نگاهی به زیبایی های تنگه کافرین در ایلام!

  سه شنبه، 29 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
نگاهی به زیبایی های تنگه کافرین در ایلام!
تنگه کافرین در استان زیبا و دیدنی ایلام که به عروس زاگرس شهرت دارد، واقع شده است. این استان تنگه‌ها و دره‌های شفگت‌انگیز و تماشایی زیادی دارد که بهترین مکان برای برپایی تورهای هیجان‌انگیز و داشتن سفری ماجراجویانه در دل طبیعت بکر و سرسبز این منطقه از کشورمان هستند. ساعد نیوز هم این بار راهی ایلام می‌شود تا گردشی در تنگه کافرین بدره داشته باشد.

استان ایلام در غرب کشور قرار داد و ناحیه ای کوهستانی و نیمه گرم به شمار می رود. این استان دارای 10 شهرستان بوده و از غرب با کشور عراق همسایه می باشد. یکی از شهرستان های دیدنی استان ایلام بدره است و ارتفاعات شمال کبیرکوه در آن قرار دارد. این استان دارای طبیعت بسیار دیدنی و جذابی است که می توانید می تواند دل هر گردشگری ببرد. تنگ کافرین بخشی از جاذبه های طبیعی دیدنی ایلام است و یکی از مهم ترین مناطق توریستی و تفریحی شهر بدره به حساب می آید. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این پدیده دیدنی طبیعت هستید در ادامه با ساعد نیوز همسفر شوید.

کاوش های باستانی

به گفته لیلی نیاکان سرپرست هیئت کاوش در تنگ کافری با توجه به ساختارهای معماری با پلانی منظم، بافت سنگ چین با ملات گل، نوع کف ‌ها و سفالینه‌ های به دست آمده در این کاوش، تاریخ‌ گذاری این محوطه به دوران مفرغ قدیم می‌ رسد. در بررسی تنگ کافری و در 500 متری محوطه کاوش عصر مفرغ، با پایین آمدن تراز آب دریاچه سد سیمره و شسته شدن خاک‌ های محیط اطراف، باقی مانده هایی از بخش‌ های ساختارهای معماری یک بنای بزرگ کشف شد. از این ‌رو عملیات کاوش ‌های نجات‌ بخشی آغاز و منجر به شناسایی یک بنای فاخر دوران ساسانی شد. یافته های به دست آمده نشان می دهد که هنوز آثار ارزشمند زیادی در تنگ کافری باقی مانده است که می توان برای پی بردن به تاریخ ساکنان این منطقه از آن ها استفاده کرد. متاسفانه محوطه ارزشمند تنگ کافری هم اکنون در معرض خطرات شدید طبیعی و انسانی قرار دارد.

آب‌و‌هوای منطقه تنگه کافرین

در فصل پاییز و زمستان سرمای هوای این منطقه ممکن است برای بازدیدکنندگان غیرقابل تحمل باشد؛ اما اهالی تنگه کافرین به آن عادت کرده‌اند. اگر به آب‌وهوای سرد و کوهستانی عادت ندارید، بهترین زمان برای بازدید اوایل اردیبهشت تا اواخر مرداد است. آب‌وهوای تنگه کافرین معتدل کوهستانی است. اگر قصد دارید با چادر زدن در این محل مدت بیشتری مهمان تنگه کافری باشید، لازم است بدانید که معمولاً در هنگام شب هوا خیلی سرد است، پس به‌همراه داشتن لباس‌های گرم را فراموش نکنید.

 تنگه کافرین

علت نام‌گذاری تنگه کافرین

تنگه کافرین که تنگ کافرین هم نوشته می‌شود، با نام‌های تنگه کافری و تنگه شداد شناخته می‌شود. مردمان محلی منطقه علت نام‌گذاری این مکان را مربوط به زمان حمله عرب‌ها می‌دانند و معتقدند به‌دلیل مقاومت مردم در برابر عرب‌ها، این منطقه از طرف آن‌ها به تنگه کافرین شهرت پیدا کرد.

