نحوه تقویت رزومه تحصیلی

  یکشنبه، 09 مرداد 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
نحوه تقویت رزومه تحصیلی
حتما تا کنون نام رزومه به گوشتان خورده است و می‌دانید که رزومه یکی از ضروری‌ترین مواردی می‌باشد که در شغل و تحصیل شما تاثیر مثبت دارد. باید قبل از اینکه به فکر ورود به یک شغل یا حرفه باشید حتی قبل از شروع مقطع دکتری باید رزومه خود را تقویت نمایید.

رزومه چیست؟

رزومه متنی است که می تواند بین یک تا چند صفحه متغیر باشد و در آن اطلاعاتی مانند پیشینه تحصیلی و کاری افراد و نیز توانایی ها و اطلاعات شخصی او ذکر می شود و به نوعی تبلیغی است که در آن ویژگی های خود را به کار فرمایان عرضه می کنند تا آن ها با در دست داشتن این اطلاعات اولیه بتوانند توانایی ها و مهارت های او را برای استخدام ارزیابی کنند و بهترین گزینه موجود را انتخاب بکنند.

رزومه، تبلیغی است که در آن ویژگی های خود را به کار فرمایان عرضه می کنند تا آن ها با در دست داشتن این اطلاعات اولیه بتوانند توانایی ها و مهارت های او را برای استخدام ارزیابی کنند و بهترین گزینه موجود را انتخاب بکنند.

در حقیقت رزومه، یک تصویر ذهنی را از توانایی ها و فعالیت های شما در زمینه شغل مورد نظر نشان می دهد و باعث می شود کارفرمایان با مطالعه آن متقاعد بشوند که از میان داوطلب ها، کدام یک برای دعوت به مصاحبه مناسب تر است.

رزومه

نکات رزومه نویسی

  • بهترین مدل رزومه را انتخاب کنید: تعداد زیادی سبک و روش رزومه نویسی برای ایجاد نمونه رزومه کاری در مدل های متفاوت وجود دارد که شما با توجه به وضعیت و شرایط خود باید بهترین فرم رزومه و سبک رزومه نویسی را برای درخواست کار انتخاب کنید. به عنوان مثال شما می توانید از یک رزومه زمانی، مهارتی، ترکیبی یا هدفمند استفاده کنید. اگر می خواهید یک رزومه حرفه ای فارسی و حتی یک رزومه انگلیسی بسازید، توصیه می کنیم برای پیدا کردن مدل مناسب رزومه خود زمان کافی بگذارید.

  • چه چیزهایی را در رزومه کاری بنویسیم: این خیلی مهم است که بدانیم چه مطالبی را در فرم رزومه خود باید بنویسیم و رزومه کاری خود را با اطلاعات اضافی و کم ارزش پر نکنیم. برای این کار باید بدانیم که چیزهایی مطلوب کارفرما است و آن دسته از مهارت ها و توانایی ها را در نمونه رزومه کاری خود بنویسیم. برای این کار می توانید از آگهی استخدامی شرکت مذکور کمک بگیرید و آن مهارت ها و توانایی هایی که شرکت استخدام کننده در آگهی درخواست کرده را (در صورت دارا بودن آن مهارت ها) در نمونه رزومه خود برجسته تر کنید. دقت کنید یک رزومه طولانی عامل موفقیت شغلی نخواهد بود. هنر شما در رزومه نویسی باید در هم تنیدن اطلاعات و ساخت یک رزومه خلاصه و کاملاً مفید و کاربردی باشد. رزومه کاربردی یعنی این که رزومه کاری شما باید کاملاً مشخص کند که شما چه باری را از دوش کارفرما و شرکت برخواهید داشت و چه آورده ای برای رزومه شرکت او خواهید داشت. لزومی ندارد رزومه را با جملاتی هم چون علاقه مند به یادگیری و پیشرفت در کار و دارای پشتکار و اراده ی استوار استفاده کنید! مهارت ها و توانایی های خود را به صورت کاملاً کمّی برای کارفرما شرح دهید. برای این کار می توانید از نمودار هایی برای نمایش درصد تسلط خود استفاده کنید. در ضمن یک خلاصه رزومه حرفه ای بنویسید.

  • چطور یک رزومه خوب بسازیم: بعد از ساخت نسخه اولیه رزومه برای حرفه ای تر شدن نمونه رزومه باید آن را بارها ویرایش کنید و همین طور تمامی خطاهای نوشتاری و گرامری خود را اصلاح کنید. وقتی انتخاب کلمات و جمله بندی تان خیلی آماتور و غیر حرفه ای باشد قطعاً ذهنیت کارفرما از شخصیت شما خراب خواهد شد و هرگز شانس مصاحبه کاری را به دست نخواهید آورد.

  • از رزومه های آماده الگو بگیرید: بهترین کار قبل از شروع به رزومه نویسی، مشاهده برخی از نمونه رزومه ها و رزومه های آماده است.

  • چه زمانی باید و چه نباید اهداف خود را در رزومه بنویسید: شما باید اهداف و انگیزه خود از انتخاب این شغل و این شرکت را در نامه درخواست کار یا کاور لتر خود بنویسید. اما اگر می خواهید در بخش پروفایل رزومه، توصیف خلاصه یا همان خلاصه رزومه، انگیزه و شوق و اشتیاق خود را به کارفرمای آینده ی خود نشان دهید، می توانید از اهداف خود در این قسمت آن هم در میان سایر اطلاعات مهم و کاربردی (مهم ترین و مرتبط ترین مهارت ها و سوابق شغلی با فرصت شغلی موردنظرتان) می نویسید، سخن بگویید.

  • لیست مهارت های رزومه: باز هم تاکید می کنیم که برای کارفرما آن چه به او ارائه می دهید مهم است نه انتظارات شما از کار جدیدتان و اهداف آینده شغلی تان! یکی از بخش هایی که برای کارفرما جذاب است بخش مهارت ها است. شما با نوشتن یک بخش مهارت خوب و حرفه ای می توانید خود را در چشم کارفرما بهتر از سایر متقاضیان استخدام در آن شرکت نشان دهید. ترتیب را در این بخش رعایت کنید و از مرتبط ترین مهارت ها ی خود شروع به نوشتن کنید. در ضمن در این بخش هم مهارت های نرم و هم مهارت های سخت خود را بنویسید. مهارت های فنی و تخصصی شما در حوزه کاریتان را مهارت سخت می نامند. در طرف مقابل نیز مهارت های فردی و شخصیتی را مهارت های نرم می نامند. در بخش مهارت ها می توانید مهارت های نرم خود را نیز بنویسید.
  • قبل از نوشتن رزومه چک لیست تهیه کنید: قبل از این که تمرکز خود را بر روی نوشتن رزومه کاری و ساخت بخش های مختلف رزومه و نحوه چیدن آن ها در یکدیگر قرار دهید، بهتر است یک چک لیست از تمامی اطلاعاتی که باید در رزومه بیاورید آماده کنید تا هیچ بخش و اطلاعات مهمی را از قلم نیاندازید.
  • خلأهای زمانی بین مشاغل خود را پوشش دهید: اگر بین شغل های خود زمانی بیکار بوده اید، باید آن ها را به نحوی پوشش دهید. چندین روش برای این کار وجود دارد. روش اول این که از سبک رزومه نویسی مهارتی و عملکردی استفاده کنید و یک رزومه مهارتی بنویسید. روش دوم این که مهم نیست سابقه ی بیمه ای در این مدت نداشته اید و جایی استخدام نبوده اید، می توانید هر گونه فعالیت و کاری که در این مدت به عنوان شغل داشته اید را در این قسمت بنویسید. روش سوم این که این زمان های خالی را با مدارک آموزشی و گواهینامه های دوره های تخصصی رشته خود پرکنید و به کارفرما نشان دهید که در این مدت مشغول آموزش و ارتقای شغلی خود بوده اید.

هدف از تقویت رزومه چیست؟

تقویت رزومه با هدف های مختلفی صورت می گیرد و البته با روش های متفاوتی نیز دست یافتنی است. اهمیت مسئله داشتن یک رزومه خوب برای آن دسته از دانشجویانی که قصد شرکت در مصاحبه دکتری را دارند، در مرتبه ای خاص قرار دارد و از راه های گوناگونی نیز می توانند این کار را انجام دهند. ارتقای رزومه برای آنها که می خواهند از ایران مهاجرت کنند یا در سازمان های مختلف مشغول کار شوند و یا در دانشگاه ها تدریس کنند نیز گاهی تبدیل به یک چالش می شود. برای این که بتوانید رزومه خود را به شکلی قابل قبول و همچنین باورپذیر ارتقا دهید، چند راه پیش روی شما قرار دارد که از طریق آنها بتوانید رزومه ای در خور توجه برای خودتان تهیه کنید.

رزومه

نقش کتاب در تقویت رزومه

کتاب یکی از بزرگترین آثار علمی و ارزشمند محققین و نویسندگان می باشد که در طول دوره تحصیلی نویسندگان می توانند با نگارش کتاب و افزودن امتیاز آن به رزومه به موفقیت های بزرگی دست یابند. نگارش کتاب جز بزرگترین فعالیت های پژوهشی نویسندگان محسوب می شود و کمک زیادی به تقویت رزومه می کند البته نگارش کتاب نیز نیاز به مهارت بسیاری در حوزه نویسندگی و تحقیقاتی دارد و کار ساده ای به حساب نمی آیند. کتاب باعث می شود نویسنده به عنوان یک صاحب نظر شناخته شود. بهتر است کتابی که نگارش می کنید در حوزه مرتبط با رشته تحصیلی شما باشد.

نقش مقاله در تقویت رزومه

مقاله نویسی امروزه رواج زیادی داشته است و تقریبا همه پژوهشگران باید برای اینکه بتوانند امتیازاتی کسب کنند مقاله بنویسند و آنرا در ژورنالهای معتبر به چاپ رسانند. افزودن امتیاز چاپ مقاله در مجلات معتبر به رزومه مزیت بزرگی محسوب می شود. مقاله ها تحقیقات چندان گسترده ای نیستند و حجم آنها نسبت به کتاب و پایان نامه بسیار کوتاه است اما به هر حال نیاز به تحقیق و پژوهش دارند و باید فردی بتواند از عهده این تحقیقات برآید و حاصل یافته های خود را در قالب مقاله ارائه کند. مقاله و کتاب از جمله تحقیقات بسیار سودمند و مفید محسوب می شوند و طرفداران زیادی دارند.

چگونه رزومه تحصیلی خود را تقویت نماییم؟

  • رزومه خود را با ساختاری منظم و جذاب نگارش کنید. برای این منظور سابقۀ کاری مرتبط با رشتۀ تحصیلی، توانمندی های علمی و پژوهشی، قابلیت های اجتماعی و افتخارات بین المللی خود را در یک ساختار مناسب توضیح دهید.
  • از آن جایی که درخواست های پذیرش تحصیلی زیاد اند و بررسی کنندگان حوصله کافی ندارند سعی کنید رزومه خود را تا حد ممکن خلاصه بنویسید. رزومه شما می تواند در عین خلاصه بودن به بهترین شکل سوابق شما را بیان کند .
  • عنوان ها و زیر عنوان ها را در تمامی رزومه به صورت یکسان رعایت کنید.
  • توجه داشته باشید در محتوای رزومه تناقضی وجود نداشته باشد. به تاریخ ها حتماً دقت کنید.
  • چنان چه سوابق کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود دارید آن ها را ذکر نمائید .
  • حتماً چند بار رزومه خود را بررسی کرده تا اشکال نگارشی نداشته باشد و اشتباهات آن را اصلاح کنید.
  • رزومه خود را با ادبیات رسمی بنویسید و این بهتر و مناسب تر است .
  • قسمتی از رزومه خود را به مقالات و مطالب چاپ شده اختصاص دهید. مقالات و کتب چاپ شده به تقویت رزومه شما کمک می کنند .
  • اگر مقاله پذیرفته شده در مجلات بین المللی دارید آن را ذکر نمایید .
  • باید در قسمت های مختلف رزومه ترتیب زمانی معکوس رعایت شود. به عنوان مثال اگر سوابق تحصیلی خود را می نویسید، از آخرین مدرک تحصیلی شروع به نوشتن کنید.
  • جهت خوانایی بیشتر رزومه، سوابق تحصیلی و پژوهشی خود را به صورت مختصر و بولد بیان کنید
  • سعی کنید در نگارش رزومه صداقت را رعایت کرده و از بیان مطالب غیر واقع و تملق خودداری کنید .
  • تمامی سمینارهای مرتبط با رشته خود را که شرکت کرده اید، بیان کنید حتی اگر مقاله ای در آن ارائه ندادید و صرفا شرکت کرده اید
  • به تمامی مهارت های آزمایشگاهی و نرم افزاری که در آن ها مسلط هستید، اشاره کنید. به عنوان مثال اگر با دستگاه خاصی در آزمایشگاه کار کرده اید و مهارت دارید ذکر کنید و در بخش نرم افزار ها، به نرم افزارهای تخصصی رشته خود به خصوص نرم افزارهای تخصصی که به عنوان مثال از آن ها در پایان نامه خود استفاده کرده اید، اشاره کنید.
  • در پایان سی وی اطلاعات دو تا سه نفر از اساتید خود را که به خوبی شما را می شناسند و می توانید از آن ها توصیه نامه خاص و موثر بگیرید را بیاورید. در این بخش نام و آدرس ایمیل اساتید خود را ذکر کنید.
  • اگر از سطح زبان پایینی برخوردار هستید به دانشگاه های اروپایی که مستلزم زبان قوی اند رزومه نفرستید و به جای آن به دانشگاه هایی سطح پایین تر که امکان پذیرش وجود دارد رزومه تحصیلی خود را ارائه نمایید
  • چاپ کتاب را به عنوان یکی از راه های تقویت رزومه جدی بگیرید و برای این هدف تلاش کنید
  • برای کسب مدرک زبان خوب تلاش کنید و بدانید با پول قابل دستیابی نیست و بعدا شدیدا به آن نیاز خواهید داشت
  • ترجمه رسمی مدارک خود را به روزهای آخر موکول نکنید. چرا که ترجمه رسمی مدارکی که ‏نیازمند تایید باشد، بین پنج تا هفت روز کاری زمان می برد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (186 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (110 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (51 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (46 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (20 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی پارتنرش شد +تصاویر
علیرضا بیرانوند متهم به قتل یک جوان هوادار پرسپولیس شد؟!/ درویش علیه دروازه بان یاغی مدرک رو کرد؟ +سند
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
اکرم بانو از پرشورها کارت قرمز گرفت / استوری جنجالی و پرحاشیه همسر علیرضا بیرانوند به اجبار از اینستاگرام پاک شد +سند
20 ترفند برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک
چرا مشارکت در چند انتخابات اخیر کم است؟
ماجرای ضرب المثل معروف «ماست را کیسه کردن» چیست؟
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم