرندگان آبی همچون مرغ ماهی‌خوار، اردک و غاز نیز در اطراف این دریاچه دیده شده‌اند. در قسمت غربی دریاچه مور زرد، دریاچه دیگری به نام «هپر» قرار دارد که از دریاچه مور زرد کوچک‌تر است، اما شرایط طبیعی آن از نظر آبزیان و پرندگان، همانند دریاچه مور زرد است. آب این دریاچه از طریق یک راه باریک به آب رودخانه ریش در منطقه سادات شاه غالب شهرستان کهگیلویه می‌ریزد و از آنچا پس از طی مسافتی، به رود کارون می‌پیوندد.

دریاچه مور‌ زرد

در اطراف این دریاچه‌ها طبیعت بسیار زیبایی وجود دارد. چشم‌انداز این طبیعت زیبا که با جنگل‌های بلوط و زالزالک تزیین شده، مکانی زیبا را در اطراف دریاچه برای حضور گردشگران فراهم کرده است. امروزه با استفاده از آب دریاچه مور زرد برای آبیاری زمین‌های زراعتی، علاوه بر وجود درختان زیبای نام برده، زمین‌ها و کشت حاصل‌خیز اطراف دریاچه توسط کشاورزان بر زیبایی و طراوت اطراف دریاچه افزوده و آن چندین برابر کرده است. آب این دریاچه از طریق یک راه باریک به آب رودخانه ریش در منطقه سادات شاه غالب شهرستان کهگیلویه می‌ریزد و از آنجا پس از طی مسافتی، به رود کارون می‌پیوندد. با توجه به مساحت زیاد این دو دریاچه‌، وجود طبیعت فوق‌العاده دل‌انگیز و تماشایی، این دریاچه‌ها می‌توانند مکانی بکر و مناسب گردشگران دوست‌دار ورزش‌های آبی باشند. این دریاچه با وجود اینکه یکی از زیباترین مناطق دیدنی کهگیلویه و بویراحمد است، اما از حداقل امکانات اولیه زیر ساخت گردشگری برخوردار نیست.

دریاچه‌های سه‌گانه مور زرد زیلایی که دارای چشم‌انداز زیبایی هستند، هرساله می‌توانند گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کنند. کل مسیر دسترسی به این دریاچه‌ها 22 کیلومتر است که 12 کیلومتر آن در حال احداث است و 10 کیلومتر دیگر نیز در دوره‌های بعد ساخته خواهد رفت.

دریاچه مور‌ زرد

موقعیت جغرافیایی دریاچه مور زرد

دریاچه برم مورد زرد در موقعیت جغرافیایی 311335 شمالی و 504730 شرقی در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این دریاچه در شمال باخترى یاسوج و جنوب لردگان قرار گرفته است. چشمه‌‌هاى متعددى در اطراف دریاچه مى‌جوشند. حداکثر و متوسط عمق دریاچه مور زرد به ترتیب 14 و 8 متر است. این دریاچه در نقشه جغرافیایی به نام برم مور زرد ثبت شده و مانند اقیانوس آبی کوچکی هستند که آینه‌وار طراوت و نشاط را انعکاس می‌دهند. منطقه اطراف این دریاچه پوشیده از گل‌های زرد، درختان کوهی و زمین‌های زراعتی سرسبز است که زیبایی دریاچه مور زرد را دو چندان می‌کند.

خلاصه

دریاچه مور زرد یکی از دریاچه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که در 180 کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد. این دریاچه که به نام‌های دیگری چون «برم مور زرد زیلایی» و «برم دلی بو» خوانده می‌شود، در ارتفاع 2180 متری از سطح دریا واقع شده و بیش از 35 هکتار مساحت دارد. آب این دریاچه از چشمه‌های کارستی و روان‌آب‌های سطحی تأمین می‌شود. میانگین عمق این دریاچه 8 متر است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (71 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (30 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!