معرفی تنگه کافرین

تنگه کافری یکی از زیبایی‌های زاگرس به شمار می‌رود که پشت سد سمیره یا هینی مینی و در منطقه‌ای کوهستانی و در میان کوه‌های کبیرکوه، دینارکوه و مانشت جای گرفته است. یکی از علت‌های شکل‌گیری این تنگه و سایر زیبایی‌های ایلام، وجود همین ارتفاعات است. رودخانه‌ای که در تنگ کافری جریان دارد از کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و استوار کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد که پس از عبور از میان کافرین، خود را به رودخانه معروف سیمره می‌رساند. این رودخانه به‌همراه چشمه‌های آب این دره را تشکیل می‌دهند. طول این تنگ رویایی دو کیلومتر است که در ارتفاع 700 متری از سطح دریا قرار دارد و با داشتن چشم‌اندازی خیره‌کننده به رودخانه و سد سیمره، یکی از پرطرفدارترین مکان‌های دیدنی بدره محسوب می‌شود.

شاید جالب باشد بدانید که تنگه کافرین نیز در گذشته مورد توجه بوده است چنانچه بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناختی، این تنگه یکی از مهم‌ترین استقرارهای این منطقه بوده است و در آن شواهدی از عصر نوسنگی تا دوره‌های آهن و حتی ساسانی نیز به دست آمده است. بقایای معماری شامل بنای ستون‌دار با ایوان و رواق‌هایی همراه با طاق‌های قوسی شکل، طاقچه‌ها، پایه ستون‌های بر‌جای‌مانده و بقایایی از کف‌های گچی و گچ‌بری‌هایی نفیس و اشیای فلزی از جمله یافته‌های حاصل کاوش‌های باستان‌شناسان در این تنگه است.

سنجاب ایرانی یا سنجاب قفقازی، گونه جانوری خاص تنگه کافری است. این سنجاب در مناطقی مانند جنگل‌های پهن‌برگ قفقاز، آناتولی، مدیترانه شرقی و زاگرس زندگی می‌کند؛ که در این تنگه نیز وجود دارند. رنگ موهای پشتی این سنجاب خاکستری متمایل به قهوه‌ای، زیر بدن آن زرد رنگ، موی سر و پشت دم قرمز حنایی است. سر و دم قرمز رنگ سنجاب ایرانی ویژگی است که این پستاندار را از دیگر سنجاب‌های موجود در ایران متمایز می‌کند. البته هرچه از جنگل‌های شمال زاگرس به‌سمت جنوب آن پیش می‌رویم، رنگ این جانور تغییر می‌کند و بیشتر به رنگ نخودی نزدیک می‌شود.

 تنگه کافرین

تفریح در تنگه کافرین

  • قایق‌رانی: وجود جریان آب رودخانه در داخل تنگه کافری جان می‌دهد برای قایق‌رانی و عبور از میان تنگه و غرق شدن در تماشایی زیبایی‌های طبیعت. اصلی‌ترین تفریح نیز در این تنگ قایق‌رانی است و برای گردشگران نیز قایق‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید تجربه این تفریح مفرح را در بازدید از این محل داشته باشید.

  • تماشای مناظر: مناظر خیره‌کنند و دیدنی تنگ، چنان آدمی را به وجد و حیرت می‌آورد که بی‌شک دوست دارید ساعت‌ها بنشیند و محو تماشای چشم‌انداز آن شوید. البته خیلی هم غرق این حس و حال نشوید و عکس گرفتن و ثبت زیبایی تنگه شداد را در قاب خاطراتتان فراموش نکنید.

دیدنی‌های اطراف تنگه کافرین

جاذبه‌های گردشگری ایلام به‌قدری متنوع و زیاد هستند که با مسافرت به این منطقه می‌توانید چندین هدف را نشانه‌گیری کنید. ایلام درست در میان رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و این موضوع سبب شده دره‌ها و تنگه‌های مختلفی را در خود جای دهد. طبیعت بکر و زیبای این منطقه در طول سال‌ها مقصد گردشگران ایرانی و خارجی است. برخی از این دیدنی‌ها برای ما آشنا نیستند که در ادامه معرفی کوتاهی برای آن‌ها خواهیم داشت.

  • سد بره هله : تمام قسمت‌های تنگه کافرین دیدنی است؛ اما به نظر من در انتهای مسیر قایق روح شما را به نوازش درمی‌آورد. انتهای این مسیر چشم‌انداز و منظره دیدنی از بقایای سد «بره هله» است که اگر خوش‌شانس باشید، تماشای غروب آفتاب در این منطقه را تجربه خواهید کرد. دیدن این منظره حسی است که هر کسی در طول زندگی خود آن را نمی‌چشد.

  • برکه آب زمزم : در فاصله یک کیلومتری از ورودی تنگه کافری، برکه آب زمزم قرار گرفته تا با خنکی آب خود در فصل تابستان پیشواز مهمانان باشد. عمق این برکه حدود 10 متر است پس به فکر شنا کردن در آن نباشید!

  • رودخانه سیمره : سیمره یکی از بزرگترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های ایلام است و از طرفی مهم‌ترین سرشاخه رود کرخه شناخته می‌شود. آب گل‌آلود این رودخانه سبب شده تا نام سیمره را بگیرد. سیمره از قله‌های زاگرس مسافت طولانی را طی می‌کند تا به تنگه کافری برسد و مسافران را مهمان قایقرانی هیجان‌انگیز کند.

  • زیارتگاه جابر : زیارتگاه جابر یا امامزاده جابربن انصاری در فاصله 70 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. از نظر طراحی، گنبد این زیارتگاه شباهت زیادی به طراحی گنبد دانیال نبی در شهر شوش دارد. احترام اهالی منطقه و طراحی زیبای این زیارتگاه سبب شده تا به یکی از مکان‌های زیارتی و دیدنی مسافران تبدیل شود.

  • غار شداد : غار شداد نمایشی از آثار تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است که بخشی از آن به خاطر افزایش سطح آب رودخانه به زیر آب رفته و دچار آسیب شده‌اند. بازدیدکنندگان از غار کافرین با قرار گرفتن در این محیط قدمت طولانی این منطقه را احساس می‌کنند.

  • آتشکده کلم : تاسیس آتشکده کلم به اواخر دوره‌های تاریخی پس از اسلام مربوط می‌شود. این محل به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در فاصله 120 کیلومتری از جنوب شرقی شهر ایلام قرار دارد؛ اما چه‌چیزی باعث شده تا آتشکده کلم به یکی از مراکز دیدنی این استان تبدیل شود؟ رودخانه کلم و قرارگیری این بنا در بین دو کوه با دره سرسبز، زیبایی‌های هستند که شما را غافلگیر خواهند کرد.

تنگه کافرین

مسیر تنگه کافرین

در سه کیلومتری شمال شهرک ولیعصر به طرف تنگ کافری، سنگ شکنی قرار دارد که مسیر تنگه از کنار آن عبور می‌کند و کاملا خاکی و شنی است. قبل از اینکه سد سیمره در این منطقه و در نزدیکی تنگه کافرین احداث شود، بدون قایق می‌توانستید به این تنگه برسید و حتی به تنگه برنجان بروید؛ اما حالا باید برای رسیدن به کافری قایق‌سواری کنید و با عبور از رودخانه خودتان را به این محل برسانید.

  • موقعیت جغرافیایی: N332228 E465957

  • فاصله تنگه کافرین تا ایلام: حدود 80 کیلومتر

کلام آخر

تنگه کافرین یکی از جاذبه‌های منحصر به‌فرد در طبیعت ایران است که قدمت آن به میلیون‌ها سال قبل برمی‌گردد. طبیعت بکر این منطقه در شرایط حساسی قرار دارد، پس هنگام مراجعه به آن در پاکیزگی محیط اطراف خود تلاش کنید و هرگز به فکر شنا در رودخانه‌های این منطقه نباشید. آیا شما هم تجربه‌ سفر به تنگه کافرین را دارید؟


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان